‏حوارات هادئة وصريحة جداً's Facebook Wall‏

Bassam Al-Baghdady's Facebook Wall

هل الانسان خالد ... ليس له بدايه ولا نهايه؟؟؟؟؟

الجمعة، 7 آب، 2009

  • محمد عبد العزيز اعتقد من وجهة نظرى الشخصيه

    نعم

    ليس له بدايه
    وليس له نهايه


    انه مخلوق ربانى




    يرى المؤمنون
    ان الموت ليس نهايه الحياة
    وانما انتقال من قانون لقانون اخر
    من قوانين الوجود
    وسوف يكون هناك حساب
    نتيجته
    اما الجنه ابدا
    او
    النار ابدا
    الا من رحم ربى


    اذن ليس له نهايه
    وليس لنفسه
    او روحه
    او ذاته
    فناء

    فى القرءان
    يقول الحق سبحانه
    انما امره اذا اراد شيئا ان يقول
    له
    كن فيكون


    يقول

    له


    له


    اى لشيء كائن
    كائن فين
    فى علم الله

    وعلم الله قديم


    اخذنا ربنا فى عالم الذر من ظهر ادم
    واشهدنا بالوحدانيه
    فشهدنا



    وعرض الامانة على السموات والارض
    فابين ان يحملنها وحملها الانسان
    وكنا فى ايضا فى عالم الذر
    وحملها الانسان
    انه كان جهولا
    الامانه
    فى التكليف
    فى افعل ولا تفعل
    عرض الله الامانه
    لم يكره احد
    فحملها الانسان
    وفكر شويه
    هتلاقى ان فعلا هى دى طبيعه الانسان
    حب الاكتشاف
    حب خوض المغامرة
    انها حياه
    70
    او
    100
    او حتى
    1000000
    انما هى قطعه من الزمن
    يستغرقها مرورك
    اذا مريت حلو
    يا
    حلو
    هتبقى حلو
    وهتاخد حاجات حلوه
    ما لا عين رات
    ولا اذن سمعت
    ولا خطر على قلب بشر
    اقصى اقصى اقصى
    ما تفكر فيه من نعيم
    بمجرد تفكيرك فيه
    يبقى اقل من اللى فى الجنه


    واذا مامرتيتش حلو
    يا
    ........
    اخى فى الانسانيه

    مش هيحصلك كويس ابدا
    ابدا
    ابدا


    واسال نفسك


    بحياديه


    انت كائن

    من مخلوقات ربنا
    لا ليك
    ولا عليك

    واتعرض عليك الموضوع ده

    كائن خالد

    مش هيموت
    انما هينتقل من قانون
    لقانون
    زى
    النوم
    بالضبط

    اسال نفسك بحياد


    تحب تخوض هذه التجربه

    ملحوظة
    يرى المسلمون
    وانا منهم
    ان انت
    لما
    اتسئلت
    انت
    فى قانون اخر قلت
    اه
    احب
    اخوض التجربه




    تحياتى للجميع
    August 7, 2009 at 9:22pm · Report
  • August 9, 2009 at 12:28am · Report
  • محمد عبد العزيز انت

    من يوم ميلادك

    الى الموت


    تلهث فى مجموعة هائلة من الاختبارات



    الاختبارات





    مثال



    كلمه متابع
    بتاعتك


    قولتها عن اراده حره


    مجرد تعارفك على شخص اخر


    هو اختبار
    اختبار بتحط فيه نفسك
    بارادتك

    اختبار

    قد تفوز
    فيه
    بصديق
    صديقه
    عشيق \هه
    اخت
    اخت
    والد
    والده
    وقد تفوز
    ب
    100 الف دولار
    من هذه العلاقة



    واحتمال

    تتجرح
    فى مشاعرك

    تتشتم

    تضرب



    يتنصب عليك



    اختبار وارد فيه كل شيء



    من ميلادك يختبرون حياتك


    ويضعوك فى مجموعه من الاختبارات
    المتتاليه



    وعندما تكبر



    تضع نفسك امام
    مجموعه من الاختبارات الاخرى




    لقد ادمنت

    الاختبار


    ام انك



    تدمنه بدون ان تشعر




    ام ان هذه طبيعتك







    مودتى واحترامى
    August 9, 2009 at 12:41am · Report
  • Urlianos Civilios ممكن تكتب سطور طويلة شوية
    فراغات بدون داعى
    علشان سهولة القراءة؟؟
    ---------------------------------
    هل لديك دليل على أن الإنسان خالد دون الرجوع إلى نص مقدس؟؟

    هل يمكن تطبيق ذلك على أرض الواقع؟
    الفكرة جذابة جدا رغم حاجتها للتنقيح
    August 9, 2009 at 12:49am · Report
  • Bronislava Gaston
    يرى المسلمون
    وانا منهم
    ان انت
    لما
    اتسئلت
    انت
    فى قانون اخر قلت
    اه
    _____________________________________________________
    هذا أحد الأقوال التي تغيظني جداً
    فكيف لو كنت قد اتخذت مثل هذا القرار الخطير أنساه تماماً؟
    و ما الفائدة منه لو نسيته
    هذا يعني أنني لن أحس بأي نوع من المسئولية تجاهه
    ثم من هو بالضبط الشخص الذي استشاره الله؟
    أنا الآن؟ أم أنا في الاربعين من عمري؟ أم أنا عندما كان عمري عشرة سنوات؟
    فكل منا يختلف و تختلف تجربته مع الحياة عن الآخر

    ربما كنت اقبل لو كنت في الخامسة من عمري و لا أفقه شيئاً
    أما الآن و بعد أن عرفت أبعاد ذلك الاختبار غير النزيه فما كنت لأقبل به أبداً أبداً



    تحياتي
    August 9, 2009 at 1:00am · Delete Post
  • محمد عبد العزيز هل لديك دليل على أن الإنسان خالد دون الرجوع إلى نص مقدس؟؟
    =======================================
    دليل
    لا
    انما وجهة نظر
    تقول الضمير - عارفه؟-ضميرك ضمير الانسان-تسمع عنه؟؟اللى بيئنبك (من التاأنيب)لما تعمل حاجة -انتى وعقلك وحواسك شايفيين انها غلط
    مع انك انت اللى عملتها
    ليه عندنا حاجة جوانا بتزعل لما نعمل حاجة غلط وبتبسط -----(من الانبساط)لما تعمل حاجة حلوه ف حد - او فى حاجة زى شجره-او فى حاجة زى انك تفيد البشر
    الضمير فكر فيه
    فكر ليه موجود
    ازاى بيأنبك
    ازاى بيبسطك
    هل -للام الروووووف الطبيعه دور ؟؟او للتطوريين راى فيها؟؟ او للصدفه الثالثة الاخرى لعبه لعبتها لصالح بنى البشر فى هذا الموضوع


    خالص
    مودتى واحترامى


    ملوحوظة
    الفيس بوك زادنا الله من فضله
    كريم بيدى اى عدد سطور
    وانا بحب العبارات القصيرة


    وشكرا
    August 9, 2009 at 1:26am · Report
  • Urlianos Civilios ارجو توضيح فكرتك دون خلط التطور بالطبيعة بمسألة مثل مسألتك
    ولا تجعل منها بديلا جاهزا بشكل من الأشكال
    فأنت ترمى إلى فكرة الأعيان الثابتة أو ما يسمى أرض السمسمة
    هل لها علاقة بنا الآن ؟؟
    وهل هى حقيقية؟؟
    وما الدليل؟؟
    وما هى تبعات ثبوتها؟؟
    August 9, 2009 at 1:45am · Report
  • محمد عبد العزيز عزيزتى
    هتكلم من مكان بعيد شويه

    ارجو سعة الصدر
    لو انتى فنانه او عالمة
    للوصول للعالمية عليك الاستغراق اولا فى المحليه
    عارفه نوبل
    جائزة نوبل
    لمين
    لمن افاد البشر
    او للى قدم حاجة للبشر
    يقدر كل البشر يفهمها
    للى يقدم فن كل البشر يقولو عليه حلو
    كل البشر
    كل البشر
    تقدر تفهمه
    نجيب محفوظ
    كاديب
    او ماركيز
    او نزار قبانى
    او فيروز
    او
    او
    او
    كل دول عرفه يخاطبه البشر
    كل البشر
    فى وقت معين
    بطريقة معينه
    باسلوب معين
    اذا
    تقدر تكلم كل البشر

    هى حاجه زى كدة

    فى الطبع
    الذى جبل عليه الانسان


    هو ده اللى استشاره الله
    من وجهة نظرى
    الطبيعه الانسانيه
    الحاجة اللى موجوده فى كل البشر

    مش موجوده فى اى طبيعه اخرى
    قدرتك على دخول اختبار
    بمزاجك




    مودتى واحترامى
    August 9, 2009 at 1:53am · Report
  • محمد عبد العزيز فكيف لو كنت قد اتخذت مثل هذا القرار الخطير أنساه تماماً؟
    ==================================
    احنمال وارد انك تكونى نسيتيه
    ولكن ربنا حاطط فيكى حاجات تفكرك
    فى غريزتك
    فى فطرتك
    اللى بتنفر من الشر
    وتحب وتتبسط وتتفاعل مع الخير






    أما الآن و بعد أن عرفت أبعاد ذلك الاختبار غير النزيه
    ===============================
    وما هى يا عزيزتى
    وجهة عدم النزاهة فى هذا الاختيبار

    عمر مديد يقدر بمليارات السنين

    هتعيشى منه 70 او 80 او حتى 120 سنة ربنا يديكى العمر الطويل

    مش مطلوب منك غير انك
    عدم اذيه الناس
    بر الوالدين
    الرحمه باليتيم
    خمس صلوات فى اليوم والليل
    الصلاة بتاخد 10 دقائق
    يعنى 50 دقيقة
    من ال 24 ساعة بتوع اليوم
    لا تاكلى الحرام
    صلة الرحم
    لا تقربى الزنا
    لا تشربى الخمر
    ( ملوحظة سئل ابو بكر الصديق وكان لا يشرب الخمر قبل الاسلام عن سبب عدم شربه لها فقال \\\ لا تليق بالرجل الكريم )


    مجموعه من الاوامر
    التى لو فكرتى فيها بحياديه
    هتلاقيها لمصلحتك اولا
    ولمصلحة باقى البشر

    وبعد كده
    الحساب
    حساب الرحمن الرحيم
    اللى قال على نفسه
    رحمتى سبقت غضبى

    اللى عارف انك وانا وكل صنف بنى الانسان
    جهول
    عجول
    متسرع

    عارف علشان هو اللى خلقنا


    وفى ناس مش هتتحاسب اصلا
    يوم يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب


    الصابرون


    يقول احد كبار العارفين

    اشق صبر

    هو الصبر عن الله


    خالص
    تمنياتى
    بالسعاده الابديه
    August 9, 2009 at 1:34pm · Report
  • محمد عبد العزيز فأنت ترمى إلى فكرة الأعيان الثابتة أو ما يسمى أرض السمسمة
    =========================================
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    انا اسف


    مش فاهم


    مودتى
    August 9, 2009 at 1:35pm · Report
  • Urlianos Civilios الأعيان الثابتة
    هو وصف الموقف الذى ترمى إليه من الآية
    وإذ أخذ ربك عهدا من بنى أدم ....إلخ
    يصفها المفرسرون بعالم الذر ويصفها ابن عربى بأرض السمسمة
    كما يصفها أيضا بالأعيان الثابتة

    بعدين
    عندما تطرح موضوعا وتجادل عنه أنصحك بالإلمام الكافى به وليس الإكتفاء ببعض العناوين والأقاويل
    August 9, 2009 at 10:48pm · Report
  • Fankoosh Mohamed هو سيادتك بتكتبلنا بالنثر ليه ؟ ماتكتب الكلام جنب بعض وتخلص

    يا

    ساتر

    على

    السخافة
    August 9, 2009 at 10:58pm · Report
  • محمد عبد العزيز يا

    ساتر

    على

    السخافة
    ===================

    عندنا فى مصر مثل شعبى يقول

    ان طلع العيب


    من اهل العيب


    مايبقاش عيب
    August 10, 2009 at 4:54pm · Report
  • محمد عبد العزيز ويصفها ابن عربى بأرض السمسمة
    كما يصفها أيضا بالأعيان الثابتة
    =======================

    وهو معنى انى ماقريتش لابن عربى
    انى مش ملم بالموضوع المام كافى؟؟؟؟


    مودتى
    August 10, 2009 at 9:50pm · Report
  • Urlianos Civilios انا لم احدد ابن عربى
    فقد بدأت بعموم المفسرين

    ومن الممكن ان تكون قابلت مصطلع الأعيان الثابتة ولكن ما استقر فى ذاكرتك هو عالم الذر
    وهى التسمية المفضلة للأصوليين والفقهاء
    وتسمية الأعيان الثاابتة اصطلاح فلسفى
    وتسمية أرض السمسمة
    ابتكار ابن عربى كما هو معتاد
    August 10, 2009 at 10:53pm · Report
  • Post Deleted
    August 10, 2009 at 11:03pm
  • محمد عبد العزيز وعد يا صديقى انى هبدا اقرا لابن عربى
    انا فعلا ماقرلتوش قبل كده

    كنت اقصد ان الضمير الانسانى هو الدليل على خلوده لان ضمير الانسان ممكن يخليه يعمل حاجات تبدو خسارة
    ولكن لما يعملها بيرتاح ولو مكسبش مكسب وقتى
    او لحظى
    او مباشر
    الا انه بيكون متاكد انه كسبان فى مكان تانى او فى وقت تانى او فى ظروف تانية او فى حياة تانيه


    تقبل خالص
    خالص
    مودتى واحترامى
    August 10, 2009 at 11:03pm · Report
  • Rana Humana سؤال لو سمحت: اذا الانسان باقي مش يبقى كده شارك الله في احد صفاته؟ "الباقي"؟
    يبقى ليه ديه صفة لله بقى؟ ما دام الانسان برضه "سيبقى" خالدا؟
    هل لان الانسان يمر بمراحل و ربنا لا يتطور؟ لان الانسان ينمو و يروح الجنة و النار و ربنا قاعد على كرسيه ابد الدهر؟ هو ده معنى "باقي"؟ جثة على كرسي يعني؟
    August 10, 2009 at 11:07pm · Report
  • Urlianos Civilios لعل ما تعنيه بالضمير هو الشعور بالذنب عند ارتكاب خطأ؟؟؟
    إذا كان ذلك كذلك
    فالقطة عندها ضمير والكلب أيضا
    هل القطة أزلية هى الأخرى والكلب؟؟؟
    August 10, 2009 at 11:12pm · Report
  • محمد عبد العزيز سؤال لو سمحت: اذا الانسان باقي مش يبقى كده شارك الله في احد صفاته؟
    =============================================
    اعتقد من وجهة نظرى الشخصيه
    ان ربنا هيكون مبسوط لما تشتركى معاه فى الصفات دى كمان
    حليم
    ودود
    روؤف
    كريم
    رحيم
    مؤمن
    منعم
    صادق
    شكور
    عفو
    قوى
    لطيف
    محسن
    وايه رايك فى انه ممكن تقولى للشيء كن فيكون
    حديث قدسى
    عبدى اذا اخلصت لى العبادة تكون عبدا ربانيا تقول للشيء كن فيكون


    هو ده معنى "باقي
    ============

    الخلود درجة من الابد
    والابد درجة من البقاء
    والله اعلم

    مودتى
    August 10, 2009 at 11:23pm · Report
  • Rana Humana عزيزي
    في حال صفة البقاء فلا درجات, اما الخلود او عدمه و حسب القرءان فالانسان خالد كالله و بالتالي لا معنى لوجود هذه الصفة بين صفاته!
    الا اذا كان الله عنده تشويش بالمعاني و قصدته انه "لا يتغير و لا يتطور و كأنه محنط"

    اظن كلامي واضح يا صديقي

    Post #1
    دار القراءة (Arab Open University) wrote4 minutes ago
    الخلود درجة من الابد
    والابد درجة من البقاء
    ================
    كلامك اعلاه متناقض و لا معنى له الا تحت تأثير المخدرات

    تحياتي
    August 10, 2009 at 11:32pm · Report
  • Rana Humana عزيزي دار القراءة
    لو تتوقف عن اضافة فراغات بين كلامك لو تكرمت
    مش قادرة اقرا لك
    August 10, 2009 at 11:34pm · Report
  • محمد عبد العزيز عينى الاثنين يا عم بغدادى اعتقد من وجهة نظرى الشخصيه نعم ليس له بدايه وليس له نهايه انه مخلوق ربانى يرى المؤمنون ان الموت ليس نهايه الحياة وانما انتقال من قانون لقانون اخر من قوانين الوجود وسوف يكون هناك حساب نتيجته اما الجنه ابدا او النار ابدا الا من رحم ربى اذن ليس له نهايه وليس لنفسه او روحه او ذاته فناء فى القرءان يقول الحق سبحانه انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون يقول له له اى لشيء كائن كائن فين فى علم الله وعلم الله قديم اخذنا ربنا فى عالم الذر من ظهر ادم واشهدنا بالوحدانيه فشهدنا وعرض الامانة على السموات والارض فابين ان يحملنها وحملها الانسان وكنا فى ايضا فى عالم الذر وحملها الانسان انه كان جهولا الامانه فى التكليف فى افعل ولا تفعل عرض الله الامانه لم يكره احد فحملها الانسان وفكر شويه هتلاقى ان فعلا هى دى طبيعه الانسان حب الاكتشاف حب خوض المغامرة حب الوقوع فى الاختبارات انها حياه 70 او
    او حتى 1000000 انما هى قطعه من الزمن يستغرقها مرورك اذا مريت حلو يا حلو هتبقى حلو وهتاخد حاجات حلوه ما لا عين رات ولا اذن سمعت ولا خطر على قلب بشر اقصى اقصى اقصى ما تفكر فيه من نعيم بمجرد تفكيرك فيه يبقى اقل من اللى فى الجنه واذا مامرتيتش حلو
    يا
    ........
    اخى فى الانسانيه
    مش هيحصلك كويس ابدا ابدا
    ابدا
    واسال نفسك
    بحياديه
    انت كائن من مخلوقات ربنا لا ليك ولا عليك واتعرض عليك الموضوع ده كائن خالد مش هيموت انما هينتقل من قانون لقانون زى النوم بالضبط اسال نفسك بحياد تحب تخوض هذه التجربه
    ملحوظة
    يرى المسلمون وانا منهم ان انت لما اتسئلت انت فى قانون اخر قلت اه
    احب اخوض التجربة
    تحياتى
    الخاصه لابن البغدادى
    August 10, 2009 at 11:50pm · Report
  • Post Deleted
    August 11, 2009 at 12:00am
  • محمد عبد العزيز
    خالد كالله
    ============
    الله ليس خالد فقط

    لا يتغير و لا يتطور
    =============
    التغيير يستلزم اكثر من واحد وهو واحد وعندما يريد التغيير هو يغير ولا يتغير

    الخلود درجة من الابد
    والابد درجة من البقاء
    ==============
    قلتها فوق وهقولها تانى والله اعلم- خلود -ابد- بقاء ---- ساعة - اسبوع - شهر
    الله خالد - ابدى - باقى - ازلى - واجب الوجود - \ بالمنطق \الى ما لا نهايه

    لا معنى له الا تحت تأثير المخدرات
    ====================
    تاخرت فى الرد علشان الديلر بتاعى
    مسكوه فى حمام الحريم بتاع الهيلتون داخل يعمل زى الناس
    ======================
    مودتى واحترامى

    August 11, 2009 at 10:40pm · Report
  • محمد عبد العزيز انه لحلم جميل ولكن للأسف غير موجود لعدم وجود اي دليل عليه
    =====================================
    لا اعتقد ان فى دليل - ادمانك الفطرى لحب الاختبارات ودخولك العديد والعديد من الاختبارات-فى باديه حياتك كانت اجباريه اختبارات من الاهل واختبارات من الاطباء واختبارات فى الحضانه واختبارات فى المدرسه واختبارات فى الجامعه وبعد بلوغ سن الرشد تضع بمجرد صحيانك من النوم - الموت الاصغر - انتى فى تجربه واختبارات متكررة تصنعها بنفسك او توضع فيها رغما عنك
    ده صح ولا غلط

    ان فكرة الله اخترعها الانسان لحاجته ولهذا الشئ ولضعفه
    ==================================

    وتفتكر بالمنطق ان فى فكره غلط ممكن تسيطر على 95 % من البشر اللى على الارض لمدة طويله زى دى قديما قالو ممكن تخدع كل الناس بعض الوقت ولا يمكنك خداع بعض الناس كل الوقت
    مش العكس


    تحياتى
    August 11, 2009 at 10:50pm · Report
  • Rana Humana عزيزي انا كنت جدية تماما بقولي ان كلامك في معنى الخلود و البقاء لا يفهم الا تحت تاثير المخدر

    الخلود معناه البقاء للابد! فكيف الخلود هو درجة من الابد؟؟؟
    و ازاي الابد درجة من البقاء؟!!
    الابد يعني المالانهاية زمانيا

    و راجع اي معجم لو اردت

    التغيير يعني احتمال التطور و بالمنطق كده اي حاجة عندها ما لانهاية من الوقت للتطور ستتفوق على حاجة لا تتطور اطلاقا كالله
    و اذا كان الله لا يتغير يبقى هو خارج الزمن لان الزمن هو تعبير عن التغير, فان كان الله خارج الزمن فان قولنا انه "الباقي" لا معنى له و فوق ذلك ان كان الله خارج الزمن فانه لا يستطيع التاثير فينا لاننا في نظام متغير (زمني)

    ببساطة كده فكرة الله الباقي تسقط تحت اول نظرة منطقية
    و يا عزيزي ارجو عدم المكابرة ان كان عندك حل لمأزق تعريف الله فتفضل به او فخيرا لك ان تسكت

    مع خالص مودتي عزيزي دار القراءة
    August 11, 2009 at 10:51pm · Report
  • Post Deleted
    August 11, 2009 at 10:54pm
  • محمد عبد العزيز حبيبى انا بقول من البشر وليس من العلماء
    وعلشان انته غالى عليه خليهم 75 % من البشر
    كل البشر
    August 11, 2009 at 11:10pm · Report
  • محمد عبد العزيز عزيزتى
    الزمن مخلوق من مخلوقات الله يتحكم فيه كيف يشاء
    وعاوز بعد- اذنك طبعا -ان تتخيلى هذا الموقف بمشاعرك واحاسيسك لتعرفى ماذا يعنى الزمن عند الله
    جاء فى الاثر
    والله تعالى اعلى واعلم
    عندما يموت عبد صالح (جدا) يستيقظ بعد نومه فيجد نفسه امام امرأة جميله من حوريات الجنه وتلبس على صدرها عقد جميل من الؤلؤ فيمد هذا العبد يده يريد ان يلمسها فينفرط العقد ويقع على الارض فيضطرب العبد ويخجل ويبدا فى التقاط حبات هذا العقد ومع اخر حبه تقوم القيامه
    ملحوظة
    ممكن هذا العبد يكون من ايام ادم او نوح

    ده شرح بسيط للى ممكن ربنا يعمله فى الزمن


    تقبلى خالص مودتى
    August 11, 2009 at 11:20pm · Report
     
    • Rana Humana يا عزيزي
      الزمن ليس مخلوقا كما الرقم ١ ليس مخلوقا
      لان كليهما مفاهيم مجردة
      و كون الزمن يطول و يقصر ليس معناه ان معنى الابدية يتغير, لان كلمة الابدية هي اختراع انساني -او عند المؤمن يمكن من تعليم الله..المهم: معنى الكلمة-و افتح المعجم كده و شوف معناها

      يعني يا عزيزي
      الزمن قد يطول او يقصر و لكن الابدية معناها ما لانهاية, المالانهاية لا تقصر و تطول لان هذا يعارض تعريفها كونها لا نهائية
      August 11, 2009 at 11:27pm · Report
  • محمد عبد العزيز الزمن ليس مخلوقا
    ==============
    الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه
    ولكننا متفقون على معنى اللانهائيه
    فالله من وجهة نظرى لا نهائى
    وازلى اى منذ الازل ليس له بدايه
    وكون ان يشترك الانسان مع الله فى صفه من صفاته هذا ليس بخطا بل هو مطلوب خلقنا الله وهو يريد مننا ان نرتقى الى اعلى منازل الوجود وان نحاول ان تكون منزلتنا هى الرفيق الاعلى مع الصديقين والشهداء والابرار وحسن اؤلئك رفيقا
    واطمع فى مشاعرك واحاسيسك مرة اخرى عندما اقول لكى ان هناك احاديث مثبته فى بعض الاقوال والافعال اذا فعلها العبد كل ليله تبيت روحه ساجده عند عرش الرحمن
    كل يوم
    كل يوم
    يقول اهل العلم اللدنى
    نحن فى نعمه لو عرفها الملوك لقاتلونا عليها بالسيف

    خالص مودتى
    وتمنياتى بحياه ابديه لانهائيه من السعادة المصفاه
    August 11, 2009 at 11:47pm · Report

  • Rana Humana شكرا لمشاعرك الطيبة عزيزي دار القراءة
    :)

    و لكن ان كان الانسان ابديا كالله =تماما= فلماذا "الباقي" احدى صفاته؟
    هل رحمته ايضا تعادل رحمة اي منا عندما يسمي نفسه "الرحيم"؟
    قصدي كيف هي صفة خاصة به و نحن نساويه بها تماما تبعا لفكرة خلود الانسان في الجنة او النار

    اطن يا صديقي كلا فكرتينا واضح, و لا ارغب في ازعاجك و لكن ربما تفكر فيها وحدك بهدوء

    تحياتي
    August 11, 2009 at 11:54pm · Report

  • محمد عبد العزيز فلماذا "الباقي" احدى صفاته؟
    ==================
    الباقى بعد ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بعد ما ندخل الجنه ان شاء الله او النار والعياز بالله كلنا هنبقى يا كده يا كده منعم ابدا او معذب ابدا ويظل هو الباقى حر يخلق ما لا تعلمون ويتصرف فى ملكه كيف يشاء يزيد هذا نعيما ويزيد هذا عذابا وهنا لى وقفة فى العذاب
    حديث لرسول الله
    ما معناه ان ساله احدهم يا محمد الم يعلم الله بافعالنا ونهايتنا وان هذا فى النار وهذا فى الجنه قبل الخلق فقال له نعم فقال الرجل السؤال المنطقى ولما العمل اذن فرد سيدى وحبيبى ردا يريد القلب ولا يريد العقل يريد قلب مؤمن بانه مخلوق لله ولا يريد عقل المستمع ردا اراه بليغا ان قال كل ميسر لما خلق له
    يالرحمه كل ميسر لما خلق له اى نفهم من هذا الحديث بقلوبنا انه حنى لو كنت فى النار ابدا هو الله الميسر لك ذلك ان يقول جزء من قلبك انه الرحمن الرحيم اتمنى فهمك بقلبك لا بعقلك


    ملحوظة
    احد اسرار حفظ القرءان من يوم نزل الى الان من وجهة نظرى انه محفوظ فى القلوب وليس فى الكتب او العقول


    ملحوظة اخرى
    تاكدى انه ما دام تحليقنا بالادب والاحترام
    لا يسبب اى ازعاج اطلاقا بل بالعكس يسبب لى السعادة البالغة مهما اختلفنا ومهما وصل بنا التحليق امرت ان ابتسم فى وجه كل مخلوق وان ابداه بالتحيه وان احبه لاننى احب خالقه

    تقبلى
    شديد
    الاحترام
    August 12, 2009 at 12:18am · Report

  • Rana Humana يا عزيزي
    لا اريد ان نشععب الحديث الى الاختيار و القدرية
    و لا علاقة لهذا بحقيقة ان صفة الباقي اما خاصة بالله و بالتالي كلام القران في خلود الانسان كذب
    او ان الله غير باقي و برضه القران كذب
    لان الخلود ليس فيه درجات-> مطلق

    القران يا عزيزي تعرض للكثير من التحريف و التغيير و لكن هذا حوار اخر, بعض منه مناقش في المجموعة مع الادلة التاريخية من اثار و احاديث صحيحة و قران


    تحياتي الطيبة عزيزي
    August 12, 2009 at 12:28am · Report

  • محمد عبد العزيز يتبع
    خالقك وخالق كل شيء من الازل خلقك فى النار ويسرك لها

    نفسى حد يفهم
    انه حنى لو انت اخترت تكون من اهلها هو الرحمن الرحيم خالقك لن يضعك فى مكان انت لست ميسر له
    انا فاهم كده
    ياريت حد من المسلمين لو شايف
    يقولى صح او غلط

    جزيل الشكر
    August 12, 2009 at 12:30am · Report

  • محمد عبد العزيز القران يا عزيزي تعرض للكثير من التحريف و التغيير
    ==============================
    عزيزتى خطا عقلى ومنطقى وحسابى من وجهة نظرى
    لان القرءان موجود من يوم انزل بقراءاته العشر الماحوذة من الصحابة رضوان الله عليهم هو هو من يومها الى اليوم ومنطقيا لو حدث تحريف لكان على الاقل وجدت نسختين اقول على الاقل نسختين
    ولكن الواقع يقول
    ان المصاحف الموجوده فى المساجد الموجوده فى الارض من امريكا الشماليه الى الهند الغربيه هى هى نفس النسخة متطابقة جدا مع ما فى قلوب وعقول ال 2 مليار مسلم فى العالم
    اكرر
    لو تم تغيير لكان هناك على الاقل نسختين
    2 فقط


    خالص مودتى
    August 12, 2009 at 12:41am · Report

  • Rana Humana لا ارغب في تشعيب الموضوع هنا
    موضوع "دحض ادلة القائلين بان القران من الله "
    http://www.facebook.com/group.php?gid=35278676324#/topic.php?uid=35278676324&topic=7976
    يناقشها و مواضيع اخرى في المجموعة تتعلق باالقران
    و كذلك بعض الصور في المجموعة

    تحياتي عزيزي
    August 12, 2009 at 12:49am · Report

  • محمد عبد العزيز سؤال اسمحيلى بيه
    انا لم استخدم رابط اطلاقا فى الموضوع انا استخدمت العقل والمنطق من وجهة نظرى اللى ممكن تكون صح وممكن تكون غلط
    ده مش حوار روابط
    ده حوار عقول
    انا عاوز رايك انتى اذا كنتى عاوزة باسهاب او باختصار زى ما انتى عاوزة
    وردك انتى المنبعث من قناعاتك الشخصيه وليس الروابط يا الذى تقول فى راىى الغى عقلك الرابط الفلانى اللى بيقول الكلام الفلانى اهو صدقه لو سمحت انا عاوز انسان مش رابط
    لو انتى راغبه
    واذا لم
    تاكدى
    مش هزعل


    تحياتى عزيزتى
    August 12, 2009 at 12:56am · Report

  • Rana Humana عزيزي
    لو حضرتك تستخدم رابط "ريبلاي تو" تساعدني اعرف انك رديت علي لاطلع على ردك

    رايي يا صديقي ان الاثار في مكة تؤكد ان القران وقع فيه تحريف و ان الدولة الاسلامية لم تكن يوما دولة ديمقراطية و اضف لذلك ان القراءة و الكتابة و الكتب كانت ترفا غير متوفر للجميع و بالتالي بامكان الدولة تغيير القران لمصالحها بكل سهولة و احراق ما خالفها من كتب
    التحريف بدا زمن محمد الذي كان ينسى الايات و بعد موته لما جمع القران و اختلف الصحابة فيما هو منه و ما ليس منه و اسكت بعضهم بالارهاب
    و بعد ذلك تدل النسخ القديمة على تغيير حصل في الدولة الاموية و العباسية و ان كان يبدو ان التغيير كان اقل من ذاك الذي تعرض له القران عند جمعه و كان طابع التغييرات الاحدث اما سياسيا او اخطاء في النقل
    الكتب كانت تنسخ باليد و معروف ان بعض التغيير قد يحدث خاصة مع اختلاف اللهجات و تطور الكتابة العربية, حصل مثل هذا الخلط عند نسخ الانجيل في اوروبا في الكنائس و الفرق انهم اعترفوا به و حاولوا البحث عن اقدم و اصح النسخ بينما يخاف المسلمون مجرد التفكير بان القران قد يكون فيه تبديل


    تحياتي الطيبة و مودتي
    August 12, 2009 at 1:37am · Report

  • محمد عبد العزيز عذرا للخطا بتاع الريبلاى
    عزيزتى
    ارى انك تتكلمين عن الصحابه وكانهم 5 او 10 او 400 او 20000 او 70000 او 200000 او اى صحابه تتحدثين
    حسابيا
    لازم واحد على الاقل
    واحد
    من اولاد واحد سمع الايه الفلانيه بالطريقة الفلانيه وايدها بهذه الطريقة وحفظها وحفظها لاولادة واولاد اولاده وكان النهاردة على الاقل
    فى واحد
    واحد
    عنده ايه من عند ربنا مش موجوده فى القرءان الموجود فى مساجد العالم المتفق عليه العرب والعجم والهند والسند وبلاد تركب الافيال



    بينما يخاف المسلمون مجرد التفكير بان القران قد يكون فيه تبديل
    =======================================
    وحياة بنتى
    ماخايف ونفسى اعرف اكتر
    بالمنطق والعقل والحساب



    ارق التمانى
    August 12, 2009 at 1:50am · Report

  • Rana Humana يا عزيزي
    احد الصحابة (اظن ابن مسعود) مات و هو رافض بعض السور
    و لكن هل تجد احد من نسله الان يرفض هذه السور؟
    كيف تموت اللغات و الديانات و الافكار؟ اليس من الاسهل ان تتغير نسخة و تتبع نسخة "امير المؤمنين"؟


    النسخ المخالفة محفوظة في متاحف بعضها في تركيا, و لو حضرتك تراجع الموضوع الذي ذكررته لك ففيه روابط بالصور لبعض منها, و هناك صور بالمجموعة كذلك
    هذا واقع تاريخي يا عزيزي

    و ارق الاماني مني ايضا

    p.s.
    مش عارفة اذا حاضرتك لاحظت انك لم تستخدم خيار "ريبلاي تو"
    August 12, 2009 at 2:07am · Report

  • محمد عبد العزيز والله العظيم كنت ماكد عليها وحاطط ايديه عليها كده اهه ولكن
    سبحان من لا ينسى
    وجب الاعتذار مجداا

    اظن ابن مسعود
    =============
    او ابن ام عبد كما يكنى وهذا الذى قال عنه حبيبى والله دقه قدمه تعدل فى الميزان عند الله جبل احد
    وقال عنه ايضا
    من سره ان ياخذ القرءان غضا نديا كما انزل فلياخذه عن ابن ام عبد
    فى الصحيحين
    وعاش ابن مسعود على ما اتذكر انه قارب السبعين اى 30 عاما او اربعين عاما بعد انقطاع الوحى
    وجلس ابن مسعود 40 عاما يسمع
    ويقرا
    وحوله اولاده
    وتلاميذه
    واصحابه
    واحفاده
    40 سنه
    اختى الغاليه
    40 سنة من القراءة والتلاوة والاستماع
    هل هذا منطق
    هل هذا حسابيا اما كل من صادفهم ابن مسعود رضوان ربى وسلامه عليه
    يستقيم مع المنطق العقلى
    حسابيا
    ارقام
    فقط
    هحكيلك حكايه عن احد الصحابه
    لو ده مايدياقيش
    اسمه عمار بن ياسر
    جاء فى الصحاح بشكل يكون متواتر عن رسول الله انه قال لعمار بن ياسر اكثر من مره عندما يقابله
    ويحك يا عمار تقتلك الفئه الباغيه
    دون ان يفصح عن المزيد اطلاقا ومات رسول الله على هذه الحاله
    وشاء الله ان يعمر عمار الى قرابه التسعين
    وان يحضر الفتنة الكبرى مع على
    ويكون فى صف على بن ابى طالب
    ويكون على راس كتيبه
    ويكون صحابى اخر اسمه ذو القلاع
    على راس كتيبه اخرى
    August 12, 2009 at 2:21am · Report

  • محمد عبد العزيز عفوا
    يتبع
    وكان ذو القلاع على راس كتيبه اخرى
    من جيش معاويع
    وقتلوا الاثنين فى المعركة
    وذهبوا الى معاويه وقالو له قتل عمار
    فقال قتله الذى جاء به
    وراى رجل من تلاميذ ابن مسعود رؤيه
    راى عمار فى خيام مضروبه ونعيم
    وراى ذو القلاع فى خيام مضروبه ونعيم
    فسال بينه وبين نفسه
    كيف وقد اقتتلا
    فسمع صوت يقول
    وجدوا ربا واسع المغفرة

    طبقات ابن سعد


    مودتى
    August 12, 2009 at 2:24am · Report

  • Rana Humana عزيزي
    اولا الارقام عند اوائل المسلمين في حالة سايبة جدا, و سترى هذا عندما تحسب كم حملت ام محمد به
    ثانيا هناك من وافق ابن مسعود في قوله بان بعض السور ليست منه و لكن هذا لم يغير الواقع و الذي هو ان الخليفة حفظ في نسخته للامة ما اراد
    ثالثا: اللغات التي مات عبر التاريخ تحدث بها الالاف, الديانات التي اندثرت تبعها الالاف, التوراة التي يصر المسلمون انه محرف كان يرتله الكثير من الكهنة و يكتبونه
    يعني التحريف و التغيير يحصل عبر الزمن يا عزيزي

    اما حديث عمار فهو اقرب لتلفيق هدفه سياسي بحت,
    فكل ما فعله محمد من حروب ارهاب و سبي و قتل و اغتصاب هو بغي


    تحياتي عزيزي
    August 12, 2009 at 2:34am · Report

  • محمد عبد العزيز فكل ما فعله محمد من حروب ارهاب و سبي و قتل و اغتصاب هو بغي
    ==========================================
    وهذا ايضا اسمحى لى لا يجوز عقلا
    لو كان محمد يقدر يعمل كده من نفسه
    كان عدد كبييييير من البشر بعده عملوا كده هما كمان
    استنادا الى طبيعه البشر
    وعاداتهم
    محمد لا ينطق عن الهوى
    ان هو الا وحو يوحى
    محمد رجل مثلكم ياكل ويشرب ويمشى ويقول انا بن امراة كانت تاكل القضيض فى مكة ولكن يوحى الى
    لو كان غلط
    ولا يوحى اليه
    واستنادا الى انى مؤمن ان مفيش بشرى يقدر يعمل حاجه من نفسه انا ماقدرش اعملها لو اتوفرتلى نفس الظروف
    واعتقد ان عدد كبييير من البشر بيؤمنوا بكده
    كان يبقى عدد كبيييير كمان من البشر قدر يعمل كده بعد محمد
    او نصفه
    او ربعه
    او سورة
    او ايه
    واى اى حاجة


    ارجو سعه الصدر

    خالص امنياتى بالتوفيق
    August 12, 2009 at 2:48am · Report

  • Rana Humana يا عزيزي بعده و قبله هناك من فعل مثله
    الامراطوريات الكبيرة عليها ختم بعض الاسماء الشهيرة
    و ما فعله لا يختلف, الرجل كان رجل سياسة

    اما القران فليس بعظيم ابدا, انما هي خرافة يصدقها المؤمنون, القران فيه قوة و ضعف كاي نص اخر

    و بصراحة كده ملحمة جلجامش اعمق و اعظم عندي, و كما ترى في المستوى الادبي لاي نص تختلف الاراء و الاهواء

    و لو صدري ضاق مع ادبك و لطفك يبقى في مشكلة في انا يا عزيزي
    شكرا للطفك
    August 12, 2009 at 3:16am · Report

  • محمد عبد العزيز عزيزي بعده و قبله هناك من فعل مثله
    ==========================
    واسس دين يدين به ناس من المشرق والمغرب
    من
    وفى اى امبراطوريه
    قائمه ومواثيقها قائمة ودستورها الصحيح موجود ويعمل به الى الان من 1400 سنه

    و ما فعله لا يختلف, الرجل كان رجل سياسة
    ===========================
    اذا كنت القمه فى السياسه فانت نابليون او هتلر
    واذا كنت القمه فى الخطابه فانت مع نيرون
    واذا كنت القمه فى الدهاء فانت مع روميل او عمرو ابن العاص
    واذا كنت القمه الرحمه فانت مع غاندى والماما تريز
    ولكن
    اذا كنت القمه فى كل هؤلاء
    بجداره ولمده 1400 سنه
    فانت رسول الله



    كرمك البالغ
    لا يساوى شيء من الارض


    مودتى
    August 12, 2009 at 3:26am · Report

  • Rana Humana عزيزي
    الاسر الفرعونية استمرت الاف السنين
    حنعبد الشمس و لا الالهة التانية لانهم كانوا ناجحين؟

    و محمد لم يكن قمة في اي شئ
    اي رحمة؟ قتل اهل المراة و دخل بها في نفس اليوم
    قتل الرجال و سبى النساء و استعبد الاولاد
    تزوج طفلة
    قتل مرضعة شاعرة لانها قالت فيه ابياتا لم تعجبه
    ..الخ الخ الخ

    اما البلاغة فارني اياها لو سمحت, بالمانسبة القران ملئ بالضعف البلاغي و الاخطاء اللغوية
    اما الدهاء و السياسة فهو كان متفوقا بالتاكيد على ابناء البداية ..الذكي بينهم يعني

    تحياتي
    August 12, 2009 at 3:51am · Report

  • محمد عبد العزيز الاسر الفرعونية استمرت الاف السنين
    =======================
    بكتاب واحد ولا كان لما يجيى ملك يمحى اسم الملك اللى قبله ويمحى اعماله الا من رحم ربى ولا لا

    وبقبله واحده ومصحف واحد 1400 سنه وتقولى بشرى ماظنش


    اي رحمة؟ قتل اهل المراة و دخل بها في نفس اليوم
    =================================
    قل انا بشر مثلكم يوحى الى
    ما ينطق عن الهوى
    فكرى فى الكلمتين شويع هتلاقيه مايقدرش يعمل حاجة من نفسه



    قتل الرجال و سبى النساء و استعبد الاولاد
    ===========================
    اعتقد فى حدود علمى ان قتل الرجال كان لحرب اقامها الرجال فى البدايه لمنع محمد من تبليغ دعوته ولم يقتلهم غيله او ينفذ فيهم عمليات تصفيه انما كانت حرب مفتوحه سجال
    بسى الكلام
    بشر مثلكم
    فى ثانى حرب للمسلمين
    لما خسرو معركه
    بسى الكلام
    يا محمد
    يوم بيوم
    يوم لك ويوم عليك
    فقال قتلانا فى الجنه وقتلاكم فى النار
    لا ينطق عن الهوى
    العربى كل ما يهمه يوم بيوم وسيجال ومحمد قتلانا فى الجنه وقتلاكم فى النار
    ملحوظة
    محمد كان عربى جدا
    مودتى
    August 12, 2009 at 4:04am · Report

  • Rana Humana في الواقع الحضارة و الدين ايام الفراعنة تمتعوا باستقرار عجيب
    و قلما كان في ازالة لاثار الحاكم السابق

    كان عندهم كتاب فيه اوامر و نواهي و ادعية ياخده الميت معاه, نعم الكتاب كان احيانا اطول و احيانا اقصر و احيانا بعض الاجزا مضافة او محذوفة (تقنيا هو مش كتاب وانما رقعة طويلة جدا ملفوفة) و لكن هو الكتاب نفسه
    ديانة الفراعنة كانت تدور حول الحياة الاخرة, ما كانش في كعبة و ما علاقة الكعبة بالامر؟ الشعب كان موحد ان كان قصدك الوحدة و الدين موحد و مرتبط بالدولة و له طبقة كهنة و كله


    اما ان محمد ادعى انه يوحى فديه من اقدم الكذبات البشرية ادعاها الحكام على مر التاريخ لبرروا افعالهم و اوامرهم فتجد حمورابي يضع حفرا لاله الشمس يسلمه ادوات الحكم فوق حجر القانون
    و تتكرر نفس القصة قبله ة بعده ة يدعي كل حاكم النصر من السماء و ان الها او الالهة حاربت معه
    وامن اليونان لزمن بالقدر و ان الالهة تجعلهم يفعلون ما يفعلون مهما حاولوا تغييره كما في عقدة اوديب الذي حاول جهده ان يتهرب من قدره في قتل ابيه و النوم مع امه و انتهى بان فعل جاهلا انها امه وانه ابوه
    و ايضا ادعى الفراعنة ان الالهة معهم و تلهمهم
    و توت عنخ امون ادعى انه الرسول و الكاهن الوحيد لاله الشمس

    فما الجديد؟

    محمد قتل و سبى و استعبد و سرق اموال و اراضي و حرق زرع قوم كاملين من اليهود مدعيا ان بعضهم خطط لقتله يعني اخذ الجميع بذنب البعض
    بل انه لم يكن لديه دليل على ذنب البعض و ادعى ان الله اوحى اليه انهم نووا قتله ..يعني حيلة سياسية لتصفية عنصرية لقوم مختلفين في لحظة قوة له و ضعف لهم

    هناك موضوع "قائد عسكري" في المجموعة يناقش بعض جرائم محمد الحربية

    كون محمد عربيا او غيره لا يعنيني لانني لست عصبوية

    تحياتي و مودتى
    August 12, 2009 at 4:49am · Report

  •  

Comments

No response to “هل الانسان خالد ... ليس له بدايه ولا نهايه؟؟؟؟؟”
Post a Comment | تعليقات الرسالة (Atom)