‏حوارات هادئة وصريحة جداً's Facebook Wall‏

Bassam Al-Baghdady's Facebook Wall

خروج موسى و غرق فرعون

الأربعاء، ١٦ أيلول ٢٠٠٩

  • Ziad Ziad لقد قام الفراعنة بتدوين يومياتهم بشكل دقيق جدا و بتفصيلات مدهشة ، فهل يمكن لحدث كبير و عجيب مثل خروج موسى وغرق فرعون بجيشه في البحر الذي انشق عجبا آن لا يكون قد دون أو حتى ذكر في احدى المدونات الفرعونية ؟؟؟؟
    الداعية عمرو خالد حاول الاجابة و لم يكن مقنعا حيث قال بأن الفراعنة قصدوا عدم التدوين حتى لا يرفعوا من قدر عدوهم ...
    فهل لدى احدكم ما هو اكثر اقناعا !!!؟؟؟؟
    September 16, 2009 at 4:13am · Report
  • محمد عبد العزيز زياد زياد
    تحيه طيبه
    تعالى نتخيل الموقف ونحط سيناريو متخيل
    موسى وقومه عدوا البحر
    وخلص موضوعهم
    ومش راعجعين تانى الان
    فرعون بعد انضمام كل طود على الاخر غرق ومن معه
    ونجى فرعون ببدنه
    يعنى طلعوه الجثه من البحر والبحر قدامهم عادى
    ناس قالت ان موسى شق البحر وعدى وفرعون غرق قالت اللى شافته
    الكهنه والساده المتحكمين فى الامر لم يروا
    فقط سمعوا
    ايدونو غرق الاههم ونجاه عدوه اللدود ايدون ابنه او وريثه الشرعى هذا الحدث
    ليكتب بيديه وثيقه عدم مشروعيته ووثيقه عدم تاليهه ووثيقه ان يهرب باقى الشعب خلف موسى لانه هو الصح
    ماذا كنت تريد منهم ان يدونو
    وماذا كنت تريد من الوريث الشرعى للبلاد انذاك ان يامر بتدوينه او لا يامر

    بشكل دقيق وتفصيلات مدهشه فى بعض الاشياء وليس كل حياتهم ولا اسرارهم
    التحنيط مثلا بناء الهرم الاكبر مثلا طبيعه علمهم بالسحر مثلا كان هناك يا اخى علوم لا تنقش ولا يسمح للعامه بتناولها منها علومهم الجبارة فى الهندسه والطب


    خالص الموده
    September 16, 2009 at 4:30am · Report
  • Mounira Alex دار القراءة
    إسمح لى تصحيح عض المعلومات عن الفراعنة
    التحنيط وعلوم اطب و الهندسة مكتوبة بشكل مفصل فى أكثر من بردية
    السحر كان يمارس داخل المعابد ولم يظهر للعامة حتى يسطيع الكهنة الإحتفاظ بسيطرتهم و قوتهم
    أما الهرم الأكبر فبسبب رجوعة للدولة القديمة وقت لم يكن التدوين على الحجر منتشراً أما البرديات لم تصلنا معظمها بسبب أيضاً قدم هذه الحقبة
    و أما قصة موسى وفرعون وهى فى الدولة الحديثة وقد كان التاريخ يكتب بالتفصيل
    وأنا أتفق معك أن فرعون مصر لم يكن يسمح بتسجيل إلا الإنتصارات و المكاسب و الإنشائات ولكن فى بعض الحالات نجد بعض الإخفاقات و الفضائح و النميمة مكتوبة فى مقابر العمال أو العامة مثلاً محاولة إغتيال رمسيس الثالث أو إضراب العمال
    فكيف يكون حدث تاريخى و إعجازى مثل شق البحر لم يتناوله أحد أو حتى تم أى تنويه عنه؟
    أليس من المحتمل أن تكون القصة نثلاً مسألة مد وجذر عادى تم تضخيمها لمصلحة ما أو هدف ما؟
    أليس الإعلام الآن أحياناً يفعل نفس الشىء حتى تصير الحبة قبة


    September 16, 2009 at 4:59am · Report
  • محمد عبد العزيز ما احلى عشاق الليل
    بشرط ان يكونو من عشاق الاحترام ايضا
    مثل منيرة اليكس
    اهلا وسهلا
    طبعا يا عزيزتى اسمح بل واطلب بل واتوسل ليس لكى وحدك بل لاى فرد اذا سمح وقته وعلمه ان يصحح لى اى معلومه قد اقولها او اعتقدها ويراها هو خاطئه ارجوه ان يقول فورا

    طبعا يا عزيزتى مكتوبه بشكل مفصل باكثر من برديه ولكن اعتقد انها ليست مفصل جدا او مفصل بتفصيل لنفس السبب الذى ذكرتيه

    حتى يسطيع الكهنة الإحتفاظ بسيطرتهم و قوتهم
    =================================




    الحبة قبة
    =========
    يا عزيزتى
    راجعى قصه موسى من اولها مع فرعون ومع بنى اسرائيل فى القرءان
    انه ولد ووضع فى البحر وهو رضيع
    واخذته امراة فرعون
    وتربى فى بيته اى فى بيت عدوه
    ثم اصبح نبى من الله عندما كلمه الله
    ثم طلب ان يكون اخوه نبيا ايضا
    ثم جرت على يديه معجزات لا تعد مع المصرين وسحرهم ومع فرعون وغرقه ومع بنى اسرائيل وتعنتهم ولجاجتهم وخصوصا فى موضوع البقره الذى احيا بها الله على يديه الميت امامهم وكلمهم ثم مات بضربه بقعه من البقرة ضرب لهم الحجر بالعصا فتفجرت المياه رفع الله فوقهم جبل الطور انزل عليهم المن والسلوى طلبوا ان يروا الله جهرة يعنى عارفينه وعارفين انه موجود انما لن نؤمن حتى نراه جهره فاخذتهم الصاعقه ثم بعثناهم يده البيضاء عدد كبيييير من المعجزات التى اجراها الله على يد نبيه
    ايهما فى رايك الحبه وايهما القبه

    خالص الود
    والاحترام
    September 16, 2009 at 5:20am · Report
  • حورس المصرى احنا عايزين نتخيل القصه
    الفرعون حاكم مصر بجلاله قدره جرى برجالته وحكومته وراء موسى والمعاه
    موسى ضرب البحر بالعصا شقه
    الفرعون لا يعرف جغرافيه بلده وانه كان فى هذه المنطقه بحر
    قاع البحر عميق والمياه واقفه على الجانبين ولا يراها الفرعون ورجاله
    اتعمى الفرعون ونزل هو ورجاله وكلهم ماتوا وتركو البلد من غير جيش
    لم يطمع فى مصر اى من الطامعين بلد بلا جيش والنظام سقط
    ياريت نفكر شويه

    September 16, 2009 at 5:27am · Report
  • Bronislava Gaston الكهنه والساده المتحكمين فى الامر لم يروا
    فقط سمعوا
    _______________________________________________
    على الأقل كانوا سيكتبون: سمعنا أنه حدث كذا و كذا
    و لسنا واثقين

    هذا حدث كبير و مهم و لا يمكن اغفاله بهذه البساطة فقط لأن المؤرخ لم يره بأم عينيه
    September 16, 2009 at 10:44am · Report
  • Sheri Anton منذ صغير كنت اقراء قصص العهد القديم واعجب بها و اتخيلها كطفلة كنت ملتزمة دينيا كثير هههههههههههه لا احد يستطيع ان يتخيل ذالك صح؟؟؟
    المهم عندما كبيرت و اصبحت اسئل طيب كيف يعني هو غبي تيلحو و كيف شق لابحر؟؟؟؟و الى اخره و الان اسئل هل حدث شيء علمي للبحر و لا نعرف عنه للان بفسرر القصة ام انها مجرد قصص ما قبل النوم
    لا اريد ان ابدو بمهاجمة ابدا
    و لكن ارى ان من حقنا التساؤل و البحث وليس الاكتفاء بقدسية الكتب المقدسة مهما كانت
    وشكرا
    September 16, 2009 at 12:09pm · Report
  • محمد عبد العزيز العزيزة شيرى


    لا اريد ان ابدو بمهاجمة ابدا
    ==================
    حقيقى ولا انا






    لكن ارى ان من حقنا التساؤل و البحث وليس الاكتفاء بقدسية الكتب المقدسة مهما كانت
    =========================================

    انما ارى ان تفهم موقفك ياتى فقط من كونك مسيحيه ومن كون الانجيل به بعض التحريفات الواضحه التى لا يمكن ان يصدق عقل انها من الله ومن كون عقلك السليم يرفض قدسيه كل ما لا يتوافق معه
    ان الايمان بالله وكتبه احد اهم اركان الايمان
    وكتبه
    اى ما قاله ليكتب
    فى اللى اتكتب وفى اللى اتكتب وزاد عليه وفى اللى لم يزد عليه
    كتب الله
    الذى ارسلها للبشر بطريقه اراها كما الطريقه الحاليه فى تدريس اى منهج او فى توصيل اى معلومه للانسان على مدار عمره
    اذا اعتبرنا ان الانسانيه كلها انسان واحد
    والمفروض انه يتعلم منهج ما
    هتبدا معاه بهذه الطريقه
    المحسوسات الماديات = الديانه اليهوديه ارنا الله جهرة
    الغير محسوسات وغير ماديات = الديانه المسيحيه يتكلمون فى سمو النفس وخلاصها
    الوسطيه والجمع بين المحسوسوات والماديات = الاسلام يتكلم ان نعمل العقل ونجتهد فى بناء الدارين


    هذا راى شخصى طبعا

    خالص الود
    September 17, 2009 at 2:47am · Report
  • Urlianos Civilios بالإضافة إلى عدم وجود دليل مادى أو وثيقة تؤكد غرق فرعون هناك أيضا طوفان نوح
    فلم يرصد الجيولوجيون أى مؤشر لحدوث طوفان بالحجم الموصوف فى العهد القديم ولا القرآن مع ملاحظة تطابق الروايتين
    لم يرصد الجيولوجيون أى علامة تؤشر لحدوث طوفان أغرق كل الكائنات الحية على الأرض أوحتى فى الشرق الأوسط على أساس أن مفهوم الأرض المبسوطة قد يكون الشرق الأوسط

    كما رصد الجيولوجيون كثير من المؤشرات على اختلاف ظهور الإنسان على الأرض عما هو مزعوم فى العهد القدين والقرآن


    ===================================
    دار القراءة الصديق

    قلت:


    انما ارى ان تفهم موقفك ياتى فقط من كونك مسيحيه ومن كون الانجيل به بعض التحريفات الواضحه التى لا يمكن ان يصدق عقل انها من الله ومن كون عقلك السليم يرفض قدسيه كل ما لا يتوافق معه
    ان الايمان بالله وكتبه احد اهم اركان الايمان


    ------------
    كلامك كان موجها للصديقة شيرى أنطون فى جليطة إسلامية معتادة ومسكوت عنها

    فهل لك أن تضرب مثالا للتحريف الواضح الذى لا يمكن أن يصدقه عقل ؟؟

    وقبل أن تشرع فى الرد
    عليك أن تقرأ القرآن أولا وكتب السنة كذلك أو تنتبه لما هى مشحونة به من انعدام معقولية تشريعية قبل أن تكون انعدام معقولية كهنوتية

    September 17, 2009 at 4:29am · Report
  • Fankoosh Mohamed عزيزى دار القراءة

    مستوى قاع البحر أو النيل فى هذه الحالة يزيد عن المائة متر والنيل منحدر بزاوية تسعين درجة عند حوافه كما تراه الأن

    يعنى لا بد أن الله بعد أن شق البحر قد بنى سلما حتى يستطيع موسى وأتباعه النزول عليه وإلا وقعوا من إرتفاع مائة متر

    ثانيا الفراعنة كان لهم تواجد فى سيناء والتى من المفترض أن موسى قد عبر لها وفى هذه الحالة لم يكن يحتاج فرعون أن يغامر بحياته وحياة جنوده ويعبر البحر المشقوق وراء المدعو موسى ما دام أنه فى النهاية لم يخرج من حدود سيطرته بعد

    هل يعقل أن يخرج فرعون بنفسه على رأس جيشه ليطارد مجموعة من اللصوص سرقوا بعض الذهب ؟

    هرب موسى وأتباعه فى جنح الليل ومن المفترض أن الخبر لكى يصل إلى فرعون ويقوم بإستنفار جيوشه ثم الخروج وراء موسى يحتاج إلى عدة ساعات وبذلك يكون موسى يسبق فرعون بعدة ساعات تسمح له بعبور البحر بالمراكب أو حتى سباحة دون أن يلحقه فرعون فما فائدة البحر المشقوق هنا ؟

    ما فائدة المعجزة هنا إذا كان كل من حضرها من الكفار قد ماتوا ولم يراها أحد أخر ؟

    لماذا لم يذكر القران صراحة إسم الفرعون الذى غرق فى هذه الحادثة بالتحديد حتى يكون كلامه موثقا وغير قابل للجدال والتكذيب أم أن الله مثلا أختلط عليه الأمر ولم يكن يعرف أى فرعون هو بالضبط فسماه فرعون والسلام ؟

    السؤال الأخير لماذا تقبل على تاريخك وتاريخ أجدادك العظماء الذين بنوا حضارة يتحدث عنها العالم كله حتى اليوم كيف تقبل أن يتقول عليه البدو الرعاع بمثل هذه التلفيقات التى لا أساس لها من الصحة ؟
    September 17, 2009 at 9:52pm · Report
  • محمد عبد العزيز عزيزى فنكوش
    والله العظيم والله العظيم والله العظيم
    وحياه اولادى
    انا مبسوط انى سمعت صوتك
    ولكن
    حقيقى عندى ضيف
    يمشى
    ونتفاهم
    September 17, 2009 at 10:07pm · Report
  • Ak Salem بحر ايه الي اتشق وفرعون ايه الي غرق؟

    طيب ليه المعجزات نسمع عنها بس ومحدش بيشوفها؟

    لن اقول غير

    When one person suffers from a delusion, it is called insanity. When many people suffer from a delusion, it is called Religion
    September 17, 2009 at 11:31pm · Report
  • محمد عبد العزيز
    Urlianos Civilios
    العزيز


    اهلا

    حقيقى عجبتنى جدا كلمه جليطه اسلاميه معتاده
    يا صديقى العزيز
    نهانا الاسلام عن الجليطه بكل انواعها
    ونهانا عن التكبر

    الامثله على تحريف الانجيل كثيره يا عزيزى وانت تعرف
    الكلمات التى تحض على الزنى والكلمات التى تحض على شرب الخمر والكلمات التى تحض على ايذاء الاخر وايذاء النبييين فى اعراضهم وفى شرفهم وهى كثيييره وهى موضوعه وهو ليست من عند الله ولن تجد لها شبيه فى عقلك وقلبك


    عزيزى الموضوع مش جليطه اطلاقا
    الموضوع انى اثق فى القرءان طبعا ثقه شخصيه وارى ان مجرد وجوده كما هو فى كل مساجد العالم من اقصاها الى اقصاها الى الان هو فى حد ذاته معجزه


    واكرر يا عزيزى
    لا يوجد فى القرءان تشريع ينعدم من المعقوليه
    ولا فى السنه النبويه الصحيحه (بعد قرائتها جيدا) سوف تجد اى تشريع غير معقول حتى

    انهم يا عزيزى كلام الله المعجز ببقائه الى الان


    وانهم يا عزيزى اراه دليل مادى جيد واعتقد ان العلم الحديث لم يكتشف كل شيء بعد
    لم يكتشف كل شيء عن اى شيء
    تخيل
    لم تقفل الابحاث فى اى جامعه ولا اى باب الاجتهاد فى اى قضيه ابدا
    كله جاى
    كله فى الطريق
    نفهم الاول ونتعلم وهنلاقى ان كل حاجه ماشيه حلو
    فى ناس بتبحث والحقيقه تنكشف شيئا فشيئا كما اعالى الجبال وكل يوم ناس بتصدق وناس بتكذب



    خالص الود
    September 18, 2009 at 1:27am · Report
  • محمد عبد العزيز العزيز فنكوش
    صدقنى كتبت رد من اكثر من ساعه ونصف واعتقدت انه اتبعت ولما دخلت الان لم اجده
    المهم
    كيفيك اتمنى تكون بخير

    1-
    مستوى قاع البحر يا عزيزى عادى فى فى السواحل العاديه ولا يصل الى درجه التسعين فى زاويته الا اذا كان على جبل او مرتفع عن سطح البحر
    2-
    لم يسرقوا بعض الذهب فقط يا عزيزى بل قال ان فرعون كاذب وانه ليس الاهكم الاعلى وانه مخلوق فلما خرج فرعون كان خارج ورا واحد بيقول كلام وعمل افعال تهدد مصداقيته ومصداقيه حكمه وليس وراء بعض لصوص الذهب
    3-
    فائده المعجزة يا صديقى لمن يؤمن بالكلام من اوله

    السؤال الاخير
    لا يقلل من تاريخ المصريين فرعون بل اراه يثرى هذا التاريخ بتجربه انسانيه نادرة لشخص قال انا ربكم الاعلى
    لا يقلل من تاريخ المصريين والذى يمتد الى فجر التاريخ نفسه بواحد زى فرعون لانه فى كتيييير عملوا الحلو والوحش
    فى ملوك مصرييين باعو البلد لاجانب وادخلوهم فى كل ما هو مهم واسبعدوا المصريين من كل ما هو مهم
    فى ملوك فراعنه احضروا الاحتلال وفى ملوك فراعنه قاوموا الاحتلال فى ملوك فراعنه بنوا حضارة وفى ملوك فراعنه تانيه كانو بيمسحوا اللى كتبه اللى قبلهم او يهدوه

    كله موجود مصر ولاده


    صباح الفل
    September 18, 2009 at 1:37am · Report
  • Fankoosh Mohamed عزيزى دار القراءة

    أولا أنت لم تجب عن كل أسئلتى بل أنتقيت ما يحلوا لك ثم أجبت بإجابات مبهمة فى معظمها

    نعود إلى إجاباتك

    أنت تقول: مستوى قاع البحر يا عزيزى عادى فى فى السواحل العاديه ولا يصل الى درجه التسعين فى زاويته الا اذا كان على جبل او مرتفع عن سطح البحر
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    البحر الأحمر الذى من المفترض انه أنشق يحده سلسلة جبال بالفعل من جهة سيناء


    لم يسرقوا بعض الذهب فقط يا عزيزى بل قال ان فرعون كاذب وانه ليس الاهكم الاعلى وانه مخلوق فلما خرج فرعون كان خارج ورا واحد بيقول كلام وعمل افعال تهدد مصداقيته ومصداقيه حكمه وليس وراء بعض لصوص الذه
    ------------------------------------------------------------------------------------------
    لم يوجد فى أى أسرة من الأسر المصرية القديمة أى فرعون أدعى أنه الرب الأعلى إطلاقا بل كان الفرعون يقول أنه يستمد شرعيته من الألهه وليس هو نفسه الإله وأرجو أن تراجع التاريخ المصرى القديم مرة أخرى


    مساء الخير
    September 18, 2009 at 3:34am · Report
  • Belal Farouk وللاسف في مسلمين مصريين كتير يتتبري من تاريخها المصري القديم بسبب قصه فرعون موسي
    September 18, 2009 at 4:00am · Report
  • Mohamed Fathi لقد قام الفراعنة بتدوين يومياتهم بشكل دقيق جدا و بتفصيلات مدهشة ، فهل يمكن لحدث كبير و عجيب مثل خروج موسى وغرق فرعون بجيشه في البحر الذي انشق عجبا آن لا يكون قد دون أو حتى ذكر في احدى المدونات
    ============
    وأنا أتفق معك أن فرعون مصر لم يكن يسمح بتسجيل إلا الإنتصارات و المكاسب و الإنشائات ولكن فى بعض الحالات نجد بعض الإخفاقات و الفضائح و النميمة مكتوبة فى مقابر العمال أو العامة مثلاً محاولة إغتيال رمسيس الثالث أو إضراب العمال
    ==============
    دول حاجتين بيكملوا بعض
    يعنى احنا مثلا مانقدرش نقول ان احنا لقينا كل الاثار الفرعونيه فى اثار كتير مسروقه وفى اثار لسه ماحدش اكتشفها مش ممكن تكون فيها فى مقابر بعض العمال والعامه
    ============================================

    حاجه كمان
    طب ماتيجى نقلب القصه من الناحيه التانيه اليهود ليه ماقلوش ان القصه كاذبه وان ده ماحصلش معقوله شعب كامل هيكدب؟؟؟

    September 19, 2009 at 12:41pm · Report
  • Mohamed Fathi بالنسبه للطوفان مين قال ان العلماء مالقوش الدليل انا بنفسى شوفت فيلم وثائقى بيتكلم عن حدوث الطوفان ومكان السفينه فى تركيا
    September 19, 2009 at 12:42pm · Report
  • Fankoosh Mohamed اليهود هم من ألفوا هذه القصص أصلا وسرقها محمد منهم
    September 19, 2009 at 3:36pm · Report
  • Karim Yahya يا استاذ فنكوش الشعب المصرى اصلا كان بيقدس الملوك و الحكام و عايزك انت اللى تراجع التاريخ دى حضارة اكتر من 7000 سنه و على الاقل لو بصيت لبعض النقوش المصرية القديمة ستجدهم يركعون للملك
    وشكرا
    September 20, 2009 at 3:46am · Report
  • Urlianos Civilios Mohamed Fathy wrote

    Post #18
    مطلوب دليل مادى على حدوث الطوفان مثل مدينة غارقة كهرقلانيوم او بومبى قرب بركان فيزوف
    أو حفريات لحيوانات أو أشجار أغرقها طوفان

    لا مقطع فيديو يستند إلى القصص الدينى ويحاكيه على الواقع الحديث
    فالعهد القديم يقول أن سفينة نوح رست على جبل أرارات فطبيعى أن يذهب مؤرخو الدين ليفسروا ذلك مكتفين بذكر الحادث فى العهد القديم


    أكرر مطلوب كى نتأكد من حدوث الطوفان اثبات ان أمطارا غزيرة استمرت شهورا مع تفجر الأرض عيونا فى نفس الوقت حتى عم الماء الأرض

    ولم يوثق ذلك الحدث أى عملية تدوين أو رسم
    September 20, 2009 at 4:39am · Report
  • Fankoosh Mohamed والمسلمين أيضا يقدسون شيوخهم ويقبلون أيديهم وينحنون أمامهم إذا فالمسلمين يعبدون شيوخهم
    September 20, 2009 at 6:26am · Report
  • Karim Yahya اسمح لى المسلمون لا يقبلون ايدي الشيوخ ولا يعبدونهم بل يعبدون الله الله الذى خلقنى و خلقك و ليست الطبيعه والصدفه و بعدين انت بتروح بعيد عن الموضوع ليه اصلا
    September 21, 2009 at 2:17am · Report
  • Mohamed Fathi Fankoosh Mohamed
    اليهود هم من ألفوا هذه القصص أصلا وسرقها محمد منهم
    --------------------------------------------------------------
    انت مافهمتش قصدى
    انا قصدى ان ازاى اليهود خرجوا من مصر من قبضة الفرعون العظيم
    وان لو احد اليهود الف القصه كلهم هيقولوا امين اه حصل مافيش واحد يقول
    لاء حصلتش ولا فى نميمه ولاى تسرب عن عدم حدوثها
    الحدث العظيم
    اقصد بالقصه الانشقاق
    ----------------------------------------------------------------------


    September 22, 2009 at 12:52pm · Report
  • Mohamed Fathi Urlianos Civilios
    مطلوب دليل مادى على حدوث الطوفان مثل مدينة غارقة كهرقلانيوم او بومبى قرب بركان فيزوف
    أو حفريات لحيوانات أو أشجار أغرقها طوفان
    ----------------------------------------------------------------
    انا هدور على الفيلم لانى انا اتفرجت عليه من زمان لانى فى وضوح اكتر
    وشوف الفيلم وانت تلاقى فى حفريات
    http://www.aawsat.com/details.asp?section=20&article=45358&issueno=8251

    http://www.tafsir.net/vb/attachment.php?attachmentid=112&stc=1&d=1124568041

    -------------------------------------------------------------------------
    لا مقطع فيديو يستند إلى القصص الدينى ويحاكيه على الواقع الحديث
    فالعهد القديم يقول أن سفينة نوح رست على جبل أرارات فطبيعى أن يذهب مؤرخو الدين ليفسروا ذلك مكتفين بذكر الحادث فى العهد القديم
    -------------------------------------------------------------------------------
    مين قال انهم مؤرخو الدين دول علماء وناسا
    ---------------------------------------------------------

    ولم يوثق ذلك الحدث أى عملية تدوين أو رسم
    ---------------------------------------------------------------
    مش عارف بس فى واحد صاحبى قال لى ان الحدث مدون عند السومريون وحضارات امريكا الجنوبيه
    بس انا هدور وبعتلك اللينكات
    September 22, 2009 at 1:25pm · Report
  • Urlianos Civilios
    Post #25
    Mohamed Fathy wrote

    هذه نتيجة البحث
    ======================
    واعتمد ساندرز على نسخة من التوراة مكتوبة باللغة الآرامية تعرف باسم ترجوم يوناثان، جاء بها ان ارض شنعار لم تكن ببابل وانما كانت في منطقة بنطس في تركيا ولما كانت بنطس هذه هي ذات المنطقة التي يعتقد الباحثون الحديثون ان جميع اللغات الاوروبية خرجت منها، استند ساندرز الى هذا ليدعم صحة ما ذهب اليه بخصوص موقع برج بابل.

    كذلك حاول الكاتب البريطاني ديفيد رول، اعادة تفسير نتائج الحفريات الاثرية الحديثة على اساس من روايات الكتب التوراتية. وفي كتاب باسم «اسطورة تكوين الحضارة» وحاول رول الرجوع الى الوراء الى الفترة التي تقع بين قصتي آدم ونوح (عليهما السلام) للبحث عن مكان جنة عدن وبلاد الطوفان. وتوصل الكاتب الى تحديد الموقع الذي وقفت عنده سفينة نوح في مكان آخر غير جبل ارارات. ومع ان ديفيد رول ـ مثله في هذا مثل ساندرز ـ ذهب الى ان برج بابل لم يكن موقعه في بلاد الرافدين الا انه، بعد نقل احداث الطوفان الى ارمينيا، جعل البرج في دولة البحرين بالخليج العربي. وينتهي رول الى ان بني اسرائيل كانوا من سلالة تركمانية جاءت من ارمينيا وان ابناء نوح ـ بعد الطوفان ـ هم الذين هاجروا الى مصر وصنعوا حضارتها، وكانوا هم الفراعنه الذين حكموها. وينسب اليهود انفسهم الى اصل عبراني سامي، نسبة الى عابر بن سام بن نوح عن طريق ابراهيم، وهم من سلالة سامية جاءت من جزيرة العرب.


    ----------------------------------------------------------------------------

    وهى تتناقض مع آثار الفراعنة تماما
    حيث أن الفراعنة كانوا سلالة أفريقية

    وطوفان نوح حسب القرآن والعهد القديم نتج عن انفجار ينابيع من الأرض وهطول مطر غزير من السماء
    لا انهيار حاجز طبيعى بين البحر المتوسط والبحر الأسود

    ثانيا
    والحفريات التى وجدت غارقة تحت البحر الأسود لا يوجد دليل على أنها لنوح أو لقومه
    فهى بقايا قرية غارقة قبالة البحر ومن الطبيعى أن قرية ساحلية بها سفن لا سفينة واحدة أو سفينتان


    وإذا رجعت يا سيدى للنص القرآنى لوجد أن قوم نوح المزعومين كانوا يسخرون منه لأنه كان يبنى السفينة فى بلد غير ساحلى وهذا محل السخرية

    ثم إنها كانت سفينة واحدة لا سفينتان
    فالسفينة الزائدة دليل كاف للنفى

    ============================
    أخيرا
    قبالة ساحل الإسكندرية يوجد بقايا أساطيل
    أليس من المحتمل أن تكون هذه الأساطيل لنوح؟؟

    كل السواحل المقايلة للمدن تحتوى على بقايا سفن من عصور مختلفة

    جزر الكاريبى ممتلئة سواحلها بالسفن الغارقة التى كانت مطمع للباحثين عن الكنوز لفترة طويلة
    ===========
    ملاحظة أخيرة
    العهد القديم يقول أن نوح رسا بسفينته على جبل أرارات
    والقرآن يقول أنها أستوت على الجودى
    وذهب المفسرون المسلمون بغباء إلى أن الجودى جبل واجتهدوا فى تحديد جبل الجودى
    رغم أن الجودى قد تكون مرادفا لكلمة جبل
    فالقرآن أورها مجهولة والعهد القديم حدد الجبل بأنه جبل أرارات

    صار علينا إن كنا نريد أن نبحث عن سفينة نوح أن نبحث تحت سفوح جبل أرارات أو الجبال القريبة

    لأن السفينتين اللتين وجدتا غارقتين حسب الموقع غرقتا فى البحر فى حين أن نوح -حسب القصة -نجا بسفينته بالرسو على جبل


    September 22, 2009 at 2:06pm · Report
  • Mohamed Fathi @ Urlianos Civilios



    حبيبى اورليانوس مين ساندرز

    September 25, 2009 at 1:19am · Report
  • Urlianos Civilios محمد فتحى
    لو تكرمت بفتح الرابط الذى وفرته أنت بنفسك لعرف من هو ساندرز
    فما أوردته مجرد اقتباس من الرابط تبعك


    Post #25
    Mohamed Fathy wroteon September 22, 2009 at 3:25am
    Urlianos Civilios
    مطلوب دليل مادى على حدوث الطوفان مثل مدينة غارقة كهرقلانيوم او بومبى قرب بركان فيزوف
    أو حفريات لحيوانات أو أشجار أغرقها طوفان
    ----------------------------------------------------------------
    انا هدور على الفيلم لانى انا اتفرجت عليه من زمان لانى فى وضوح اكتر
    وشوف الفيلم وانت تلاقى فى حفريات
    http://www.aawsat.com/details.asp?section=20&article=45358&issueno=8251

    http://www.tafsir.net/vb/attachment.php?attachmentid=112&stc=1&d=1124568041

    -------------------------------------------------------------------------

    ألم تورد هذه الروابط؟؟
    يبدو أن لم تقرأها
    September 25, 2009 at 4:36am · Report
  • Eslam Amer الدليل على غرق فرعون والاعجاز فى قوله تعالى (فاليوم ننجيك ببدنك) :http://uaesm.maktoob.com/vb/uae163877/
    ويا ريت الجماعة الملحدين يفندوا هذة الادلة وكمان طلب تعجيزى من حضراتهم انهم يجيبوا الدليل على ان فرعون لم يغرق فى البحر واليك رابط اخر وسبب اسلام احد اكبر المشرحين فى فرنسا http://www.liilas.com/vb3/t119479.html وتستطيع ان تكتشف هذا وقصة موريس بوكاى من عند عمو جوجل حبيب الشعب
    اماا بالنسبة للطوفان اكشف للجميع ضحالة معلوماتك وتأخرك عن ركب المعلومات هههه عبر هذا الرابط http://www.shabablek.com/vb/t32011.html اكتشافات جيولوجية تؤكد ما قاله كتاب المسلمين فاعتبروا يالى عندكم عقل
    اما قصة الطوفان فابعث اليكم بطوفان معلومات لتزدادوا معلومات وتتثقفوا اليكم الرابط
    http://majdah.maktoob.com/vb/majdah10716/
    وهنا ستجد القصة فى جميع الحضارات لو مش عجبك الكلام العربى تقدر تبحث عند اونكل جوجل بالانجليزى وبما انك تقريبا ملحد فيا ريت تقرا موضوعى عن الالحاد لكى تكفر بالالحاد
    September 25, 2009 at 6:00am · Report
  • Eslam Amer الموقع اللى انت اوردته ضدك مش معاااك لانه بيتكلم على اساس ان الطوفان قضية مسلم بيها والعلماء نفسهم رايحيين يستكشفوا دلائل جديدددددددددة عن هذة القصة وعاوزين يكتشفوا مكان المدينة التى سكنها نوح قبل الطوفان بدليل وجود هياكل سفينتين ولكن اكتشاف العلماء لبقايا سفينة نوح على جبل الجودى امر مسلم بييييييييه والدليل المادى اللى انت طالبه اكيد مش مستنى مننا اننا ندرس جيولوجيا وناخد دكتوراه فيها ونروح ندور خماشر سنة ونبعتلك الحفريات اللى نلاقيها بالنت ولا اييييييية.؟
    September 25, 2009 at 6:09am · Report

  • Mohamed Fathi حبيبى اورليانوس انت مافهمتش قصدى انا قصدى ان العلماء اللى انا بتكلم عليهم هما وليام ريان ووالتر بيتمان
    وانت نفسك بتقول ان القران قال ان السفينه رسيت على جبل جودى مش أرارات يعنى القران مش مقتبس القصه من اليهود
    انت ايه رايك اليهود فعلا من ارمينيا
    September 25, 2009 at 6:14am · Report
  • Urlianos Civilios Post #31
    Mohamed Fathy wrote

    حتى الموقع (الرابط الأول)الذى اعتمدت عليه يقول أن القطع بأن رمسيس الثانى هو فرعون المذكور فى القرآن غير ممكن

    لماذا؟؟
    لأن الأدلة المذكورة كلها ظنية وتتخيل طريقة موته ولو كانت هناك جدارية تشير إلى طريقة موت رمسيس الثانى لترابطت الإستنتاجات المهترئة

    ولكى أزيدك من الشعر بيتا
    موجود على جدرانمعبد الكرنك نقش هيروغليفى يشير إلى أن مرنبتاح الثانى قام بطرد قبائل الرعاة إلى الشرق

    فكان من الأجدر بالإسلاميين البحث وراء مرنبتاح الثانى
    ولا أعرف سبب بحثهم وراء رمسيس الثانى
    ولعل ما تحس أنه دليل قوى هو حالة اليد اليسرى للمومياء
    ولكن استنتاج ظروف موت الملك كلها من عنديات المحرر

    عزيزى إقرأ روابطك أولا
    September 25, 2009 at 1:40pm · Report
  • Urlianos Civilios الرابط الثانى يتناقض مع الأول مما يدل على أن القصة مختلقة كالعادة على سبيل الوعظ

    فهو يقول أن موريس بوكاى وجد بقايا ملح حول جثة رمسيس
    والرابط الأول يقول إن وجود الملح أمر طبيعى حيث أنه مستخدم فى التحنيط

    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    September 25, 2009 at 1:46pm · Report
  • Eslam Amer القصتين سلمووووووووووووو بوجووود وحدوووووث غرق فرعون معين فى البحر
    المفا جأااااااااااااااااااااااااااه الكبرى انت لم تقدم دليل واحد على ان القصة لم تحدث!!!!! وموضوع اكتشاف اى فرعون كان فرعون موسي ليس مهما فى الايمان نحن نؤمن بحدوث هذه الواقعة والد اعدائنا يقولون نفس الكلام اللى هما اليهود وكمان النصارى يؤمنوا بهذة القصة وبعدين تيجى سيادتك تقول محصلتش بدون اى دليل علمى او مادى او عددى او سنوى او منطقى
    September 25, 2009 at 4:37pm · Report
  • Urlianos Civilios اسلام عامر
    ليس مطلوب منى اثبات أن القصة لم تحدث
    فالإثبات مطلوب منك أنت
    فالقصة وردت فى العهد القديم وتابعها القرآن وهذا ليس دليلا على حدوثها
    أو حتى تحديد من هو فرعون المقصود

    أنت من يحاول إثبات أن رمسيس الثانى هو فرعون المقصود

    وإذا رجعت إلى التاريخ ومطابقته على العهد القديم والقرآن لوجدت تناقضات يستحيل معها أن يكون المقصود هو رمسيس الثانى
    لماذا!!؟؟

    تعرف أن فرعون الذى كان يضطهد العبرانيين ليس هو نفسه فرعون الذى خاطبه موسى طالبا إطلاق بنى إسرائيل
    لأن عودة موسى إلى مصر بعد فراره منها إلى مدين تمت بعد موت فرعون الذى كان يقتل الذكور والذى كان أيضا كفيلا لمسى فى بيته برغبة زوجته حسب العهد القديم وحسب القرآن
    وعاد موسى لمصر بعد سقوط المطالبة برأسه مقابل القتيل المصرى بعد أز زل صديقه اليهودى بلسانه فأنبأ الناس عن هوية قاتل المصرى

    وإذا علمت أن فترة حكم رمسيس الثانى كانت 96 ستة فى أحد التقديرات
    وأن موسى كان عمره 80 ثمانين عاما عندما ترك مدين ورأى النار وحدثه ربه من الشجرة
    كان عمره ثمانين
    وبقى فى مدين فترة عشرين عاما بناء على طلب يثرون الحثى (أو شعيب حسب القرآن)

    فلو كان رمسيس الثانى حكم مصر لمدة تزيد على تسعين سنة
    وانتهى حكمه حسب افتراضاتك بموته غرقا شرق مصر فى مطاردة العبرانيين

    ألا ترى أن فترة حكم رمسيس تزيد على عمر موسى وقت مطالبته بحرية بنى اسرائيل ؟؟

    لأن موسى هاجر من مصر فى سن ستين60 حسب العهد القديم
    أو فى سن أربعين حسب المفسرين الملفقين من الإسلاميين
    وفى الحالتين
    يتعارض عمر موسى مع طول فترة حكم فرعون

    ==================================
    وأنصح من يحاول البحث عن هوية فرعون أن يتتبع مرنبتاح الثانى لا رمسيس

    فمرنبتاح الثانى ترك أثرا يقول أنه من طرد قبائل العبرانيين الرعاة إلى الشرق

    ولكن سبحان الغباء الإسلامى
    لأن رمسيس الثانى نجم من النجوم فى سماء الفراعنة ويبدو أنكم تطربون وتصابون بحالة من السرور لو كان فرعونكم رمسيس الثانى


    وإذا كانت القصتين سلمتا بحدوث غرق
    لكنهما لم تستطيعا اثبات هوية الفرعون


    أخيرا ومكررا
    ليس هناك اثبات سلبى
    ليس مطلوب منى اثبات انك لست طبيبا
    فالبينة على من ادعى
    وأنا على الرد على بينتك وتفنيدها
    September 25, 2009 at 5:07pm · Report
  • Ulla Hamsa تم قبل اشهر فتح موضوع بشان وجود اعجاز في مسالة الفرعون الغرقان
    او حتى وجوده اساسا
    وقمت خلال الحوار بمسح وتحميل البحث المستند الى كلام هيئة الاثار المصرية وعلمائها وموقفهم من الافاق موريس بوكاي
    وخلاصة ما نفهمه من الاطلاع عليه برغم طوله وكثرة تفاصيله هو شيء بسيط جدا
    ان مومياء "مرنبتاح" لا صلة لها بقصة الخروج المزعومة توراتيا وقرانيا بعد ذلك
    فلقد أشارت الأبحاث بالأشعة السينية التي جرت على تلك المومياء و
    على مومياء والده"رمسيس الثاني" إلى أنهما قد ماتا طاعنين في السن بسبب الشيخوخة!!!!!!!! ولاصلة لهما بالفرعون التوراتي اللاتاريخي الغريق !!!!!!

    فهما علميا لم يموتا غريقين اطلاقا
    ودار في حينها نقاش لازلت اراه قويا وجديرا بالاطلاع مع المحاورين في هذا الشان ويسرني ان اعيد تحديث الموضوع في حال وجود من يرغب الاطلاع عليه من الاعضاء وهذا رابط الموضوع

    http://www.facebook.com/topic.php?uid=35278676324&topic=5977&start=660&hash=a201eeb12876458e98941a3bff105266#topic_top

    واظن اننا استنفذنا بشان الموضوع كل ما يمكن ان يقال وفقا لمعلومات كل من المحاورين وساتمنى ان تثروه ايضا لو كنتم تملكون ما يمكن اعتباره اضافة قيمة تستند الى مصادر تاريخية..اتمنى للجميع متعة المطالعة
    September 25, 2009 at 5:43pm · Report
  • Eslam Amer كلام علماء مصريين فى نظر الاوروبيين لا يعدو نملة بجوار الاسد لاننا اتفقنا ان العلم الحديث موجود فى اوروبا
    وانتى لية تشتمى موريس؟
    وانا قلت ان القصة حقيقية وشوفى تعليق الملحد اللى قبلك اللى بيقول انو مرنبتاح يالا بقا اتنقشوا مع بعض واحنا مطمنين بايماننا وبقراننا وانتو بدوروا فى حاجة تافهة لا تساعد على تقدم العلم
    والقرأن كتاب الله كتاب هداية ونور واصلاح للناس وتهذيب للنفوس وشفاء ورحمة للمؤمنين وليس مجرد كتاب علمى او جيولوجى
    ويمكن لا هو دا ولا دا ولكن فرعون تالت على الانسان ان يبحث و يمحص ولكن القران ذكر القصة وانتم تدعون انها ليست حقيقية اذا عليكم انتم اثبات انها ليست حقيقية
    و بالنسبة لالحادكم انتم لا تستطيعون انكار ان الايمان اكتشف علماء السرطان والاطباء ان الايمان يزيد من نسبة الشفاء بعكس الملحديين
    ولا تنسوا ان الحادكم هو السبب الرئيسي وراء حدوث جريمة كل 3 ثوانى فى امريكا عاصمة الحضارة الغربية !!!!ههههههه والتى تفتخرون بها !!!!! لان المجرم يغتصب وهو يظن انه لن ينال سوى عقوبة مضحكة فى السجن ثم يخرج فيقتل او يسرق ويتحرش بنساؤكم ولن يحاسبه احد
    سؤال للملحدين اذا اتفقنا ان سبب نشأة الكون هو الانفجار الكونى العظيم . من الذى خلق هذة الكتله المادية التى حدث منها الانفجار؟؟؟؟؟ طبعا مستحيل حد يجاوب لان الاجابة هى الله
    September 25, 2009 at 6:22pm · Report
  • Ulla Hamsa @ Eslam Amer (Egypt)
    هو موريس بوكاي والدك ولا مؤاخذة؟؟
    دة شخصية عامة تبين انه افاق وكاذب ومدعي
    وبصراحة كلامك لا يستحق الرد عليه لعدة اسباب اولها اني لو اردت ان التزم بالمنطق وحده في التفكير فاني ساعلم انك لم تاخذ الوقت الكافي لك لتقرا البحث وما ورد فيه ولا لتستوعب التفاصيل التي يناقشها ولا حتى موقف الاوربيين الذين تتحدث عنهم منه
    ممكن تروح تقرا البحث؟؟؟لتنمية ما تعرفه عن الموضوع اولا؟؟؟
    لاني لا ارى من صفات اهل العقل السليم ان تستمر في الحوار حول شيء تجهل تفاصيل ما قيل وكتب فيه..ولا تنسى ان العلماء المصريين مسلمون فما هي مصلحتهم في نشر ما يجعل موريس بوكاي الافاق عديم المصداقية؟؟؟
    الموضوع الذي وفرته لك يروي بالتفصيل ويوضح ان موريس لم يكن مسموحا له اصلا بدراسة المومياء..!!!!!اترى ان من العقل ان تتمسك بالجهل ولا تقرا ما يوفره لك محاوروك مع الاصرار على النقاش فيما لم تطلع عليه؟؟؟
    لا تنسى ان هيئة الاثار المصرية معترف ببحوثها حول العالم واظنك كنت تجهل هذا
    وارجو ان لا تعمد للتقافز بين الاعجازات القرانية البلهاء كلما احسست ان احدها تبين ضعفه وغباء الادعاء بصحته
    انصحك بالقراءة في هذا الموضوع كي تستطيع ان تحدد لنفسك موقفا مبنيا على اكبر كم يمكنك الاطلاع عليه من المعلومات

    September 25, 2009 at 6:29pm · Report
  • Mohamed Fathi Urlianos Civilios

    ياعمى مش انا اللى باعت الرابط بتاع فرعون وموته
    September 25, 2009 at 6:41pm · Report
  • Eslam Amer يا علا انتى لو ملحدة غيرى اسم والدك لانو اسم اسلامى هههههههه
    التفكير المنطقى طريقة اهل العلم فى التفكير وطبعا لو عندك طريقة تانية زى طريقة ان الكون اللى العلماء ماشافوش منو الا بلايين السنين الضوئية ماشى جهجهونى يا ريت تقولولى واقرأى تعليقاتى على موضوع المسلمون والحجاب والسلبية يمكن ان شاء الله ربنا يهديكى قولى امين
    لو انتى بتشكى فى وجود الله يا ريت تقوليلى مين اللى خلق الكتلة المادية التى حدث بها الانفجار الكونى العظيم طبعا معندكيش جواب ههههههههه مش مشكلة
    وانا قلتلك موضوع فرعون احنا المسلمين مؤمنين بحدوث القصة وميهمناش مين اللى هيطلع فرعون موسي او لو كان العلم اكتشفه ولا لا
    وانا اللى انصحك بالقراة فى معجزات القران الكريم لانكو يا ملحدين لو كنتو لاقيتوا حاجة غلط ما كنتش سيبتوها فتطالبوننا باثبات قصص مؤمنين بها حدثت فى الماضى السحيق
    عاوزانا سيادتك ان نسيب مشاغلنا وناخد دكتوراه فى المصريات والهيروغلوفية والجيولوجيا اتكلمى بالعقل وانا بقولك ان مايهمناش مين يكون فرعون موسي وفعلا هيكتشفوه ولا لا
    ودا بيدل على ضيق افق هائل لانكو ماسكين فى موضوع غيبى ماضى لا يمت للحضارة والعلم والتقدم بكثير
    September 25, 2009 at 7:37pm · Report
  • Ulla Hamsa @ Eslam Amer (Egypt)
    انذار لمخالفة قوانين المجموعة الخاصة بمنع شخصنة الحوارات منعا باتا
    لا علاقة لك باسمي او اسم ابي او اي مما يخصني
    وبصراحة اكبر اجد الحوار مع من يعجز عن قراءة ما يتم توفيره له غير مثمر ولا مجدي
    واجدني ملزمة بتنبيهك الى ان اي مخالفة اخرى ستؤدي الى ابعادك عن المجموعة ان لم تقرر انت مغادرتها مشكورا,,,رغم اني لم افهم لماذا تصر على انهاء اغلب جملك بالضحك مع عدم وجود اي نكتة في الموضوع بحسب فهمي المتواضع لما اقراه
    September 25, 2009 at 7:41pm · Report
  • Mohamed Fathi @ Ulla Hamsa

    الرابط مش شغال
    September 25, 2009 at 7:44pm · Report
  • Ulla Hamsa @ Mohamed Fathy
    عزيزي عنوان التوبك الذي اوردت رابطه اعلاه هو
    اعجاز القران العلمي لماذا يعلن عن المعجزة دائما بعد الاكتشاف العلمي وليس قبله؟؟؟؟
    وهو موجود في الصفحة 23 من صفحات المواضيع في المجموعة يمكنك ان تجده بسهولة لان الرابط يعمل بشكل طبيعي من المتصفح الذي استخدمه حاليا وقد اختبرته الان
    وقد لاحظت ان مستخدمي متصفح الاكسبلورر مثلا لا يستطيعون فتح روابط الجوجل كروم واظنه خللا تقنيا

    اتمنى ان يشكل لك اي اضافة للمعلومات التي تمتلكها بشان الموضوع
    September 25, 2009 at 7:48pm · Report
  • Urlianos Civilios Post #37
    Eslam Amer (Egypt) wrote

    قلت:


    وانا قلت ان القصة حقيقية وشوفى تعليق الملحد اللى قبلك اللى بيقول انو مرنبتاح يالا بقا اتنقشوا مع بعض واحنا مطمنين بايماننا وبقراننا وانتو بدوروا فى حاجة تافهة لا تساعد على تقدم العلم

    --------------------------------------------------------------

    طبعا سعادتك فاهم إنى بقول ان مرنبتاح هو فرعون موسى
    لأنك تعانى من مشكلة
    كل اللى قلتهولك إنك لو عاوز تدور على فرعون يبقىنشوف أقرب دليل
    أو أقوى دليل
    لأن ذراع رمسيس المخشب مش دليل كافى على إنه فرعونكم
    وكمان وجود الموميا دليل على إنع ماغرقش لأن عمليات التحنيط تبدأ فور الموت
    ومعرف إن نقل جثة غريق من السويس إلى الأقصر تاخد أكثر من 4 أيام
    يبقى رمسيس مماتش غريق
    يبقى رمسيس مش فرعون موسى

    أما حكاية مرنبتاح اللى طرد الرعاة إلى الشرق
    فهى حقيقية ومرنبتاح كان عهده رخاء واستقرار
    وليس معنى أنه من طرد الرعاة أنه رجلكم
    ولكنه مجرد وهم جدير بتتبعكم تتبع كل شاردة وواردة لإثبات أوهامكم
    ولو سار البحث عن فرعون فى طريق مرنبتاح الثانى ستجد كثير من العراقيل فى الطريق

    ================
    قلت:


    والقرأن كتاب الله كتاب هداية ونور واصلاح للناس وتهذيب للنفوس وشفاء ورحمة للمؤمنين وليس مجرد كتاب علمى او جيولوجى

    ----------------------------------
    كنت قل لنفسك فأنت اللى طرحت فكرة فرعون هو نفسه رمسيس

    وأنت لو بتتعامل مع القرآن على إنه كتاب هداية ومواعظ يبقى كويس جدا
    يعنى زيه زى ألف ليلة وليلة
    أو ملحمة الحرافيش
    شكرا
    ====================

    قلت:


    وانا قلتلك موضوع فرعون احنا المسلمين مؤمنين بحدوث القصة وميهمناش مين اللى هيطلع فرعون موسي او لو كان العلم اكتشفه ولا لا
    -----------------------------------------------
    ازاى مايهمكوش
    أومال تطلعو كذابين ولا واحد سرحان بيكو؟؟
    وبتضيع مجهودك فى اثبات ان رميس هو فرعون ليه؟
    ولما ثبت لك انه مش رمسيس
    تقوم تتراجع للخلف أوى كدا؟؟

    ==========================


    قلت؟

    عاوزانا سيادتك ان نسيب مشاغلنا وناخد دكتوراه فى المصريات والهيروغلوفية والجيولوجيا اتكلمى بالعقل وانا بقولك ان مايهمناش مين يكون فرعون موسي وفعلا هيكتشفوه ولا لا

    --------------------------------------------------------
    ارحموا العلم
    September 27, 2009 at 4:27pm · Report
  • Hamid Hameed @ علا

    هل ما زلت تتذكرين ذاك النقاش الرهيب الذي دار بيننا ؟؟

    فعلا أنا أيضا لم أنسه أبدا و ما زلت أتذكره و كان بجد أسخن موضوع ناقشته و كان بداية معرفتي بك أنت و أحمد البغدادي , و هذا أهم ما في ألامر

    فشكرا لتجديد الموضوع و شكرا لأنك أيضا ترينه موضوعا جميلا

    تحياتي صديقتي
    September 27, 2009 at 8:11pm · Report
  • Ulla Hamsa هاي حامد
    فعلا الموضوع كان اول معرفتي بيك
    وصدك الموضوع جان مصخن كلش
    بس مو مشكلة
    انطيناه الفيدون وسيطرنا على درجة حرارته
    هلو بيك وردة
    September 27, 2009 at 8:16pm · Report

Comments

No response to “خروج موسى و غرق فرعون”
Post a Comment | تعليقات الرسالة (Atom)