- محمد عبد العزيز اعتقد من وجهة نظرى الشخصيه
نعم
ليس له بدايه
وليس له نهايه
انه مخلوق ربانى
يرى المؤمنون
ان الموت ليس نهايه الحياة
وانما انتقال من قانون لقانون اخر
من قوانين الوجود
وسوف يكون هناك حساب
نتيجته
اما الجنه ابدا
او
النار ابدا
الا من رحم ربى
اذن ليس له نهايه
وليس لنفسه
او روحه
او ذاته
فناء
فى القرءان
يقول الحق سبحانه
انما امره اذا اراد شيئا ان يقول
له
كن فيكون
يقول
له
له
اى لشيء كائن
كائن فين
فى علم الله
وعلم الله قديم
اخذنا ربنا فى عالم الذر من ظهر ادم
واشهدنا بالوحدانيه
فشهدنا
وعرض الامانة على السموات والارض
فابين ان يحملنها وحملها الانسان
وكنا فى ايضا فى عالم الذر
وحملها الانسان
انه كان جهولا
الامانه
فى التكليف
فى افعل ولا تفعل
عرض الله الامانه
لم يكره احد
فحملها الانسان
وفكر شويه
هتلاقى ان فعلا هى دى طبيعه الانسان
حب الاكتشاف
حب خوض المغامرة
انها حياه
70
او
100
او حتى
1000000
انما هى قطعه من الزمن
يستغرقها مرورك
اذا مريت حلو
يا
حلو
هتبقى حلو
وهتاخد حاجات حلوه
ما لا عين رات
ولا اذن سمعت
ولا خطر على قلب بشر
اقصى اقصى اقصى
ما تفكر فيه من نعيم
بمجرد تفكيرك فيه
يبقى اقل من اللى فى الجنه
واذا مامرتيتش حلو
يا
........
اخى فى الانسانيه
مش هيحصلك كويس ابدا
ابدا
ابدا
واسال نفسك
بحياديه
انت كائن
من مخلوقات ربنا
لا ليك
ولا عليك
واتعرض عليك الموضوع ده
كائن خالد
مش هيموت
انما هينتقل من قانون
لقانون
زى
النوم
بالضبط
اسال نفسك بحياد
تحب تخوض هذه التجربه
ملحوظة
يرى المسلمون
وانا منهم
ان انت
لما
اتسئلت
انت
فى قانون اخر قلت
اه
احب
اخوض التجربه
تحياتى للجميع - Urlianos Civilios متابع
- محمد عبد العزيز انت
من يوم ميلادك
الى الموت
تلهث فى مجموعة هائلة من الاختبارات
الاختبارات
مثال
كلمه متابع
بتاعتك
قولتها عن اراده حره
مجرد تعارفك على شخص اخر
هو اختبار
اختبار بتحط فيه نفسك
بارادتك
اختبار
قد تفوز
فيه
بصديق
صديقه
عشيق \هه
اخت
اخت
والد
والده
وقد تفوز
ب
100 الف دولار
من هذه العلاقة
واحتمال
تتجرح
فى مشاعرك
تتشتم
تضرب
يتنصب عليك
اختبار وارد فيه كل شيء
من ميلادك يختبرون حياتك
ويضعوك فى مجموعه من الاختبارات
المتتاليه
وعندما تكبر
تضع نفسك امام
مجموعه من الاختبارات الاخرى
لقد ادمنت
الاختبار
ام انك
تدمنه بدون ان تشعر
ام ان هذه طبيعتك
مودتى واحترامى - Urlianos Civilios ممكن تكتب سطور طويلة شوية
فراغات بدون داعى
علشان سهولة القراءة؟؟
---------------------------------
هل لديك دليل على أن الإنسان خالد دون الرجوع إلى نص مقدس؟؟
هل يمكن تطبيق ذلك على أرض الواقع؟
الفكرة جذابة جدا رغم حاجتها للتنقيح - Bronislava Gaston
يرى المسلمون
وانا منهم
ان انت
لما
اتسئلت
انت
فى قانون اخر قلت
اه
_____________________________________________________
هذا أحد الأقوال التي تغيظني جداً
فكيف لو كنت قد اتخذت مثل هذا القرار الخطير أنساه تماماً؟
و ما الفائدة منه لو نسيته
هذا يعني أنني لن أحس بأي نوع من المسئولية تجاهه
ثم من هو بالضبط الشخص الذي استشاره الله؟
أنا الآن؟ أم أنا في الاربعين من عمري؟ أم أنا عندما كان عمري عشرة سنوات؟
فكل منا يختلف و تختلف تجربته مع الحياة عن الآخر
ربما كنت اقبل لو كنت في الخامسة من عمري و لا أفقه شيئاً
أما الآن و بعد أن عرفت أبعاد ذلك الاختبار غير النزيه فما كنت لأقبل به أبداً أبداً
تحياتي - محمد عبد العزيز هل لديك دليل على أن الإنسان خالد دون الرجوع إلى نص مقدس؟؟
=======================================
دليل
لا
انما وجهة نظر
تقول الضمير - عارفه؟-ضميرك ضمير الانسان-تسمع عنه؟؟اللى بيئنبك (من التاأنيب)لما تعمل حاجة -انتى وعقلك وحواسك شايفيين انها غلط
مع انك انت اللى عملتها
ليه عندنا حاجة جوانا بتزعل لما نعمل حاجة غلط وبتبسط -----(من الانبساط)لما تعمل حاجة حلوه ف حد - او فى حاجة زى شجره-او فى حاجة زى انك تفيد البشر
الضمير فكر فيه
فكر ليه موجود
ازاى بيأنبك
ازاى بيبسطك
هل -للام الروووووف الطبيعه دور ؟؟او للتطوريين راى فيها؟؟ او للصدفه الثالثة الاخرى لعبه لعبتها لصالح بنى البشر فى هذا الموضوع
خالص
مودتى واحترامى
ملوحوظة
الفيس بوك زادنا الله من فضله
كريم بيدى اى عدد سطور
وانا بحب العبارات القصيرة
وشكرا - Urlianos Civilios ارجو توضيح فكرتك دون خلط التطور بالطبيعة بمسألة مثل مسألتك
ولا تجعل منها بديلا جاهزا بشكل من الأشكال
فأنت ترمى إلى فكرة الأعيان الثابتة أو ما يسمى أرض السمسمة
هل لها علاقة بنا الآن ؟؟
وهل هى حقيقية؟؟
وما الدليل؟؟
وما هى تبعات ثبوتها؟؟ - محمد عبد العزيز عزيزتى
هتكلم من مكان بعيد شويه
ارجو سعة الصدر
لو انتى فنانه او عالمة
للوصول للعالمية عليك الاستغراق اولا فى المحليه
عارفه نوبل
جائزة نوبل
لمين
لمن افاد البشر
او للى قدم حاجة للبشر
يقدر كل البشر يفهمها
للى يقدم فن كل البشر يقولو عليه حلو
كل البشر
كل البشر
تقدر تفهمه
نجيب محفوظ
كاديب
او ماركيز
او نزار قبانى
او فيروز
او
او
او
كل دول عرفه يخاطبه البشر
كل البشر
فى وقت معين
بطريقة معينه
باسلوب معين
اذا
تقدر تكلم كل البشر
هى حاجه زى كدة
فى الطبع
الذى جبل عليه الانسان
هو ده اللى استشاره الله
من وجهة نظرى
الطبيعه الانسانيه
الحاجة اللى موجوده فى كل البشر
مش موجوده فى اى طبيعه اخرى
قدرتك على دخول اختبار
بمزاجك
مودتى واحترامى - محمد عبد العزيز فكيف لو كنت قد اتخذت مثل هذا القرار الخطير أنساه تماماً؟
==================================
احنمال وارد انك تكونى نسيتيه
ولكن ربنا حاطط فيكى حاجات تفكرك
فى غريزتك
فى فطرتك
اللى بتنفر من الشر
وتحب وتتبسط وتتفاعل مع الخير
أما الآن و بعد أن عرفت أبعاد ذلك الاختبار غير النزيه
===============================
وما هى يا عزيزتى
وجهة عدم النزاهة فى هذا الاختيبار
عمر مديد يقدر بمليارات السنين
هتعيشى منه 70 او 80 او حتى 120 سنة ربنا يديكى العمر الطويل
مش مطلوب منك غير انك
عدم اذيه الناس
بر الوالدين
الرحمه باليتيم
خمس صلوات فى اليوم والليل
الصلاة بتاخد 10 دقائق
يعنى 50 دقيقة
من ال 24 ساعة بتوع اليوم
لا تاكلى الحرام
صلة الرحم
لا تقربى الزنا
لا تشربى الخمر
( ملوحظة سئل ابو بكر الصديق وكان لا يشرب الخمر قبل الاسلام عن سبب عدم شربه لها فقال \\\ لا تليق بالرجل الكريم )
مجموعه من الاوامر
التى لو فكرتى فيها بحياديه
هتلاقيها لمصلحتك اولا
ولمصلحة باقى البشر
وبعد كده
الحساب
حساب الرحمن الرحيم
اللى قال على نفسه
رحمتى سبقت غضبى
اللى عارف انك وانا وكل صنف بنى الانسان
جهول
عجول
متسرع
عارف علشان هو اللى خلقنا
وفى ناس مش هتتحاسب اصلا
يوم يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب
الصابرون
يقول احد كبار العارفين
اشق صبر
هو الصبر عن الله
خالص
تمنياتى
بالسعاده الابديه - محمد عبد العزيز فأنت ترمى إلى فكرة الأعيان الثابتة أو ما يسمى أرض السمسمة
=========================================
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا اسف
مش فاهم
مودتى - Urlianos Civilios الأعيان الثابتة
هو وصف الموقف الذى ترمى إليه من الآية
وإذ أخذ ربك عهدا من بنى أدم ....إلخ
يصفها المفرسرون بعالم الذر ويصفها ابن عربى بأرض السمسمة
كما يصفها أيضا بالأعيان الثابتة
بعدين
عندما تطرح موضوعا وتجادل عنه أنصحك بالإلمام الكافى به وليس الإكتفاء ببعض العناوين والأقاويل
- محمد عبد العزيز يا
ساتر
على
السخافة
===================
عندنا فى مصر مثل شعبى يقول
ان طلع العيب
من اهل العيب
مايبقاش عيب - محمد عبد العزيز ويصفها ابن عربى بأرض السمسمة
كما يصفها أيضا بالأعيان الثابتة
=======================
وهو معنى انى ماقريتش لابن عربى
انى مش ملم بالموضوع المام كافى؟؟؟؟
مودتى - Urlianos Civilios انا لم احدد ابن عربى
فقد بدأت بعموم المفسرين
ومن الممكن ان تكون قابلت مصطلع الأعيان الثابتة ولكن ما استقر فى ذاكرتك هو عالم الذر
وهى التسمية المفضلة للأصوليين والفقهاء
وتسمية الأعيان الثاابتة اصطلاح فلسفى
وتسمية أرض السمسمة
ابتكار ابن عربى كما هو معتاد - Post Deleted
- محمد عبد العزيز وعد يا صديقى انى هبدا اقرا لابن عربى
انا فعلا ماقرلتوش قبل كده
كنت اقصد ان الضمير الانسانى هو الدليل على خلوده لان ضمير الانسان ممكن يخليه يعمل حاجات تبدو خسارة
ولكن لما يعملها بيرتاح ولو مكسبش مكسب وقتى
او لحظى
او مباشر
الا انه بيكون متاكد انه كسبان فى مكان تانى او فى وقت تانى او فى ظروف تانية او فى حياة تانيه
تقبل خالص
خالص
مودتى واحترامى - Rana Humana سؤال لو سمحت: اذا الانسان باقي مش يبقى كده شارك الله في احد صفاته؟ "الباقي"؟
يبقى ليه ديه صفة لله بقى؟ ما دام الانسان برضه "سيبقى" خالدا؟
هل لان الانسان يمر بمراحل و ربنا لا يتطور؟ لان الانسان ينمو و يروح الجنة و النار و ربنا قاعد على كرسيه ابد الدهر؟ هو ده معنى "باقي"؟ جثة على كرسي يعني؟ - Urlianos Civilios لعل ما تعنيه بالضمير هو الشعور بالذنب عند ارتكاب خطأ؟؟؟
إذا كان ذلك كذلك
فالقطة عندها ضمير والكلب أيضا
هل القطة أزلية هى الأخرى والكلب؟؟؟ - محمد عبد العزيز سؤال لو سمحت: اذا الانسان باقي مش يبقى كده شارك الله في احد صفاته؟
=============================================
اعتقد من وجهة نظرى الشخصيه
ان ربنا هيكون مبسوط لما تشتركى معاه فى الصفات دى كمان
حليم
ودود
روؤف
كريم
رحيم
مؤمن
منعم
صادق
شكور
عفو
قوى
لطيف
محسن
وايه رايك فى انه ممكن تقولى للشيء كن فيكون
حديث قدسى
عبدى اذا اخلصت لى العبادة تكون عبدا ربانيا تقول للشيء كن فيكون
هو ده معنى "باقي
============
الخلود درجة من الابد
والابد درجة من البقاء
والله اعلم
مودتى - Rana Humana عزيزي
في حال صفة البقاء فلا درجات, اما الخلود او عدمه و حسب القرءان فالانسان خالد كالله و بالتالي لا معنى لوجود هذه الصفة بين صفاته!
الا اذا كان الله عنده تشويش بالمعاني و قصدته انه "لا يتغير و لا يتطور و كأنه محنط"
اظن كلامي واضح يا صديقي
Post #1
دار القراءة (Arab Open University) wrote4 minutes ago
الخلود درجة من الابد
والابد درجة من البقاء
================
كلامك اعلاه متناقض و لا معنى له الا تحت تأثير المخدرات
تحياتي - محمد عبد العزيز عينى الاثنين يا عم بغدادى اعتقد من وجهة نظرى الشخصيه نعم ليس له بدايه وليس له نهايه انه مخلوق ربانى يرى المؤمنون ان الموت ليس نهايه الحياة وانما انتقال من قانون لقانون اخر من قوانين الوجود وسوف يكون هناك حساب نتيجته اما الجنه ابدا او النار ابدا الا من رحم ربى اذن ليس له نهايه وليس لنفسه او روحه او ذاته فناء فى القرءان يقول الحق سبحانه انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون يقول له له اى لشيء كائن كائن فين فى علم الله وعلم الله قديم اخذنا ربنا فى عالم الذر من ظهر ادم واشهدنا بالوحدانيه فشهدنا وعرض الامانة على السموات والارض فابين ان يحملنها وحملها الانسان وكنا فى ايضا فى عالم الذر وحملها الانسان انه كان جهولا الامانه فى التكليف فى افعل ولا تفعل عرض الله الامانه لم يكره احد فحملها الانسان وفكر شويه هتلاقى ان فعلا هى دى طبيعه الانسان حب الاكتشاف حب خوض المغامرة حب الوقوع فى الاختبارات انها حياه 70 او
او حتى 1000000 انما هى قطعه من الزمن يستغرقها مرورك اذا مريت حلو يا حلو هتبقى حلو وهتاخد حاجات حلوه ما لا عين رات ولا اذن سمعت ولا خطر على قلب بشر اقصى اقصى اقصى ما تفكر فيه من نعيم بمجرد تفكيرك فيه يبقى اقل من اللى فى الجنه واذا مامرتيتش حلو
يا
........
اخى فى الانسانيه
مش هيحصلك كويس ابدا ابدا
ابدا
واسال نفسك
بحياديه
انت كائن من مخلوقات ربنا لا ليك ولا عليك واتعرض عليك الموضوع ده كائن خالد مش هيموت انما هينتقل من قانون لقانون زى النوم بالضبط اسال نفسك بحياد تحب تخوض هذه التجربه
ملحوظة
يرى المسلمون وانا منهم ان انت لما اتسئلت انت فى قانون اخر قلت اه
احب اخوض التجربة
تحياتى
الخاصه لابن البغدادى - Post Deleted
- محمد عبد العزيز
خالد كالله
============
الله ليس خالد فقط
لا يتغير و لا يتطور
=============
التغيير يستلزم اكثر من واحد وهو واحد وعندما يريد التغيير هو يغير ولا يتغير
الخلود درجة من الابد
والابد درجة من البقاء
==============
قلتها فوق وهقولها تانى والله اعلم- خلود -ابد- بقاء ---- ساعة - اسبوع - شهر
الله خالد - ابدى - باقى - ازلى - واجب الوجود - \ بالمنطق \الى ما لا نهايه
لا معنى له الا تحت تأثير المخدرات
====================
تاخرت فى الرد علشان الديلر بتاعى
مسكوه فى حمام الحريم بتاع الهيلتون داخل يعمل زى الناس
======================
مودتى واحترامى
- محمد عبد العزيز انه لحلم جميل ولكن للأسف غير موجود لعدم وجود اي دليل عليه
=====================================
لا اعتقد ان فى دليل - ادمانك الفطرى لحب الاختبارات ودخولك العديد والعديد من الاختبارات-فى باديه حياتك كانت اجباريه اختبارات من الاهل واختبارات من الاطباء واختبارات فى الحضانه واختبارات فى المدرسه واختبارات فى الجامعه وبعد بلوغ سن الرشد تضع بمجرد صحيانك من النوم - الموت الاصغر - انتى فى تجربه واختبارات متكررة تصنعها بنفسك او توضع فيها رغما عنك
ده صح ولا غلط
ان فكرة الله اخترعها الانسان لحاجته ولهذا الشئ ولضعفه
==================================
وتفتكر بالمنطق ان فى فكره غلط ممكن تسيطر على 95 % من البشر اللى على الارض لمدة طويله زى دى قديما قالو ممكن تخدع كل الناس بعض الوقت ولا يمكنك خداع بعض الناس كل الوقت
مش العكس
تحياتى - Rana Humana عزيزي انا كنت جدية تماما بقولي ان كلامك في معنى الخلود و البقاء لا يفهم الا تحت تاثير المخدر
الخلود معناه البقاء للابد! فكيف الخلود هو درجة من الابد؟؟؟
و ازاي الابد درجة من البقاء؟!!
الابد يعني المالانهاية زمانيا
و راجع اي معجم لو اردت
التغيير يعني احتمال التطور و بالمنطق كده اي حاجة عندها ما لانهاية من الوقت للتطور ستتفوق على حاجة لا تتطور اطلاقا كالله
و اذا كان الله لا يتغير يبقى هو خارج الزمن لان الزمن هو تعبير عن التغير, فان كان الله خارج الزمن فان قولنا انه "الباقي" لا معنى له و فوق ذلك ان كان الله خارج الزمن فانه لا يستطيع التاثير فينا لاننا في نظام متغير (زمني)
ببساطة كده فكرة الله الباقي تسقط تحت اول نظرة منطقية
و يا عزيزي ارجو عدم المكابرة ان كان عندك حل لمأزق تعريف الله فتفضل به او فخيرا لك ان تسكت
مع خالص مودتي عزيزي دار القراءة - Post Deleted
- محمد عبد العزيز حبيبى انا بقول من البشر وليس من العلماء
وعلشان انته غالى عليه خليهم 75 % من البشر
كل البشر - محمد عبد العزيز عزيزتى
الزمن مخلوق من مخلوقات الله يتحكم فيه كيف يشاء
وعاوز بعد- اذنك طبعا -ان تتخيلى هذا الموقف بمشاعرك واحاسيسك لتعرفى ماذا يعنى الزمن عند الله
جاء فى الاثر
والله تعالى اعلى واعلم
عندما يموت عبد صالح (جدا) يستيقظ بعد نومه فيجد نفسه امام امرأة جميله من حوريات الجنه وتلبس على صدرها عقد جميل من الؤلؤ فيمد هذا العبد يده يريد ان يلمسها فينفرط العقد ويقع على الارض فيضطرب العبد ويخجل ويبدا فى التقاط حبات هذا العقد ومع اخر حبه تقوم القيامه
ملحوظة
ممكن هذا العبد يكون من ايام ادم او نوح
ده شرح بسيط للى ممكن ربنا يعمله فى الزمن
تقبلى خالص مودتى
Comments
No response to “هل الانسان خالد ... ليس له بدايه ولا نهايه؟؟؟؟؟”
Post a Comment | تعليقات الرسالة (Atom)
إرسال تعليق