‏حوارات هادئة وصريحة جداً's Facebook Wall‏

Bassam Al-Baghdady's Facebook Wall

امراة تخاف ان تقول لا لزوجها في السرير كي لا تغضب الملائكة؟؟؟صح ام خطاء

الأربعاء، ٢ أيلول ٢٠٠٩

  • Sheri Anton رجاء خاص اريد اجابات وليس كلام يسطر بالهواء
    الموضوع بسيط لماذا تلعن الملائكة المراة اذا رفضت انتعاشر زوجها؟؟؟
    اليس لها حق الرفض او ان تقول لا شكرا لا اريد اليوم من دون اغضاب الله او الملائكة التي تنزلز تطلع طوال اليل و هي تدعو على تلك المراة المسكينة التى لم تفعل سوا انها رفضت معاشرة زوجها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ارجوكم انه سؤال جاد واريد اجابة جادةوشكرا
    September 2, 2009 at 11:41pm · Report
  • Bronislava Gaston الموضوع بسيط لماذا تلعن الملائكة المراة اذا رفضت انتعاشر زوجها؟؟؟
    ______________________________________________________________
    إنه الظلم يا عزيزتي في صورته الإلهية

    سؤال للمسلمين: ألا يحق للزوجة أن تهجر زوجها في المضجع في حال نشز عليها مثلما يفعل هو لو خاف نشوزها؟

    و في المقابل ماذا ستفعل الملائكة لو رفض الزوج أن يعاشر زوجته؟
    ماذا سيكون موقفهم لو كان الزوج أصلاً متزوجاً من امرأة أخرى و يقوم بتلبية احتياجاتها تاركة زوجته الأولى في فراش بارد؟

    تحياتي
    September 2, 2009 at 11:55pm · Report
  • Hary Mayer
    بالنسبة لموضوع الملائكة او الدين فأنا لا اهتم بالدين بقدر ما اهتم بالمجتمع
    -------------------------------------------------------------------
    طبعا للمرأة الحق في التقرير متي تريد ان تعاشر زوجها او متي تريد الامتناع عن المعاشرة ويجب علي الزوج الامتثال لرغبة زوجته حتي بدون ابداء اي اسباب منها
    --------------------------------------------------------------
    تحياتي
    September 3, 2009 at 12:30am · Report
  • Post Deleted
    September 3, 2009 at 12:35am
  • Hary Mayer تتحدثين يا عزيزتي عن العلاقه السوية بين الرجل والمرأة في المجتمعات الغربية
    ومن قال ان نظام الزواج في مجتمعاتنا العربيه هو علاقة سوية بين الرجل والمرأة
    :)
    --------------------------
    تحياتي
    September 3, 2009 at 12:38am · Report
  • Post Deleted
    September 3, 2009 at 12:45am
  • محمد عبد العزيز العزيزة المحترمه
    اذا دعا الرجل زوجته وقالت لا
    طبعا من وجهة نظرى والله اعلم
    وللعلم
    انا رجل مصاب بلوثه فى عقلى اسمها تحديد المعانى

    ولى بضعه اسئله قد تبين وجهة نظرى احسن


    اى رجل ؟؟؟؟؟؟؟
    اى رجل تقصدين فالرجال كثييييير
    واى امرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    فالنساء كثييييييييييير
    وفى اى ليله حدث هذا؟؟؟؟
    ولماذا؟؟؟؟؟
    الحقيقيه
    اقصد لماذا الحقيقيه
    لماذ قالت لا؟؟؟
    وكيف؟؟؟
    بضعه اسئله بسيطه لتوضيح وجهة نظرى
    خدى بالك
    الدين الاسلامى مبنى على النيه
    نيه المرء
    فى كل عمل
    نييييتك انت
    وانتى
    انا ممكن اعمل حاجه بنيه معينه
    تبقى حلال
    وممكن اعملها هى هى تبقى حرام جدا جدا جدا
    مثال
    اهجروهن فى المضاجع
    ممكن اهجرها علشان زعلان من حاجه معينه حصلت خلاف زى اى خلاف بيحصل على المصروف او على علاقتى بحماتى وعلاقتها بحماتها اى سبب عادى

    وممكن اهجرها علشان عاوزة تلبس حجاب وانا مش موافق لان مركزى الاجتماعى والاماكن اللى بروحها لا تحبذ ارتداء الحجاب فبالتالى هى عاوزة تتحجب مثلا وانا مش عاوزها تتحجب
    هى عاوزة تصلى او تصوم وانا شايف ان ده ماثر على وقت البيت فزعلت فهجرتها فى المضاجع
    عاوزها تشتغل شغلانه بطاله لا سمح الله وهى مش موافقه قام هجرها فى المضاجع
    شفتى
    اى هجر فى المضاجع؟؟؟
    زى بالضبط كده سؤالى عن نوع ال لا اللى قالتها المدام
    هل المدام قالت لا وهى تعبانه فعلا وانت شايف انها اليوم ده كانت فعلا مرهقه تبقى ليس عندك دم اساسا

    قالت لا علشان اى سبب عابر جايز جدا يحصل فى احاسيسها فى مشاعرها عادى

    مرة
    مرة عاديه او عابرة
    بتحصل للاثنين على فترات متباعده
    عادى
    وارد

    انما
    تهجرنى علشان حاجه هايفه وتبقى لعبه فى ايديها
    لا
    تبقى وسيله ضغط غير شريفه فى طلب مطلب غير شريف
    تبقى
    لا
    وتستحق اللعن قولا وفعلا
    ويستحق هو كمان اللعن فورا اذا استخدم اهجروهن كوسيله غير شريفه فى مطلب غير شريف

    خالص احترامى
    المتنامى
    September 3, 2009 at 4:51am · Report
  • Mounira Alex دار القراءة
    تلعن الملائكة المرأة التى ترفض معاشرة زوجها هذه جملة مفيدة وواضحة جدا ولا تحتمل كل هذا التأويل أنت تريد أن تجد لنفسك مخرجاً ولكنك بصراحة غير مقنع
    September 3, 2009 at 5:07am · Report
  • محمد عبد العزيز اهلا عزيزتى

    من فضلك عاوز منك خدمه
    تعرفى المذكورة اعلاه اللى اسمها المراة؟؟؟؟؟
    هل لها عنوان معين؟؟؟؟؟
    هل لها ايميل؟؟
    او اكاونت شخصى على الفيس بوك؟؟؟؟
    او فى اى مكان
    ؟؟؟
    عزيزتى
    اكرر
    اى امراه تقصدين

    وقلت ان الاعمال بالنيات
    اى نيه تقصدين من اللى قلت عليهم فوق؟؟؟؟؟
    واعمالنا بالنيات

    راى الشخصى
    وليس مخرجا
    ولا اعرف مخرج من ايه
    انما مش مشكله
    وراى الشخصى
    ولا احاول اقناعك
    ولكن مش مشكله ايضا
    العزيزة منيرة
    تخيلى امراه متزوجه من رجل
    وعلى زمته
    وتلعب معه هذه اللعبه من اجل اغراض دنيئه
    وقولى تلعن او لا


    ولاحظى ان طارحه الموضوع قالت بالنص




    اليس لها حق الرفض او ان تقول لا شكرا لا اريد اليوم
    ===============================
    اليوم
    اليوم
    اليوم
    اليوم


    اليوم
    تعبانه
    عادى وارد لانك انت كمان اوقات بتكون تعبان


    اليوم
    عندها مشكله ما فى عملها او فى محيط اسرتها او اى ظرف
    عادى بيحصل للاثنين


    اليوم
    اى ظرف طارق
    عادى اعتقد
    ووارد ايضا جدا ومن الطرفين



    انما لعبه
    انما


    اكرررررررر



    لمطلب غير شريف
    لا
    من الطرفين

    انما غير كده
    اعتقد ان لو فى حب
    واعتقد هو ده الاساس
    ولا تعتقدى حبى لها
    او حبها لى
    نحن المسلمين لا نحب بعض لبعض
    لاشخاصنا فى المقام الاول

    نحن نحب فى الله
    نحن نحب الله ونحب خلقه
    ثم ياتى فى المقام الثانى حبنا لبعضنا البعض
    والتى ينتج عنه تفاهم بالنظر وقبل النظر بالاحساس
    تفاهم وموده ورحمه
    جعل بيننا الموده والرحمه
    الرحمه
    طلبها مننا احنا الاثنين
    لينا احنا الاثنين

    خالص احترامى
    لشخصك الكريم
    September 3, 2009 at 5:27am · Report
  • Al Adeeb الأديب الله وملائكته رهن لقضيب سيد القوم وما دام الكل جاهل بالله وسيد القوم هو أعرفهم به فيحق له توظيف الله في ما يريد وفيما يهوى
    لا تقلقي عزيزتي لا ملائكة تلعن وليس هناك أي شيء من هذا القبيل
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    September 3, 2009 at 1:06pm · Report
  • Sheri Anton اول شي شكرا لردودكم ومشاركتم ولكن لغاية الان لم يصلني الجواب الوافي
    اخي العزيز دار القراءة تحية محبة واحترام
    اول شي هي سيدة متزوجة منذ مدة
    لديها 7 اطفال اجبرها زوجها على الانجاب
    ثانيا هي تعمل طوال اليوم وتعطي نقودها لزوجها واطفالها و هي تصرف عليه بالعربي راجل مش راجل غير بالفرشة
    وفهمك كفاية
    و تاني شي ما في شي اسمه الاعمال بالنيات يا عزيزي
    انما قل لي ما يقول ديني افقول لك ماذا افعل
    و هذا ليس مهم ان ترفض المراة مهما كان السبب هو حق لها فلماذا السادية
    و الدكتاتورية
    في شيء حساس مثل هذا
    ايد ان اعرف بكل بساطة ووضوح هل هذا موجود فعلا عندكم ام لا
    لاني بصراحةىة سمعت سيدتين تعملان معي و هما مسلمتين و قد صعقت بشكل رهيب عندما سمعت قولهم وبصراحة لا اعرف كيف يمكن ان يحدث هذا
    كامراة ليس قبل اي شيء اخر اريد ان اتعرف على ذالك اله الذي يقول اني ملعونة لو رفضت معاشرة زوجي لاي سبب
    اريد لانص و التوضيح
    و شكرا
    واسفة لغيبتي
    September 3, 2009 at 6:09pm · Report
  • Sheri Anton شكرا لمشاركتك
    اذا لماذا القناعة المطلقة عند اولائك النسوة بان هذا احقيقي بالرغم من انهن متعلمات وواعيات
    و هذا ما صعقني بالموضوع هذا شيء مستحيل
    ولا يتقبله عقلي كامراة تعيش بالقرت الواحد والعشرين وتعمل مع النساء المعنفات و تؤمن لهن الحماية والرعاية
    September 3, 2009 at 10:10pm · Report
  • Hussein Ali أعتقد أن ما يجعل الإنسان العاقل يفكر بهذا الشكل, هو غسيل دماغه منذ الطفولة
    لأسباب دينية سياسية وذلك بتلقين الطفل والتكرار على مسامعه حتى يصبح كالآلة
    مرددا شعاره الشهير " سمعا ً وطاعة سيدي "

    تحياتي
    September 3, 2009 at 10:18pm · Report
  • Sheri Anton شكرا لوجهة نظرك ولكن هل هذا صحيح دينيا و اين ذكر وشكرا؟؟؟؟؟
    September 3, 2009 at 10:45pm · Report
  • محمد عبد العزيز @Sheri Anton
    الاخت الغاليه

    قلتى
    =======

    ثانيا هي تعمل طوال اليوم وتعطي نقودها لزوجها واطفالها و هي تصرف عليه بالعربي راجل مش راجل غير بالفرشة
    وفهمك كفاية


    شكرا على ثقتك ان فهمى كفايه

    واقول لهذه السيده والله اعلم

    ما بنى على باطل فهو باطل

    واثق ايضا ان فهمك كفايه




    الاعمال بالنيات
    ==========
    ده بقى موضوع طويل شويه
    اه يا سيدتى الفاضله الاعمال عندنا معشر المسلمين بالنيات اى بالنيه اى ليس لاحد ان يحاسبنى على نيتى الا الله


    النيه


    انسان بدون تحديد نوعه او ديانته انسان فى اى شارع
    وفى نفس الشارع انسان اخر فقيير شحات بمعنى ادق
    الاول يعطى الثانى فلوس
    مساعده يعنى

    ايه رايك فى هذه المنظر

    يالا نحلله
    ممكن يكون الاول بيعطى مساعده للثانى لكام سبب وبكم طريقة

    1-خطبيه الاول بتبص عليه من الشباك وهو عاوز يتمنظر قدامها ويعرفها انه غنى
    2-الاول مرشح نفسه فى الانتخابات وعاوز يعرف المنطقه كلها انه غنى وبيساعد رشحونى تجدو ما يسركم
    3-الاول ممكن يكون مؤمن بالله وبعد العطاء بقعد يمنى نفسه انه اعطى وانه كده حلو وانه هيدخل الجنه
    4-الاول يعطى وينتظر الثناء من الثانى
    5-الاول يعطى وينتظر ان يقول له الثانى الف شكر الله يخليك ربنا يوفقك ربنا يخليلك الست يا بيه
    6-ززززززززززززززززززز
    7-زززززززززززززززززززز
    8-
    وممكن يكون الاول بيعطى لانه متاكد ان هذا العطاء مردود ويثق فى هذا ويتمناه ويتمنى ان يقبل اولا ويتمنى الا يراه احد بل ويعطره
    نعم يعطر النقود او العطاء لانه يقول انه يضعها فى يد الله فلابد ان تعطر وانه واثق انها من مصدر حلال لان الله طيب لا يقبل الا طيب ولا يرضى ان ينظر فى عين الفقير وهو يعطيه كى لا يرى نظرة الشكر فيصاب بالكبر


    ده الفرق فى النيه والله اعلم


    امراة قالت لا لزوجها حينما طلبها
    راى الشخصى والله اعلم
    انها تلعن وتستحق لعن الملائكه ولعن اهل السموات والارض لو انه قالت لا لسبب غير شريف

    انما اللى قالت لا لسبب شريف ضاغط على اعصابها وهى بشر زيك تمام ومش لعبه والله اعلم لا تستحق الا ان تحضر لها بنفسك كوب من الحليب الدافىء واطفاء النور وتمنى نوم هادىء
    والايام جايه ومش هيخلص

    الفرق بين السبب الشريف والغير شريف
    هى النيه

    ده طبها راى شخصى

    لك منى خالص الود والاحترام
    September 4, 2009 at 3:51am · Report
  • Sheri Anton عزيزي دار القراءة
    تحية محبة واحترام
    صدقني اقدر رئيك كثير واحترمه جدا
    ولكن لغاية الان لم تاتني بالجواب نعم الاعمال بالنيات وللاسف الرجالة ما عندهم غير النية السيئة بالمعظم ودا رائي المهني الي كونته نتيجة العمل مع النساء المعنفات ونياتهم دائما سيئة
    و لهذا اريد جواب قاطع وواضح هل هناك نص بالقران الكريم او بااحاديث النبوية الشريفة تقول ذالك صراحة ام لا
    نقطة على السطر
    لا اريد ان اعرف نيات الرجال في معاملة زوجاتهم نحن نعيش في عالم ذكوري ابوي لا يوجد ما قد يوقف هذه المعاملة غير النصوص الدينية
    و على فكرة نيتي سليمة جداجد
    و سؤالي لانو بجد صعقت من هذا الشي و المراة الي بقلك عليها مش الاولى الي بصير معها هيك مليان هيك نساء و كل عمل الازواج هو التدخين طوالاليوم والمعاشرة النساء
    فاخبرني رجاء ما هو الباطل في علاق5تهما لاني لست مسلمة ولا افهم بهذه الامور
    كما انني ابحث عن الحقيقة لاستطيع مساعدتها فعلا و اعطائها ري صحيح دون ان ادمر حياتها الهشة من اجل بناتها ا
    September 4, 2009 at 9:31am · Report
  • Bronislava Gaston عزيزي دار القراءة عندما وضع محمد تلك القاعدة الملائكية لم يخصص امرأة دون أخرى فلماذا تطلب مني أنا أخصص؟ من أولى به التخصيص، الذي يسأل سؤالاً أم الذي يسن القوانين في حق أمم بأسرها؟

    لقد أطلق قوله على جميع النساء و لست أنا من تقوم بوضع الشروط لذلك القانون فلو كان هناك تخصيص من أي نوع لكان صلعم ذكره أليس كذلك؟ فهو لا ينطق عن الهوى و هو الجدير بأن يمنع أي لبس يمكن أن يحدث. كم من النساء اضطررن للتسليم لأزواجهن رغما ًعن انتفاء الرغبة عندهن فقط خوفاً من لعن لملائكة. فما الذي كان صلعم يفكر فيه عندما قال تلك العبارة دون أي يحدد أية امرأة في أي مكان في أي زمان في أي موقف؟

    عموماً خذ عندك هذا المثال المستقى من أحد الاحاديث النبوية
    امرأة تعمل في منزلها على التنور تخبز و تجهز الطعام. ماذا تتوقع أن يكون حالها؟ متعبة و منهكة أليس كذلك؟ هذه المرأة ذكر صلعم أن من واجبها الا تقول لا لزوجها فما رأيك؟

    عن عبد الله بن أبي أوفى.أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (لو كنت آمر أحد أن يسجد لغير الله لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها والذي نفس محمد بيده لا تؤدي المرأة حق ربها حتى تؤدي حق زوجها كله حتى لو سألها نفسها وهي على قتب لم تمنعه).أحمد ,أبن ماجه(عن عائشة) , أبن حبان…فى صحيح الجامع برقم :5239
    *وعند الطبرانى فى الكبير : في: باب الزاي: عن زيد بن أرقم قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم المرأة لا تؤدي حق الله عليها حتى تؤدي حق زوجها حتى لو سألها وهي على ظهر قتب لم تمنعه نفسها (5/ 201)
    *و في: باب الميم: عن معاذ بن جبل قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لو كنت آمرا أحدا أن يسجد لأحد لأمرت المرأة ان تسجد لزوجها من حقه عليها ولا تجد امرأة حلاوة الإيمان حتى تؤدي حق زوجها ولو سألها نفسها على قتب (20/ 53)

    و هناك له تخريجات أخرى



    مثال
    اهجروهن فى المضاجع
    ممكن اهجرها علشان زعلان من حاجه معينه حصلت خلاف زى اى خلاف بيحصل على المصروف او على علاقتى بحماتى وعلاقتها بحماتها اى سبب عادى
    ______________________________________________________________
    و هل ترى أن هذا الهجر صحيح؟ أم أنه في مثل هذه الحالة تقوم الملائكة بلعن الزوج؟
    المعروف أن الهجر للنشوز هو الطريقة التي اقترحها القرآن على الزوج فهل تراها أنت وسيلة ضغط غير شريفة؟
    و لو كانت شريفة فهل يحق للزوجة أن تستخدمها في حال خافت نشوز زوجها حتى لو دعاها إلى نفسه مما يعارض الحديث أعلاه عن لعنة الملائكة لزوجها؟

    لو كان الزوج قادماً من عمله و هو متعب و طلبته زوجته فهل من حقه أن يرفض أم يقبل أسوة بالزوجة في حديث القتب (التنور)؟

    بالمناسبة ماذا لو لم تكن المرأة متعبة و لكن فقط لم تكن لديها الرغبة. ماذا لو كان الرجل غير متعب و لكنه لا تتوفر لديه الرغبة

    ماذا تظن أن عليه أن يفعل؟ و ما سيكون موقف الملائكة؟



    تحياتي
    September 4, 2009 at 11:05am · Report
  • Hussein Ali @ Sheri Anton

    للأسف أذكر في أحد المراحل الدراسية أننا درسنا مثل هذا الحديث:
    "أيما امرأة باتت وزوجها غاضب عنها باتت تلعنها الملائكة حتى تصبح"
    "إذا دعا الرجل امرأته إلى فراشه فأبت، فبات غضبان عليها، لعنتها الملائكة حتى تصبح"
    ولا أدري إن كانت هذه الأحاديث موجودة حتى الآن في المناهج الدراسية

    معظمنا يعلمون بأن الرسول لا ينطق عن الهوى بل هو وحي يوحى
    هذا الكلام لا يمكن أن يكون وحياً, ليس هذا كلام رب الكون الذي حرم الظلم على نفسه
    لا يهم تصنيف الحديث كأن يكون صحيحاً أو حسناً أو غيره, هذا الكلام لا يقبله المنطق السليم
    September 4, 2009 at 1:35pm · Report
  • Bronislava Gaston معظمنا يعلمون بأن الرسول لا ينطق عن الهوى بل هو وحي يوحى
    _____________________________________________________________
    الحقيقة يا عزيزي ليس كل الموجودين في الجروب هنا يؤمنون بذلك
    بيننا من لا يؤمنون به و منا من لا يزال يبحث عن الحقيقة

    لا يصح أن تكون الحجة دائرية
    الرسول شخص رائع. لماذا؟ لأن كل ما فعله ينم عن أنه رسول الرحمة. و كيف عرفت ذلك؟ من أحاديثه وسيرته. و لكن الأحاديث لا تدل على ذلك. إذن هي أحاديث موضوعة. و كيف تعرف أنها موضوعة؟ لأن الرسول شخص رائع

    !!!!!

    كيف يستدل المرء على صحة الشئ بالشئ نفسه؟
    الأحاديث تم تصنيفها بناء على وسائل دقيقة في التمحيص. و لو كان الحديث المخزي واحد أو اثنان لقلنا ربما اندس عن طريق الخطأ و لكن هناك كمية كبيرة من الأحاديث لها نفس المحتويات

    فهل نستدل من أحاديث الرجل على شخصيته؟
    أم نستدل على الأحاديث من شخصية لا نعرف عنها شيئاً من دون هذه الأحاديث؟


    تحياتي
    September 4, 2009 at 1:50pm · Report
  • Sheri Anton شكرا لكل من شارك و افادني بمعلوماته الرائعة ولا اعني بان الموضوع رائع بحد ذاته الا ان المعرفة امر رائع وشكرا
    اذا كانت الاعمال بالنيات لماذا لم يخصص الرسول ذالك لماذا لم يقل امثلة على ذالك و لماذا يجوز ان تركع المراةةة لزوجها لماذا هل لان الله مذكر فيبقى كل الرجال اله ههههههه نكتة هلا زوجي الله يعني اعبده احسني على الاقل بشوفوا وبعرفو
    September 4, 2009 at 2:04pm · Report
  • Bronislava Gaston ماذا هل لان الله مذكر فيبقى كل الرجال اله ههههههه نكتة هلا زوجي الله يعني اعبده احسني على الاقل بشوفوا وبعرفو
    ________________________________________________________________
    لا و انت الصادقة لأن صلعم رجل لذا خلق إلهاً مذكراً ثم تولي هذا الإله مهمة تأليه بقية الرجال

    و هدية مني ليكي يا شيري هذا الحديث الرومانسي

    والذي نفسي بيده ، لو أن من قدمه إلى مفرق رأسه قرحة تنجس بالقيح والصديد ، ثم أقبلت تلحسه ، ما أدت حقه
    الراوي: أنس بن مالك - خلاصة الدرجة: صحيح - المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الجامع - الصفحة أو الرقم: 7725

    !!!!!!!

    تحياتي
    September 4, 2009 at 2:21pm · Report
  • Hussein Ali @ Bronia Gaston
    أنا أيضا ً لا أؤمن بذلك ولكن أحاول أن أخاطب المؤمنين بلغة يفهمونها

    تحياتي
    September 4, 2009 at 4:53pm · Report
  • Sheri Anton دائما ما الحظ ذالك منذ ان صار اله ذكرا نزلت مرتبة المراة والضعفاء و اصبحو منبوذين
    و على فكرة للتوضيح انا ابحث عن الله و الله فقط وهذا اذا وجد
    و لا ابحث عن انبيائه او غيرهم
    شكرا للحرية الموضوعة هنا ولم اجدها في اي جروب تاني
    September 4, 2009 at 10:28pm · Report
  • محمد عبد العزيز @all
    المحترمين
    برجاء القراءة بتأنى
    طبعا ده راى شخصى بحت
    إذا دعا الرجل امرأته إلى فراشه فأبت، فبات غضبان عليها، لعنتها الملائكة حتى تصبح

    صدق حبيبى وقرة عينى وطبيب قلبى وداعينا الى الله باذنه وسراجنا المنير
    محمد بن عبد الله النبى الامى صلوات ربى وسلامه عليه
    اراه صدق فيما بلغ عن ربه
    انه لا ينطق عن الهوى


    وانا احب تحديد المعانى
    ولنتذكر انه جاء بالاسلام
    ولنتذكر انه يخاطب العالم كله كل البشر
    وللعلم نؤمن ان هذا القرءان وهذا الرسول جاء للجن ايضا
    اذن هو للكل
    ولكن من يصدقه عليه باتباع تعاليمه


    ومنها موضوع النقاش
    عذرا للاطاله

    إذا دعا الرجل امرأته إلى فراشه فأبت، فبات غضبان عليها، لعنتها الملائكة حتى تصبح

    اذا دعا رجل مسلم امراته الى فراشه فابت
    ولم يسكت انما قال فبات غضبان عليها
    يا الله
    غضبان عليها
    غضب الزوج من غضب الرب
    تخيل
    وتاكد ان غضب الزوج من غضب الرب اذا كان ما اغضبه يغضب الرب
    لم يقول -فابت باتت تلعنها الملائكه
    انه شرط ان يكون الزوج غضب
    غضب
    فمن الممكن ان ان يدعوها وترفض فلا يغضب
    وارد جدا
    يدعوها فترفض فلا يغضب لانه يعلم ان رفضها وارد انسانيا ورحمه امره بها رسوله
    وارد جدا
    فترفض فلا يغضب لانه يعلم من قرارة نفسه انه لا يستحق انما يحاول
    واترك تفسير لا يستحق لكم وخصوصا للسيده صاحبه البنات

    لا يستحق
    فلا يغضب

    عادى وارد

    وتذكرو انه امر المسلم بان ياخذ لاخيه حتى سبعين عذرا
    70 عذر
    اى
    لما فى حد يعمل حاجه انت شايفها غلط التمس له حتى 70 عذرا

    انما انها توصل هذا الزوج المسلم -- المسلم بالفعل والقول - الى مرحله الغضب
    مرحله الغضب
    تذكرو الشرط
    غضب المؤمن المسلم انه ليس سهل
    امرنا الا نغضب لانفسنا قط وانما نغضب لما يغضبه


    من هنا يجب ان توضع نقطه السطر

    مودتى للكل
    September 5, 2009 at 3:35am · Report
  • Fankoosh Mohamed وانا احب تحديد المعانى
    ولنتذكر انه جاء بالاسلام
    ولنتذكر انه يخاطب العالم كله كل البشر
    وللعلم نؤمن ان هذا القرءان وهذا الرسول جاء للجن ايضا
    ----------------------------------------------------------------------
    والعفاريت أيضا والصراصير ولكل كليلة
    وعندما يدعوا الجنى زوجته الجنية إلى الفراش فترفض فيغضب عليها فتلعن الملائكة الجنية


    وتذكرو انه امر المسلم بان ياخذ لاخيه حتى سبعين عذرا
    70 عذر
    ----------------------------------------------------------------------------------------
    حديث ضعيف يا أخ دار ما دخلك شر



    غضب الزوج من غضب الرب
    --------------------------------------------------------------------------
    يغضب الزوج فيغضب الرب
    ولكن إذا غضبت الزوجة فلا يوجد ربه لكى تغضب لغضبها
    الله لا يستريح ولا تنام له طرفة عين قبل أن يطمئن أن كل عباده المؤمنين قد مارسوا الجنس وناموا وأتغطوا كويس والحمدلله



    غضب المؤمن المسلم انه ليس سهل
    امرنا الا نغضب لانفسنا قط وانما نغضب لما يغضبه
    -------------------------------------------------------------------------
    نحن نغضب لما يغضبه وهو يغضب لما يغضبنا
    فعندما تغضب على زوجتك فيغضب الله لغضبك فتغضب أنت مرة أخرى لغضب الله فيغضب هو أكثر لغضبك مرة أخى فتستشيط أنت غضبا لغضبه فيغضب هو و ثم تغضب أنت لغضبه ويتصاعد الغضب بين أبو الغضب وإله الغضب لأن زوجتك رفضت ممارسة الجنس هذه الليلة


    إذا دعا الرجل امرأته إلى فراشه فأبت، فبات غضبان عليها، لعنتها الملائكة حتى تصبح
    -------------------------------------------------------------------------------------
    فقد حرمتهم من متعة المشاهدة والتحسر على حالهم فلا توجد ملائكة مؤنثة يفرغون معهن رغباتهم الجنسية المكبوته


    من هنا يجب ان توضع نقطه السطر
    ----------------------------------------------------
    من قبل ذلك بكثير أصابتنى النقطة يا صديقى

    مودتى القلبية للجميع ولا أشعل الله لكم غضبا أبدا
    September 5, 2009 at 4:21am · Report
  • Mounira Alex و إذا كان هذا الزوج - مع إنه يعرف موضوع ال70 عذر - لم يلتمس لها عذراً و مع إنها من وجهه نظرها عندها 100 عذر ..... و غضب !؟
    لو كان هناك حب و تقدير وتفاهم وإستقلالية من الجهتين لن نحتاج لمن يهددنا باللعنات و لو لم يكن فكل اللعنات الملائكية لن تنجح فى خلق المودة
    September 5, 2009 at 4:50am · Report
  • Post Deleted
    September 5, 2009 at 11:56am
  • Sheri Anton اخي العزيز تامر
    انت صديقي المقرب وليسا هذا فحسب بل انا لا اعرف انسان مثلك في الدنيا من احترام ومعاملة
    و شكرا لك لاجابتك الواضحة
    من المهم لي ان اعرف الحقيقة وان اعرفها من مصدرها لان مثل هذه الامور تتعب نفسية المراة كثيرواعتقد انك ستقف معي بهذه النقطة
    حسنا يا تامر لك سؤالي يا صديقي هل النيات هي دائما الفيصل و لماذا لا يوجد تحديد اكبر اعني الم يخطر ببال النبي ان الرجال سيستغلون هذه النقطة
    و هذا ما يحدث وما الحل لهذه المشكلة كيف اساعد هذة المراة المسكينة؟؟؟؟؟
    انتظر اجاباتك على احر من الجمر
    و اكيد النقاش باحترام والا فلا يشارك احد
    و شكرا مرة اخرى
    September 5, 2009 at 4:39pm · Report
  • Sara Thunayan المرأة في الاسلام ليس لها ادنى حرية أو احترام لآدميتها، وهي مجرد مفعول به, لذلك لايحق لها ان ترفض طلب زوجها خاصة وان الزوج قد اشتراها بالمهر فأصبحت جاريته .. تطيع ولاتناقش سيدها .
    والا ففرقة الملائكة للعن الإلهي ستحل عليها
    September 5, 2009 at 5:01pm · Report

  • Rana Humana انا رايي اللي يتزوج..ست و لا راجل يعمل جنس بقى!
    اللي مش عاوز بلاش جواز!
    و بلاش شغل البلادة ده!
    لان المتزوج/ المتزوجة لا يستطيع اشباع حاجته في مكان اخر
    يعني ليلة او ليلتين مفهوم و لكن الحديث يبدو لي دليل على تعب الرجالة من تمنع الزوجات
    اعتراضي الوحيد لماذا لم يذكر الرجالة اللي عندهم اكتر من زوجة (او عشيقة: او امة في زمن صلعم) و بالتالي بيمتنعوا عن امتاع المراة متى ارادت

    انا اوافق بشدة الملائكة تلعن و تعمل كورس لاي راجل او ست عامل بليد/ة
    و يمكن ديه اولا مرة اسمع حاجة مفيدة عن الملائكة و ربهم!
    September 6, 2009 at 8:44am · Report
  • Moataz Emam الموضوع بسيط لماذا تلعن الملائكة المراة اذا رفضت انتعاشر زوجها؟؟؟

    الإجابه هذا غير صحيح. حديث موضوع.
    September 6, 2009 at 10:00am · Report
  • Alyaa Gad وهم الملائكة مالهم أساسا يلعنوا ليه؟ ثم هم الملايكة بيلعنوا؟ مامتهم ماقالتلهمش عيب الشتيمة؟
    September 6, 2009 at 10:55am · Report
  • Abed Hamshari اعتقد انه عملية الشتم واللعن للصبح صارت طريقة كلاسيكية
    اليوم في دعاوي ولعنات مقترنة بالزمن
    كمثال :((الله يلعنك كل ما لف عجل سيارة ))
    او كل ما مشت جاجة حافية..
    ومنها الكثير

    وانا لو سمحت لخيالي بالتطرق لعملية احصائية في حي ما ..امتنعت عشرة نساء في تلك الليلة ..كم ملاك حيكون شغال بشتم ويغلط فيها للصبح
    الله يكون بعون الملائكة في ذلك الوقت
    September 6, 2009 at 11:04am · Report
  • Sheri Anton طبعا يا عزيزي ان اختلاف وجهات النظر لا يفسد الود ابدا ولن اسمح بذالك
    ابدا
    حسنا يا عضاء انا اعرف انا ما ذكره تامر صحيح ولا غبار عليه
    و ان المتزوجون تزوجو لاقامة علاقات جنسيةوليس ليتفرجو على بعض
    و هذا اكيدو يا اخت رنا موقفك حلو قوي بس يا ريت تراعي مشاعر الاخرين اكثر رجاء
    و يبدو اننا في هذا الموضوع سوف نتوسع اكثر فما موقف الدين من الزوجة التى تعاشر الخدم او العبيد لديها لعدم تفرغ زوجها لها
    حيث ان تعدد الزوجات والاماء والسباية ادى لذالك حتما واكيد دا حصل و ممكن انتج عنه اولاد غير شرعين وبعتذر عن الفظ القاسي بس ما بعرف لفظ اخر
    فهي ترغب وزوجها مشغول بغيرها من النساء فما الموقف هنا و ما العمل
    واين حقوقها الزوجية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    September 6, 2009 at 11:28am · Report
  • Post Deleted
    September 6, 2009 at 11:59am
  • Post Deleted
    September 6, 2009 at 12:23pm
  • Alyaa Gad @ Post #39

    حضرتك برده مصمم ان الملائكة لها الحق تقعد معانا في اودة النوم وتتفرج على الست وهي بتتمنع وتقول لها روحي الله يلعنك يا بعيدة طول الليل؟

    حضرتك مش معايا ان دي قلة ذوق وتربية من الملائكة؟

    سيدي: السيدة التي تتمنع عن زوجها - اذا كانت تحبه وغير مغصوبة عليه - يبقى غالبا مصابة باكتئاب او مشكلة عضوية تحتاج ❊لعلاج طبي❊ لا للعنة الملائكة

    !!!!!


    تحياتي

    September 6, 2009 at 12:38pm · Report
  • Sheri Anton هههههههههههه انا مش ملاك اوي يا تامر انا بس بشبهم شوية بطيبة قلبي
    يعني من الي فهمتو لو المراة رفضتت زوجها بسبب غير مقبول و غير شرعي تبقى ملعونة حلو قوي
    و يعني الست تنتظر زوها ستة اشهر يا تامر طيب هو يصبر بعدها سنتة اشهر
    بالمقابل او لا
    الكلام حلو الصبر على الزوجين و الحياةة في العبادة حلو بس مش على حقوق المراة و خاصة لازوجة
    المهم مختصر الحديث و الي فهمتو انو في شروط لامتناع المراة و هو اذا كانت على حق طيب يا عزيزي ما هو الحق هذا ومن يحدده
    و اتعتقد صدقا ان مرة واحدة كل اربع ليال كافية للمراة
    و ماذا اذا كانت شبقة وهذا موجود ما الحل؟؟؟؟؟؟؟؟
    September 6, 2009 at 12:43pm · Report
  • Sheri Anton و شكرا عزيزي لتشبيهي بالملائكة
    و لكني لا اسصدق ان الملائكة تشتم و تعصب و ههههههههه
    لا اعرف
    September 6, 2009 at 12:46pm · Report
  • Post Deleted
    September 6, 2009 at 1:51pm
  • Alyaa Gad تامر: اللعن هو أسوأ أنواع الشتائم واكثرها انحطاطا ودناءة ومعناه "الدعاء بالطرد من رحمة الله " ٠

    لَعَنَهُ، كمَنَعَهُ: طَرَدَهُ، وأبْعَدَهُ
    التَّلاعُنُ: التَّشاتُمُ، والتَّمَاجُنُ.
    والتَّلْعينُ: التَّعْذِيبُ.
    http://www.baheth.info/all.jsp?term=%D8%A7%D9%84%D9%84%D8%B9%D9%86


    فلا افهم كيف يكون لرسول من عند الله ان يقول - أو اناس يدعون لدينه قالوا انه قال - ان المرأة التي تتمنع عن زوجها ستطرد من رحمة الله

    استشيط غضبا لمجرد الفكرة. حاشا لله الا يعرف ان المرأة عندما تتمنع فهي في اغلب الظن محتاجة بشدة لرعاية طبية، لا لعنة الملائكة. الم يكن من الاجدر بالحديث المقترح ان يكون: اذا رأت الملائكة امرأة تتمنع عن زوجها دعت لها بالشفاء مثلا؟

    كل هذه الاحاديث لا تسبب للعاقلين الا التشكيك في هذا الدين الحنيف

    يعني لا أدب ولا رحمة و لا علم !! حاشا للخالق ان تكون هذه رسالته الينا! وما يرعبني ويفجعني ان يردد هذا الحديث ويدافع عنه بعض اناس درسوا الطب!!ا

    تحية واحتراما
    September 6, 2009 at 2:03pm · Report
  • Rana Humana اهلا شيري :)

    ازاي انا لم اراعي مشاعر الاخرين بالضبط؟
    انا فقط قلت رايي, مش المفروض الصراحة؟
    اتمنى لا يزايد علي احد في *اداب* الحوار
    و اللي عنده اعتراض منطقي يتفضل

    اللي عندهم موانع نفسية او غيرها عن الجنس يروحوا الدكتور و ده ينطبق على الجنسين
    انا الى حد بعيد كنت احاول اضيء جانب اخر, اذا الهزلية ازعجت البعض فيا ريت يشوفوا هزلية الملايكة اللي بتعلن!!!

    تحياتي
    September 6, 2009 at 2:59pm · Report
  • Rana Humana ازاي اعتراضك عزيزتي شيري على كلمة بلادة فصراحة ديه الطف كلمة وجدتها لوصف الموقف
    رايك ايه باللي يتزوج و يترك الطرف الاخر محروم؟ مش بليد برضه!
    September 6, 2009 at 3:05pm · Report
  • Post Deleted
    September 6, 2009 at 3:19pm
  • Post Deleted
    September 6, 2009 at 3:32pm
  • Alyaa Gad @ Post #48

    Quote: << أما عن معنى اللعن فكما ذكرتي تماماً هو الدعاء بالطرد من رحمة الله وليس شتائم .. فعندما ندعو الله تبارك وتعالي .. لا تكون شتيمه .. >>


    يعني لما تقول لحد "لعن الله فلانا" تبقى بتدعوا الله تبارك وتعالى ولذلك هي مش شتيمة؟

    شكرا
    September 6, 2009 at 3:32pm · Report
  • Post Deleted
    September 6, 2009 at 3:40pm
  • Rana Humana عزيزي تامر

    ده رايي الصريح!
    انا بصراحة مش قادرة اتذكر حاجة تانية مفيدة بتعملها الملايكة!
    و هزلي زاعجك؟ طيب اخذ لعن الملايكة لمن لا ترغب بالجنس في ليلة سودا بجدية ازاي؟!!!
    انت عارف ان هناك حديث اخر بما معناه ان الرجل لو اراد زوجه و هي على التنور او على ظهر جمل فعليها ان تلبي؟!!!
    مش شايف هزلية بده؟ انا الصراحة لما اقرا ده اتخيل الراجل قرد و مش قادر يسيطر على نفسه
    و مش قصدي الهزل و لكن لكل مقام مقال, و انا فقط اقول ما يوحيه لي النص الديني المذكور
    و اذا حواري مش عاجبك مش مضطر تحاورني, حاور سواي, انا من حقي اقول رايي عزيزي و انا افرق جيدا بين نقد الفكرة و التعدي او التشاطر على محاوري, ارجو ممن يظن انه ينبهني ان يعي الفرق كذلك

    تحياتي
    September 6, 2009 at 3:42pm · Report
  • Alyaa Gad
    Quote: << هل هذه تساوي انك تقولي لشخص .. انت حمار أو كلب مثلا ( آسف في التعبير) عندما تدعي على شخص تختلف عن انك تشتمي شخص >>


    طيب هل معنى ذلك ان حضرتك شايف ان الآية القرآنية
    ❊ كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا❊
    الجمعة : 5
    فيها خروج عن الأداب العامة؟

    او لما تقول لناس مش موافقينك على وجهة نظرك انهم كالأنعام .. بل هم أضل سبيلا .. او صم بكم عمي .. كل دا مش شتيمة؟

    طيب ايه الشتيمة؟



    September 6, 2009 at 3:46pm · Report
  • Post Deleted
    September 6, 2009 at 3:58pm
  • Rana Humana ردك لا يوحي انك تفهم الفرق بين الجد و الهزل
    و على كل فهمك للفرق من عدمه لا يهمني

    ما هو *متفق عليه* من اسلوب حوار مبين على حائط المجموعة
    و يرجى منك الالتزام به.
    لانني شخصيا لم اتحاور في شخصك و ان كنت كبير و لا صغير و فاهم و لا لأ و لا رغبة عندي في ذلك ايضا
    اذا موضوع صغرك من كبرك هامك افتحله موضوع خاص و اعدك الا اشارك

    تحياتي
    September 6, 2009 at 4:02pm · Report
  • Alyaa Gad @ Post #54

    نحن لم نخرج عن الموضوع يا تامر. الموضوع يتحدث عن لعن الملائكة للمرأة التي ترفض العلاقة الحميمة مع زوجها

    انت قلت ان اللعن هو دعاء فقط. "الله يلعن فلان" يعني كدا انا بادعي له - ولا غبار على ذلك - على حد ما فهمت من كلامك

    الأن سؤالي هو: ألست بذلك تخالف بشدة هذه الأحاديث الشريفة؟


    >>
    في حديث أبي الدرداء عند أبي داود أنه -عليه الصلاة والسلام- قال: إذا لعن الرجل شيئا فإنه تذهب إلى أبواب السماء فتغلق دونها أبواب السماء، ثم تذهب إلى الأرض فتغلق دونها أبواب الأرض، ثم تذهب هاهنا وهاهنا فإن لم تجد مساغا ذهبت إلى الذي لُعن، فإن كان أهلا وإلا رجعت إلى الذي لَعن يعني مآلها أن ترجع إلى اللاعن والعياذ بالله، اللعنة ترجع إلى اللاعن، وقال النبي -عليه الصلاة والسلام- كما في الصحيح: لعن المؤمن كقتله يعني في الإثم.

    وهذا يبين خطورة اللعن، وهذا صحيح، لأنه حينما تلعنه اللعن لا يكون إلا للمطرود المبعد من رحمة الله، وهذا لا يكون إلا المنبت المنبتر الذي قطع من الرحمة، ولا يقطع من الرحمة إلا الكافر، والكافر إن كان مسلما فحقه القتل، كأن هذا والله أعلم هو السر إنه كقتله، كأنه حكم عليه بأنه مرتد؛ لأنه قطعه من رحمة الله، ولا يقطع من رحمة الله قطعا تاما إلا من كان كافرا مرتدا، إلا من كان كافرا، وإن كان من أهل الإسلام فكفر طارئ، فيكون مستحقا للقتل، وإن كان كافرا أصليا فهو في الأصل كافر يستحق القتل بالجهاد إلا أن يسلم أو يؤدي الجزية إن كان من أهل الجزية.

    فلهذا قال: "لعن المؤمن كقتله" وفي حديث ابن مسعود هذا المعنى، وفي حديث ابن عباس أيضا عند أبي داود أن رجلا لعن الريح، نازعته في ردائه فلعنها، فقال: لا تلعنها فإنها مأمورة، وإن من لعن شيئا ليس له بأهل رجعت على الذي لعن ترجع على نفس اللاعن الذي لعن، وقال النبي -عليه الصلاة والسلام-: كما رواه مسلم: لا ينبغي لصدِّيق أن يكون لعانا وروى أبو الدرداء كما عند مسلم أنه -عليه الصلاة والسلام- قال: لا يكون اللعانون شفعاء ولا شهداء يوم القيامة .

    وقال -عليه الصلاة والسلام- فيما رواه الترمذي وغيره: لا تلاعنوا بلعنة الله ولا بغضبه ولا بالنار كلها أمور محرمة لا يجوز التلاعن بها ولا يجوز الدعاء بها، بل الدعاء، لا يجوز أن تدعو على أخيك المسلم، كلها من الأمور المحرمة

    <<
    المصدر: ـ
    http://www.taimiah.org/Display.asp?t=book96&f=13bloogh00060.htm&pid=2

    September 6, 2009 at 8:26pm · Report
  • Bronislava Gaston تخيلي المجموعة و قد صار أعضاؤها يتلاعنون و يدعون على بعضهم بالموت و الدمار و فظائع الأمر بدعوى أن اللعن و الدعاء السيء ليس نوعاً من الشتم

    ده حتى صلعم بيقول ليس المؤمن بطعان و لا لعان و لا فاحش و لا بذئ
    اشمعنى حرام علينا حلال عليكم؟

    أو تخيلي الأعضاء يتنابذون بتشبيه بعضهم بالحيوانات
    يا حمار
    يا بهيمة

    كيف سيكون شكل الجروب وقتها؟
    September 6, 2009 at 9:30pm · Report
  • Sheri Anton العزيزة رنا
    تحية طيبة
    لم اقصد ابدا ازعاجك ولكن لنرعاي فقط ايمان الناس فهذه نقطة حساسة فنحن شعب عربي لم نتعود النقاش الصريح وهذه المشكلة قد تحل بعد مليون سنة ههههههه
    September 6, 2009 at 10:20pm · Report
  • Rana Humana حبابة شيري
    كل انسان له اسلوبه, و انا لا اقول الا ما افكر به, اعتبر هذا من باب احترام عقل الطرف الاخر
    و شكرا للنصيحة سافكر بها
    تحياتي وردة
    September 6, 2009 at 10:23pm · Report

  • Rana Humana تامر
    قولك: هناك العديد من الاعضاء ممن نضج فكرهم يستطيعون إدراك ذلك
    -------------------------------------------------------------------------------------
    فيه شخصنة, لان قصدك اني لست ناضجة
    و هذا تجاوز منك, اظنك انت من لا يعرف كيف يقيم حوارا ناضجا,
    السخرية اسلوب في نقد الافكار مسستخدم حتى من قبل الفلاسفة عدم علمك بذلك ليس مشكلتي ما يهمني ان تحترم محاورك

    September 7, 2009 at 4:19pm · Report
  • Sheri Anton يا جماعة هدوا بليز
    ما في داعي ندخل بشخصنة الاموروالاقاويل كل واحد يحكي الي عندو ويوقف وبس
    خلونا مكملين في الموضوع نفسه
    الله يلعن ممكن اتحملها يا تامر بس الممليكة وهي دخلها في تلعني ليش؟؟؟؟
    بنت ابوها انا
    ولا هي خلقتني مشان تلعني
    بعدين انا ما ضربت الله على ايده وقلتلو اخلقني يا الله
    و اخلقني امراة كمان
    يعني ما بعرف بس دا ظلم
    والله من صفاته عدم الظلم
    دا المفروض ولا ايه يا صديقي
    September 7, 2009 at 6:50pm · Report
  • Post Marked as Irrelevant
    September 7, 2009 at 10:49pm · Show Post
  • Les Couleurs de L'orient حبيبتى شيرى
    عاملة ايه يا قمر
    انتى هتخلينى اخد فكرة انك بتعادى الاسلام ولا ايه هههههههههههههه
    بس عادى يا جميل ..لو عندك اى سؤال يا قلبى اسألى بس ادى لنفسك فرصة للتفكير العقلانى
    ليه اخترتى فقط من القران الكريم ؟؟؟ مع ان الموضوع متوقف على النية
    يعنى للزوجة
    لان دينا الاسلام قائم على نية العبد للرب
    يعنى يا جميل يا حبيبة قلبى ميكنش جوزى تحت رجلى وبيعمل كل حاجة انا عايزاها واجى ادلع عليه وامنع نفسى عنه لمجرد ان عايزاه يجيبلى حاجة وهو مكنش عايز فاتمنع عنه كنوع من التأديب ليه واحسسه انه كلب من غيرى
    دى بئى يا ست الكل اللى الملائكة بتلعنها
    ومن ثم سأرد عليكى من كتابك المقدس لترى ان طاعة المرأة لزوجها واجبة ..يمكن عندنا فى شروط للطاعة.. مش اى حاجة يقولها الزوج للزوجة تكون الزوجة ملزمة بيها
    عكس الانجيل
    ففى الكتاب المقدس اهانات كثيرة للمرأة وضيع لحقوقها بل عليها طاعة زوجها طاعة عمياء سواء بئى عايزها فى الفراش او فى اى حاجة تانية
    (22أَيُّهَا النِّسَاءُ اخْضَعْنَ لِرِجَالِكُنَّ كَمَا لِلرَّبِّ، 23لأَنَّ الرَّجُلَ هُوَ رَأْسُ الْمَرْأَةِ كَمَا أَنَّ الْمَسِيحَ أَيْضاً رَأْسُ الْكَنِيسَةِ، وَهُوَ مُخَلِّصُ الْجَسَدِ. 24وَلَكِنْ كَمَا تَخْضَعُ الْكَنِيسَةُ لِلْمَسِيحِ، كَذَلِكَ النِّسَاءُ لِرِجَالِهِنَّ فِي كُلِّ شَيْءٍ.) أفسس 5: 22-24
    مش ده بالنص من الكتاب المقدس؟؟
    شفتى تخضع لزوجها فى اى حاجة وكل شىء ..لا وسيبها مفتوحة يعنى تضم كل حاجة ..وكل شىء
    ليه بئى يا جميل مأخدتيش الجملة دى اللى فى الكتاب المقدس وشفتى ان داخل فيها (كل شىء) انه يبئى عايز مراه تنام معاه وهى مش قادرة!!!!
    !!!!حاجة غريبة جدا
    ودى كمان صورة اخرى من صور قهر الزوجة فى الانجيل
    (10«إِذَا خَرَجْتَ لِمُحَارَبَةِ أَعْدَائِكَ وَدَفَعَهُمُ الرَّبُّ إِلهُكَ إِلى يَدِكَ وَسَبَيْتَ مِنْهُمْ سَبْياً 11وَرَأَيْتَ فِي السَّبْيِ امْرَأَةً جَمِيلةَ الصُّورَةِ وَالتَصَقْتَ بِهَا وَاتَّخَذْتَهَا لكَ زَوْجَةً 12فَحِينَ تُدْخِلُهَا إِلى بَيْتِكَ تَحْلِقُ رَأْسَهَا
    !!!!!!
    انا بس مستغربة لانتقائك ان الملائكة تلعن المرأة لمجرد انها رفضت مشاركة الفراش مع زوجها والسبب مكنش مطلق وحتى مأرتيش التفسير
    عملتى زى المسلم المتكاسل اللى مش عايز يصلى ومسك الاية اللى بتقول(ولا تقربوا الصلاة ) نقله كمل الاية يا عم الحاج مش عايز ههههه
    مع انه لو كملها هيلائى ان الاية الكريمة بتقول
    ولا تقربوا الصلاة وانتم سكارى
    انتى بئى عملتى زى عم الحاج ده
    بس ولا يهمك يا قمراية
    وانتى كنتى زوجة وعارفة ان الواحدة تعرف تذل زوجها ازاى فى موضوع المعاشرة الزوجية وتكون لا تعبانة ولا حاجة بيكون مجرد اداة للضغط عليه فقط، صح ولا غلط؟؟
    دى بئى تستاهل اللعن؟ ولا مثلا ناخدها مثال يحتذى بيه؟؟؟ ونقلدها بالمرة
    كل ما واحدة تبئى عايزة حاجة من زوجها ويرفض تتمنع عنه
    يا سلااااام
    وطبعا شهوة الراجل مبتقلش لا
    فايه المانع يروح يزنى بكام واحدة كده على الماشى علشان الهانم مراته بتدلع عليه
    !!!!!!!
    الا لو بئى هيطبق جملة
    اذهب خذ لنفسك امرأة زنى ( هوشع 1 : 2 – 3 ) .
    ***********
    يا رب تكون الفكرة وصلت
    September 7, 2009 at 10:49pm · Report
  • محمد عبد العزيز @Les Couleurs de L'orient

    اسمحيلى اقول الكلمتين دول لانى ممكن يحصلى حاجه حقيقى



    فايه المانع يروح يزنى بكام واحدة


    وتذكرو ان الكام واحد دول ممكن يكون اخوات المدام او اولاد اخوات المدام او صاحبات المدام او بنات صاحبات المدام او الاطفال اللى بيدرسلهم او الاطفال اللى بيركبوا معاه الباص علشان يوصلهم او البنات بتوع اعدادى او ثانوى اللى بيدرسلهم وممكن واحده منهم تيجى تقول فى يوم من الايام انا ليا ورث البيه كان متجوزنى عرفى وخلفت منه ولد كان بيقول ان مراته بارده

    اذهب خد لنفسك امراة زنا
    ===================
    اراها ليست كلمه من كلمات الرب او ربما تكون مثل لا تقربوا الصلاه ولها باقى
    واذا لم يكن لها باقى وهى مجرد امر
    اعتقد انها ليست من كلمات الله بل من كلمات واحد صاحب ماخور ومش عاوزه يقفل فتعاون مع احدهم بطريقه ما ووضع هذه الكلمات فى الانجيل


    خالص الود
    September 7, 2009 at 11:05pm · Report
  • Rana Humana اولا الحديث لم يحدد ان كانت تضغط عليه ام لا
    ثانيا بعض الرجال يحتاج الضغط لانه بليد
    ثالثا ربط الجنس بدعاء الملائكة فيه استخفاف بعلاقة المراة بالله! يعني رضى ربها و دعاء ملائكته مرتبط بط** زوجها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    رابعا لماذا لم يذكر الرجل الذي عندما يعد في الزوجات يعمل الحرمان ده و لا ملايكة تدعي عليه و لا حاجة!!!
    خامسا الجنس يحتاج رغبة يا بني ادمين!!!! يعني زي ما الراجل البتاع تبعو ممكن لا يوقف الا على استعداد نفسي الست جسمها لا يرحب الا على استعداد نفسي
    سادسا ده بقى كلام رجالة عشان يضغطوا على الستات, و الحديث لا ذكر الحالة النفسية للست و لا هباب
    سابعا اي ست عندها اطفال ممكن ببساطة تكون قرفانة اخر اليوم و حقها بقى لو عاوز حضرته جنس يبقى يريحها!
    ثامنا قبولك لطاعة المراة للرجل و كانه شئ طبيعي...ماذا اقول!
    يعني لو هي بطبعها مطيعة يبقى بمزاجها و لكن ان يكون من الدين!
    تاسعا لا ارغب بحوارك و انما قلت رايي فقط
    September 7, 2009 at 11:10pm · Report
  • Rana Humana و الراجل مش قادر يمرر ليلة! يا سااااااااااااااااااااتر! لييييه؟ قرد!
    September 7, 2009 at 11:20pm · Report
  • Post Marked as Irrelevant
    September 7, 2009 at 11:21pm · Show Post
  • Les Couleurs de L'orient وفيه ان أمر يسوع هوشع أن يأخذ أى يقترن بامرأة زانية … وليته وقف عند هذا الحد … بل تخطاه إلى أن دعاه أن يتبنى أولاد زنا .. أى أن يُدخل الرجال على الزانية التى يقترن بها ويجعلها تحبل وتلد أبناء زنا … !!!
    وعلى الفور ذهب هوشع إلى زانية وأدخل عليها الرجال فحبلت ابن زنا ونسبته لهوشع !
    ومن هذا النص يتضح :
    يسوع يدعو إلى الزنا والرذيلة والفاحشة

    ده من تعاليم الكتاب المقدس
    September 7, 2009 at 11:21pm · Report
  • Rana Humana و في الاسلام مثله! كلها ديانات *سماوية*!!!!
    صلعم هو و عصابته اغتصبوا نساء ضحاياهم يوم قتلوا الرجال في حروبهم *المقدسة* لا عدة و لا ما يحزنون!
    اغتصاب! مفهوم؟ مش زنا! اغتصااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااب!
    السبي كله عبارة عن اغتصاب
    و الزنا في الاسلام مش محرم, اقرائي عن الجارية *ان ارادت تحصنا* يعني لو لم ترد يبقى مالكها يجمع المال زي اي قو**!!!!!!! ده بقى من القران!
    و الموضوع مناقش في المجموعة

    لا حول و لا قوة الا بالعقل

    September 7, 2009 at 11:27pm · Report
  • Aly Gee @ Tamer Love & Les Couleurs de L'orient

    أولا لماذا تتكلمون الآن عن الانجيل؟ نحن نتكلم عن نص اسلامي. وايضا عذر اقبح من ذنب ان نقول: آه ينفع الملايكة يلعنوا ورب الاسلام يلعن ماهو بيلعن في المسيحية!ا

    قارنوا ذلك مثلا بقول شخص ما: آه انا باسرق ما جاري بيسرق!ا

    اللعن والشتيمة عيب!! عمركم شفتم قانون وضعي نصه: "من يركن سيارته في الممنوع سوف يتم تغريمه و القبض عليه وسوف تلعنه الحكومة وتحرمه من المعاش وتلطش لميتينه؟" ٠

    ثم اعيد ما قلته من قبل: لو كان النص فعلا عارف بطبيعة الانسان كان عرف ان من تتمنع عن زوجها تبقى غالبا محتاجة علاج طبي عضوي - لا لعنة الملائكة

    وللعلم يعني الغالبية الساحقة من السيدات يصبن بالبرود الجنسي بعد الاطفال ، فبدل ما ترهبوهم بالرعب الازلي دا، وهم اساسا مش ناقصين تطليع روح ، كان من الأحرى ان يكرموا فعلا وتحترم رغباتهن، مش يلعنَ!!ا

    حرام كدا الافترا دا. مش ممكن القسوة دي! ويقول لك اصل دا تكريم ! يا نهار اسود - امال لو تنييل هيبقى شكله ايه!ا

    تحياتي!!!ا


    September 7, 2009 at 11:31pm · Report
  • Rana Humana سيرة صلعم مليئة بالافلام الهندي..احيانا افلام رعب! لما يستهزئ بمن يقتله و يضحك عليه كالمصاب بهوسة مثلا
    و على كل مش موضوعنا

    الجهلة مش بس بياكلوا برسيم و انما بيشربوا بول الابل كما نصحهم صلعم
    و المجنون تعريفه يناسب صلعم...برضه مناقش في المجموعة
    September 7, 2009 at 11:44pm · Report
  • Rana Humana @Aly Gee
    طيب بالنسبة للنساء اللي بينجبوا
    البرود ده يستمر قد ايه؟ و مالوش حل ده؟
    September 7, 2009 at 11:46pm · Report
  • Rana Humana بقول يا Aly Gee لو تكرمت
    هو ده
    Post #74
    Les Couleurs de L'orient (Egypt) wrote19 minutes ago
    "très sauvage begad ya otta :D"

    مش بيستحق انذار؟
    September 7, 2009 at 11:56pm · Report
  • محمد عبد العزيز @Rana Humana

    و الراجل مش قادر يمرر ليلة! يا سااااااااااااااااااااتر! لييييه؟ قرد!
    =======================================


    لا عزيزتى ليس قرد

    انه طير اخرس


    واللى يراضى العباد ربنا يراضيه

    تحياتى
    September 7, 2009 at 11:57pm · Report
  • Post Marked as Irrelevant
    September 7, 2009 at 11:57pm · Show Post
  • Les Couleurs de L'orient hehehehheehehehehheeeee
    très comiiiiiiiiiiiiiic humana heheheee
    هو لسة فى جهلة بيتكلموا على بول الابل
    هههههههههههههههههههههههه
    هههههههههههههههههههههههه
    مش انا قلت الجهلة بياكلوا برسيم هههههههههههههههههههههه
    هههههههههههههههههههههههههههههههههه
    لا لا لا انتى قديمة موووووووووووت يا قطة
    ههههههههههههههههه
    يالا كفاية كده
    ضحكت كتير بجد
    سلام يا شيرى اشوفك فى الجروب بتاعنا بئى لا حسن المستوى هنا فى التفكير قديييييييييييييييييم
    انا قلت يعنى ناس بتفكر وكده مش شغل عيال
    بس كلمة اخيرة قبل ما اسيبكم
    بجد اوعوا تفتكروا ان حد عاوزكم تؤمنوا وكده لا لا لا
    انتوا فاهمين الفيلم غلط
    نا شفت عينة من الجهل بس اكيد غيرى لسة مشفش
    ههههههههههههههههههههههههههه
    ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    بول الابل
    ههههههههههههههههههههههه
    هههههههههههههههههههههههه
    مش قادرة بجد
    هههههههههههههههههههههههههههههههه
    September 7, 2009 at 11:57pm · Report
  • Rana Humana @Post #77
    Les Couleurs de L'orient (Egypt) wrot
    متاكدة انه الجروب بتاعك مش محترم و فاشل و بالتالي لن تريني فيه
    September 7, 2009 at 11:59pm · Report
  • Rana Humana ايييه يا دار؟
    يعني الراجل لا يصبر ليلة؟ ده جواز ده! ديه عبودية بقى!
    و بصراحة كده الراجل اللي لا يصبر ليلة ساقط من عيني مية المية!
    انت مش مدرك انه لازم تكون فيه رغبة!
    و اهو علي جي ادتك مثال عن بعد الخلفة, رايك ايه؟
    و بعدين رد علي قللي بقى: الراجل يقدر يلبي متى ارادت المراة؟ خاصة اذا عدد في الزوجات
    September 8, 2009 at 12:02am · Report
  • Alyaa Gad @ Les Couleurs de L'orient

    حزري فزري جايبة لك ايه؟

    ❊❊❊انذار❊❊❊!!ا

    --

    @ Rana

    البرود الجنسي له حلول طبية يا رنا، للأسف في اغلب الاحيان محتاج تدخل طبي فعلا- مش لعنة ملائكة

    حاجة تفلق! أهو الحديث دا وحده كافي بتطليع دين الواحد ههههه
    September 8, 2009 at 12:08am · Report
  • Rana Humana اهو عينة من المسلمين بيتبروا من نصيحة نبيهم بشرب البول و بيضحكوا عليها و بعدين بيقولوا المشكلة فينا!!!!
    ايه قديم يعني؟!! هو في اسلام *جديد*!!!!!

    لا حول و لا قوة الا بالعقل!
    September 8, 2009 at 12:10am · Report
  • محمد عبد العزيز مافيش حاجه اسمها لا يصبر ليله او يصبر ليله
    ممكن اصبر ليله وعشره وسنه وعشره عن فهم وعن حب وعن تفاهم وموده ورحمه


    يعنى ايه يقدر يلبى متى ارادت المراة؟؟؟
    حقيقى مش فاهم؟؟؟
    الموضوع مشاركه
    من الطرفين
    هما مش عايشين فى كوككبين مختلفين ويتلاقو الساعه 12 بالليل غلط
    هما شركه
    شركاء
    تضامن وتواصى وذات مسؤليه مشتركه واهداف مشتركه ونظره واحده لمعنى السعاده

    واصنا ربنا وصيه رائعه
    قال
    قدموا لانفسكم
    يعنى مش بهيمه يلا يلا وخلص الموضوع
    لا
    قدموا لانفسكم
    وطبعا المتزوجون فاهمين كلامى

    تعدد الزوجات
    والله لم اجربه ولا اعرف فى محيطى احد جربه
    ولكن لنا فى رسول الله اسوة حسنه
    العدل اذا عرفت
    اذا عرفت
    اذا عرفت تعدل اعدل
    اذا لم
    فواحده



    طابت ليلتكم جميعا
    September 8, 2009 at 12:13am · Report
  • Rana Humana شوفي يا انت
    انت مش عارفة تركبي كلمتين على بعض
    ابدا من فيييييييييييييين؟
    اولا "مستوى" لا يقال عنه "قديم"! فاهمة؟ اشك!
    الفكر يكون قديما او حديثا!
    المستوى واطي او رفيع, و لا اظنك تفهمي الثاني ابدا!

    ثانيا يا جاهلة
    انت من تكلم في *جروبنا*
    اذا مش بيتجمعي ديه بقى مش مشكلتي!

    و بعدين مش انت قلت انك مروحة؟ و لا حتى ديه مش مجمعة فيها؟!!! اييييه؟ اصابك داء نبيك!!!!!!!


    لا حول و لا قوة الا بالعقل...و الادب!
    September 8, 2009 at 12:13am · Report
  • Rana Humana نعم عليا
    لكن بس بفكر في صعوبة الوضع..
    يعني طفل رضيع بكاء (معظمهم كده) و مشكلة برود و الزوجين محتاصين...حاجة تقرف
    September 8, 2009 at 12:16am · Report
  • Rana Humana يا عزيزي دار
    مرة اخرى
    لما تعدد في الزوجات لا عدل بقى! لان الواقع انها كلها لك و بعضك لها!
    ثانيا: كما الاستعداد النفسي قد يمنع الرجل من الجنس مثله يحصل عند المراة
    الحديث *يلعن* المراة التي لا تلبي في الساعة!!!!!!!!!

    ايه يا دار؟ ارجوك لا تلف و تدور على الحديثو عارفة نيتك طيبة و لكن الحديث واضح يا عزيزي
    September 8, 2009 at 12:19am · Report
  • Hary Mayer ملعون ذلك الرجل الحيواني الشهواني الذي يسعي وراء قضيبه ليلا نهارا فيحاول مع زوجته التي لا تريده في تلك اللحظة
    فأحذروا منه
    لأنه سوف يمارس الجنس مع أخت الزوجه او مع امها أو مع داعرة في الطرقات
    أنه حيوان يسعي هنا وهناك هائجا
    قد حانت لحظة قذف مائه المهتاج علي أحدهم
    فباشروه بسرعه حتي لا يقذف مائه علي الشخص الخاطئ
    أحضروا له وعائه الشرعي حتي يفرغ فيه مائه
    ----------------------------------------------------
    حتي لو كانت تتمنع عنه لتعذيبه
    اذا وصلت العلاقة بين الرجل والمرأة الي التمثيليات والتمنع لمجرد الاذلال وسب ولعنة الملائكة لامتناع الزوجه في ممارسة حقها الشرعي في عدم الممارسة في أي وقت
    ومجرد التفكير في ممارسة الجنس مع الزوجة عندما لاتكون في مزاج او رغبة او مجرد ابداء عدم رغبة في ذلك
    فأعتقد أننا نعاني من خلل عقلي وسلوكي وخلقي لمناقشة موضوعا كهذا في سنة 2010
    ----------------------------------------------------
    اذا كانت الأديان تجعلنا نفكر كالحيوانات الهائجة والمرضي النفسيين والمغتصبين
    فأعتقد اننا لسنا في حاجه لذلك النوع من الدين في العصر الحالي
    الذي نحترم فيه رغبة المرأة ومشاعرها
    September 8, 2009 at 12:21am · Report
  • محمد عبد العزيز رنا اخيرا اتفقنا

    يعني طفل رضيع بكاء (معظمهم كده
    =======================

    مشكله ازليه

    ياريت اللى عنده حل او توصل لحل او يعرف اى حل للموضوع ده يقوله


    صعب جدا
    جدا
    جدا
    September 8, 2009 at 12:23am · Report
  • Alyaa Gad @ Les Couleurs de L'orient

    انتي كويسة؟ انما الخمر والميسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشيطان!ا

    ;)
    September 8, 2009 at 12:24am · Report
  • Rana Humana شكرا يا هاري!!!!
    وضعت النقاط على الحروف
    September 8, 2009 at 12:25am · Report
  • Rana Humana @Les Couleurs de L'orient

    اشتم ايه يا انت؟
    هو اللي يقوا كلامك مش حيشوف بنفسه؟!!!!!
    هو انا قلت غير الواضح جدا!

    اذا ديه حالتك الطبيعية يبقى مشكلة عويصة بجد!
    و اذا ديه خفة دمك يبقى ما قلته احسن مما سيخطر في بال اي حد يقرا ليك!
    September 8, 2009 at 12:29am · Report
  • Alyaa Gad موافقة تماما يا هاري

    دار، كم عمر البيبي؟
    September 8, 2009 at 12:30am · Report
  • Rana Humana لكن يا دار بعدك لم تجب!

    كلمة عدل يا راجل!
    يجوز الملائكة تلعن الست اللي مش عايزة تلبي سي السيد؟!!!!!
    ايه يا دار؟
    September 8, 2009 at 12:31am · Report

  • September 8, 2009 at 12:35am · Report
  • Rana Humana برضه مثال اخر على حالة الخلط و الاحساس بالظلم خطأ و قلة الادب التي يسببها الدين:
    البنت تشتم ث ان رد احد عليها تستغرب!

    لا حول و لا قوة الا بالعقل!
    September 8, 2009 at 12:38am · Report
  • Alyaa Gad معلش اسمحوا لي اخرج عن النقاش لحظة ولو انه الحديث هنا له علاقة بأسباب تعكير مزاج الزوجين

    دار،
    اللي بيعيط كتير الصغير غالبا؟ اهم سبب للموضوع دا ان احتمال يكون عنده مغص من اللبن او حرقان في المريء من حموضة المعدة. لما بتشيلوه بيبطل عياط؟
    September 8, 2009 at 12:42am · Report
  • Rana Humana شكرا على المعلومات يا عليا :)
    September 8, 2009 at 12:50am · Report
  • Post Marked as Irrelevant
    September 8, 2009 at 1:08am · Show Post
  • Coucou Channel @ Les Couleurs de L'orient
    kesebty el rahan ya amar :))
    ana bs makontesh mesada2a enohom beyemsa7ou el redoud :((
    wht' a shame!!!
    September 8, 2009 at 1:08am · Report
  • Rana Humana لا شئ يمسح بالمجموعة
    marked irrelevent
    لانه زي اخر بوست ليك مجرد قلة ادب!
    و لا علاقة له بموضوع الحوار
    طبعا انت (بكل بروفايلاتك المزورة التي تهنئين بها نفسك!) لا تفهمين ما معنى حوار!

    يسعدني الا تتذكري اسمي! لا اريد اي علاقة لاي شئ مني بمثلك!
    كلامك يدل عليك
    September 8, 2009 at 1:08am · Report
  • Alyaa Gad @ Les Couleurs de L'orient

    انا الحقيقة شلت الرد
    Marked it irrelevant - to be exact.
    علشان مكسوفة لك.

    عموما انا باتعاطف مع عبيط القرية - لا أسخر منه
    September 8, 2009 at 1:09am · Report
  • Post Marked as Irrelevant
    September 8, 2009 at 1:10am · Show Post
  • Coucou Channel wht a shame !!!
    3ala fekra ana kont metab3a el redoud w el rad kan 3ady
    entou ma3andokomsh ay mesdakeya
    :(((
    September 8, 2009 at 1:10am · Report
  • Post Marked as Irrelevant
    September 8, 2009 at 1:11am · Show Post
  • Coucou Channel eslobkom bei2a awy
    and les couleurs de l'orient ma3'eltestsh fy 7aga
    ana kont metab3a mn badry
    ana etsadamt fikom
    :(
    September 8, 2009 at 1:11am · Report
  • Alyaa Gad @ Coucou Channel


    نعم سيدتي نشيل الردود ونطرد الاعضاء ايضا

    نعم كسبتم الرهان، لو ما عندكمش حاجة مفيدة تقولوها احب تشرفونا بالمغادرة

    شكرا

    ملحوظة: كلمة بيئة هي في حد ذاتها بيئة!ا
    September 8, 2009 at 1:12am · Report
  • Post Marked as Irrelevant
    September 8, 2009 at 1:13am · Show Post
  • Coucou Channel !!!!!!!!!!!
    matmaseloush el adab
    cuz entom zahartom 3ala 7a2ei2tkom
    entou bei2a awy
    September 8, 2009 at 1:13am · Report
  • Rana Humana كوكو مري على حائط المجموعة و اقراي قوانين المجموعة!
    و اذا عندك صعوبة في التفريق بين الحوار و قلة الادب تبقى ديه مشكلتك


    و نظام البروفايلات المتعددة لنفس الشخص اللي بيرد على نفسه حاجة اخرى تدل
    على مشكلة في عقل المتكلم لا اظن المتحاورين يرغبون في التعامل معها سواء كانت ناتجة عن غباء او هبل او مراهقة غير صحية!
    September 8, 2009 at 1:15am · Report
  • Aly Gee من كتر ما باتفقع من كلمة بيئة طردتها من غير انذار قه قه!!ا

    كلمة سوقية بطريقة! ا
    September 8, 2009 at 1:19am · Report
  • Rana Humana @Aly Gee
    ارجو -و اعتذر عن التدخل - و لكن ان رايته مناسبا
    ان "مارك ارريليفانت" لكل ما كان خارج الموضوع بما فيه كلام
    Les Couleurs de L'orien
    و ردي عليها
    او لو امرت امسح ردودي؟

    اكره ان نفسد على القارئ الموضوع
    September 8, 2009 at 1:23am · Report
  • Aly Gee رنا العزيزة : انا ازلت فقط ما كان فعلا زيادة في السخافة ولا ينقص غيابه اي سياق - كنوع من الحزم مع ال
    Troll!

    الاعزاء الترولز: كل الردود التي ليست لها علاقة بالموضوع ولا تهدف الا الى اثارة المشاكل ستلغى فورا

    عودة الى الموضوع من فضلكم

    شكرا
    September 8, 2009 at 1:31am · Report
  • Rana Humana كما تريد يا جميل

    شكرا
    September 8, 2009 at 1:34am · Report
  • Rana Humana اهداء لكل النساء و الرجال:
    http://www.youtube.com/watch?v=56hiB4eTzBE
    September 8, 2009 at 3:00am · Report
  • Post Deleted
    September 8, 2009 at 11:50am
  • Post Deleted
    September 8, 2009 at 11:58am
  • Post Deleted
    September 8, 2009 at 12:02pm
  • Post Deleted
    September 8, 2009 at 12:18pm
  • Rana Humana تامر!
    اولا لا علاقة لك بشخصي!
    الاسلوب الساخر ضد الافكار و ليس ضد محاورك!!!
    انت لا تفرق بين نقد الفكرة و مهاجمة محاورك!
    انا صراحة ماعنديش وقت افهمك اكتر!
    القوانين على حااااااااااائط المجموعة!
    افهموا بقى!!!

    و نعم انا لا اؤمن بالله! و يا حضرة ده مش هو العلمانية! مش تعرف معاني الكلمات اللي بتقولها الاول!!!!!!!
    و مش من حقك تتطاول على محاورك لان افكاره تخالف افكارك, ده هو بقى قلة الاحترام! مش نقد الافكار!!!!

    لا حول و لا قوة الا بالعقل!

    الشئ Les Couleurs de L'orient
    مش فاضيالك, و انت اقل من ان يرد عليك
    اتمنى من الادمنز يكنسوك من المجموعة
    September 8, 2009 at 6:37pm · Report
  • Sheri Anton اوكي تامر انا بعرف وين بلاقيك
    وصلت المسج
    جودى سلام صديقتي و مرسي للرد والمشاركة


    اتمنى من الكل يلتزم الحدود من دون تجريح دا حوار مش خنافة
    September 8, 2009 at 6:37pm · Report
  • Rana Humana قليل التربية تامر
    ايه ده يا ولد:
    الزنا عند اللي معندهمش دين زيك
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    وصلت قلة ادبك لحد هنا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    الرجاء من الادمنز التعامل مع قليل التربية تامر!!!!

    الزنا ما قام به نبيك صلعم! ديه حقيقة! تسمي الاماء اييييه؟ تسمى الجواري اييييه؟!!!!!!!!!!
    و اذا قذف النساء سهل عليك كده يبقى ده مما ادبك ربك!!!!
    عيب عليك!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    September 8, 2009 at 6:41pm · Report
  • Rana Humana و الصراحة يا تامر ما استنتجه من استهتارك في اعراض الناس هو ان عرضك سايب!!!!!!!!!!

    كلامي في صلعم عليه ادلة يا قليل الادب!
    و انا مش موضوع الحوار يا متخلف!!!!
    فهمت و لا عقل الحمير بتاع صلعم مش مستوعب؟!!!!
    و ماتقولش اني اتجاوز لانك انت اللي بدا يا بتاع صلعم و السبي و الاغتصاب و الحريم و الملائكة اللي بتتفرج بغرفة النوم و تلعن!!!!!!

    قرف في دماغك الوسخ! قرفتني!
    September 8, 2009 at 6:51pm · Report
  • Adham Serageldein هههههههههههههههه لا يا جودى بالراحة عليها
    دى بتعيط وهترفس
    بس حلو اسم ريم حيوانة
    بجد اسمك مسخرة
    انتى بئى بتشتمى وخلاص
    وانا مع كلامك يا برنس تامر
    انا بس متابع الحوار من امبارح وجودى كشفتهم خاصة البتاعة دى اللى مش لائية حاجة تقلها غير السب فى الاسلام
    وواضح انها ماتت من كلمة سوفاج وعلى اخرها ودمها محروق
    ههههههههه
    بالراحة يا جودى على البنية
    دى معندهاش دين
    يعنى مش عايزة حاجة توقفها
    ولا حاجة تعرفها يعنى ايه اخلاق
    انتى يا ريم حيوانة واحدة عايزة لما تزنى تزنى تزنى ..عايزة تشتم تشتم..عايزة ترقص ترقص..مش عايزة حاجة تعرفك الصح او الغلط..واكيد تافهة والرجالة يامل لعبت فيكى وده اللى وصلك لكده
    يعنى العيب فيكى انك رخصتى نفسك
    واكيد من اصحاب الحفلات الجنسية الماجنة وكلكم ملحدين فى قلب بعضيكم
    حياتكم اوسخ من ان حد يكلمكم
    بجد يا جودى والاستاذ تامر مينفعش نفضل مع اصحاب شقق الدعارة والمخدرات
    ههههههههههههههههههههههههههههه
    اشتمى براحتك يا ملحدة يا نتاج الطبيعة ونتاج المعركة الضارية بين ابويكى على السرسر فأنتجوا مقلب قمامة
    September 8, 2009 at 6:56pm · Report
  • Rana Humana الشئ اللي اسمه ادهم!
    انت طلعت من ايتها بالوعة!!!
    انت مسلم؟ لانه واضح اخلاقك زي اخلاق نبيك!
    شكرا لايضاج نقطتي عن الاخلاق و علاقتها بالدين!
    و نعم التربية!
    كلامك يدل على مستواك و يسئ لك يا عديم الفهم و لاهلك!!! لانه يدل على مستوى التربية اللي حصلت عليها!
    و لا يسئ لي يا غبي!

    لا حول و لا قوة الا بالعقل!
    September 8, 2009 at 7:03pm · Report
  • Post Deleted
    September 8, 2009 at 7:05pm
  • Rana Humana رجاء ماحدش يمحي اي مشاركة من المسلمين اللي فوق دول!
    لانه افضل دليل على اخلاق دينهم و علاقة الدين بالاخلاق!
    ديه عينة من اخلاق المسلمين!

    و هاتو ما عندكم لاني ناوية افتح موضوع في قلة ادب المسلمين
    September 8, 2009 at 7:06pm · Report
  • Adham Serageldein يا بت انتى اخرك حتة مومس افتكرت نفسها بنى ادمة
    دلوقتى يا مومس يا ساقطة عرفتلاى الادب والمسكنة
    هههههههه
    لا يا كافرة حطى فى التوبيك الخاص الجملتين دول
    رنا الهائجة اصبحت ملحدة لانها تحب ان يأتيها الرجال فى مؤخرتها
    رنا الهائجة اصبحت ملحدة لان الدين يحرم الاتيان من المؤخرة
    ايه رأيك فى الجملتين دول؟؟؟؟
    انتى اتفه من ان حتى اشتمك او اتف عليكى
    لانك شىء قذر رائحته نتنة
    انتى نتاج معركة طاحنة من ابويكى على سرير فأنتجوا مقلب قمامة لا تفكر الا بفرجها وفقط
    بطلى بئى شغل الاحترام لان واحدة كافرة زيك هو ده مقامها
    اه صحيح كملى شغلك فى سب الذات العليا ورسله وكتبه
    ما هى دى شغلتك
    لكن عقلك ملىء بالافرازات المهبلية التى تفرزيها على نفسك حتى تبردى
    افتحى بئى التوبيك يا شرموطة بس ابئى بردى نفسك علشان تشتمى كده وانتى متكيفة

  • Sheri Anton بجد الخروج عن الموضوع قلة ادب
    شكرا لاحترامكم الحوار
    هذا مش حوار هادئ وصريح
    هذا مسخرة وقلة ادب
    و كل واحد بعمل باصله
    وشكرا
    September 9, 2009 at 5:17pm · Report
  • Post Deleted
    September 9, 2009 at 6:26pm
  • Hary Mayer
    عندما يبدأ أحد أشباه الحيوانات- مع كامل الاحترام للحيوان نفسه- في التحدث فإنه يصدر صوتا ولفظا مابين النهيق والخوار والفحيح
    ولكننا نهدر الوقت اذا بحثنا في حواره عن تراكيبا للجمل أو معاني او الفاظا
    فمن الأفضل ألا نلقي لهم بالا
    ------------------------------------------------
    ما تتحدث عنه المحترمة رنا من ثقافة وما تديره من حوار لايفهمه أشباة الحيوانات المقيمين في مجتمعاتنا العربية الموبوئة
    فعادة ما يفهم أشباه الحيوانات ما يدور في أنفسهم المريضة المكبوتة التي تعاني من خلل نفسي وجنسي وامراضا قد يتطلب علاجها زمنا
    September 9, 2009 at 6:29pm · Report
  • Sheri Anton @ادهم افندي
    تربايتك واضحة جدا من قاموس و مفردات اللغة التافهةوالغبية الي بتتكلم بها انت لو وبقول لو راجل اتكلم وحاور باحترام وبادب
    مش شاطر السانك ينقط زبالة متلك
    September 9, 2009 at 6:47pm · Report
  • Rana Humana انا قرات اول كلمة من القاذورات اللي فوق و طبعا لم اقرا التانية
    ارجو من جميع الاعضاء عمل ريبورت على انعدام التربية

    لمثلهم جاء صلعم!
    نبيهم بحق!

    سانقل *مشاركاتهم* لموضوع عينة من حوار المسلم
    September 9, 2009 at 6:50pm · Report
  • Rana Humana طبعا انا لم اقراه لان واضح مستوى تربية من كتبه!
    امك و ابوك علموك كده؟ انت اخواتك بتكلموا ديه مفرداتهم اللغوية؟ تستخدموها فين بالضبط؟
    ده بيعكس مستوى بيتك الاخلاقي يا غبي!
    و لا ينعكس على الاخر لانك انت اللي بتتكلم بالوطاوة ديه!

    انت لو من اخر شجرة العيلة عندي اتبرى منك لان اي علاقة بيك توسخ سمعة من حولك!
    و حاطط صورتك و اسمك! مبروك على اهلك!
    عادي عندهم ده؟ حيديثهم كده؟!!
    في اي بالوعة؟!!
    September 9, 2009 at 7:07pm · Report
  • Nada Salem هى دى الحوارات الهادئة؟؟؟
    يعنى تشتموا فى الاسلام والمسلمين يشتموا فى المسيحيين وبعد كل ده تشتموا فى بعض؟؟؟؟
    انا اول مشاركة ليا هنا ومستوى الحوار فاااااااااشل من بداية اول صفحة من الاساس
    يعنى انا نشئت فى دولة غربية وهناك كتير من الملحدين بس اهم شىء كان يميزهم انهم يحترموا الاديان
    ايوة مش معترفين بيها ولا بوجود اله
    بس عمرهم ما شتموا فى اى دين
    ممكن افهم الجروب ده اسلوب الحوار فيه بيتمتع بايه غير الاستهزاء والسباب
    عيب يا جماعة
    مش ممكن
    التوبيك شدنى بس من اول صفحة فى الرد لئيت ان مفيش حوار كله بيشتم فى الاسلام من غير كلام عقلانى او اسس حوار
    لحد ما وصلت للقذارة اللى فى الصفحة دى
    شىء مقزز
    وفين ادارة الجروب من الاساس؟؟؟؟
    September 9, 2009 at 10:12pm · Report
  • Fankoosh Mohamed @ Nada Salem

    أعتقد يا أخت ندا أنه واضح لكى وللجميع من الذى بدأ بالسباب والشخصنة والتهجم القذر على شخوص الأعضاء

    وأرجوكى لا تحدثينا عن الغرب وقيمه بل حدثى الأخوة المسلمين علهم يتعلمون شيئا وشكرا لكى
    September 9, 2009 at 10:16pm · Report
  • Sheri Anton @nada
    اعتقدت ببساطة انو نستطيع طرح مناقشة بهدوء والكل يضع دلائله
    و لكن للاسف مفيش الكل نازل سب وشتم وتجريح وانا اسفة جدا جدا اني حطيت متل هذا التوبيك ودي اخر مرة اشارك في هاي المهزلة والمسرحية المملة والمكررة
    مش راح اخسر اهم حاجة بحياتي مشان تفاهات و هي حبي للمعرفة وزي ما صحابي قالو النية هي المهمة والمسج وصلت وما في داعي للكلام الكثير بالموضوع
    لانو مش هيكون بمحلو
    September 9, 2009 at 10:16pm · Report
  • Nada Salem سورى يا من سبيت رسولى
    انا تابعت الحوار من الاول من الانسة رنا وان هى من بدأت السب فى الاسلام
    مش ممكن يا جماعة
    انا ليا اصحاب ملحدين وعمرهم ما عملوا كده ابدا
    بالعكس ناس بيحترموا اى فكر وعقيدة
    ولو اقتنعوا بيلتزموا الصمت ومش بيقولوا نواياهم بس عمرهم ما استهزءوا وشتموا عن رسولى او رسول فى المسيحية ابدا
    مع انهم مش عرب اصلا بس ما وجدت منهم الا كل ادب فى الحوار وادب فى استماع الراى الاخر
    September 9, 2009 at 10:36pm · Report
  • Post Deleted
    September 9, 2009 at 11:51pm
  • Nada Salem !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    لا ده انتوا بئى بتستفزوا الاعضاء علشان يشتموا
    للاسف لا يوجد ادب حوار هنا
    الوحيدة اللى محترمة الاستاذة شيري بجد مجرحتش فى اى حد غير كده لم أقرأ لكم غير السب فقط والشتم واستفزاز الاعضاء
    غير كده بحثت عن فكر فلم اجد مطلبى هنا
    September 10, 2009 at 12:03am · Report
  • Post Deleted
    September 10, 2009 at 12:22am
  • Rana Humana ندى
    انا اقرا في الفلسفة و الادب و اتابع البرامج الغربية التي يبدو انك تعتبرينها مقياسك الشرعي للصح و الخطأ

    نقد الاديان يتم بكل صراحة.
    الشخصيات العامة مطروحة للنقد الحر.
    كلامي في صلعم بالادلة ان اردتها, ما قلته انا نقد لشخصية عامة و بالادلة
    ما قاله المسلمون اعلاه انعدام اخلاق و تربية محمدية!
    حضرتك مش شايفة الفرق؟ اذا مش شايفة يبقى انت ماتعلمتيش من الغرب حاجة!

    لعلمك الغرب يستغرب لماذا يجن المسلمون اذا نقد نبيهم سواء بكاريكاتور او بالكلام
    الغرب يحترم الاختلاف في الراي
    الذي يدعي النبوة من الطبيعي ان تدرس اخلاقه و افعاله و تحلل بدقة و يركز على اخطائه لانه يدعي النبوة!
    ديه صعب فهمها؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    المجموعة لها قوانين تسمح بنقد الشخصيات العامة و تحمي محاورك
    والمتعارف عليه عند اي مثقف او عقلاني او حتى بنص عقل سواء غربي او شرقي انك لما تدخل في حوار تحترم قوانينه و تتوقع ان تتعامل مع كل محللاته

    مفهوم؟!
    و ياريت شوية منطق!
    تقارني نقدي المنطقي بانعدام اخلاق المسلمين اعلاه!
    تربيتك ماعلمتكيش تفرقي بين الرزالة و اختلاف الراي!!!!!

    و ياريت لا تظني انك من يحدد من المحترم
    لانك ببساطة ما احترمتيش نفسك لما لم تعدلي و تطاولتي علي
    و على الاعضاء الذين لم يشتموا
    فاما انك تماما غير مؤهلة عقليا للتفريق بين الشتم و النقد
    او ان نظام الادب عندك مختل بشكل مخيف و يساوي النقد بالشتيمة و ساعتها مش عاوزة اي حوار معاك و لا عاوزة اسمع *نقدك*
    مفهوم؟!!!

    لا اظن!
    September 10, 2009 at 2:43am · Report
  • Rana Humana و انا اعلاه ر\يت عليك لان ربما في امل فيك
    اذا قليت ادب زي باقي المسلمين اعلاه فانا غير مستعدة لتضييع عيوني على قراءة وساخة الاخلاق الاسلامية
    September 10, 2009 at 2:45am · Report
  • Nada Salem انتى مين اساسا ؟؟ وبتوجهى كلام ليا ليه ؟ وايه موضوع
    فاهمة؟
    يا ملحدة انتى اقل ان ممكن حتى اخاطب عقلك من الاساس لانك مبدئيا واضح اصل عقلك المحب للشتائم والسب واستفزاز اى عضو من اعضاء الجروب انه يتكلم
    كأنك ادمنتى شتائم الاعضاء ليكى
    !!!!!!
    لسانك بذىء لا توجد فيكى رائحة الادب من قريب او بعيد
    وبتستشهدى بكلام ناس قالوه ليكى وبتردى وحاجة تقرف
    انتى اتفه بكتير ان اصلا ارد عليكى
    لانك حافظة وبس>>> حتى مفهمتيش نقدى اللى من الاساس مكنش متوجه ليكى اصلا
    بس واضح انك بتبحثى عن انك تشعرى نفسك بالاهتمام وخلاص
    واسلوبك "بلدى" جدا
    للاسف مش بعرف اتعامل بالاسلوب ده ولا ادخل نقاش مع الناس اللى من نوعيتك
    u r so vulger!!
    افهمى الاول المشاركات ومعانيها مش تشتمى وخلاص
    اسلوب قميىء وبذىء وجدته فى كل ردودك كأنثى للاسف
    September 11, 2009 at 4:05am · Report
  • Nada Salem الوحيدة اللى محترمة هنا الاستاذة شيرى
    ونقدها بأسلوب بجد محترم بجد انسانة محترمة جدا
    وعقلها يستحق منى كل تقدير واسلوبها المنمق
    September 11, 2009 at 4:07am · Report
  • Post Deleted
    September 11, 2009 at 4:21am
  • Rana Humana الشئ المدعو ندى
    ممتاز اضفت مثال اخر على اخلاق المحاور المسلم!
    تابعي
    ..
    ادبك ربك فعلا!
    September 11, 2009 at 4:45am · Report
  • Rana Humana و اهو دعوة لكل مسلم عديم الادب يضيف قباحته هنا
    و نعم التربية
    ماماتكم علموكم كده؟!!!!!
    September 11, 2009 at 4:48am · Report
  • محمد عبد العزيز الاستاذه ندى

    السلام عليكم

    اتفق معك واختلف







    الاستاذة شيرىالوحيدة
    ونقدها بأسلوب بجد محترم بجد انسانة محترمة جدا
    وعقلها يستحق منى كل تقدير واسلوبها المنمق
    =================================

    وازيد
    اسلوبها المؤدب الذى ينم عن اصل وبيت محترم وعائله محترمه قامت على الاحترام المتبادل بين اطرافها وبين اطرافها والاخر

    هو ده اللى متفق عليه


    اختلف انها الوحيده فى جروب حوارات هادئه
    لا فى كثييير
    بس يمكن انتى لم يسعدك الحظ
    المحترمين كتيير يا استاذة ندى ومن كل الملل والنحل والاوساط

    خالص مودتى واحترامى
    لوالديك ولوالدين كل محترم على الارض
    انتم عملتم حاجه حلوة
    الله يباركلكم

    September 11, 2009 at 5:37am · Report
  • Nada Salem شكرا استاذ دار
    بس فعلا انا مشفتش من الباحثين عن الحقيقة ويسألون عن اشياء للمعرفة باسلوب محترم غير الاستاذة شيرى
    مغلطتش فى اى دين
    ماستهزئتش باى كلام بالعكس كانت تسأل لتعرف
    لكن رنا والباقى من الشباب كل مشاركتهم بجد مشفتش غير سب وشتم
    خاصة ان البنت اللى هى رنا واضح انها مش عقلانية بدليل انها فى حالة من العصبية الدائمة وتحب ان تتكلم عن نفسها من غير ما حد يسألها او يوجه ليها اى حديث حتى
    مش عارفة ده من ايه بصراحة
    وخاصة الحالة اللى هى فيها الان
    ده بينلى ان نعمة العقل تتجلى فى من يسأل ليعرف ومن لا يسىء لاى شخص ومن يحترم نفسه
    وده خلانى اعرف قد ايه هما مجموعة واضح انهم فاشلين ولا يشعروا بأى امان ولا تقدير لهم سواء من اسرهم او من دراستهم او من عملهم فحبوا ان يشعروا انهم ليهم صوت ورأى فخرجوا علينا بالسباب على الله عز وجل
    اللى دايقنى كثيرا ان فى مسلمين ومسيحيين بيناقشوهم
    اعتقد امثالهم مضيعة للوقت لنا عموما
    حتى هم ظهروا على حقيقتهم بعد ان استفذهم هؤلاء الشباب فظهروا على حقيقة اخلاقهم
    تفتكر بعد ما اتكشفت اخلاقكهم وسبهم فى نبيك من المرضى ان تستكمل معهم اى حديث؟؟ انا عن نفسى لم اجد اى فكر او احترام او ادب منهم ولا فى عرض المواضيع بل واضح انهم كمان بيمسحوا الردود
    سعدت بمعرفتك استاذ دار
    وبارك الله فيك انت ايضا
    September 11, 2009 at 6:00am · Report
  • Post Deleted
    September 11, 2009 at 6:07am
  • Sheri Anton @ الاخت ندى
    اسلوب الحوار يجب ان يعتمد على برودة اعصاب و تحكم بالذات و نوايا حسنة
    و شكرا لاعتباري محاورة محترمةوشكرا لنظرتك
    تقبلي احترامي
    و متل ما قلك الاخ الغزيز دار القراءة اكيد في بس انتو هدو النفوس شوي وخلينا نتناقش بهدوء اكثر
    September 11, 2009 at 10:39am · Report
  • Rana Humana شيري عزيزتي
    مع انعدام خلقها لا حوار
    المجموعة لها حدود دنيا للاخلاق و بالنسبة لها الحدود الدنيا اعلى بكثير من ان تصلها
    السبب الوحيد لبقائها هو ان الادمنز مشغولين
    و بالتالي كل القذارات تتقئ في المجموعة


    ام ان حضرتك شايفة انك تحبين حوار من يستخدم كلماتها؟ و يسب محاوره!!!

    تحياتي
    September 11, 2009 at 3:37pm · Report
  • Sheri Anton انا يا عزيزتي رنا لا احب السب او الشتم اوالتجريح من اي طرف ابدا
    و اتمنى من الجميععععععععععع دون استثناء وضع ادلةوبراهين للكلام الي عندو يناقش ويمشي هي صعبة ما اظن
    و تحياتي واحترامي للجميع
    September 11, 2009 at 5:23pm · Report
  • Rana Humana البراهين في موضوع
    عينة من اخلاق المحاور المسلم
    http://www.facebook.com/group.php?gid=35278676324#/topic.php?uid=35278676324&topic=10763
    ده بقى لمن يريد الحق
    September 11, 2009 at 5:40pm · Report
  • Post Deleted
    September 12, 2009 at 12:43am
  • Sheri Anton اعتقد و بصراحة ان فكرة الملائكة بغرفةالنوم غير جملة ابد كيف يتقبلها لاعقل البشري يعني الله وقلنا ماشي بس المليكة كمان فين الخصوصة الانسانية راجل ومراتو الملاك بقى مالو؟؟؟؟

Comments

No response to “امراة تخاف ان تقول لا لزوجها في السرير كي لا تغضب الملائكة؟؟؟صح ام خطاء”
Post a Comment | تعليقات الرسالة (Atom)