‏حوارات هادئة وصريحة جداً's Facebook Wall‏

Bassam Al-Baghdady's Facebook Wall

خروج موسى و غرق فرعون

الأربعاء، ١٦ أيلول ٢٠٠٩

  • Ziad Ziad لقد قام الفراعنة بتدوين يومياتهم بشكل دقيق جدا و بتفصيلات مدهشة ، فهل يمكن لحدث كبير و عجيب مثل خروج موسى وغرق فرعون بجيشه في البحر الذي انشق عجبا آن لا يكون قد دون أو حتى ذكر في احدى المدونات الفرعونية ؟؟؟؟
    الداعية عمرو خالد حاول الاجابة و لم يكن مقنعا حيث قال بأن الفراعنة قصدوا عدم التدوين حتى لا يرفعوا من قدر عدوهم ...
    فهل لدى احدكم ما هو اكثر اقناعا !!!؟؟؟؟
    September 16, 2009 at 4:13am · Report
  • محمد عبد العزيز زياد زياد
    تحيه طيبه
    تعالى نتخيل الموقف ونحط سيناريو متخيل
    موسى وقومه عدوا البحر
    وخلص موضوعهم
    ومش راعجعين تانى الان
    فرعون بعد انضمام كل طود على الاخر غرق ومن معه
    ونجى فرعون ببدنه
    يعنى طلعوه الجثه من البحر والبحر قدامهم عادى
    ناس قالت ان موسى شق البحر وعدى وفرعون غرق قالت اللى شافته
    الكهنه والساده المتحكمين فى الامر لم يروا
    فقط سمعوا
    ايدونو غرق الاههم ونجاه عدوه اللدود ايدون ابنه او وريثه الشرعى هذا الحدث
    ليكتب بيديه وثيقه عدم مشروعيته ووثيقه عدم تاليهه ووثيقه ان يهرب باقى الشعب خلف موسى لانه هو الصح
    ماذا كنت تريد منهم ان يدونو
    وماذا كنت تريد من الوريث الشرعى للبلاد انذاك ان يامر بتدوينه او لا يامر

    بشكل دقيق وتفصيلات مدهشه فى بعض الاشياء وليس كل حياتهم ولا اسرارهم
    التحنيط مثلا بناء الهرم الاكبر مثلا طبيعه علمهم بالسحر مثلا كان هناك يا اخى علوم لا تنقش ولا يسمح للعامه بتناولها منها علومهم الجبارة فى الهندسه والطب


    خالص الموده
    September 16, 2009 at 4:30am · Report
  • Mounira Alex دار القراءة
    إسمح لى تصحيح عض المعلومات عن الفراعنة
    التحنيط وعلوم اطب و الهندسة مكتوبة بشكل مفصل فى أكثر من بردية
    السحر كان يمارس داخل المعابد ولم يظهر للعامة حتى يسطيع الكهنة الإحتفاظ بسيطرتهم و قوتهم
    أما الهرم الأكبر فبسبب رجوعة للدولة القديمة وقت لم يكن التدوين على الحجر منتشراً أما البرديات لم تصلنا معظمها بسبب أيضاً قدم هذه الحقبة
    و أما قصة موسى وفرعون وهى فى الدولة الحديثة وقد كان التاريخ يكتب بالتفصيل
    وأنا أتفق معك أن فرعون مصر لم يكن يسمح بتسجيل إلا الإنتصارات و المكاسب و الإنشائات ولكن فى بعض الحالات نجد بعض الإخفاقات و الفضائح و النميمة مكتوبة فى مقابر العمال أو العامة مثلاً محاولة إغتيال رمسيس الثالث أو إضراب العمال
    فكيف يكون حدث تاريخى و إعجازى مثل شق البحر لم يتناوله أحد أو حتى تم أى تنويه عنه؟
    أليس من المحتمل أن تكون القصة نثلاً مسألة مد وجذر عادى تم تضخيمها لمصلحة ما أو هدف ما؟
    أليس الإعلام الآن أحياناً يفعل نفس الشىء حتى تصير الحبة قبة


    September 16, 2009 at 4:59am · Report
  • محمد عبد العزيز ما احلى عشاق الليل
    بشرط ان يكونو من عشاق الاحترام ايضا
    مثل منيرة اليكس
    اهلا وسهلا
    طبعا يا عزيزتى اسمح بل واطلب بل واتوسل ليس لكى وحدك بل لاى فرد اذا سمح وقته وعلمه ان يصحح لى اى معلومه قد اقولها او اعتقدها ويراها هو خاطئه ارجوه ان يقول فورا

    طبعا يا عزيزتى مكتوبه بشكل مفصل باكثر من برديه ولكن اعتقد انها ليست مفصل جدا او مفصل بتفصيل لنفس السبب الذى ذكرتيه

    حتى يسطيع الكهنة الإحتفاظ بسيطرتهم و قوتهم
    =================================




    الحبة قبة
    =========
    يا عزيزتى
    راجعى قصه موسى من اولها مع فرعون ومع بنى اسرائيل فى القرءان
    انه ولد ووضع فى البحر وهو رضيع
    واخذته امراة فرعون
    وتربى فى بيته اى فى بيت عدوه
    ثم اصبح نبى من الله عندما كلمه الله
    ثم طلب ان يكون اخوه نبيا ايضا
    ثم جرت على يديه معجزات لا تعد مع المصرين وسحرهم ومع فرعون وغرقه ومع بنى اسرائيل وتعنتهم ولجاجتهم وخصوصا فى موضوع البقره الذى احيا بها الله على يديه الميت امامهم وكلمهم ثم مات بضربه بقعه من البقرة ضرب لهم الحجر بالعصا فتفجرت المياه رفع الله فوقهم جبل الطور انزل عليهم المن والسلوى طلبوا ان يروا الله جهرة يعنى عارفينه وعارفين انه موجود انما لن نؤمن حتى نراه جهره فاخذتهم الصاعقه ثم بعثناهم يده البيضاء عدد كبيييير من المعجزات التى اجراها الله على يد نبيه
    ايهما فى رايك الحبه وايهما القبه

    خالص الود
    والاحترام
    September 16, 2009 at 5:20am · Report
  • حورس المصرى احنا عايزين نتخيل القصه
    الفرعون حاكم مصر بجلاله قدره جرى برجالته وحكومته وراء موسى والمعاه
    موسى ضرب البحر بالعصا شقه
    الفرعون لا يعرف جغرافيه بلده وانه كان فى هذه المنطقه بحر
    قاع البحر عميق والمياه واقفه على الجانبين ولا يراها الفرعون ورجاله
    اتعمى الفرعون ونزل هو ورجاله وكلهم ماتوا وتركو البلد من غير جيش
    لم يطمع فى مصر اى من الطامعين بلد بلا جيش والنظام سقط
    ياريت نفكر شويه

    September 16, 2009 at 5:27am · Report
  • Bronislava Gaston الكهنه والساده المتحكمين فى الامر لم يروا
    فقط سمعوا
    _______________________________________________
    على الأقل كانوا سيكتبون: سمعنا أنه حدث كذا و كذا
    و لسنا واثقين

    هذا حدث كبير و مهم و لا يمكن اغفاله بهذه البساطة فقط لأن المؤرخ لم يره بأم عينيه
    September 16, 2009 at 10:44am · Report
  • Sheri Anton منذ صغير كنت اقراء قصص العهد القديم واعجب بها و اتخيلها كطفلة كنت ملتزمة دينيا كثير هههههههههههه لا احد يستطيع ان يتخيل ذالك صح؟؟؟
    المهم عندما كبيرت و اصبحت اسئل طيب كيف يعني هو غبي تيلحو و كيف شق لابحر؟؟؟؟و الى اخره و الان اسئل هل حدث شيء علمي للبحر و لا نعرف عنه للان بفسرر القصة ام انها مجرد قصص ما قبل النوم
    لا اريد ان ابدو بمهاجمة ابدا
    و لكن ارى ان من حقنا التساؤل و البحث وليس الاكتفاء بقدسية الكتب المقدسة مهما كانت
    وشكرا
    September 16, 2009 at 12:09pm · Report
  • محمد عبد العزيز العزيزة شيرى


    لا اريد ان ابدو بمهاجمة ابدا
    ==================
    حقيقى ولا انا






    لكن ارى ان من حقنا التساؤل و البحث وليس الاكتفاء بقدسية الكتب المقدسة مهما كانت
    =========================================

    انما ارى ان تفهم موقفك ياتى فقط من كونك مسيحيه ومن كون الانجيل به بعض التحريفات الواضحه التى لا يمكن ان يصدق عقل انها من الله ومن كون عقلك السليم يرفض قدسيه كل ما لا يتوافق معه
    ان الايمان بالله وكتبه احد اهم اركان الايمان
    وكتبه
    اى ما قاله ليكتب
    فى اللى اتكتب وفى اللى اتكتب وزاد عليه وفى اللى لم يزد عليه
    كتب الله
    الذى ارسلها للبشر بطريقه اراها كما الطريقه الحاليه فى تدريس اى منهج او فى توصيل اى معلومه للانسان على مدار عمره
    اذا اعتبرنا ان الانسانيه كلها انسان واحد
    والمفروض انه يتعلم منهج ما
    هتبدا معاه بهذه الطريقه
    المحسوسات الماديات = الديانه اليهوديه ارنا الله جهرة
    الغير محسوسات وغير ماديات = الديانه المسيحيه يتكلمون فى سمو النفس وخلاصها
    الوسطيه والجمع بين المحسوسوات والماديات = الاسلام يتكلم ان نعمل العقل ونجتهد فى بناء الدارين


    هذا راى شخصى طبعا

    خالص الود
    September 17, 2009 at 2:47am · Report
  • Urlianos Civilios بالإضافة إلى عدم وجود دليل مادى أو وثيقة تؤكد غرق فرعون هناك أيضا طوفان نوح
    فلم يرصد الجيولوجيون أى مؤشر لحدوث طوفان بالحجم الموصوف فى العهد القديم ولا القرآن مع ملاحظة تطابق الروايتين
    لم يرصد الجيولوجيون أى علامة تؤشر لحدوث طوفان أغرق كل الكائنات الحية على الأرض أوحتى فى الشرق الأوسط على أساس أن مفهوم الأرض المبسوطة قد يكون الشرق الأوسط

    كما رصد الجيولوجيون كثير من المؤشرات على اختلاف ظهور الإنسان على الأرض عما هو مزعوم فى العهد القدين والقرآن


    ===================================
    دار القراءة الصديق

    قلت:


    انما ارى ان تفهم موقفك ياتى فقط من كونك مسيحيه ومن كون الانجيل به بعض التحريفات الواضحه التى لا يمكن ان يصدق عقل انها من الله ومن كون عقلك السليم يرفض قدسيه كل ما لا يتوافق معه
    ان الايمان بالله وكتبه احد اهم اركان الايمان


    ------------
    كلامك كان موجها للصديقة شيرى أنطون فى جليطة إسلامية معتادة ومسكوت عنها

    فهل لك أن تضرب مثالا للتحريف الواضح الذى لا يمكن أن يصدقه عقل ؟؟

    وقبل أن تشرع فى الرد
    عليك أن تقرأ القرآن أولا وكتب السنة كذلك أو تنتبه لما هى مشحونة به من انعدام معقولية تشريعية قبل أن تكون انعدام معقولية كهنوتية

    September 17, 2009 at 4:29am · Report
  • Fankoosh Mohamed عزيزى دار القراءة

    مستوى قاع البحر أو النيل فى هذه الحالة يزيد عن المائة متر والنيل منحدر بزاوية تسعين درجة عند حوافه كما تراه الأن

    يعنى لا بد أن الله بعد أن شق البحر قد بنى سلما حتى يستطيع موسى وأتباعه النزول عليه وإلا وقعوا من إرتفاع مائة متر

    ثانيا الفراعنة كان لهم تواجد فى سيناء والتى من المفترض أن موسى قد عبر لها وفى هذه الحالة لم يكن يحتاج فرعون أن يغامر بحياته وحياة جنوده ويعبر البحر المشقوق وراء المدعو موسى ما دام أنه فى النهاية لم يخرج من حدود سيطرته بعد

    هل يعقل أن يخرج فرعون بنفسه على رأس جيشه ليطارد مجموعة من اللصوص سرقوا بعض الذهب ؟

    هرب موسى وأتباعه فى جنح الليل ومن المفترض أن الخبر لكى يصل إلى فرعون ويقوم بإستنفار جيوشه ثم الخروج وراء موسى يحتاج إلى عدة ساعات وبذلك يكون موسى يسبق فرعون بعدة ساعات تسمح له بعبور البحر بالمراكب أو حتى سباحة دون أن يلحقه فرعون فما فائدة البحر المشقوق هنا ؟

    ما فائدة المعجزة هنا إذا كان كل من حضرها من الكفار قد ماتوا ولم يراها أحد أخر ؟

    لماذا لم يذكر القران صراحة إسم الفرعون الذى غرق فى هذه الحادثة بالتحديد حتى يكون كلامه موثقا وغير قابل للجدال والتكذيب أم أن الله مثلا أختلط عليه الأمر ولم يكن يعرف أى فرعون هو بالضبط فسماه فرعون والسلام ؟

    السؤال الأخير لماذا تقبل على تاريخك وتاريخ أجدادك العظماء الذين بنوا حضارة يتحدث عنها العالم كله حتى اليوم كيف تقبل أن يتقول عليه البدو الرعاع بمثل هذه التلفيقات التى لا أساس لها من الصحة ؟
    September 17, 2009 at 9:52pm · Report
  • محمد عبد العزيز عزيزى فنكوش
    والله العظيم والله العظيم والله العظيم
    وحياه اولادى
    انا مبسوط انى سمعت صوتك
    ولكن
    حقيقى عندى ضيف
    يمشى
    ونتفاهم
    September 17, 2009 at 10:07pm · Report
  • Ak Salem بحر ايه الي اتشق وفرعون ايه الي غرق؟

    طيب ليه المعجزات نسمع عنها بس ومحدش بيشوفها؟

    لن اقول غير

    When one person suffers from a delusion, it is called insanity. When many people suffer from a delusion, it is called Religion
    September 17, 2009 at 11:31pm · Report
  • محمد عبد العزيز
    Urlianos Civilios
    العزيز


    اهلا

    حقيقى عجبتنى جدا كلمه جليطه اسلاميه معتاده
    يا صديقى العزيز
    نهانا الاسلام عن الجليطه بكل انواعها
    ونهانا عن التكبر

    الامثله على تحريف الانجيل كثيره يا عزيزى وانت تعرف
    الكلمات التى تحض على الزنى والكلمات التى تحض على شرب الخمر والكلمات التى تحض على ايذاء الاخر وايذاء النبييين فى اعراضهم وفى شرفهم وهى كثيييره وهى موضوعه وهو ليست من عند الله ولن تجد لها شبيه فى عقلك وقلبك


    عزيزى الموضوع مش جليطه اطلاقا
    الموضوع انى اثق فى القرءان طبعا ثقه شخصيه وارى ان مجرد وجوده كما هو فى كل مساجد العالم من اقصاها الى اقصاها الى الان هو فى حد ذاته معجزه


    واكرر يا عزيزى
    لا يوجد فى القرءان تشريع ينعدم من المعقوليه
    ولا فى السنه النبويه الصحيحه (بعد قرائتها جيدا) سوف تجد اى تشريع غير معقول حتى

    انهم يا عزيزى كلام الله المعجز ببقائه الى الان


    وانهم يا عزيزى اراه دليل مادى جيد واعتقد ان العلم الحديث لم يكتشف كل شيء بعد
    لم يكتشف كل شيء عن اى شيء
    تخيل
    لم تقفل الابحاث فى اى جامعه ولا اى باب الاجتهاد فى اى قضيه ابدا
    كله جاى
    كله فى الطريق
    نفهم الاول ونتعلم وهنلاقى ان كل حاجه ماشيه حلو
    فى ناس بتبحث والحقيقه تنكشف شيئا فشيئا كما اعالى الجبال وكل يوم ناس بتصدق وناس بتكذب



    خالص الود
    September 18, 2009 at 1:27am · Report
  • محمد عبد العزيز العزيز فنكوش
    صدقنى كتبت رد من اكثر من ساعه ونصف واعتقدت انه اتبعت ولما دخلت الان لم اجده
    المهم
    كيفيك اتمنى تكون بخير

    1-
    مستوى قاع البحر يا عزيزى عادى فى فى السواحل العاديه ولا يصل الى درجه التسعين فى زاويته الا اذا كان على جبل او مرتفع عن سطح البحر
    2-
    لم يسرقوا بعض الذهب فقط يا عزيزى بل قال ان فرعون كاذب وانه ليس الاهكم الاعلى وانه مخلوق فلما خرج فرعون كان خارج ورا واحد بيقول كلام وعمل افعال تهدد مصداقيته ومصداقيه حكمه وليس وراء بعض لصوص الذهب
    3-
    فائده المعجزة يا صديقى لمن يؤمن بالكلام من اوله

    السؤال الاخير
    لا يقلل من تاريخ المصريين فرعون بل اراه يثرى هذا التاريخ بتجربه انسانيه نادرة لشخص قال انا ربكم الاعلى
    لا يقلل من تاريخ المصريين والذى يمتد الى فجر التاريخ نفسه بواحد زى فرعون لانه فى كتيييير عملوا الحلو والوحش
    فى ملوك مصرييين باعو البلد لاجانب وادخلوهم فى كل ما هو مهم واسبعدوا المصريين من كل ما هو مهم
    فى ملوك فراعنه احضروا الاحتلال وفى ملوك فراعنه قاوموا الاحتلال فى ملوك فراعنه بنوا حضارة وفى ملوك فراعنه تانيه كانو بيمسحوا اللى كتبه اللى قبلهم او يهدوه

    كله موجود مصر ولاده


    صباح الفل
    September 18, 2009 at 1:37am · Report
  • Fankoosh Mohamed عزيزى دار القراءة

    أولا أنت لم تجب عن كل أسئلتى بل أنتقيت ما يحلوا لك ثم أجبت بإجابات مبهمة فى معظمها

    نعود إلى إجاباتك

    أنت تقول: مستوى قاع البحر يا عزيزى عادى فى فى السواحل العاديه ولا يصل الى درجه التسعين فى زاويته الا اذا كان على جبل او مرتفع عن سطح البحر
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    البحر الأحمر الذى من المفترض انه أنشق يحده سلسلة جبال بالفعل من جهة سيناء


    لم يسرقوا بعض الذهب فقط يا عزيزى بل قال ان فرعون كاذب وانه ليس الاهكم الاعلى وانه مخلوق فلما خرج فرعون كان خارج ورا واحد بيقول كلام وعمل افعال تهدد مصداقيته ومصداقيه حكمه وليس وراء بعض لصوص الذه
    ------------------------------------------------------------------------------------------
    لم يوجد فى أى أسرة من الأسر المصرية القديمة أى فرعون أدعى أنه الرب الأعلى إطلاقا بل كان الفرعون يقول أنه يستمد شرعيته من الألهه وليس هو نفسه الإله وأرجو أن تراجع التاريخ المصرى القديم مرة أخرى


    مساء الخير
    September 18, 2009 at 3:34am · Report
  • Belal Farouk وللاسف في مسلمين مصريين كتير يتتبري من تاريخها المصري القديم بسبب قصه فرعون موسي
    September 18, 2009 at 4:00am · Report
  • Mohamed Fathi لقد قام الفراعنة بتدوين يومياتهم بشكل دقيق جدا و بتفصيلات مدهشة ، فهل يمكن لحدث كبير و عجيب مثل خروج موسى وغرق فرعون بجيشه في البحر الذي انشق عجبا آن لا يكون قد دون أو حتى ذكر في احدى المدونات
    ============
    وأنا أتفق معك أن فرعون مصر لم يكن يسمح بتسجيل إلا الإنتصارات و المكاسب و الإنشائات ولكن فى بعض الحالات نجد بعض الإخفاقات و الفضائح و النميمة مكتوبة فى مقابر العمال أو العامة مثلاً محاولة إغتيال رمسيس الثالث أو إضراب العمال
    ==============
    دول حاجتين بيكملوا بعض
    يعنى احنا مثلا مانقدرش نقول ان احنا لقينا كل الاثار الفرعونيه فى اثار كتير مسروقه وفى اثار لسه ماحدش اكتشفها مش ممكن تكون فيها فى مقابر بعض العمال والعامه
    ============================================

    حاجه كمان
    طب ماتيجى نقلب القصه من الناحيه التانيه اليهود ليه ماقلوش ان القصه كاذبه وان ده ماحصلش معقوله شعب كامل هيكدب؟؟؟

    September 19, 2009 at 12:41pm · Report
  • Mohamed Fathi بالنسبه للطوفان مين قال ان العلماء مالقوش الدليل انا بنفسى شوفت فيلم وثائقى بيتكلم عن حدوث الطوفان ومكان السفينه فى تركيا
    September 19, 2009 at 12:42pm · Report
  • Fankoosh Mohamed اليهود هم من ألفوا هذه القصص أصلا وسرقها محمد منهم
    September 19, 2009 at 3:36pm · Report
  • Karim Yahya يا استاذ فنكوش الشعب المصرى اصلا كان بيقدس الملوك و الحكام و عايزك انت اللى تراجع التاريخ دى حضارة اكتر من 7000 سنه و على الاقل لو بصيت لبعض النقوش المصرية القديمة ستجدهم يركعون للملك
    وشكرا
    September 20, 2009 at 3:46am · Report
  • Urlianos Civilios Mohamed Fathy wrote

    Post #18
    مطلوب دليل مادى على حدوث الطوفان مثل مدينة غارقة كهرقلانيوم او بومبى قرب بركان فيزوف
    أو حفريات لحيوانات أو أشجار أغرقها طوفان

    لا مقطع فيديو يستند إلى القصص الدينى ويحاكيه على الواقع الحديث
    فالعهد القديم يقول أن سفينة نوح رست على جبل أرارات فطبيعى أن يذهب مؤرخو الدين ليفسروا ذلك مكتفين بذكر الحادث فى العهد القديم


    أكرر مطلوب كى نتأكد من حدوث الطوفان اثبات ان أمطارا غزيرة استمرت شهورا مع تفجر الأرض عيونا فى نفس الوقت حتى عم الماء الأرض

    ولم يوثق ذلك الحدث أى عملية تدوين أو رسم
    September 20, 2009 at 4:39am · Report
  • Fankoosh Mohamed والمسلمين أيضا يقدسون شيوخهم ويقبلون أيديهم وينحنون أمامهم إذا فالمسلمين يعبدون شيوخهم
    September 20, 2009 at 6:26am · Report
  • Karim Yahya اسمح لى المسلمون لا يقبلون ايدي الشيوخ ولا يعبدونهم بل يعبدون الله الله الذى خلقنى و خلقك و ليست الطبيعه والصدفه و بعدين انت بتروح بعيد عن الموضوع ليه اصلا
    September 21, 2009 at 2:17am · Report
  • Mohamed Fathi Fankoosh Mohamed
    اليهود هم من ألفوا هذه القصص أصلا وسرقها محمد منهم
    --------------------------------------------------------------
    انت مافهمتش قصدى
    انا قصدى ان ازاى اليهود خرجوا من مصر من قبضة الفرعون العظيم
    وان لو احد اليهود الف القصه كلهم هيقولوا امين اه حصل مافيش واحد يقول
    لاء حصلتش ولا فى نميمه ولاى تسرب عن عدم حدوثها
    الحدث العظيم
    اقصد بالقصه الانشقاق
    ----------------------------------------------------------------------


    September 22, 2009 at 12:52pm · Report
  • Mohamed Fathi Urlianos Civilios
    مطلوب دليل مادى على حدوث الطوفان مثل مدينة غارقة كهرقلانيوم او بومبى قرب بركان فيزوف
    أو حفريات لحيوانات أو أشجار أغرقها طوفان
    ----------------------------------------------------------------
    انا هدور على الفيلم لانى انا اتفرجت عليه من زمان لانى فى وضوح اكتر
    وشوف الفيلم وانت تلاقى فى حفريات
    http://www.aawsat.com/details.asp?section=20&article=45358&issueno=8251

    http://www.tafsir.net/vb/attachment.php?attachmentid=112&stc=1&d=1124568041

    -------------------------------------------------------------------------
    لا مقطع فيديو يستند إلى القصص الدينى ويحاكيه على الواقع الحديث
    فالعهد القديم يقول أن سفينة نوح رست على جبل أرارات فطبيعى أن يذهب مؤرخو الدين ليفسروا ذلك مكتفين بذكر الحادث فى العهد القديم
    -------------------------------------------------------------------------------
    مين قال انهم مؤرخو الدين دول علماء وناسا
    ---------------------------------------------------------

    ولم يوثق ذلك الحدث أى عملية تدوين أو رسم
    ---------------------------------------------------------------
    مش عارف بس فى واحد صاحبى قال لى ان الحدث مدون عند السومريون وحضارات امريكا الجنوبيه
    بس انا هدور وبعتلك اللينكات
    September 22, 2009 at 1:25pm · Report
  • Urlianos Civilios
    Post #25
    Mohamed Fathy wrote

    هذه نتيجة البحث
    ======================
    واعتمد ساندرز على نسخة من التوراة مكتوبة باللغة الآرامية تعرف باسم ترجوم يوناثان، جاء بها ان ارض شنعار لم تكن ببابل وانما كانت في منطقة بنطس في تركيا ولما كانت بنطس هذه هي ذات المنطقة التي يعتقد الباحثون الحديثون ان جميع اللغات الاوروبية خرجت منها، استند ساندرز الى هذا ليدعم صحة ما ذهب اليه بخصوص موقع برج بابل.

    كذلك حاول الكاتب البريطاني ديفيد رول، اعادة تفسير نتائج الحفريات الاثرية الحديثة على اساس من روايات الكتب التوراتية. وفي كتاب باسم «اسطورة تكوين الحضارة» وحاول رول الرجوع الى الوراء الى الفترة التي تقع بين قصتي آدم ونوح (عليهما السلام) للبحث عن مكان جنة عدن وبلاد الطوفان. وتوصل الكاتب الى تحديد الموقع الذي وقفت عنده سفينة نوح في مكان آخر غير جبل ارارات. ومع ان ديفيد رول ـ مثله في هذا مثل ساندرز ـ ذهب الى ان برج بابل لم يكن موقعه في بلاد الرافدين الا انه، بعد نقل احداث الطوفان الى ارمينيا، جعل البرج في دولة البحرين بالخليج العربي. وينتهي رول الى ان بني اسرائيل كانوا من سلالة تركمانية جاءت من ارمينيا وان ابناء نوح ـ بعد الطوفان ـ هم الذين هاجروا الى مصر وصنعوا حضارتها، وكانوا هم الفراعنه الذين حكموها. وينسب اليهود انفسهم الى اصل عبراني سامي، نسبة الى عابر بن سام بن نوح عن طريق ابراهيم، وهم من سلالة سامية جاءت من جزيرة العرب.


    ----------------------------------------------------------------------------

    وهى تتناقض مع آثار الفراعنة تماما
    حيث أن الفراعنة كانوا سلالة أفريقية

    وطوفان نوح حسب القرآن والعهد القديم نتج عن انفجار ينابيع من الأرض وهطول مطر غزير من السماء
    لا انهيار حاجز طبيعى بين البحر المتوسط والبحر الأسود

    ثانيا
    والحفريات التى وجدت غارقة تحت البحر الأسود لا يوجد دليل على أنها لنوح أو لقومه
    فهى بقايا قرية غارقة قبالة البحر ومن الطبيعى أن قرية ساحلية بها سفن لا سفينة واحدة أو سفينتان


    وإذا رجعت يا سيدى للنص القرآنى لوجد أن قوم نوح المزعومين كانوا يسخرون منه لأنه كان يبنى السفينة فى بلد غير ساحلى وهذا محل السخرية

    ثم إنها كانت سفينة واحدة لا سفينتان
    فالسفينة الزائدة دليل كاف للنفى

    ============================
    أخيرا
    قبالة ساحل الإسكندرية يوجد بقايا أساطيل
    أليس من المحتمل أن تكون هذه الأساطيل لنوح؟؟

    كل السواحل المقايلة للمدن تحتوى على بقايا سفن من عصور مختلفة

    جزر الكاريبى ممتلئة سواحلها بالسفن الغارقة التى كانت مطمع للباحثين عن الكنوز لفترة طويلة
    ===========
    ملاحظة أخيرة
    العهد القديم يقول أن نوح رسا بسفينته على جبل أرارات
    والقرآن يقول أنها أستوت على الجودى
    وذهب المفسرون المسلمون بغباء إلى أن الجودى جبل واجتهدوا فى تحديد جبل الجودى
    رغم أن الجودى قد تكون مرادفا لكلمة جبل
    فالقرآن أورها مجهولة والعهد القديم حدد الجبل بأنه جبل أرارات

    صار علينا إن كنا نريد أن نبحث عن سفينة نوح أن نبحث تحت سفوح جبل أرارات أو الجبال القريبة

    لأن السفينتين اللتين وجدتا غارقتين حسب الموقع غرقتا فى البحر فى حين أن نوح -حسب القصة -نجا بسفينته بالرسو على جبل


    September 22, 2009 at 2:06pm · Report
  • Mohamed Fathi @ Urlianos Civilios



    حبيبى اورليانوس مين ساندرز

    September 25, 2009 at 1:19am · Report
  • Urlianos Civilios محمد فتحى
    لو تكرمت بفتح الرابط الذى وفرته أنت بنفسك لعرف من هو ساندرز
    فما أوردته مجرد اقتباس من الرابط تبعك


    Post #25
    Mohamed Fathy wroteon September 22, 2009 at 3:25am
    Urlianos Civilios
    مطلوب دليل مادى على حدوث الطوفان مثل مدينة غارقة كهرقلانيوم او بومبى قرب بركان فيزوف
    أو حفريات لحيوانات أو أشجار أغرقها طوفان
    ----------------------------------------------------------------
    انا هدور على الفيلم لانى انا اتفرجت عليه من زمان لانى فى وضوح اكتر
    وشوف الفيلم وانت تلاقى فى حفريات
    http://www.aawsat.com/details.asp?section=20&article=45358&issueno=8251

    http://www.tafsir.net/vb/attachment.php?attachmentid=112&stc=1&d=1124568041

    -------------------------------------------------------------------------

    ألم تورد هذه الروابط؟؟
    يبدو أن لم تقرأها
    September 25, 2009 at 4:36am · Report
  • Eslam Amer الدليل على غرق فرعون والاعجاز فى قوله تعالى (فاليوم ننجيك ببدنك) :http://uaesm.maktoob.com/vb/uae163877/
    ويا ريت الجماعة الملحدين يفندوا هذة الادلة وكمان طلب تعجيزى من حضراتهم انهم يجيبوا الدليل على ان فرعون لم يغرق فى البحر واليك رابط اخر وسبب اسلام احد اكبر المشرحين فى فرنسا http://www.liilas.com/vb3/t119479.html وتستطيع ان تكتشف هذا وقصة موريس بوكاى من عند عمو جوجل حبيب الشعب
    اماا بالنسبة للطوفان اكشف للجميع ضحالة معلوماتك وتأخرك عن ركب المعلومات هههه عبر هذا الرابط http://www.shabablek.com/vb/t32011.html اكتشافات جيولوجية تؤكد ما قاله كتاب المسلمين فاعتبروا يالى عندكم عقل
    اما قصة الطوفان فابعث اليكم بطوفان معلومات لتزدادوا معلومات وتتثقفوا اليكم الرابط
    http://majdah.maktoob.com/vb/majdah10716/
    وهنا ستجد القصة فى جميع الحضارات لو مش عجبك الكلام العربى تقدر تبحث عند اونكل جوجل بالانجليزى وبما انك تقريبا ملحد فيا ريت تقرا موضوعى عن الالحاد لكى تكفر بالالحاد
    September 25, 2009 at 6:00am · Report
  • Eslam Amer الموقع اللى انت اوردته ضدك مش معاااك لانه بيتكلم على اساس ان الطوفان قضية مسلم بيها والعلماء نفسهم رايحيين يستكشفوا دلائل جديدددددددددة عن هذة القصة وعاوزين يكتشفوا مكان المدينة التى سكنها نوح قبل الطوفان بدليل وجود هياكل سفينتين ولكن اكتشاف العلماء لبقايا سفينة نوح على جبل الجودى امر مسلم بييييييييه والدليل المادى اللى انت طالبه اكيد مش مستنى مننا اننا ندرس جيولوجيا وناخد دكتوراه فيها ونروح ندور خماشر سنة ونبعتلك الحفريات اللى نلاقيها بالنت ولا اييييييية.؟
    September 25, 2009 at 6:09am · Report

  • Mohamed Fathi حبيبى اورليانوس انت مافهمتش قصدى انا قصدى ان العلماء اللى انا بتكلم عليهم هما وليام ريان ووالتر بيتمان
    وانت نفسك بتقول ان القران قال ان السفينه رسيت على جبل جودى مش أرارات يعنى القران مش مقتبس القصه من اليهود
    انت ايه رايك اليهود فعلا من ارمينيا
    September 25, 2009 at 6:14am · Report
  • Urlianos Civilios Post #31
    Mohamed Fathy wrote

    حتى الموقع (الرابط الأول)الذى اعتمدت عليه يقول أن القطع بأن رمسيس الثانى هو فرعون المذكور فى القرآن غير ممكن

    لماذا؟؟
    لأن الأدلة المذكورة كلها ظنية وتتخيل طريقة موته ولو كانت هناك جدارية تشير إلى طريقة موت رمسيس الثانى لترابطت الإستنتاجات المهترئة

    ولكى أزيدك من الشعر بيتا
    موجود على جدرانمعبد الكرنك نقش هيروغليفى يشير إلى أن مرنبتاح الثانى قام بطرد قبائل الرعاة إلى الشرق

    فكان من الأجدر بالإسلاميين البحث وراء مرنبتاح الثانى
    ولا أعرف سبب بحثهم وراء رمسيس الثانى
    ولعل ما تحس أنه دليل قوى هو حالة اليد اليسرى للمومياء
    ولكن استنتاج ظروف موت الملك كلها من عنديات المحرر

    عزيزى إقرأ روابطك أولا
    September 25, 2009 at 1:40pm · Report
  • Urlianos Civilios الرابط الثانى يتناقض مع الأول مما يدل على أن القصة مختلقة كالعادة على سبيل الوعظ

    فهو يقول أن موريس بوكاى وجد بقايا ملح حول جثة رمسيس
    والرابط الأول يقول إن وجود الملح أمر طبيعى حيث أنه مستخدم فى التحنيط

    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    September 25, 2009 at 1:46pm · Report
  • Eslam Amer القصتين سلمووووووووووووو بوجووود وحدوووووث غرق فرعون معين فى البحر
    المفا جأااااااااااااااااااااااااااه الكبرى انت لم تقدم دليل واحد على ان القصة لم تحدث!!!!! وموضوع اكتشاف اى فرعون كان فرعون موسي ليس مهما فى الايمان نحن نؤمن بحدوث هذه الواقعة والد اعدائنا يقولون نفس الكلام اللى هما اليهود وكمان النصارى يؤمنوا بهذة القصة وبعدين تيجى سيادتك تقول محصلتش بدون اى دليل علمى او مادى او عددى او سنوى او منطقى
    September 25, 2009 at 4:37pm · Report
  • Urlianos Civilios اسلام عامر
    ليس مطلوب منى اثبات أن القصة لم تحدث
    فالإثبات مطلوب منك أنت
    فالقصة وردت فى العهد القديم وتابعها القرآن وهذا ليس دليلا على حدوثها
    أو حتى تحديد من هو فرعون المقصود

    أنت من يحاول إثبات أن رمسيس الثانى هو فرعون المقصود

    وإذا رجعت إلى التاريخ ومطابقته على العهد القديم والقرآن لوجدت تناقضات يستحيل معها أن يكون المقصود هو رمسيس الثانى
    لماذا!!؟؟

    تعرف أن فرعون الذى كان يضطهد العبرانيين ليس هو نفسه فرعون الذى خاطبه موسى طالبا إطلاق بنى إسرائيل
    لأن عودة موسى إلى مصر بعد فراره منها إلى مدين تمت بعد موت فرعون الذى كان يقتل الذكور والذى كان أيضا كفيلا لمسى فى بيته برغبة زوجته حسب العهد القديم وحسب القرآن
    وعاد موسى لمصر بعد سقوط المطالبة برأسه مقابل القتيل المصرى بعد أز زل صديقه اليهودى بلسانه فأنبأ الناس عن هوية قاتل المصرى

    وإذا علمت أن فترة حكم رمسيس الثانى كانت 96 ستة فى أحد التقديرات
    وأن موسى كان عمره 80 ثمانين عاما عندما ترك مدين ورأى النار وحدثه ربه من الشجرة
    كان عمره ثمانين
    وبقى فى مدين فترة عشرين عاما بناء على طلب يثرون الحثى (أو شعيب حسب القرآن)

    فلو كان رمسيس الثانى حكم مصر لمدة تزيد على تسعين سنة
    وانتهى حكمه حسب افتراضاتك بموته غرقا شرق مصر فى مطاردة العبرانيين

    ألا ترى أن فترة حكم رمسيس تزيد على عمر موسى وقت مطالبته بحرية بنى اسرائيل ؟؟

    لأن موسى هاجر من مصر فى سن ستين60 حسب العهد القديم
    أو فى سن أربعين حسب المفسرين الملفقين من الإسلاميين
    وفى الحالتين
    يتعارض عمر موسى مع طول فترة حكم فرعون

    ==================================
    وأنصح من يحاول البحث عن هوية فرعون أن يتتبع مرنبتاح الثانى لا رمسيس

    فمرنبتاح الثانى ترك أثرا يقول أنه من طرد قبائل العبرانيين الرعاة إلى الشرق

    ولكن سبحان الغباء الإسلامى
    لأن رمسيس الثانى نجم من النجوم فى سماء الفراعنة ويبدو أنكم تطربون وتصابون بحالة من السرور لو كان فرعونكم رمسيس الثانى


    وإذا كانت القصتين سلمتا بحدوث غرق
    لكنهما لم تستطيعا اثبات هوية الفرعون


    أخيرا ومكررا
    ليس هناك اثبات سلبى
    ليس مطلوب منى اثبات انك لست طبيبا
    فالبينة على من ادعى
    وأنا على الرد على بينتك وتفنيدها
    September 25, 2009 at 5:07pm · Report
  • Ulla Hamsa تم قبل اشهر فتح موضوع بشان وجود اعجاز في مسالة الفرعون الغرقان
    او حتى وجوده اساسا
    وقمت خلال الحوار بمسح وتحميل البحث المستند الى كلام هيئة الاثار المصرية وعلمائها وموقفهم من الافاق موريس بوكاي
    وخلاصة ما نفهمه من الاطلاع عليه برغم طوله وكثرة تفاصيله هو شيء بسيط جدا
    ان مومياء "مرنبتاح" لا صلة لها بقصة الخروج المزعومة توراتيا وقرانيا بعد ذلك
    فلقد أشارت الأبحاث بالأشعة السينية التي جرت على تلك المومياء و
    على مومياء والده"رمسيس الثاني" إلى أنهما قد ماتا طاعنين في السن بسبب الشيخوخة!!!!!!!! ولاصلة لهما بالفرعون التوراتي اللاتاريخي الغريق !!!!!!

    فهما علميا لم يموتا غريقين اطلاقا
    ودار في حينها نقاش لازلت اراه قويا وجديرا بالاطلاع مع المحاورين في هذا الشان ويسرني ان اعيد تحديث الموضوع في حال وجود من يرغب الاطلاع عليه من الاعضاء وهذا رابط الموضوع

    http://www.facebook.com/topic.php?uid=35278676324&topic=5977&start=660&hash=a201eeb12876458e98941a3bff105266#topic_top

    واظن اننا استنفذنا بشان الموضوع كل ما يمكن ان يقال وفقا لمعلومات كل من المحاورين وساتمنى ان تثروه ايضا لو كنتم تملكون ما يمكن اعتباره اضافة قيمة تستند الى مصادر تاريخية..اتمنى للجميع متعة المطالعة
    September 25, 2009 at 5:43pm · Report
  • Eslam Amer كلام علماء مصريين فى نظر الاوروبيين لا يعدو نملة بجوار الاسد لاننا اتفقنا ان العلم الحديث موجود فى اوروبا
    وانتى لية تشتمى موريس؟
    وانا قلت ان القصة حقيقية وشوفى تعليق الملحد اللى قبلك اللى بيقول انو مرنبتاح يالا بقا اتنقشوا مع بعض واحنا مطمنين بايماننا وبقراننا وانتو بدوروا فى حاجة تافهة لا تساعد على تقدم العلم
    والقرأن كتاب الله كتاب هداية ونور واصلاح للناس وتهذيب للنفوس وشفاء ورحمة للمؤمنين وليس مجرد كتاب علمى او جيولوجى
    ويمكن لا هو دا ولا دا ولكن فرعون تالت على الانسان ان يبحث و يمحص ولكن القران ذكر القصة وانتم تدعون انها ليست حقيقية اذا عليكم انتم اثبات انها ليست حقيقية
    و بالنسبة لالحادكم انتم لا تستطيعون انكار ان الايمان اكتشف علماء السرطان والاطباء ان الايمان يزيد من نسبة الشفاء بعكس الملحديين
    ولا تنسوا ان الحادكم هو السبب الرئيسي وراء حدوث جريمة كل 3 ثوانى فى امريكا عاصمة الحضارة الغربية !!!!ههههههه والتى تفتخرون بها !!!!! لان المجرم يغتصب وهو يظن انه لن ينال سوى عقوبة مضحكة فى السجن ثم يخرج فيقتل او يسرق ويتحرش بنساؤكم ولن يحاسبه احد
    سؤال للملحدين اذا اتفقنا ان سبب نشأة الكون هو الانفجار الكونى العظيم . من الذى خلق هذة الكتله المادية التى حدث منها الانفجار؟؟؟؟؟ طبعا مستحيل حد يجاوب لان الاجابة هى الله
    September 25, 2009 at 6:22pm · Report
  • Ulla Hamsa @ Eslam Amer (Egypt)
    هو موريس بوكاي والدك ولا مؤاخذة؟؟
    دة شخصية عامة تبين انه افاق وكاذب ومدعي
    وبصراحة كلامك لا يستحق الرد عليه لعدة اسباب اولها اني لو اردت ان التزم بالمنطق وحده في التفكير فاني ساعلم انك لم تاخذ الوقت الكافي لك لتقرا البحث وما ورد فيه ولا لتستوعب التفاصيل التي يناقشها ولا حتى موقف الاوربيين الذين تتحدث عنهم منه
    ممكن تروح تقرا البحث؟؟؟لتنمية ما تعرفه عن الموضوع اولا؟؟؟
    لاني لا ارى من صفات اهل العقل السليم ان تستمر في الحوار حول شيء تجهل تفاصيل ما قيل وكتب فيه..ولا تنسى ان العلماء المصريين مسلمون فما هي مصلحتهم في نشر ما يجعل موريس بوكاي الافاق عديم المصداقية؟؟؟
    الموضوع الذي وفرته لك يروي بالتفصيل ويوضح ان موريس لم يكن مسموحا له اصلا بدراسة المومياء..!!!!!اترى ان من العقل ان تتمسك بالجهل ولا تقرا ما يوفره لك محاوروك مع الاصرار على النقاش فيما لم تطلع عليه؟؟؟
    لا تنسى ان هيئة الاثار المصرية معترف ببحوثها حول العالم واظنك كنت تجهل هذا
    وارجو ان لا تعمد للتقافز بين الاعجازات القرانية البلهاء كلما احسست ان احدها تبين ضعفه وغباء الادعاء بصحته
    انصحك بالقراءة في هذا الموضوع كي تستطيع ان تحدد لنفسك موقفا مبنيا على اكبر كم يمكنك الاطلاع عليه من المعلومات

    September 25, 2009 at 6:29pm · Report
  • Mohamed Fathi Urlianos Civilios

    ياعمى مش انا اللى باعت الرابط بتاع فرعون وموته
    September 25, 2009 at 6:41pm · Report
  • Eslam Amer يا علا انتى لو ملحدة غيرى اسم والدك لانو اسم اسلامى هههههههه
    التفكير المنطقى طريقة اهل العلم فى التفكير وطبعا لو عندك طريقة تانية زى طريقة ان الكون اللى العلماء ماشافوش منو الا بلايين السنين الضوئية ماشى جهجهونى يا ريت تقولولى واقرأى تعليقاتى على موضوع المسلمون والحجاب والسلبية يمكن ان شاء الله ربنا يهديكى قولى امين
    لو انتى بتشكى فى وجود الله يا ريت تقوليلى مين اللى خلق الكتلة المادية التى حدث بها الانفجار الكونى العظيم طبعا معندكيش جواب ههههههههه مش مشكلة
    وانا قلتلك موضوع فرعون احنا المسلمين مؤمنين بحدوث القصة وميهمناش مين اللى هيطلع فرعون موسي او لو كان العلم اكتشفه ولا لا
    وانا اللى انصحك بالقراة فى معجزات القران الكريم لانكو يا ملحدين لو كنتو لاقيتوا حاجة غلط ما كنتش سيبتوها فتطالبوننا باثبات قصص مؤمنين بها حدثت فى الماضى السحيق
    عاوزانا سيادتك ان نسيب مشاغلنا وناخد دكتوراه فى المصريات والهيروغلوفية والجيولوجيا اتكلمى بالعقل وانا بقولك ان مايهمناش مين يكون فرعون موسي وفعلا هيكتشفوه ولا لا
    ودا بيدل على ضيق افق هائل لانكو ماسكين فى موضوع غيبى ماضى لا يمت للحضارة والعلم والتقدم بكثير
    September 25, 2009 at 7:37pm · Report
  • Ulla Hamsa @ Eslam Amer (Egypt)
    انذار لمخالفة قوانين المجموعة الخاصة بمنع شخصنة الحوارات منعا باتا
    لا علاقة لك باسمي او اسم ابي او اي مما يخصني
    وبصراحة اكبر اجد الحوار مع من يعجز عن قراءة ما يتم توفيره له غير مثمر ولا مجدي
    واجدني ملزمة بتنبيهك الى ان اي مخالفة اخرى ستؤدي الى ابعادك عن المجموعة ان لم تقرر انت مغادرتها مشكورا,,,رغم اني لم افهم لماذا تصر على انهاء اغلب جملك بالضحك مع عدم وجود اي نكتة في الموضوع بحسب فهمي المتواضع لما اقراه
    September 25, 2009 at 7:41pm · Report
  • Mohamed Fathi @ Ulla Hamsa

    الرابط مش شغال
    September 25, 2009 at 7:44pm · Report
  • Ulla Hamsa @ Mohamed Fathy
    عزيزي عنوان التوبك الذي اوردت رابطه اعلاه هو
    اعجاز القران العلمي لماذا يعلن عن المعجزة دائما بعد الاكتشاف العلمي وليس قبله؟؟؟؟
    وهو موجود في الصفحة 23 من صفحات المواضيع في المجموعة يمكنك ان تجده بسهولة لان الرابط يعمل بشكل طبيعي من المتصفح الذي استخدمه حاليا وقد اختبرته الان
    وقد لاحظت ان مستخدمي متصفح الاكسبلورر مثلا لا يستطيعون فتح روابط الجوجل كروم واظنه خللا تقنيا

    اتمنى ان يشكل لك اي اضافة للمعلومات التي تمتلكها بشان الموضوع
    September 25, 2009 at 7:48pm · Report
  • Urlianos Civilios Post #37
    Eslam Amer (Egypt) wrote

    قلت:


    وانا قلت ان القصة حقيقية وشوفى تعليق الملحد اللى قبلك اللى بيقول انو مرنبتاح يالا بقا اتنقشوا مع بعض واحنا مطمنين بايماننا وبقراننا وانتو بدوروا فى حاجة تافهة لا تساعد على تقدم العلم

    --------------------------------------------------------------

    طبعا سعادتك فاهم إنى بقول ان مرنبتاح هو فرعون موسى
    لأنك تعانى من مشكلة
    كل اللى قلتهولك إنك لو عاوز تدور على فرعون يبقىنشوف أقرب دليل
    أو أقوى دليل
    لأن ذراع رمسيس المخشب مش دليل كافى على إنه فرعونكم
    وكمان وجود الموميا دليل على إنع ماغرقش لأن عمليات التحنيط تبدأ فور الموت
    ومعرف إن نقل جثة غريق من السويس إلى الأقصر تاخد أكثر من 4 أيام
    يبقى رمسيس مماتش غريق
    يبقى رمسيس مش فرعون موسى

    أما حكاية مرنبتاح اللى طرد الرعاة إلى الشرق
    فهى حقيقية ومرنبتاح كان عهده رخاء واستقرار
    وليس معنى أنه من طرد الرعاة أنه رجلكم
    ولكنه مجرد وهم جدير بتتبعكم تتبع كل شاردة وواردة لإثبات أوهامكم
    ولو سار البحث عن فرعون فى طريق مرنبتاح الثانى ستجد كثير من العراقيل فى الطريق

    ================
    قلت:


    والقرأن كتاب الله كتاب هداية ونور واصلاح للناس وتهذيب للنفوس وشفاء ورحمة للمؤمنين وليس مجرد كتاب علمى او جيولوجى

    ----------------------------------
    كنت قل لنفسك فأنت اللى طرحت فكرة فرعون هو نفسه رمسيس

    وأنت لو بتتعامل مع القرآن على إنه كتاب هداية ومواعظ يبقى كويس جدا
    يعنى زيه زى ألف ليلة وليلة
    أو ملحمة الحرافيش
    شكرا
    ====================

    قلت:


    وانا قلتلك موضوع فرعون احنا المسلمين مؤمنين بحدوث القصة وميهمناش مين اللى هيطلع فرعون موسي او لو كان العلم اكتشفه ولا لا
    -----------------------------------------------
    ازاى مايهمكوش
    أومال تطلعو كذابين ولا واحد سرحان بيكو؟؟
    وبتضيع مجهودك فى اثبات ان رميس هو فرعون ليه؟
    ولما ثبت لك انه مش رمسيس
    تقوم تتراجع للخلف أوى كدا؟؟

    ==========================


    قلت؟

    عاوزانا سيادتك ان نسيب مشاغلنا وناخد دكتوراه فى المصريات والهيروغلوفية والجيولوجيا اتكلمى بالعقل وانا بقولك ان مايهمناش مين يكون فرعون موسي وفعلا هيكتشفوه ولا لا

    --------------------------------------------------------
    ارحموا العلم
    September 27, 2009 at 4:27pm · Report
  • Hamid Hameed @ علا

    هل ما زلت تتذكرين ذاك النقاش الرهيب الذي دار بيننا ؟؟

    فعلا أنا أيضا لم أنسه أبدا و ما زلت أتذكره و كان بجد أسخن موضوع ناقشته و كان بداية معرفتي بك أنت و أحمد البغدادي , و هذا أهم ما في ألامر

    فشكرا لتجديد الموضوع و شكرا لأنك أيضا ترينه موضوعا جميلا

    تحياتي صديقتي
    September 27, 2009 at 8:11pm · Report
  • Ulla Hamsa هاي حامد
    فعلا الموضوع كان اول معرفتي بيك
    وصدك الموضوع جان مصخن كلش
    بس مو مشكلة
    انطيناه الفيدون وسيطرنا على درجة حرارته
    هلو بيك وردة
    September 27, 2009 at 8:16pm · Report

تساؤلات عن علامات ليلة القدر

  • Alyaa Gad تحية طيبة وبعد،

    قرأت الآتي عن ليلة القدر

    علامات ليلة القدر:

    الأولى: أن تكون لا حارة ولا باردة
    الثانية: أن تكون وضيئة مُضيئة
    الثالثة: كثرة الملائكة في ليلة القدر
    الرابعة: أن الشمس تطلع في صبيحتها من غير شعاع

    وإليكم – رعاكم الله – الأدلة:

    قال عليه الصلاة والسلام: ليلة القدر ليلة طلقة لا حارة ولا باردة، تصبح الشمس يومها حمراء ضعيفة. رواه ابن خزيمة وصححه الألباني.

    وقال عليه الصلاة والسلام: إني كنت أُريت ليلة القدر ثم نسيتها، وهي في العشر الأواخر، وهي طلقة بلجة لا حارة ولا باردة، كأن فيها قمرا يفضح كواكبها، لا يخرج شيطانها حتى يخرج فجرها. رواه ابن حبان.

    وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إن الملائكة تلك الليلة أكثر في الأرض من عدد الحصى. رواه ابن خزيمة وحسن إسناده الألباني.

    وقال صلى الله عليه وسلم: وأمارتها أن تطلع الشمس في صبيحة يومها بيضاء لا شعاع لها. رواه مسلم.

    يعني تطلع في اليوم الذي يليها وتلك العلامة بشارة لمن قام تلك الليلة لأنها تكون بعد انقضاء ليلة القدر لا قبلها

    وهناك علامات أخرى لكنها لا تثبت مثل أنه لا تنبح فيها الكلاب، ولا يُرمى فيها بنجم، أوأن ينزل فيها مطر.



    --


    وأسئلتي هي:ـ

    ١- ليلة القدر لا حارة ولا باردة كيف؟ هل الأرض كلها لها نفس المناخ في نفس الوقت؟ أم الليلة تمر على ناس وناس لأ؟

    ٢ - وضيئة مضيئة كيف؟ يعني في اوروبا حيث اغلب الليالي مغيمة مظلمة كحل لا أمل للمسلمين؟ أم أعمدة الانارة تقوم بالواجب؟

    ٣- نعرف ازاي ان الملائكة موجودة بكثرة؟

    ٤- يعني ايه شمس بيضاء لا شعاع لها؟ أنا عمري ما سمعت عن شمس بلا شعاع. ثم دي كانت حمراء من شوية! حمراء ولا بيضاء؟ ثم ايه الألوان دي؟!ا

    ٥- وهناك علامات أخرى لكنها لا تثبت مثل أنه لا تنبح فيها الكلاب؟ :) كل كلاب الكرة الأرضية ولا كلاب الشارع اللي احنا عايشين فيه؟ اصل عمري ما سمعت عن ليلة في التاريخ توقفت فيها كل الكلاب عن النباح

    ٦ - ولا يُرمى فيها ❊بنجم❊؟ يعني ايه؟ لا شهب يعني باعتبارها رجوما للشياطين؟

    ٧ - أو أن ينزل فيها مطر؟ مش كانت لسه السما لازم تبقى وضيئة مضيئة - يعني صافية؟


    فعلا سبحان العقل!!!!ا

    تحياتي


    http://www.masrawy.com/Islameyat/Articles/elkader.aspx
    September 16, 2009 at 5:43am · Report
  • Rana Humana متابعة

    رجاء افيدونا
    September 16, 2009 at 6:04am · Report
  • Ulla Hamsa اشعر بالهم يعتريني حين اعود بذاكرتي لكل ليالي القدر التي قضيتها في القيام وقراءة القران وتلاوة الادعية والاذكار...
    اشعر بالاسف على كل تلك الاوقات المهدورة واشعر بالخجل من نفسي ومن قلة عقلي حين اتذكر افكاري في تلك المرحلة
    ولكني اعود للقول انها كانت بالنسبة لي مرحلة هامة مكنتني من اتخاذ موقف من امر الاديان كله لانها كانت الدافع عندي للتفكير وطرح الاسئلة المشابهة لاسئلتك اعلاه يا عاليا...ووجدت اني كلما انغرست في محاولاتي المستميتة ايامها (كي امنطق)ايماني المحتضر كنت اواجه في الوقت ذاته لامنطقية ما اقراه ...
    ولم يكن هناك في النهاية سوى مواجهة حقيقة وفاة الايمان بالكلام عن ليلة لا حارة ولا باردة,ليلة وضيئة مضيئة وشمس بيضاء حمراء وهدوء لا تمزق سكينته الكلاب بعوائها في عتمته لاظنها ليلة القدر التي مكنني ربي ايامها من بلوغها وقضائها في طاعته

    لا الوم مؤمنا على ايمانه فقد كنت يوما مؤمنة
    ولكني لا املك الا ان الوم من يرفضون مجرد التفكير في ان هناك اشخاصا لم تعد عقولهم تقبل ان تهضم كلاما كهذا والومهم اكثر لانهم يعادون من لا يؤمن بما يؤمنون به....ليت ضرر الاديان توقف عند عدم وجود اجوبة لاسئلة كاسئلتك اعلاه..الكارثة ان الضرر اعم واشمل واشد تاثيرا بتخديره للعقول التي باتت ترفض الاعتراف بحق الاخر في ان يرفض الايمان .....ليت الضرر توقف على الايمان بتلك الليلة وذاك الشهر وتقديس هذا المكان او ذلك الشخص...انه يتغول مع الزمن فلا يعود يكتفي بشيء وتلك هي الماساة من وجهة نظري

    شكرا على الموضوع الجميل
    رغم انه اعادني لاجواء ايام اتمنى ان امحوها من تاريخي الانساني كله
    September 16, 2009 at 6:11am · Report
  • Rana Humana كان قيام الليل يفيدني من ناحية الرياضة..كنت اصلي بحركات متقنة و لا اكدعها رياضي
    September 16, 2009 at 6:15am · Report
  • Ulla Hamsa وانا كمان بس يا رنوش الفارق في النية ولهذا اشعر بالخجل..

    اصل نيتي ايامها كانت خالصة لربنا مش للرياضة

    :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
    September 16, 2009 at 6:20am · Report
  • Rana Humana و نيتي كمان يا غاليتي كنت حريصة على *اتقان* كل حركة في حياتي
    ..
    دانا كنت *الهم* الاخرين للصلاة بخشوعي
    اقول ايه بس..
    ضيعت وقت طويل جدا ما بين الصلاة و التلاوة *بالتجويد و دونه* و القراءات الدينية..حماقة غير مبررة اطلاقا.
    September 16, 2009 at 6:30am · Report
  • Alyaa Gad تصدقوا عمري في حياتي ما قمت ليلة قدر ولاغيرها؟ النوم سلطان يا حلوين ههههههه

    طيب دا انا اللي المفروض ابقى مكسوفة من نفسي دلوقت ههه - ما فيش اي قدرة على ترويض النفس كدا؟ هيهي
    September 16, 2009 at 6:31am · Report
  • Ulla Hamsa عاليا..كليوباترا المجموعة
    احسدك بصدق حين اتذكر اني قضيت ما يقارب الثماني سنوات اسهر تلك الليلة محاولة ان الحق بباب السماء الذي يفتح قبل طلوع شمس نهارها..اي قلة عقل!!!!!!
    اظن الفائدة الوحيدة لكل ذاك الجهد الذي اراه فارغا الان هي تقوية معارفي في اللغة العربية ونطق الحروف واتقان مخارج الالفاظ واستيعاب قواعد اللغة..وقد دابت على التمسك بهذه الفائدة على الاقل كي لا ابقى الوم نفسي على كل ذاك الوقت والجهد المهدورين
    September 16, 2009 at 6:33am · Report
  • Alyaa Gad هالو يا علا سعيدة جدا بوجودك

    يانهاري - ٨ سنين؟ انا مش فاكرة اني عملتها ولا مرة. افتكر ان عقلي الباطن كان - ولا زال - يؤمن بالتالي:ـ

    الخالق ليس بهذه السادية أو السطحية انه يفرح لما اقوم انا متدهولة من النوم اطقش في الحيطان علشان اصلي له. هو لا يحتاج مني كل هذه الطقوس المعقدة في ليلة ما لهاش ملامح

    كان عندي احساس ان الموضوع فيه ان من يومي ههه
    September 16, 2009 at 6:40am · Report
  • Rana Humana @Alyaa
    حماك الذكاء *فطري* يا عليا..و اوقعني الغرق على التفاصيل

    @Ulla
    في حالي لا عزاء لي...اللغة العربية اهتمامي بها كان منفصلا عن الدين.
    September 16, 2009 at 6:41am · Report
  • Rana Humana هو الاستيقاظ طوال الليل على اي حاجة صفة قلقة تجعل الانسان يركز على جوانب بعينها دون غيرها
    ..ينفصل عن الدنيا
    September 16, 2009 at 6:44am · Report
  • Ulla Hamsa مستمتعة الى ابعد الحدود بحوارنا هنا
    اشعر بما اراه احيانا في كلام (الفنانات التائبات)العائدات الى الله..غير اني اسير بالاتجاه المعاكس...واذكر اني رايت لقاءا للسيدة سوسو ( احيه )البابلي عن مشاعرها وتجلياتها الايمانية ولم تترك بداخلي الا الاحساس بالغثيان يومها اذ بدا لي ان مشاعرها التي كانت تسهب في وصفها بتعابير وجه مبالغ فيها كانت ماجورة الى ابعد الحدود....
    ما زلت ارى ان ابشع الايمان هو الايمان الذي يتعمد صاحبه اظهار علاماته

    اتفق مع رنوش ان الذكاء الفطري حماك يا عاليا
    بالنسبة لي كنت اتمسك باقناع نفسي ان كل تلك الطقوس جهد ابذله كي يرى الله كم احبه..وهو ولا سائل فيا....ههههه...
    دة جايز كمان ما يعرفش الهبلة دي مالها سهرانة قائم نائم على راي شويكار
    September 16, 2009 at 6:51am · Report
  • Alyaa Gad رنا وعلا فكرتوني بالبحث دا

    http://www.fhcrc.org/about/ne/news/2001/10/16/graveyard_cancer.html

    البحث بيقول ان نسبة الاصابة بسرطان الثدي (وفي بحث أخر القولون ايضا) ترتفع الى ٦٠٪ في من عملهم يستدعي القيام بنوبات ليلية!ا

    September 16, 2009 at 6:53am · Report
  • Ulla Hamsa كلامك صحيح يا عاليا
    الهورمونات عندنا بتختل مع لخبطة الساعة البيولوجية للجسم
    واللي بيسهروا في نوبات ليلية بتكون وظائفهم كلها شد عصبي وتوتر زي الاطباء والكوادر الطبية التانية..ولو اضفتي الستريس على اللخبطة الهرمونية الناتجة من قلة النوم حيكون قدامك تاثير واضح وتناسب طردي مع نسب الاصابة بالسرطان
    September 16, 2009 at 6:56am · Report
  • Alyaa Gad هههههه يا علا ورنا ، كلنا وقعنا فريسة غسيل العقول. انا لازلت أؤمن بالخالق واحب ان افكر فيه وأتساءل عنه - وربما يبدو ذلك لكن الآن غباء

    المهم ان نرفض ان يضع احد بالنيابة عنا الافكار في عقولنا بالملعقة

    عن مقابلات الفنانات التائبات: الموضة اليومين دول حنان ترك. يا للتمثيل يعني! هي بتحب الله حب شديد ومن حبها فيه فتحت كوافير للمحجبات هع هع
    September 16, 2009 at 7:02am · Report
  • Rana Humana سرطان!
    فعلا: و كان فضل الله عليك كبيرا!

    هي ديه ميزة التدين الوحيدة, لما الواحد يطلق, يطلق بالتلاتة, لا اله و لا خالق و لا حتى يخلي الفكرة توارى تحت حجر..حاجة زي يوم القيامة في عقل التائب عن الايمان.

    حنان الترك, كانت دايما تبدو لي غبية من ناحية نفسية , مش بعيد تكون مصدقة نفسها

    ***
    و انا ايضا سعيدة جدا بوجودكما هنا
    September 16, 2009 at 7:42am · Report
  • Rana Humana disclaimer:
    مش قصدي كل مؤمن غبي, هناك اسباب متعددة للايمان و ليس هذا باب خوضها
    بس حنان الترك ايمانها -برايي- في احتمال كبير يبقى ناشئ عن الغباء
    September 16, 2009 at 7:48am · Report
  • Sheri Anton طيب وين اجابات الاسئلة
    بجد انا بدي اعرف يا ريت المسلمين يتفضلو ويجاوبو
    رجاااااااءا
    September 16, 2009 at 9:58am · Report
  • Bronislava Gaston انتن بنات قويات الإرادة
    أنا كنت أفشل تماماً في المواظبة على الصلاة
    لو صليت لمدة أسبوع متواصل أصاب بإنهيار عصبي فوراً ههههه


    انا مقتنعة بأنني فاشلة من ناحية
    spiritual
    لإن كل المؤمنين بيوصلوا بعد فترة لمرحلة روحية بتخليهم يستمتعوا بالصلاة و يحسوا بالسعادة
    لكن أنا عمري ما قدرت اوصل لهذه المرحلة رغم أنني دعوت الله كثيراً جداً أن يحببني في الصلاة و أن ينقذني من معصيته و استعنت كثيراً بدموع التماسيح
    :D
    و هو و لا هنا خالص

    بس المضحك أنني رغم ذلك ظللت أحاول و أحاول و أحاول لسنين عديدة
    و إلى الآن هناك من ينصحونني بمواصلة المحاولة
    !!!!!!
    حتى متى تظل تبحث عن الإله و أنت لا تجده؟
    ألا يرق قلبه لك أبداً؟ ألا يستجيب لدعوتك أبداً و يقربك منه؟
    هل ستظل تبحث عنه هكذا إلى أن تموت؟
    يقولون أن المجنون هو من يظل يفعل نفس الشئ بغرض الوصول لنتيجة معينة مراراً و تكراراً رغم أن الأسلوب يفشل في كل مرة


    تحياتي
    September 16, 2009 at 10:31am · Report
  • Mahmoud Heshmat Deep nefsy ashouf manzarkom fel2abr 3amleen ezay lama te3rafouh el7a2e2a sub7an man g3al elmawt 3ebra lekom..
    September 16, 2009 at 1:46pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 1:55pm
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 1:57pm
  • Mahmoud Heshmat Deep zaka2ak khalak tefasar elkalam besat7eya gedan..wasf elgaw 3and el3arab zaman gher delwa2ty mesh benafs elmostl7at tany 7aga ba3teref en feah israeliat kter kanet dakhela fe a7ades elnaby 3ashan tekhali elnas tegadel feha..bas wenaby eb2a 2oly lama temout..la2et 7al lilmout ya zaki yagamed? ya3am elmol7ed? dah 3al2a2al eaganeb mol7eden bas tel3ouh el2amar we ekhtar3ouh 7agat lilbashareya enta mol7ed 3arabi besabab elmogatama3 elmotkhalif elfa2er elle enta 3ayesh feah 2arfan faga7adt bekol 7aga we faker en hwa keda elsa7..ya3am el3a2l wareny el3a2l 7ayfedak fe eh wenta fel2abr welmout 2oly b2a 7ekmetouh we ba3d matemout 7atrou7 feen yabaghdadi yabeta3 el3a2l..khalih yenf3ak lama temout
    September 16, 2009 at 2:01pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 2:03pm
  • Mahmoud Heshmat Deep we kman gahel we mesh 3aref te2ra franco 3arab..?l0o0o0o0ol
    September 16, 2009 at 2:04pm · Report
  • Hadeel Ammar @ Mahmoud Heshmat Deep

    طيب يا عزيزي ممكن تتكرم علينا في الدنيا و تجاوب على الاسئلة اعلاه و تقنعنا بما انت به مؤمن و تنور عقولنا علشان ما تضحكش علينا في القبر (عاوزين نعرف الحقيقة الي حضرتك قاتل نفسك عليها
    )

    مع اطيب التحيات
    September 16, 2009 at 2:06pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 2:07pm
  • Mahmoud Heshmat Deep نفسي اعرف انتو في دماغكم ايه نفسك تلفت النظر عشان تعمل كتاب ولا بس هاري نفسك اسئله للاسف اخرك كلام وبس طب ياريتك كنت جاحد بس اخترعت حاجه ولا اكتشفت حاجه علميه فعلا انت بس ضحية مجتمع فقير في مستنقع الجهل ووريني حيفيدك العقل في ايه لما تموت يابتاع العقل انت ياجامدقوللي انت حتروح فين بعد ماتموت ياعم العقل
    September 16, 2009 at 2:10pm · Report
  • Mahmoud Heshmat Deep انتو اللي قاتلين نفسكو باسئله مش حتنتهي ماللي قابلينا عاشوا وماتوا في سلام سواء مؤمنين انت اللي عمركوا ماحترتاحو غير وانتوا في القبر والله ساعتها حتعرفوا ان الله حق
    September 16, 2009 at 2:13pm · Report
  • Mahmoud Heshmat Deep انتوا لو انتوا بجد شايفين نفسكوا اذكيا ومقتنعين بجحودكم مكنتوش حتتسائلو وتجادلوا كتير او ماتصدقو تشوفو عرعر زي علي رايكم وتعدوا تجادلوه
    September 16, 2009 at 2:15pm · Report

  • Mahmoud Heshmat Deep ياجامد يابتاع الكلام اللي من الاخر انت يابني شوفلك شغلانه ولا اتجوز وشيل مسئوليه اكبر عالهبل اللي انت فيه ده ابوك وامك محتاجنلك
    September 16, 2009 at 2:19pm · Report
  • Hadeel Ammar @ Ahmed Mohamed Al Baghdadi

    بيقولون ان الرب لم يحدد ليلة القدر و قال هي وحدة من الليالي الافراد من العشرة الاواخر من شهر رمضان علشان مش عاوز الكل ينولو هذا الشرف العظيم فقط للي نيتهم خالصة ,, والناس المساكين عاوزين الشرف و المنزلة العظيمة دي يقومو يعملو اي ؟ بيسهرو كل الليالي المفردة
    دا رب عاوز الرحمة لعبادو ولا بينتقم منهم ههههههههههههه
    لئيم ههههههه
    September 16, 2009 at 2:20pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 2:21pm
  • Hadeel Ammar @ Mahmoud

    انت لي استلمتنا و بديت تهزء فينا عييييييييييب يا عزيزي و خليك محترم جاوب على الاسئلة بدل الكلام الفارغ دا و اتمنى يكون اسلوبك ارقى من كدة
    September 16, 2009 at 2:23pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 2:27pm
  • Mahmoud Heshmat Deep بس يابغدادي كل اللي معاك نسوان اتجوزت واتستت واعده في بيوتها دماغها فاضيه ياعيني للشات والكلام مش حيخلصو للصبح انا والله اللي مقعدني الظروف ان معنديش شغل دلوقتي يابني اعمل فلوس احسلك بدل رغي النسوان ده ولا اعملك كتاب عن الجحدان ولم الجاحدين اللي زيك خليهم يشتروه واكسبلك قرشين ياخونا صدقوني يابخت من بكاني وبكا عليا بدل مضحكني وضحك الناس عليا العبوا رياضه ولا اقروا اكتر اعملو منتديات وندوات راي كونوا جماعه سريه اعملو اي نشاط في حياتكو
    September 16, 2009 at 2:28pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 2:31pm
  • Hadeel Ammar من بدت العشر الاواخر لحد الان الجو كئيييييب جدا و المطر مش عايز يتوقف في السويد
    هههههههههههههههههههه
    September 16, 2009 at 2:36pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 2:39pm
  • Hadeel Ammar اللات تتقبل منكم اميييييين
    هههههههههههههههههههه
    September 16, 2009 at 2:44pm · Report
  • Hadeel Ammar احمد اشو صديقنا محمود اختفى اخاف بعده لسة يكتب بالاجوبة و دا يدور على مصادر حتى يقنعنا ههههههههههههههههه
    September 16, 2009 at 2:48pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 2:52pm
  • Omar Ali هو الراجل فاضي زيكو ذي ما قال، الراجل مشغول و بعدين احنا في أيام مفترجة، يعني التهليب على ودنه، بس أنا شاكك في أنه في فنلندا، شكله كدة من مصر القديمة أو من شبرا، واضح من لهجته
    looooooooooooool
    September 16, 2009 at 2:58pm · Report
  • Sheri Anton اخ منك يا احمد البغدادي تحياتي
    ريما سلام مش عارفة ليه الهجوم و ين الرد
    September 16, 2009 at 2:59pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 3:01pm
  • Alyaa Gad سأعود للرد عندما استطيع ان اتمالك نفسي و أتوقف عن الضحك على كلام أحمد البغدادي
    September 16, 2009 at 3:33pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 4:39pm
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 4:42pm
  • Ulla Hamsa احمد البغدادي
    ريما سمير
    شيري انتون
    عمر علي
    شكرا للتعليقات الظريفة
    اضحكتموني واسعدتم يومي
    لكم كل المحبة
    September 16, 2009 at 4:46pm · Report
  • Hashim Momani سبقتوني بالموضوع كنت ناوي احكي عنو ... يالا مش مشكلة .... بعدين لبيا صامو قبلينا بيوم .... عندهم ليلة القدر غير يللي عنا؟؟
    September 16, 2009 at 5:19pm · Report
  • Sheri Anton @احمد
    فهمتني غلط انا بحكي علىالاخ المناضل الي بهاجم تقريبا كل توبيك ومش عاجبه العجب ولا حتىالصيام برجب
    هو ما عندواجابات و مش عارف يرد فبهاجم يااااااااا سلام
    September 16, 2009 at 6:17pm · Report
  • Aya Abolmagd إن كان القرآن لم يقول بأي من هذا الكلام المنقول فلا داعي أن يجيب عنه المسلم
    لأن المسلم كتابه الوحيد هو القرآن وهو المرجع الرئيسي والأساسي لأي كلام
    والقرآن لم يتكلم عن دفئ الليالي او سخونة الصيف في ليلة القدر
    كل ما قاله انها الليلة التي انزل فيها القرآن

    والقرآن غير الكتاب بالمناسبة
    يعني نزول القرآن لا يعني نزول الكتاب كله بل فقط القرآن هو جزء من الكتاب
    تحياتي
    September 16, 2009 at 7:21pm · Report
  • Aya Abolmagd وبالرجوع لنص الآية الخاصة بليلة القدر
    وجدت انه لا دليل ايضا على ان الكلام يقصد القرآن بعينه بل قد يكون يعني الروح مثلا
    إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1)

    وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2)

    لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3)

    تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ (4)

    سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ (5)

    هذا هو ما قاله الكتاب عنها
    إنها سلام
    ولم يقل انها بارده او ساخنة او منيره او مظلمه او او او او
    September 16, 2009 at 7:28pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 7:52pm
  • Aya Abolmagd احمد
    يوجد مليار ونصف مسلم صحيح ولكنه لا يؤمنون جميعا بكتب السنة التي تأتون منها بتلك الخزعبلات
    فلن تجد احاديث الشيعي هي احاديث السني
    ولن تجد مسلمي ماليزيا يعرفون شيئا عن البخاري او الكافي
    وستجد مذاهب كثير اسلامية لا تؤمن إلا بالقرآن واعداد افرادها يزداد يوما بعد يوم
    ومركز الدراسات القرآنية في واشنطن لخير دليل على ذلك

    القرآن هو الكتاب الوحيد الذي يجمع كل مسلمي العالم ليس كتب السنة او الشيعة او اي فئة اخرى

    وعجبي
    September 16, 2009 at 8:09pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 8:20pm
  • Alyaa Gad آية العزيزة الغالية ، شكرا على ردك - لكن على حد فهمي أنت أجبت على أسئلتي من منطلق الفكر القرآني ، والقرآنيون يعتبرون كفارا عند أغلبية المسلمين ، و لذلك أحب أيضا أن أسمع اجابة من مسلمي السنة - لأن هذه أحاديث صحيحة

    شكرا يا آية ولك تحياتي القلبية


    ......





    لا زلت منتظرة . للأسف لم أسمع حتى الآن الا بعض الشتائم والاهانات

    :/


    September 16, 2009 at 8:21pm · Report
  • Aya Abolmagd احمد

    طبيعي يكون في اكثر من مليار دين عند المليار ونصف مسلم لأن التعددية شيء طبيعي وصحي

    والتعددية في الإسلام بدأت تظهر لما الإسلام بدأ يطلع من قالب الجزيرة بعد وفاة نبي الإسلام بسنين قليلة

    وبعدها بسنين كمان بدأ كل فئة في إضافة كتب وكلام للقرآن عشان تثبت إنها هي الفرقة والفئة الصحيحة وغيرها زنديق

    كل دا شيء طبيعي وهو دا التطور الطبيعي للحاجة الساقعة

    إتما يظل القرآن المرجعية الأساسية لأي مسلم
    وممكن على فكره فهمه من غير رجوع لأي كتب تانية
    عملتها ونفعت

    وممكن الربط بينه وبين السيرة بطريقة موضوعية كمان
    وعملتها ونفعت

    والصلاة مش هي عماد الدين عند الكثير من المسلمين وعشان كدا يؤمنوا انها لم تأخذ نصيبها في القرآن لأنها مش الأساس
    فالله يريد كل انسان ان يتواصل معه بالطريقة التي تناسبه ولهذا لم يفصلها في القرآن
    هذا ما يقوله المسلم العصري والكثير من المسلمين المتمنطقين
    فالقرآن فصل الأمور المهمة التي يحتاجها زمانه وترك الأمور الروحانية للتفاعل الشخصي للإنسان المتعبد

    -----------------

    شكرا يا عليا
    انا عارفة ان القرآنيين بيعتبروا زنادقة بالنسبة لأهل السنة بالذات لأنهم بيهدموا كل خزعبلاتهم إللي عايشيين عليها
    مع العلم إني مش قرآنية اصلا لوجود قصور معين في طريقة تفكيرهم لا يعجبني
    ولكن يظل القرآن هو المرجعية الاولى لأي مسلم وذلك بسبب اختلاف المذاهب والملل والفرق

    تحياتي للجميع
    September 16, 2009 at 8:30pm · Report
  • Aya Abolmagd عليا
    نسيت اقول
    لن يرد عليك اهل السنة والجماعة لأنهم متأكدين من ضعف حججهم
    او بالأصح معندهمش رد اصلا

  • Aya Abolmagd احمد مش بس القرآنيين اللي بيلووا عنق الآيات
    كمان الملحدين عشان يوصلوا وجهة نظرهم
    تقريبا هي طبيعة بشرية

    الملائكة والروح دا المفروض يكون توبيك تاني لأن هذا التوبيك ليس محل لنقاشهم
    وعامة نقاشهم لن يفيد لأن من لا يؤمن بالله لأنه لا يراه فلن يؤمن بالملائكة او الروح


    انا حابه اسأل سؤال او افتحوه توبيك
    هل يؤمن الملحدون بالسحر الأسود؟ هل هو حقيقة ام وهم؟

    تحياتي
    September 16, 2009 at 9:00pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 9:04pm
  • Aya Abolmagd ولكن في رغبته في تحطيم النصوص القديمة يلويها ليثبت انها مدمرة
    عادي
    كله بيلوي لمصلحته
    إنها طبيعه بشرية

    طيب بما إنك ملحد وتؤمن بما هو مثبت بالعلم فقط
    فما رأيك دام فضلك في السحر الأسود؟
    هل هو حقيقة ام وهم؟

    تحب افتح نوت اسألك فيه هذا السؤال ولا ممكن ترد عليا هنا؟
    September 16, 2009 at 9:08pm · Report
  • Alyaa Gad Quote: << مش بس القرآنيين اللي بيلووا عنق الآيات
    كمان الملحدين عشان يوصلوا وجهة نظرهم >>

    آية : انطباعي ان الملحدين لهم بالدليل العلمي والتعريفات المعجمية الدقيقة من غير لف ودروان وكل ما يزنقوا حد يقول لهم اصل دي استعارة لفظية

    وصل الحد بأن تقريبا القرآن كله بقى استعارات لفظية؟

    سؤال تعجبي فقط

    تحياتي
    September 16, 2009 at 9:09pm · Report
  • Laith King قيل انها ليلة 27 ولم يثبت ذلك ولهذا كان عندما تأتي العشر الاواخر يوقض المصطفى عليه افضل الصلاة والسلام اهله ويشد المازر ويقوم الليل فلهذا ننصح المسلمين واشد على ايديهم في ان يشدو الهمم والعزيمة في هذه الايام المباركات وان يعننا واياكم على طاعة الله عز وجل وتقبل الصيام الوقيام والنية الخالصة لوجه الله تعالى

    September 16, 2009 at 9:35pm · Report
  • Laith King يا اخوان جل ايمان المسلمين وثباتهم على عقيدتهم هو الغيب . وان اكبر امتحان لقوة ايمان الشخص هو ان يصدق بما لا يراه هذه لحكمة ارادها الله عز وجل خالق الاكوان ورافع السماء بلا عمد
    September 16, 2009 at 9:39pm · Report
  • Aya Abolmagd عليا
    انا دخلت في نقاش عقيم مع بعض الملحدين وليس جميعهم طبعا
    ووجدت انهم يتبعون مبدأ القص واللصق لبعض الآيات التي تؤيد اراءهم ويقصونها من سياقها الأدبي والتاريخي
    مثل آيات القتال على سبيل المثال

    وهذا طبعا ليس اسلوب علمي

    كما إني شخصيا ارى حرب الملحدين موجهة فقط لأهل السنة والجماعة ولا اعرف لما يخطابون كل المسلمين بخزعبلات السنة
    فلما لا يخاطبون العقل الشيعي والعقل القرآني والعقل الحنفي ايضا ويحاجونهم في معتقداتهم؟

    فليس اهل السنة هم كل المسلمين ولا خزعبلاتهم متفق عليها بين كل المسلمين
    September 16, 2009 at 9:40pm · Report
  • Laith King الاخت ايا

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    انا كذلك دخلت في نقاش العام الماضي مع مجموعة منهم وحاججتهم باقوى الحجج والدلائل ولم القى في النهاية ألا السكوت
    لذا اختي الكريمة لا تتعبي نفسك معهم فحتى جدالهم حرام ولكني احببت في اثناء نقاشي ان اعرف ماهي عقليتهم وعلى ماذا يستندون

    وما هم ألا مجموعة ضاله سلطهم الله ليشوهوا الدين ويلصقوا الاكاذيب على سنة النبي الطاهرة عليه السلام والقران الكريم

    تحياتي

    ورمضان كريم
    September 16, 2009 at 9:46pm · Report
  • Alyaa Gad استاذ ليث: ما يضعه الجميع هنا هي احاديث صحيحة . ان سميت انت هذه اكاذيب فأنت تنكر السنة وبذلك تعتبر كافرا

    اهلا بك في الفريق .. فكلنا في الهم زنديق هيهي

    (ملحوظة خارج الموضوع: اسمك جميل قوي!)ا
    September 16, 2009 at 9:56pm · Report
  • Laith King الاخت الكريمة

    انا لا اريد ان ادخل في جدال جديد

    ولا اسمح لأحد ان يصفني بالكافر

    فلا يزكي الانفس الا الله



    September 16, 2009 at 10:01pm · Report
  • Post Deleted
    September 16, 2009 at 10:47pm
  • Aya Abolmagd منتظرة معاك يا احمد

    ولكن ليا تعقيب صغير
    إن اتفقت معك على ان القرآن مليء بالأساطير إلا انه لا يتعارض مع العلم
    فالأساطير او الحواديث شيء والعلم شيء آخر
    ولا اعتقد ان القرآن مثلا قال ان الشمس تطلع من المغرب والقمر يطلع من المشرق ليناقض العلم

    وسؤالي الذي يدور في عقلي من كم يوم واتمنى ان اسمع اجابه من اي من الأصدقاء او الأفاضل الملحدين
    هل تؤمنون بالسحر الأسود؟ وهل هو حقيقة ام خيال؟
    September 16, 2009 at 11:27pm · Report
  • Bassam Al-Baghdady أصدقائي الاعزاء

    كل ما اعرفه عن ليلة القدر هي تجربة احد الاصدقاء الذي سهر احدى ليالي القدر مع عائلته و شاهد (بعينيه) ابواب السماء تفتح وقوافل (تماماً كما أسماها) قوافل الملائكة تصعد و تنزل من السماء. بالتأكيد هذه الهلوسة الجماعية قد يكون لها تفسير علمي او قد لا يكون لكن على أي حال من الاحوال لا يمكن أن تكون حقيقية لان هذا مخالف لناموس الطبيعة الذي حسب الاديان قد خلقه الله و انتهى من خلقه و مخالفته تتطلب تدخل مباشر يؤدي الى حرف القوانين التي خلقها مسبقاً و خلق قوانين جديدة, وبهذا عدد ايام الخليقة ستزداد. بالاضافة الى ان هذه الهلوسة الجماعية تتكرر تأريخياً و بشكل شبه منتظم خاصة في الحركات الدينية و على مر التأريخ.

    لو كانت الناس تعرف ما هي السماء علمياً لما انتظرت ان تفتتح ابواب من السماء لدخول او خروج الملائكة اليها, لكنها نفس تلك الصورة القديمة عن تلك القبة السماوية كما تتصورها الاديان فوق الارض , هذا القرص المسطح ومنه تنفذ الارادة الالهية من قوت و غذاء و امطار و تفتح ابوابه للقوافل الملائكة في ليالي دينية مثل ليلة القدر.

    السوآل الذي يخطر في بالي, كيف سترى المخلوقات على كوكب ثاني في مجموعة شمسية ثانية تلك القوافل متجهة الى كوكب الارض مروراً بهم دون ان يتوقفوا عندهم؟ هل سيشعرون بالغبن؟ بالحزن؟ بالاهمال؟ لا اعرف, مجرد فكرة خطرت على بالي.

    ==========
    Aya Abul
    موضوعك بخصوص السحر الاسود اتمنى ان تطرحيه في موضوع خاص به, لانه لا يمت لاي صلة بهذا الموضع مع الشكر مقدماً.

    تحية للجميع
    September 17, 2009 at 12:06am · Report
  • Post Deleted
    September 17, 2009 at 12:30am
  • محمد عبد العزيز @Alyaa Gad
    العزيزة
    ليله القدر
    اذا وافاها مؤمن كانت بالنسبه له هو فقط بكل تلك الاوصاف وزياده

    المشكله يا عزيزتى

    واعتقد السؤال


    هو كيف نوافيها

    وكيف نعمل لنلاقيها وما هى شروط من يتلقاها ما الذى فعله ليستحق تلك المنه الالهيه ما الذى يرشحه لها من اعمال كيف يتاهل لرؤيتها كيف يوصل انه يبقى من اهلها ازاى ؟؟ اعمل ايه علشان اشوفها

    نعتقد فى وجه نظرنا نحن المسلمين

    ان فى مثل هذا

    فليتنافس المتنافسون


    خالص الود
    September 17, 2009 at 1:30am · Report
  • محمد عبد العزيز العزيز بسام
    انت عارف انك غالى عليا
    ولا استطيع ان ارى سؤال يؤرق فكرك ولا اتدخل

    السوآل الذي يخطر في بالي, كيف سترى المخلوقات
    =================================
    اعتقد والله اعلم
    لو واحد قاعد جنب واحد فى تاكسى ممكن يشوفها والتانى لا

    زى بالضبط اثنين نايمين على سرير واحد وتحت نفس التكييف واللحاف
    وواحد بيحلم حلم جميل والتانى بيحلم بكابوس مفزع


    خالص الود
    وتتمنى ليالى قدريه جميله
    فى حياتك الخاصه
    September 17, 2009 at 1:38am · Report
  • Rana Humana القران لا يتعارض مع العلم!
    و الملحدين يلوون معاني القران!
    و بعدين تحويل الموضوع لمناقشة السحر الاسود!!!

    انا حبقى في الموضوع:
    لما القران يقول ان ليلة القدر خير من الف شهر, يعني ازاي؟
    و ازاي بقى الليلة ديه تتحقق في المناطق التي يستمر ليلها ست شهور؟
    الارض شبه كروية, ممكن بقى القرانيين يستخدموا كل بهلوانياتهم و يفسروا ازااااااااي جتيجي الليلة المهببة دي على كل الكرة الارضية؟ عشان تنزل الملائكة (تنزل من فين؟ هو فيه فوق و تحت!) على كل ما علينا تنزل ز لا تطلع
    المهم: كيف تحصل ليلة القدر في كل الارض في نفس الليلة؟!
    و لا هي تجي شوية هنا و بعدين هناك و الملائكة نازلة طول الوقت و في حالة "نزول" دائم؟!!!
    و لا الله يديها لبعض الارض و ليس كلها؟ و تبقى خير من الف شهر للمخظوظين تحت "الظروف" المناسبة لنزول الملائكة؟!!

    لا حول و لا قوة الا بالصدق و العقل
    September 17, 2009 at 2:14am · Report
  • Urlianos Civilios أعتقد أن ليلة القدر هى موعد سنوى لبونص ربانى لا يقارن بأى عرض من أى جهة
    فليلة تساوى ثمانين سنة شىء مذهل

    ولكن كالعادة تفنن الرب فى إخفائها كى يوقعنا فى بلبلة يحبها ويحب أن يتفرج علينا ونحن متبلبلون
    ارجع الى سفر التكوين الاصحاح الثانى حول إرادة الرب تنوع اللغات بداية من بابل وسبب تسميتها بابل

    فى الماضى اعتقد أن ليلة القدر التى تقع فى ليلة فردية الرقم فى العشر الأواخر هى الليلة 21
    ثم اعتقدت أنها ليلة 27 ثم اعتقدت أنها ليلة العيد نفسها رغم أنها ليست من رمضان

    وأقمت ليل رمضان لمدة عشر سنوات متصلة دون غرض وصدقونى لم أطلب من الله شيئا وكنت مستغربا
    واعتقدت لفترة أن الله يتجاهلنى لأنى لا أريد شيئا
    وتسائلت وماذا عساى أطلب منه ؟؟
    وشاهدت فور انتباهى من هذه الحالة شابا معاقا بشلل أطفال فى إحدى ساقيه
    فتمنيت ألا أكون هكذا يوما ما بمساعدة الله

    رغم انعدام فرصة اصابتى بشلل الأطفال فى سن 22سنة

    وبعد عدة سنوات وفى رمضان وأثناء قيام ليل قررت أن أتوقف عن الصلاة نهائيا بعد العيد لأنى كنت لا أستطيع التوقف فى رمضان لأنى كنت منتظما فى حلقة تلاوة قرآن وكنت مسؤلا عن النظام وحامل للمفاتيح فانسلاخى عن الزملاء قد يتسبب فى فركشة برنامجهم الليلى

    لم ألحد وقتها - ولكنى وأثناء صلاتى وقيامى وتلاواتى كنت أعى أن الإله الخالق ليس موجودا (فى) هذا الكون وكنت متأكدا من ذلك
    September 17, 2009 at 5:27am · Report
  • Rana Humana لم ألحد وقتها - ولكنى وأثناء صلاتى وقيامى وتلاواتى كنت أعى أن الإله الخالق ليس موجودا (فى) هذا الكون وكنت متأكدا من ذلك
    ---------------------------------------------------------------------------------------------
    فترة اسمتعت بها بلعب كافكا مع الله؟
    September 17, 2009 at 5:30am · Report
  • Urlianos Civilios لا يا عزيزتى
    كنت ألعب معه بطريقتى
    September 17, 2009 at 5:33am · Report
  • Rana Humana طيب ان احببت تشرح اكتر لو سمحت
    September 17, 2009 at 5:34am · Report
  • Urlianos Civilios عفوا رنوش لتأخرى عن الرد
    كان معى تليفون

    قبل الدخول فى التفاصيل وددت لو سمحت لى بشرح أسباب انتظامى فى الصلاة

    فقد كانت هناك أسئلة تؤرقنى لم يكن مدخلها (هل الله موجود؟)ولكن كان سؤالى الشاغل:
    (هل الإنسان حر)
    ومشكلتى كانت فى تعارض حرية الإنسان مع كونه مخلوق مصنوع تقع مسؤلية تصرفاته الحسنة والسيئة على السواء على عاتق صانعه

    ولم أجد إجابة شافية فى حالة وجود إله
    كل هذا وأنا لم أصلى ركعة واحدة بعد

    ولكنى وبعد مناقشة مع خالى وطرحى أسئلتى عليه ونتيجة ما وصلت إليه قراءاتى وتأملاتى
    نصحنى بالصلاة
    على أساس أن العمل مقدم على الفكر

    وطاوعته
    لا أنكر أن أمتع أيامى تلك التى كنت أمضى يومى صائما دون أن يعرف أحد ولا أجهز لنفسى فطورا دسما ولا أى شىء خاص
    بل أحيانا ما كنت أتناول فطورى فى العاشرة مساءا بسعادة
    وقد يكون هذا الفطور سندوتش جبن

    لاحظت أن اخلاقى قبل الصلاة والانتظام فى العبادات كانت جيدة
    وظلت جيدة أثناء الصلاة ولكنى راقبت فى نفسى ارتفاع نبرة الإدعاء
    رغم عدم ظهور أعراض ذلك الادعاء على مستوى الممارسه
    فالجانب القمعى فى شخصيتى يظهر أوضح ما يظهر فى قمعه لشخصيتى

    كنت ألاحظ نفسى سلوكيا فيما يعرف دينيا (بالمراقبة)وأيقنت أن صلاتى وصيامى لا يحسنون سلوكى -لأن سلوكى من الأصل جيد
    كما ايقنت أن صلاتى وصيامى يجعلاننى شخصا مدعيا أمام نفسى
    ولاحظت أن زملائى الأكبر سنا (فى الثمانين مثلا)لم تتحسن أخلاقهم ولم تزدهم الصلاة ورعا عن ارتكاب الأخطاء
    إلا بقدر استعدادهم الشخصى لارتكاب الخطأ
    ولاحظت ما شكلته الصلاة ومجمل العبادات من حاجز نفسى لدى كل منهم
    هذا الحاجز هو نفس ما لاحظته على نفسى من ادعاء

    باختصار لاحظت فشل العملية على أكثر من مستو
    كل هذا بصرف النظر عن فكرة وجود إله من عدمها

    ولكن فكرة وجود إله كانت تظهر فى اللحظات الأكثر جدية من حياتى كمصلى
    بصراحة ودون تورية
    أكتشفت أن الذى فى السماء إله وفى الأرض إله
    أو أن :
    وهو الله فى السموات وفى الأرض يعلم سركم وجهركم ويعلم ما تكسبون

    ليس فى السماء كما أنه ليس فى الأرض
    علما بأن عمليات البحث عنه توقفت تماما الآن

    حيث أنى قابلت فلاحا يدعى علاما ذو الأذن الواحدة
    استوقفنى علام ذو الأذن الواحدة عند باب المقرأة وقال لى :
    أورليانوس يا ابنى تعال أقولك على حاجة
    فقلت له نعم
    فقال:
    اللى انت بتدور عليه مش هاتلاقيه وعشان تريح نفسك ...اللى انت بتسجدله وتفلقسله (كناية عن الإنبطاح)جواك وعشان تفهم يا سيدى بلاش جواك
    اللى بتدور عليه هو أنت يا أورليانوس يا ابنى ..فهمت؟؟؟


    ولتوى ساعتها
    فهمت مقولة الحسين ابن منصور :أنا الحق

    وأيقنت أنا أورليانوس سيفيليوس أنى أنا الحق
    September 17, 2009 at 6:37am · Report
  • Rana Humana شكرا للاجابة صديقي اورليانوس
    و يا سيدي اللطيف لا داعي للاعتذار عن التاخير, فلا تاخير و لا من المنطقي ان اتوقع اجابة مستعجلة و ان كان لطفك يجعلك تفعل

    قلت:
    كما ايقنت أن صلاتى وصيامى يجعلاننى شخصا مدعيا أمام نفسى
    --------------------------------------------------------------
    من اسوا ما ياتي مع التدين.


    تحياتي و محبتي و احترامي صديقي
    September 17, 2009 at 6:48am · Report
  • Alyaa Gad @ Post #75

    بسام العزيز: ما تصفه انت مما حدث لصديقك هي ظاهرة يصفها العلم تحت اسم الهلوسة الجماعية

    http://www.associatedcontent.com/article/407905/explaining_cultural_hallucination_and.html

    http://www.skepdic.com/collective.html :)


    بعض الكتاب مثل كارك ساجان تحدثوا عن ذلك باستفاضة في كتب كاملة

    أغلب حالات الهلوسة الجماعية وأكثرها عددا تحدث حسب وصف هؤلاء العلماء تحت مظلة الأديان
    :)

    تحياتي
    September 17, 2009 at 12:27pm · Report
  • Bronislava Gaston انا نفسي اعرف كيف عرف القرآنيون ان القرآن هو كتاب من الله
    كيف عرفوا أنه ليس كتاباً ألفه مثلاً عثمان بن عفان
    أو ألفه جماعة من أحبار اليهود و الشعراء العرب الباحثين عن السلطة

    كيف عرفوا من هو محمد بن عبد الله؟
    ربما كان شخصاً شريراً متسلطاً في الحقيقة و قام بمدح نفسه في القرآن

    ما هو الشئ المميز في القرآن الذي يجعله مختلفاً عن كتب الهندوس مثلاً علماً بأنه مثلهم ملئ بالأساطير و الأخطاء العلمية
    و لا يزيد من الناحية الأخلاقية على البوذية مثلاً


    يقول القرآنيون أننا كملحدين نلوي اعناق الآيات

    حسناً عندنا كمثال آية فكسونا العظام لحماً
    باستخدام المعجم العربي
    العظم هو نسيج معروف
    bone
    و اللحم هي العضلات
    muscle
    الكسو هو تغطية شئ عاري موجود بشئ يأتي عليه من فوق

    و الحقيقة أن الجنين لا يكون عظماً ثم يتم كسوته باللحم

    من دون لي أعناق الكلمات و جعل العظم هو عبارة عن النسيج الجنيني القديم و اللحم هو شئ آخر مختلف و الكسو كذلك
    كيف يقوم القرآنيون بانكار الخطأ الفادح في هذه الآية؟


    تحياتي
    September 18, 2009 at 5:38pm · Report
  • Post Marked as Irrelevant
    September 18, 2009 at 11:11pm · Show Post
  • Mustafa Elfkhrany كل الى هرد بيكم عليه
    بكره تشوفوا مناظركم يوم القيامه وانتوا مرمين فى القبور بتتعذبوا
    ان الله شديد العقاب
    ربنا ياخدكم كلكم
    September 18, 2009 at 11:11pm · Report
  • Post Marked as Irrelevant
    September 18, 2009 at 11:15pm · Show Post
  • Mustafa Elfkhrany وياريت لكل المسلمين يخرجوا من الجروب المعتوه ده
    لان كل الى فيه متخلفين وكلامهم ده اى كلام فى اى كلام
    ومينفعش اصلا تردوا بيهم عليه
    لانى مره دخلت فى نقاش مع عالم متخلفه زى دول حافظين مش فاهمين
    واتحدتهم قدام الجروب كله انى ارفع فيديو يثبت ان كلامهم غلط وان ربنا موجود فعلا والى بيقول الكلام ده كافر ملحد منهم واسلم
    اعدوا يفكروا وفى الاخر قالوا احنا مش محتاجين فيديو
    عالم متخلفه والله العظيم
    September 18, 2009 at 11:15pm · Report
  • Alyaa Gad @ Post 88

    Quote: ا<< بكره تشوفوا مناظركم يوم القيامه وانتوا مرمين فى القبور بتتعذبوا >>

    على حد علمي يوم القيامة الناس بتقوم من القبور

    عموما خليني اشرح لك حاجة: لما تقول لملحد كدا هو بيضحك قوي لأن الملحدين مش بيصدقوا بيوم القيامة، فكأن طفل مثلا بيقول لهم هاقول للعفريت يضربك

    تحياتي
    September 18, 2009 at 11:16pm · Report
  • Show Post
  • Mustafa Elfkhrany طبعا الكلام بتاع الاطفال الى يزيكوا انهم بيتلككوا على اى هبل وخلاص
    لكن بكره عموما انتوا هتشوفوا هيحصلكم ايه يوم القيامه
    او لما ان شاء الله ربنا ياخدكم وتتعذبوا فى القبور الاول وبعد كده تروحوا للمنتقم الجبار وتدخلوا مع ابليس حبيبكم الناس
    ان شاء الله ساعتها انا هطلب انى اشوف مناظركم الوسخه وافكرك
    بلاش شغل الهشتك بيشتك بتاعكم ده
    مش عشان واخدنلكم كام قرص كلام وشويه هجص تيجوا تعملوا كده
    ومش عايز لا تحياتى ولا اصلا يشرفنى انى اعرف اشكال وسخه زيكم
    وميهمنيش ملحد يضحك ان شاء الله حتى يارب يموت فى داهيه
    انت عارف يا بتاع انت
    واقسم بالله العظيم انى لو شفت حد فيكم
    او لو كان حد فيكم عنده جرأه اننا نتقابل والله العظيم ميهكفينى قتلكم
    بس للاسف كلكم كفار وجبنا واحلى حاجه فيكم الكلام
    September 18, 2009 at 11:24pm · Report
  • Alyaa Gad ونعم التربية

    انذار رقم واحد يا استاذ مصطفى

    البوست اللي جاي هيبعتك على هوم بيجك

    تحياتي
    September 18, 2009 at 11:25pm · Report
  • Ulla Hamsa @ Alyaa Gad (Egypt)
    المخالفة الاخرى على جدار المجموعة لذا

    تم طرد العضو
    Mustafa Elfkhrany
    لمخالفته قوانين المجموعة والتطاول على الاعضاء واستخدام الجدار لغير الاغراض المخصص لها من قبل الادارة
    ارجو من الجميع الاطلاع على قوانين المجموعة والالتزام بها عند كتابة مشاركاتهم لطفا
    _______________________________________________________________________________

    فَقرُ الجَهولِ بِلا عَقلٍ إِلى أَدَبٍ فَقرُ الحِمارِ بِلا رَأسٍ إِلى رَسَنِ
    September 18, 2009 at 11:29pm · Report
  • Post Marked as Irrelevant
    September 18, 2009 at 11:33pm · Show Post
  • Al Adeeb الأديب مصطفى الفخراني
    أنا أديب الشماس
    شوف يا مجاهد يا كبير
    أنا جاي لعندك وين ما كنت
    ووين ما بدك منلتقى
    وورجيني قوتك يا صاحب الله
    لقد خاطبناك بالعقل والفكر ولم تفعل من الرد شيئا إلا كلمات تليق بك وبتربيتك السامية
    لذا أيها السيد المحترم
    حدد الزمان والمكان وورجيني مراجلك
    وهالحكي إلك ولكل اللي بيتكلموا بهي الطريقة
    وأخبر كل أخوانك المؤمنين أن هناك من هو اسمه أديب الشماس يدعوكطم لقتله وللجهاد ضده وعندها ستعرف أن إلاهك يسقط بألف درهم أو بعاهرة تجرك إلى بيتها
    تحياتي للجميع واعذروا غضبي
    لكنه استفزني بتهديداته
    September 18, 2009 at 11:33pm · Report
  • Al Adeeb الأديب ليس هناك لليلة القدر أو ليلة القيامة المسيحية أو أي ليال أخرى مكان في العقل المفكر ولذا يا سادتي الكرام
    ربما آن الأوان لأن يبدأ النشاط الحقيقي عبر مطبوعات أو أي كان وكل منكم قد أعطانا من خير فكره ما أثرى ثقافتنا وزاد معرفتنا
    وكل شخص فيكم يجد أن لديه بحثٌ صالح للنشر الرجاء إرساله على الإيميل التالي
    TEIMSHAM@HOTMAIL.COM
    فليكن العقل هو سيدنا و مرشدنا لاكتشاف الحب والمعرفة
    السلام لقلوبكم
    September 18, 2009 at 11:39pm · Report
  • Ezzat A. Helal ليلة القدر هي تلك اليلة التى نزل فيها القرآن وهي لهذا السبب سميت بهذا الإسم وكل الروايات التي تتحدث عن تكرارها سنويا ليست صحيحة ولا مانع أن يحتقل المسلمون بهذه المناسبة كل عام بتكثيف العبادة وقراءة القرآن أما إنتظار المعجزات فهي رويات لا أساس لها من الصحة. وطالما لا تتكرر ليلة القدر فلا يوجد علامات مميزة لها. ومحاولة إثبات صحة هذه الرويات أو كذبها جهد ضائع لا فائدة منه. فهذه الزوايات وضعت للنيل من الإسلام الذي يحترم العقل وأعلى من شأنه ولم يهمل الروح والتسامي في مراتب العبودية لله الواحد الذي ليس كمثله شيء.
    September 19, 2009 at 1:57pm · Report
  • Sheri Anton عليا الغايلة لا تهزي بدنك المشكلة انو عاوز يدافع و بس و هو لانو جاهل بدينه مش عارف قول ايه فبست و بشتم عادي متل كل العرب
    بطون مليانة ودماغ فارغة
    September 19, 2009 at 2:13pm · Report
  • Zaid Al Samaraie ما هي أهم الإختلافات بين ليلة القدر وليلة القرد ؟
    September 21, 2009 at 12:59pm · Report