‏حوارات هادئة وصريحة جداً's Facebook Wall‏

Bassam Al-Baghdady's Facebook Wall

ربنا موجود غصب عن الكل

الثلاثاء، ٤ آب ٢٠٠٩

  • Asmaa Mosad أولا بالنسبة لمجموعة الملحدين اللى فى الجروب
    ولاسمح الله يعنى ملهمش دين أصلا
    الإجابة قالها ديكارت لما مر بمراحل الشك فى وجود الله
    وتوصل لمقولته الشهيرة أنا أفكر وأشك إذا أنا موجود وبما أننى موجود إذن الله موجود

    المعنى للأغبيا اللى ميعرفوش الفلسفة (الملحدين) اللى كل شوية يقولوا شغلوا مخكم مفيش ربنا (والعياذ بالله) وإحنا فى الدنيا كده من غيره ... وكل الكلام الفارغ ده

    إن ديكارت بيقول الأفكار دى حاجة مش موجودة أصلا كذلك الأحلام إيه اللى يثبت انك حلمت امبارح بحبية القلب بتبوسك مثلا ... مفيش

    طب إيه اللى يثبت إنك بتفكر فى الأكل دلوقتى
    مفيش

    وأنا بشك إنك بتفكر فى الأفكار .. تقدر تثبت إنى أنا بشك
    لا طبعا

    لأن كل دى أشياء غير مادية ... الأفكار غير مادية مطلقا

    وطالما أنا مؤمن بحاجات غير مادية
    فلما ييجى نبى ويقولى إن فى حاجة إسمها ربنا كانت السبب فى وجودى
    طبعا لازم أؤمن بوجوده
    لأن دا الشئ الطبيعى إمال أنا جيت إزاى أصلا

    هنمشى ورا كلام العلمانيين ونقول إن الإنسان أصله قرد ولا آدم وحواء ولا حاجة وإن الإنسان تطور وأصبح بهذا الشكل
    طب إنشاء الله كده هيزيد التطور ونبقى فين
    لما الديل إختفى والإنحاء إعتدل وبدل ما نمشى على أربعة بنمشى على 2 بعدين هيبقى إيه واحدة ونحجل بقى

    طيب المناخير مثلا مش ممكن تتطور وتبقى منقار ولا زلومة
    ههههههههههههههههههههههههههه
    كلام عبيط والله
    طبعا ربنا خلقنا فى أحسن صورة ومفيش حاجة إسمها تطور فى الإنسان فى تطور فى الجينات وبس

    وربنا موجود علشان أنا موجود وعلشان أنا بفكر ... بحب وأتحب

    هكمل الفكرة فى تعليق
    August 4, 2009 at 6:01pm · Report
  • Asmaa Mosad يعنى إيه أنا بحب فلان

    الحب أصلا إلى الآن لم يعطى له أى شخص فى الكون تعريف جامع مانع

    كلمة جامع مانع للإخوة الجهلة اللى مش عارفين حاجة ... يعنى تعريف يوضح الكلمة ويشتمل على كل ما فيها من مدخلات بحيث يوضحها بشكل لا يدعو مجالا للشك فى معناها
    فكل اللى يقرى المعنى يفهم الكلمة

    يبقى الحب ملوش تعريف
    والحب شئ غير محسوس وغير مادى
    إيه اللى يثبت إن فلان ده بيحب فلان
    مفيش ... حتى لو فتحت قلبه من جوه ودورت على الحب جواه مش هتلاقى غير دم
    يع يع يع

    ((( بحب أنا حوار الفلسفة اللى الناس مش فاهماه ده)))))

    إذن مش هنلاقى حاجة طب منين عرفنا إنه بيحب
    حالتين
    إما إن حد ييجى يقول إلحقوا عوضين بيحب بهانه
    أو عوضين ييجى زى الشاطر كده ويعترف بلسانه أحسن له

    ربنا سبحانه وتعالى قال إنه موجود فى كتابه الكريم ... أيا كان الكتاب إنجيل أو توراه أو قرآن
    وبعت من عنده رسل تؤكد هذا الكلام وتدعونا لعبادته
    يبقى أنا لازم أصدق وجوده
    طالما صدقت إن عوضين بيحب بهانه وأنا بصراحة مشفتش
    August 4, 2009 at 6:07pm · Report
  • Asmaa Mosad أرد بقى على ليه بنعبد ربنا

    مش لما عرفنا إن عوضين بيحب بهانه عرفنا برده إنها كل ما تطلب منه حاجة بيعملها وينفذ علطول

    عرفنا إنها قايدة صوابعها العشرة شمع علشان ترضيه
    لأنهم بيحبوا بعض

    إذن ... أيها الإخوة الملحدين
    اللى أنا عارفة إن كلامى ده ولا هيعبروه لأنهم ببساطة مقتنعين بكلامهم الفارغ ده
    ولأن فكرة الحوار بالنسبة لهم التشكيك وفقط
    ولأنهم يتمتعون بما يتمتع به من قال عنهم أرسطو أنهم سوفسطائيين
    يحبون الجدل لمجرد الجدل .... ولا يتبعون المنطق

    نتوصل للآتى

    إحنا بنعبد ربنا علشان ربنا بيحب عباده وبالتالى لازم نحبه ... واللى بيحب حد لايمكن يعصى أمره
    اللى عايز يعصاه يدور على مكان لا يراه فيه ولا يسمعه الله
    اللى عايز يعصاه يعصاه بعيد عن أرضه يشوف مكان تانى ربنا مخلقوش ويعصى براحته

    بنعبد ربنا علشان فى حاجة إسمها طاقة روحية تستمد باليوجا والصلاة وتنقية النفس
    هو يعنى إيه تنقية النفس أصلا حد يعرف يقولى إزاى يخرج الكره من قلبه
    محدش عارف
    لأنها مش جماد هتشده يطلع فى إيدك

    إذن الطاقة الروحية الجميلة اللى بتيجى من عبادة ربنا حاجة مش متشافة بنحسها بس بنلمسها بقلبنا بالنقاء اللى جوانا

    قيام الإنسان بالعبادة يخلق طاقة ما غير مرئية طبعا حول الإنسان

    أى حد قريب من ربنا بيحس بيها

    طبعا أصحابنا الملحدين والعياذ بالله ليه هيحسوا بيها أصلا

    دول مبيحسوس بالحاجات دى لأنهم مش عارفين إن فى ربنا

    مش عاوزين تصلوا ولا تعملوا أى عبادة
    مش مشكلة
    ربنا بيسامح فى حقه
    أى نعم هتتتعذبوا شوية فى النار
    لكن فى الآخر ربنا ميهونش عليه عباده اللى هو خلقهم
    August 4, 2009 at 6:15pm · Report
  • Post Deleted
    August 4, 2009 at 6:23pm
  • Asmaa Mosad نييجى لفكرة النار والعذاب والآخرة والموت والكلام ده

    ببساطة شديدة هو ليه أجدادنا الفراعنه فكروا فيها أصلا

    فكروا فى حاجة إسمها الحياة الأبدية بعد الموت وعلشان كده بنوا المقابر فى البر الغربى للنيل

    لأنهم كانت ناس بتفهم وبتفكر ومتطورة وعندها حضارة سابقة عصرها مش زينا دلوقتى
    بنخرف لامؤاخذه ومش فاهمين

    الناس دى فكرت كده بعقل خالى من تعليم محترم زى بتاعنا دلوقتى ومن تطور وتكنولوجيا وقالوا
    هو إحنا لما بنعيش فى الدنيا 100 سنه حتى وبعدين ما احنا هنموت
    طب لما هنموت خلاص كده الموضوع خلص على كده
    لا طبعا إمال إحنا كنا عايشين ليه
    أكيد إحنا كنا عايشين علشان فى هدف
    إحنا بنشتغل وبنتصرف ونتعامل مع الناس
    وأنا غلطت فى حق فلان
    وفلان معملش حاجة علشان يعاقبنى
    يبقى أكيد فى حد هياخد لفلان حقه

    يبقى أنا هتحاسب على اللى عملته فى حق فلان
    بس إمتى
    وفين
    والساعة كام

    وجدوا إن مفيش إجابة على الأسئلة دى كلها إلا بعد الموت
    كل المستخبى بيبان
    وحتى لو حضراتكم يعنى مثقفين وبتروحوا معابد ومتاحف ومقابر الأجداد
    هتلاقوا الحساب مرسوم بكفة ميزان عليها قلب الشخص المتوفى
    يا يطلع قلبه خفيف وحلو قصاد الريشة يا يطلع كله اسود ومهبب وتقيل عن الريشه

    كانوا بقى بيتفاءلوا ويرسموه خفيف لعل وعسى صاحبنا ده ينعم بحياة جميلة بعد ما يتحاسب على أفعاله

    يبقى إحنا موجودين فى الدنيا من أجل فكرة العمل
    وهنتحاسب على إنجازات هذا العمل فى الآخرة
    اللى هى بعد الموت
    والجزاء
    إما حياة جميلة رغدة فى الجنه
    وإما العذاب والنار وجهنم واللعياذ بالله

    وإزاى بقى هندخل النار
    دى نجربها إزاى
    لما نحط صابعنا فى النار على البوتوجاز كده ونشوف
    هنقول آآآآآآه ولا هنضحك ونتبسط

    وخلى حد فينا يمسك النار كده ويشوف هتتمسك ولا هتجرى منه

    هههههههههههههههههههههههه

    بصراحة بحب أحاور الناس الملحدة دى
    بيقولوا كلام يضحك وكلام عبيط وأهبل
    أقل تفكير ممكن يجيبه

    وفى الآخر يقولوا أصل إحنا مبنفكرش ل
    إصمله هما دماغهم نور قوى وبيفكروا
    وتفكيرهم المعوق هداهم لعدم وجود خالق للكون


    لله فى خلقه شئون
    عجايب عليك يا زمن
    August 4, 2009 at 6:26pm · Report
  • Asmaa Mosad اللى مبيفكروش سيادتك

    ويتهموا الناس بعدم التفكير

    أصل قبل ما تتهمى حد بقلة العقل والتفكير
    لازم نبص الأول لنفسنا

    هل إحنا صح فى إلقاء التهم ولا إحنا غلط
    August 4, 2009 at 6:28pm · Report
  • Post Deleted
    August 4, 2009 at 6:30pm
  • Asmaa Mosad والله بقى موجودين مش موجودين

    أنا مقدرش أحكم على حد

    وكلنا أغبياء أمام الأشياء التى لا نعرفها

    بالمناسبة أنا والحمد لله مؤمنة بربنا وبكل الأديان

    أما فكرة مفيش إله مفيش دين دى لا طبعا

    وفكرة إن حد هيدخل ويتكلم على الصورة بتاعتى
    فأنا أعتز بأننى مسلمة وبحب سيدنا محمد

    وغصب عن الكل سيدنا محمد آخر الأنبياء وأصدق رسل الله

    ومازلت إلى الآن أجهل الكثير من أمور دينى لكن بحاول فى كل وقت أزود معلوماتى

    وعموما أى حد عاوز يدخل معايا فى نقاش سوفسطائى مش هيخلص معايا لحاجة

    لأنى درست المنهج ده
    يعنى إحنا فاهمين بعض من الآخر

    فبلاش نلف وندور كتير

    ومش بلزم أى حد يعترف بوجود ربنا

    لأن ربنا قادر يثبت وجوده سواء آمنتى إنتى بهذا الوجود أو لأ ... أصلا ربنا مش محتاجك علشان تثبتى ده
    August 4, 2009 at 6:35pm · Report
  • Post Deleted
    August 4, 2009 at 6:41pm
  • قنطاروزا محمد هو الحوار مش معناه أنقل كتاب في مباديء الفلسفة و أستهين بعقل الناس و كأني عملت اعجاز
    و الرد ممكن يكون بنفس السفسطة و اثبات العكس تماما
    August 4, 2009 at 7:01pm · Report
  • Asmaa Mosad أولا أنا مش شايفة إنى خالفت قوانين

    لأن لا شخصنت الحوار ولا تعديت على أحد بعينه

    يبقى إزاى بقى تعديت على القوانين

    وعموما ياستى اعتبرينى تعديت وإحذفى الكلام بتاعى
    لأنه كلام صحيح ... هذا هو الأسلوب المتبع لمن يقع فى فخ تصديق ما يقال له

    على فكرة
    إنتى وجهتى إهانه مباشرة لى بنطقك الإسم بطريقة خطا

    عمرك ما شفتى إسم أسماء باللغة الأجنبية

    وبعدين موساد إيه
    عمرك ما شفتى كلمة مسعد الاتينية

    سبحان الله
    لله فى خلقه شئون فعلا

    وعلى فكرة طريقة كلام باللغة العربية الفصحى دى لا تعبر عن ثقافة عالية طالما أخطأتى فى إسمى بهذه الطريقة

    ولو تحبوا نتكلم نحوى ونقلبها حصة لغة عربية وصرف فأنا لها ولا مانع من الأمر إن كان ذلك ضمن قواعد وقوانين الإنضمام لهذا الجروب
    August 4, 2009 at 7:01pm · Report
  • قنطاروزا محمد اللي عنده عقدة و نفسه يطلع مدرس فلسفة أو عربي ده مش مكان دروس و حصص و ياريت بلاش التعالي و الاستهانة بعقول الآخرين و ملو الوول بكوبي و بيست و سفسطة
    August 4, 2009 at 7:08pm · Report
  • Post Deleted
    August 4, 2009 at 7:46pm
  • Asmaa Mosad وآدى كمان واحد غلط
    العداد شغال

    أما نشوف مين هنا مبيغلطش

    أولا أنا معنديش عقد الحمد لله
    لأنى أحسن من كده بكتير

    أنا إعلامية وأفتخر بمجالى

    وأفتخر بعلمى وثقافتى فى اللغة والفلسفة والنمطق والتاريخ وأى شئ تحبوه

    لأن هى دى مواصفات الإعلامى المحترم

    زودنا الله وإياكم من خيرات العلم وبركاته

    وعمرى ما بعمل كوبى وبيست كل دا كلامى حصريا لجروبكم
    اللى مليان كلام فاضى
    عايزة حد يرد عليا بالدليل

    جبتوا منين دليل إن مفيش ربنا وخالق هذا الكون

    زى ما أنا رديت حد يرد
    وبدون سفسطة وجدل ملوش لازمة

    ومتاخدوناش فى أمور شخصية عنى وعن دراستى وشخصيتى

    حد يرد والسلام
    August 4, 2009 at 7:52pm · Report
  • Asmaa Mosad الأمة المضحوك عليها دى عندك حق فيها
    بس مين ضحك .. أمه أخرى محترمة تدين بديان مسيحية أو يهودية

    والكل يعتقد أنه مميز عند الله بديانته

    المهم إنهم ناس محترمة عندها دين

    قولى على أبسط الأسئلة المنطقية وتعالى ندور عليها بالمنطق

    وياتغلبنى يا أغلبك

    بس الأهم تكون دارس منطق علشان متغلبنيش كل ما أقول كلمة مش هتفهما وهحتاج بقى أشرح فى فرعيات

    أنا عايزة جواب على ليه ربنا مش موجود إلا فى عقلنا

    أصلا عرفت منين إن فى حاجة إسمها عقل إثبت وجود العقل وبعدين إثبت وجود الفكرة فيه

    وبعدين نبقى نشوف ربنا بقى موجود فيه ولا لأ

    وياريت لو ملكش فى المنطق تبعد عنه علشان مش هتعرف تقف قصادى فى الموضوع ده

    ولا أفتخر
    بالعكس من تواضع لله رفعه
    August 4, 2009 at 7:56pm · Report
  • Post Deleted
    August 4, 2009 at 8:03pm
  • Asmaa Mosad لا معلش متفقناش على كده

    إحنا بنقول حوار فى وجود الله

    فكرة بنرجم جبال بنرجم تعابين بنرجم شياطين إحنا حررين

    محدش له حاجة عندنا لامؤاخذه

    لأنك مش هتفهم المعنى بتاعها

    أما ربنا فين مقدرش أقول علشان مشفتش .... إنشاء الله لما أموت وأدخل الجنه وسيادتك تتقلب فى نار جهنم هبقى أشاور لك عليه وأقولك شفت عذابه
    تبقى شفته

    بس ربنا موجود فى كل مكان
    حتى لو مش موجود فى قلبك فهو فى قلبى أنا

    ولو مش هتعرف تلاقيه فى قلبى زى ما قولنا إن الحب فى القلب غير محسوس وغير مادى

    يبقى هتشوفه فى خلقه

    فى النبات والجماد

    هتشوفه فى كل شئ حى يتنفس على الأرض

    هتقول دا جاى منين

    من تجمع المادة مع بعضها والجزيئات وإلخ

    طب والذرات والمواد دى جت منين

    منها لنفسها كده

    رد على السؤال وبطل لف ودوران

    إيه دليلك إن ربنا مش موجود

    إنت جيت فى الدنيا دى كده شيطانى زى ما بنقول على الرزع اللى بيطلع من غير ما نحط له بذور
    ولا طلعت خلقة
    August 4, 2009 at 8:10pm · Report
  • Asmaa Mosad وبعدين متدخلناش فى الأديان

    وما فيها
    August 4, 2009 at 8:11pm · Report
  • Post Deleted
    August 4, 2009 at 8:12pm
  • Post Deleted
    August 4, 2009 at 8:13pm
  • قنطاروزا محمد هي ضحكت بس دي بتضحك و حتفضل تضحك
    بيكلمونا علي اعتبار اننا أطفال حنخاف من العو ولا اننا حننبهر بكلامهم الممل

    طيب جاوبيني بالمنطق
    تفتكري احنا من السذاجة و الغباء و الجهل اننا نعرض نفسنا تتشوي جلودنا و نتعلق مش عارفة منين و نتشرف بمقابلة الثعبان الأقرع كدة بسهولة
    تفتكري السفسطة اللي بتتحفينا بيها دي ما سمعنهاش قبل كدة ؟ بالنسبة لك احنا الصم البكم العمي اللي ربكو طمس علي قلوبنا
    و فاكرانا مثلا معانا شهادة محو الأمية و جاية تتفزلكي علينا بكلمتين مملين مكررين
    علي اعتبار انك بتخاطبينا علي قدر عقولنا
    بصي لو عندك حاجة مفيدة قوليها أو شوفي زباين في حتة تانية
    August 4, 2009 at 8:14pm · Report
  • Asmaa Mosad

    هو إنت تكذب الكذبة وتصدقها

    بتسمع نفسك بس

    مش قولنا العالم دى مؤمنة بربنا

    العالم دى يا مسيحية
    يا يهودية

    العالم أنهى اللى بتضحك

    إستعباط هو يعنى


    كل العالم كام نسمة

    6 مليار
    قول 7
    والمسلمين مليار ونص
    والمسيحين 5 مليار

    إنتوا بقى لا مؤاخذة من ضمن النص مليار الباقى

    اللى هو عبارة عن يهود وبوذيين

    دا يا شيخ اللى معندوش إله بيعبد بقرة

    بيدور على إله

    إيه الهبل اللى إنتوا فيه ده

    إثبت عدم وجود إله وأنا أتكلم معاك

    وبعدين فين المنطق اللى بتتكلم بيه

    وبحذرك من المنطق برده

    وحلو قوى السفسطة اللى إنت بتتكلم بيها دى

    بحب أنا شغل الفلسفة

    أقله الواحد يشغل مخه مع الناس اللى زيكم ويتسلى شوية بالفزلكة


    يا كابتن أنا مقولتش أى حاجة عن تعابين ولا سحالى وفيران حتى
    إنتوا بتلفوا وتدوروا ليه

    ولا قولت صم ولا بكم
    الحمد لله كل واحد عارف نفسه له لسان وودان وعنين

    قولى إيه دليلك على عدم وجود ربنا

    ومحدش هنا بيسفسط غيركم

    ومحدش هنا بيلف ويدور غيركم

    وأنا معنديش زباين أنا عندى جمهور

    وياريت تجاوب وبلاش لف ودوران
    August 4, 2009 at 8:23pm · Report
  • قنطاروزا محمد يعني انتي جاية تتسلي علينا طيب ما تروحي تتسلي علي الجمهور بتاعك ؟
    اثبتي وجود الله و أنا أرد عليكي
    بالمنطق و العقل و الدليل




    August 4, 2009 at 8:32pm · Report
  • قنطاروزا محمد بتحذريني من المنطق؟
    طيب أنا حذرت من المنطق أعمل ايه يعني مش فاهمة؟

    فعلا الايمان بالجن و الغيبيات بيلغي تفكيركو العقلاني المنطقي و انت لللأسف معندكيش أي حاجة تقوليها و معلوماتك معلومات أطفال و ده مش عيب علي فكرة ممكن تبدأي تثقفي نفسك شوية علشان تعرفي تتناقشي مع حتي أنصاف المتعلمين
    August 4, 2009 at 8:37pm · Report
  • قنطاروزا محمد حتي زي ما بتقولي علينا هبل مش عارفة حتي تقنعي هبل بكلمة مفيدة
    بدل ما بتضيعيي وقتك مع شوية هبل زينا روحي اقرأيلك حاجة تنفعك
    August 4, 2009 at 8:40pm · Report
  • Rashad Saleh أخ
    وأنا اللي كنت مفكر انو مش موجود
    طلع موجود

    وغصب عن الكل كمان !!
    August 4, 2009 at 8:41pm · Report
  • Rashad Saleh مهوا في خيارين
    يا إما الله موجود
    يا إما الله مش موجود

    وبالحالتين اللي ما في غيرهم احنا مش بحاجة لحدا يحكيلنا انو الله موجود
    August 4, 2009 at 8:43pm · Report
  • Post Deleted
    August 5, 2009 at 2:11pm
  • Post Deleted
    August 5, 2009 at 2:14pm
  • Bronislava Gaston
    وطالما أنا مؤمن بحاجات غير مادية
    فلما ييجى نبى ويقولى إن فى حاجة إسمها ربنا كانت السبب فى وجودى
    طبعا لازم أؤمن بوجوده
    لأن دا الشئ الطبيعى إمال أنا جيت إزاى أصلا
    ______________________________________________________________
    انه يا عزيزتي يبدو لك طبيعياً لان هذا هو ما تربيت عليه منذ صغرك و هو أن هناك اله لهذا الكون و ان هذا الإله لا توجد لديه وسيلة للاتصال بالبشر سوى اصطفاء الرسل و ارسالهم

    و لكن لو جردت نفسك يوماً من هذه الأفكار التي تم تلقينك لها في الصغر و فكرت بحيادية
    لتبين لك ان: من أين جاء الانسان؟
    هو سؤال عادي مثله مثل كل الأسئلة
    على كل من يأتي باجابة لهذا السؤال سواء كان نبياً أو عالماً أن يأتي بأدلة تدعم اجابته

    العالم مثلاً يأتي لك بأدلة على نظرية التطور
    و النبي يأتي لك بمعجزات تتحقق أمام عينيك أو يجعل الله يكلمك أو أي دليل تختارينه أنت


    بعد ذلك للانسان أن يختار الاجابة التي تقنعه من دون تحيز مسبق


    تحياتي
    August 5, 2009 at 2:29pm · Delete Post
     
  • Aashekat El Frdous الجنة

    بناؤها
    لبنة من فضة ولبنة من ذهب وبلاطها المسك وحصاؤها اللؤلؤ والياقون وتربتها الزعفران ومن صلى في اليوم اثنتي عشرة ركعة بنى له بيت في الجنة.

    أبوابها
    فيها ثمانية أبواب وفيها باب اسمه الريان لا يدخله إلا الصائمون وعرض الباب مسيرة الراكب السريع ثلاث أيام ويأتي عليه يوم يزدحم الناس فيه.

    درجاتها
    فيها مائة درجة ما بين كل درجتين كما بين السماء والأرض والفردوس أعلاها، ومنها تفجر أنهار الجنة ومن فوقها عرش الرحمن.

    أنهارها
    فيها نهر من عسل مصفى، ونهر من لبن، ونهر من خمر لذة للشاربين، ونهر من ماء، وفيها نهر الكوثر للنبي محمد عليه السلام أشد بياضاً من اللبن وأحلى من العسل فيه طير أعناقها كأعناق الجزر ـ أي الجمال ـ.

    أشجارها
    إن فيها شجرة يسير الراكب في ظلها مائة عام لا يقطعها وإن أشجارها دائمة العطاء قريبة دانية مذللة.

    خيامها
    فيها خيمة مجوفة من اللؤلؤ عرضها ستون ميلاً في كل زاوية فيها أهل يطوف عليهم المؤمن.

    أهل الجنة
    أهل الجنة جرد مرد مكحلين لا يفنى شبابهم ولا تبلى ثيابهم وأول زمرة يدخلون على صورة القمر ليلة البدر لا يبولون ولا يتغوطون ولا يمتخطون ولا يتفلون أمشاطهم الذهب ورشحهم المسك ومباخرهم من البخور.

    نساء أهل الجنة
    لو أن امرأة من نساء الجنة اطلعت إلى الأرض لأضاءت ما بينهما ولملأت ما بينهما ريحاً ويرى مخ سوقهما من وراء اللحم من الحسن ولنصيفها على رأسها خير من الدنيا وما فيها.

    أول من يدخل الجنة
    نبينا محمد صلى الله عليه وسلم وأبو بكر الصديق، وأول ثلاثة يدخلون: الشهيد، وعفيف متعفف، وعبد احسن عبادة الله ونصح مواليه.

    نعيم آخر أهل الجنة
    يقال له تمنى فعندما يتمنى يقال له لك الذي تمنيت وعشرة أضعاف الدنيا.

    سادة أهل الجنة
    سيدا الكهول أبو بكر وعمر، وسيدا الشباب الحسن والحسين، وسيدات نساء أهل الجنة خديجة بنت خويلد، وفاطمة بنت محمد، ومريم ابنة عمران، وآسية بنت مزاحم امرأة فرعون.

    خدم أهل الجنة
    ولدان مخلدون لا تزيد أعمارهم عن تلك السن إذا رأيتهم كأنهم لؤلؤ منثور ينتشرون في قضاء حوائج السادة.

    النظر إلى وجه الله تعالى
    من أعظم النعيم لأهل الجنة رؤية الرب عز وجل
    {وجوه يومئذ ناضرة، إلى ربها ناظرة} (سورة القيامة/22،23)




    النـار


    يدخل الكافرون النار وأما المؤمنون وفيهم المنافقون فيتوجهون إلى الصراط

    أبوابها
    لها سبعة أبواب وإن نارنا في الدنيا جزء من سبعين جزءا من حر جهنم.

    صفات أهل النار
    ما بين منكبي الكافر مسيرة ثلاثة أيام للراكب السريع، وضرسه مثل جبل أحد، وغلظ جلده مسيرة ثلاث.

    شرابهم وطعامهم
    الماء الحار شرابهم، يصب على رؤوسهم فينفذ حتى يخلص إلى جوفه ويمرق من قدميه ثم يعاد كما كان، ولو أن قطرة من الزقوم قطرات في دار الدنيا لأفسدت على أهل الأرض معايشهم، وطعامهم الغسلين، وهو ما سال من جلود أهل النار من القيح والصديد وهو ما يسيل من لحم الكافر.

    أهون المعذبين
    أهون أهل النار عذاباً من توضع في أخمص قدميه جمرتان يغلي منهما دماغه.

    قعرها
    لو أن حجراً ألقى في جهنم يهوى بها سبعين سنة لا يصل إلى قعرها.

    وقود النار
    الناس وهم الكفرة والمشركين والحجارة هم وقود النار وقال ابن مسعود هي حجارة من كبريت.

    شدة حرها
    فهواؤها السموم وهو الريح الحارة، وظلها اليحموم وهو قطع الدخان، وماؤها الحميم، وأنها تأكل كل شيء لا تبقى ولا تذر، تحرق الجلود وتصل إلى العظام وتطلع على الأفئدة.

    كلامها
    إذا رأوها من بعيد يسمعون لها تغيظاً وزفيراً وتنادي ثلاثة أصناف: الجبار العنيد، وكل من دعا مع الله إلهاً آخر، والمصورين.

    كثرة أهلها
    من يدخل النار أكثر ممن يدخل الجنة
    {وما أكثر الناس ولو حرصت بمؤمنين} (سورة يوسف/103)

    لباسها
    تفصل لهم ملابس من النار.

    أنواع العذاب
    إنضاج الجلود، والصهر وهو صب الحميم على رؤوسهم، واللفح فيكبون على وجوههم، والسحب سحب الكفار على وجوههم وتسويد الوجوه، وإحاطة النار بهم، واطلاعهم على الأفئدة، واندلاق الأمعاء فيها، ويقيدون بالسلاسل والأغلال والمطارق وقرن معبوداتهم وشياطينهم معهم


    الصـــــراط

    الصراط هو الجسر الممدود على جهنم ليعبر المؤمنون عليه إلى الجنة "وإن منكم إلا واردها" مريم/71.
    صفته
    ـ سئل النبي عليه السلام عنه فقال: "مدحضة مزلة عليها خطاطيف وكلاليب وحسكة مفلطحة لها شوكة عقباء تكون بنجد يقال لها السعدان" رواه البخاري
    ـ وفي صحيح مسلم من حديث أبي سعيد قال بلغني أنه أدق من الشعرة وأحد من السيف.
    ـ ويمر عليه المؤمنون والمنافقون فقط بعد ما يلقى الكفار بالنار.

    والورود نوعان
    1) ورود الكفار على النار وهذا ورود دخول قال تعالى:
    {يقدم قومه يوم القيامة فأوردهم النار وبئس الورد المورود} (سورة هود/98)
    2) ورود المؤمنين الموحدين وهذا ورود أي مرور على الصراط على قدر أعمالهم "فيمر المؤمنون كطرف العين وكالبرق وكالريح وكالطير وكأجاويد الخيل والركاب فناج مسلم ومخدوش مرسل ومكدوس في جهنم" متفق عليه.
    ـ أول من يعبر الصراط من الأنبياء محمد عليه الصلاة والسلام، ومن الأمم أمته،
    لقوله: "فأكون أنا وأمتي أول من يجيزها ولا يتكلم يومئذ إلا الرسل ودعاء الرسل يومئذ اللهم سلم سلم" رواه البخاري
    ـ ينجي الله المتقين من الصراط لقوله تعالى
    {ثم ننجي الذين اتقوا ونذر الظالمين فيها جثياً} (سورة مريم/72)
    يقول شارح الطحاوية: "وفي هذا الموضع يفترق المنافقون عن المؤمنين، ويتخلفون عنهم، ويسبقهم المؤمنون، ويحال بينهم بسور يمنعهم من الوصول إليهم. روى البيهقي بسنده عن مسروق، عن عبد الله، قال: "يجمع الله الناس يوم القيامة" إلى أن قال: "فمنهم من يعطي نوره مثل الجبل بين يديه، ومنهم من يعطي نوره فوق ذلك، ومنهم من يعطي نوره مثل النخلة بيمينه، ومنهم من يعطي دون ذلك بيمينه، حتى يكون آخر من يعطي نوره في إبهام قدمه، يضيء مرة ويطفأ أخرى، إذ أضاء قدم قدمه، وإذا أطفأ قام، قال: فيمر ويمرون على الصراط، والصراط كحد السيد دحض مزلة، ويقال لهم: امضوا على قدر نوركم، فمنهم من يمر كانقضاض الكوكب، ومنهم من يمر كالريح، ومنهم من يمر كالطرف، ومنهم من يمر كشد الرجل، يرمل رملاً على قدر أعمالهم، حتى يمر الذي نوره على إبهام قدمه، تخر يد، وتعلق يد، وتخر رجل وتعلق رجل، وتصيب جوانبه النار، فيخلصون فإذا خلصوا، قالوا: الحمد لله الذي نجانا منك، بعد أن أراناك، لقد أعطانا ما لم يعط أحد".
    وقد حدثنا الحق تبارك وتعالى عن مشهد مرور المؤمنين على الصراط، فقال:
    {يوم ترى المؤمنين والمؤمنات يسعى نورهم بين أيديهم وبأيمانهم بشراكم اليوم جنات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها ذلك هو الفوز العظيم "12" يوم يقول المنافقون والمنافقات للذين آمنوا انظرونا نقتبس من نوركم قيل ارجعوا وراءكم فالتمسوا نوراً فضرب بينهم بسور له باب باطنه فيه الرحمة وظاهرة من قبله العذاب "13" ينادونهم ألم نكن معكم قالوا بلى ولكنكم فتنتم أنفسكم وتربصتم وارتبتم وغرتكم الأماني حتى جاء أمر الله وغركم بالله الغرور "14" فاليوم لا يؤخذ منكم فدية ولا من الذين كفروا مأواكم النار هي مولاكم وبئس المصير} (سورة الحديد من الآية 12ـ14
    August 5, 2009 at 3:02pm · Report

  • Bronislava Gaston ان من ينظر الى وصف النار هذا يجد أنه لابد أن يكون من ألفه ذا عقلية سادية حقودة مريضة تستمتع بآلام الآخرين

    و لا يمكن أن يكون بأي حال من الأحوال كلام رب رؤوف رحيم
    فكيف لرب غني عن العالمين أن يمتلئ بمثل هذا الحقد المريع على من لم يتمكنوا من التصديق بوجوده و هو يعلم انه لم يقدم لهم الأدلة الكافية؟


    تحياتي
    August 5, 2009 at 3:07pm · Delete Post

  • علي الباشا أختي أسماء
    أحييكي علي اسلوبك الرائع السهل الممتنع
    وأحب أن أخبرك بأن حوار الملحد سوفسطائي وكان لهم من الاولي ان يرفعوا شعار
    " أنا لا أفكر اذا أنا ملحد " وأحيكي أختنا الفاضله علي ردك المتواضع
    ولكن انا متوقع انهم كما دخلوه هيخرجوا منوا ولا فاهمين ولا اي حاجه هما ماشين كده وخلاص وزي متيجي تيجي واهي ماشيه ماشين ورا كام مبدء فلسفي الحادي دا اللي فاهم منهم اما اللي مش فاهم هو كده هروبا من الواقع وتكبير دماغ يعني فاضيين وعمالين يحوروا علي نفسيهم وعايشين في فقاعه وهميه فارغه تشوفيها من اي جانب تلاقيها فاضيه ...أعانكي الله علي العقول المتقوقعه
    شكرا ليكي جدا اختنا العزيزه انا بضحك علي اسلوبهم اووي اي حاجه تلاقي يقولك خدي اقري الكتاب دا :D :D :D
    كل التحيه والتقدير لمجهوداتك جزاكي الله خيرا
    August 5, 2009 at 3:17pm · Report

  • Aashekat El Frdous كما هو رب رؤوف حليم كما انه جبار عظيم

    وهذا تسمينه حقد ليس هذا حقد حقد على ماذا؟

    هذا عقاب لمن لم يتبع سنة الله ومنهجه

    اما انه لم يقدم الادلة الكافية فالمسلمين يتمتعون بقدر كافي من الادلة ونحن بغنى عن اية ادلة اخرى فنحن نصدق بالله ونؤمن بنبيه العظيم
    ونؤمن بكل مااتانا به
    August 5, 2009 at 3:18pm · Report

  • Bronislava Gaston عزيزتي لو كان الجبار العظيم معناها أن يتصرف بوحشية و سادية فهذه مشكلة كبيرة جداً

    العقاب الانتقامي الذي لا يتناسب مع حجم الذنب هو نوع من الحقد ليس الا

    كما و أن عدم الايمان بالله ليس ذنباً فهو ليس شيئاً بيد الانسان
    ان لم يجد الانسان حججاً و ادلة تقنعه بوجود الله فكيف له أن يؤمن؟
    فقط لأن جاره المؤمن قال له: لقد وجدت هذه الأدلة كافية؟
    ما قد يكون كافياً بالنسبة لك لا يلزم أن يكون كافياً بالنسبة لي
    فتربيتك و ما تلقيته و نشأت عليه من الصغر يجعلك لا تحتاج لأدلة أصلاً حيث أن الاسلام يصبح جزءاً من هويتك و شخصيتك.

    أما من هم غيرك فانهم يحتاجون لادلة قاطعة و ليس: عن فلان عن فلان عن محمد بن عبد الله قال: الله موجود.


    هل من المعقول أن الله غفل عن هذه النقطة؟


    تحياتي
    August 5, 2009 at 3:28pm · Delete Post

  • Muhammad Sayed Abdalaziz Youssry يا جماعة الله يخليكم بلاش النقاش بالطريقة دية

    انا باعتبركم بتبدؤوا من البداية و المفروض تبدؤوا من آخر ما انتهى الفلاسفة و ليس مجموعة محددة بل جميعهم حتى يتطمإن قلبك و لتكن بدايتك بصاحب مبدأ الشكية "ديكارت" الذي أنكر كل شيء وبدأ ببناء كل شيء باليقين و الاثبات مثله مثل ابراهيم عليه السلام الذي بدأ بالقمر ثم الشمس ثم أيقن أنه لا إله إلا هو سبحانه خالق كل هذا النظام المحكم، و يكفي أن أقول لكم أن الصنعة تدل على الصانع و أن جهاز الكمبيوتر الذكي جدًا هذا ، لم يصنع نفسه و لم يوجد نفسه بنفسه لكنه كان مجهود و نتيجة ورش عمل كبيرة من العلماء؛ فمنهم من اخترع الماوس و منهم من اخترع الكيبورد مثلاً. و بالنسبة للإخوة المسيحيين فأقول لهم لو أن الكون كله خلقه ثلاثة أو اثنين مثله كمثل الكمبيوتر الذي ساهم فيه الكثير لكنا كما قال الله سبحانه و تعالى: "لذهب كل إله بما خلق و لعلى بعضهم على بعض" و لأصبح الأمر حربًا مدمرة نحن ضحاياها. إن نعمة الله علينا كبيرة و أكتفي بأن أنقل لكم مثلاً من أمثلة العلماء الملحدين الذين أنعم الله عليهم بالاسلام و هذا رابط للفيديو

    http://dotsub.com/view/98524cf2-2b6c-40f5-84b2-ca667ec66739

    و زيادة على التأكيد إن لم يؤثر ذلك في أحد الملحدين هداهم الله، فليذهب لموقع

    youtube.com

    أو

    dotsub.com

    وابحث في خلق الله من فضاء أو بحر أو أي شيء يمثل فضولاً لك

    و انظر في الاتقان و ضع مثال الحاسوب نصب عينيك وتذكر أنك لاتريد أن تموت هباءًا في حياة أصبح نصيبك أنت فيها قليل و تحب أن تتخذ مكانا في الآخرة عند الله حيث تجد حقك محفوظ و حياتك كريمة انشاء الله و لتعد العدة

    و أختم حديثي بأن تقرأوا كتاب مصطفى محمود "رحلتي من الشك إلى الإيمان" و ستجد جوابك.

    وهذا هو المنطق يا إخواني أدلة واضحة تعرضت لها العقول الأجنبية التي تثقون بها.
    August 5, 2009 at 3:42pm · Report

  • Aashekat El Frdous ليس معنى جبار ان يتصرف بوحشية ان الله يجازي كل منا على عمله لانه متحكم فينا لانه هو خالقنا
    الحقد حقد من من؟؟؟ان الله هو الذي رزقنا بكل ماننعم به الان حتى يبتلينا في هذه الحياة الدنيا فمن نجح ففاز بجنته ومن خسر فقد دخل النار
    اما عن الادلة فماذا عن القران الكيم؟ وماذا عن الاحاديث النبوية ؟ وماذا عن كلام الصحابة ؟ وماذا عن علماء الدين ؟؟؟
    الله رزقنا بعقول منهم من يستخدمها في الخير ومنهم في الشر
    الله خلق في هذه الحياة السئ والحسن
    والتقي والملحد
    غفل الله !!!!!!!!!
    كيف يغفل الله وهو خالقنا جميعا ؟
    كيف يغفل الله ونحن تحت سيطرته؟
    كيف يغفل الله وهو لاينام ولا ثانية؟
    كيف يغفل الله وكيف تحكمين على ذلك وانتي لاتفقهين شيئا عن ذلك؟
    August 5, 2009 at 3:57pm · Report

  • Bronislava Gaston ليس معنى جبار ان يتصرف بوحشية ان الله يجازي كل منا على عمله لانه متحكم فينا لانه هو خالقنا
    _____________________________________________________________
    لاحظي أننا لم نطلب منه أن يخلقنا
    هو خلقنا من نفسه دون ان يستشيرنا
    و بعد ان خلقنا يفرض علينا ما يشاء من أفعال دون أن يمنحنا حق الاعتراض
    ألا ترين أنه يعاني من مشكلة أخلاقية هنا من فرض سيطرته على من هو أضعف منه و اضطهادهم فقط لأنه خلقهم؟

    ثم كون انه كما ذكرت "يجازي كل منا على عمله" بهذا الجزاء البشع الذي لا يستحقه أحد منا
    أ ليست هذه هي الوحشية ذاتها؟

    الانسان منا لو طال عمره يعيش مائة عام
    فكيف يعاقبه الاله لو كان فعلاً عادلاً بأن يخلده في النار إلى الأبد جزاء عمل ارتكبه في مائة عام فقط؟
    ظلم اليس كذلك؟




    الحقد حقد من من؟؟؟
    ____________________________________________________________
    حقد من ناحيته تجاهنا
    و يمكنك أن تستنتجي هذا الحقد من تصرفاته و من عقابه الذي يتوعدنا به

    أما سبب هذا الحقد من اله غني عن العالمين فلا تسأليني عنه

    أغلب الظن أنه لا غني عن العالمين و لا حاجة
    و أنه ليس إلهاً و ليس موجوداً أصلاً
    ان السبب في هذا الحقد الذي نراه عنده هو أن الله محتاج للانسان جداً
    لماذا؟ لأن الانسان هو الذي صنع الله
    و الله يعيش فقط في عقول البشر
    فلو طردوه من عقولهم بأن كفروا به سيتلاشى تماماً
    و لذا تجدين منه هذا الحقد و هذا الغضب السادي



    ان الله هو الذي رزقنا بكل ماننعم به الان حتى يبتلينا في هذه الحياة الدنيا فمن نجح ففاز بجنته ومن خسر فقد دخل النار
    ______________________________________________________________
    ألا ترين أن هذا الاختبار لا داعي له و لا معنى له؟
    المفروض أن الله هو الذي صنعنا فهل يحتاج الصانع الى أن يبلو صنعته ليعرف أينا احسن عملاً؟ المفترض به أن علمه فاق كل هذا
    كما و أن الصنعة لو فشلت في أداء مهامها فالغلطة غلطة الصانع و ليست غلطة الصنعة نفسها



    اما عن الادلة فماذا عن القران الكيم؟ وماذا عن الاحاديث النبوية ؟ وماذا عن كلام الصحابة ؟ وماذا عن علماء الدين ؟؟؟
    ______________________________________________________________
    لو كانت هذه الأدلة مقنعة بالنسبة لنا أما كنت لتجديننا مؤمنين الآن؟
    و لماذا أصلاً تركنا دين آبائنا الذي نشأنا عليه لولا أن هذه الآيات و الأحاديث و كلمات الصحابة نفرتنا منه كما تنفر الحمر المستنفرة من القسورة

    انه شئ لا يد لنا فيه
    الاسلام لم يقنعني بل بالعكس نفرني
    ماذا بيدي أن اصنع؟ أجبر نفسي على الإيمان به؟




    لله رزقنا بعقول منهم من يستخدمها في الخير ومنهم في الشر
    الله خلق في هذه الحياة السئ والحسن
    والتقي والملحد
    _____________________________________________________________
    لو كان الله زودنا بنفس العقول اذن لماذا يختار البعض الخير و يختار البعض الشر؟
    اليس البديهي ان يختار الجميع الخير لكي يفوزوا بجنة من ربهم عرضها السماوات و الأرض؟
    و هل هناك من ينبذ ما لا عين رأت و لا أذن سمعت فقط لكي يجد نفسه في النار خالداً فيها ابداً؟
    غير منطقي أليس كذلك؟




    !!!!!!!!!
    كيف يغفل الله وهو خالقنا جميعا ؟
    كيف يغفل الله ونحن تحت سيطرته؟
    كيف يغفل الله وهو لاينام ولا ثانية؟
    ______________________________________________________________

    هذه هي النقطة التي تحيرني
    لو كان الله خلقنا حقاً فكيف يغفل عن هذه النقطة المهمة؟
    كيف لا ينتبه إلى أن الملحد لا يلحد بغرض الاستكبار و العناد و انما لأنه فعلاً لم يجد ما يقنعه؟

    التفسير الوحيد هو أن الله الإسلامي لم يخلقنا و لذا هو لا يعرف عنا شيئاً



    تحياتي
    August 5, 2009 at 4:15pm · Delete Post

  • Aashekat El Frdous برونيا حديثك طويل وردك طويل ولكني لم اقتنع بذرة منه
    تدرين لماذا لانه غير منطقي
    مثلا قولك لماذا لم يشتشيرنا؟كيف يستشيركم وانتم غير موجودين من الاصل
    ولكن اما عن بقية حوارك وحديثل فليس له اساس من الصحة
    هل هو ظالم؟؟؟؟؟كيف وماذا عن النعم اللتي تتمتعين بها؟؟؟؟
    السمع والبص واليد والرجل والعين والتنفس والمشي والراحة والمال والسكن والغنى
    وغيرها وكثير من النعم التي لاتعد ولاتحصى
    واخيرا لست مضطرة ان ارد عليكي في هذا الحوار الذي ليس له معنى
    فهناك امور كثيرة نفعلها نحن نجاز عنها خير افضل من هذا الحوار
    فانتي صاحبة عقل وانا صاحبة اخر
    فالله لم ولن يجعلنا مثلكم
    August 5, 2009 at 4:26pm · Report

  • Bronislava Gaston برونيا حديثك طويل وردك طويل ولكني لم اقتنع بذرة منه
    _____________________________________________________________
    عزيزتي ليس الهدف من كلامي اقناعك\
    بل أكتبه لعموم القراء كي يستفيدوا منه



    مثلا قولك لماذا لم يشتشيرنا؟كيف يستشيركم وانتم غير موجودين من الاصل
    ______________________________________________________________
    يبدو أنك لم تسمعي الادعاء الذي ادعاه الله بأنه سألنا و نحن لا نزال في أصلاب آبائنا
    فحملها الإنسان إنه كان ظلوماً جهولاً
    و هل يعجز الإله مطلق القدرة عن شئ؟



    هل هو ظالم؟؟؟؟؟كيف وماذا عن النعم اللتي تتمتعين بها؟؟؟؟
    ____________________________________________________________
    أجل انه قمة في القسوة و الظلم
    أية نعم أتمتع بها؟
    السمع و البصر و اليد و الرجل و العين و التنفس و المشي؟
    لا كمان كان يخلقني من دون رضاي و يخلقني كذلك صماء بكماء مشلولة؟
    هل هذه نعمة؟
    هل أنا طلبت منه ان يأتي بي إلى هذه الحياة؟ لكي يخلقني ثم يدعي انه منحني السمع و البصر؟
    يا عزيزتي لا أريد سمعاً و لا بصراً
    كل ما عليه هو ألا يخلقني و حسب



    واخيرا لست مضطرة ان ارد عليكي في هذا الحوار الذي ليس له معنى
    ______________________________________________________________
    تسمح قوانين المجموعة بالانسحاب من النقاش لمن يرغب



    انتي صاحبة عقل وانا صاحبة اخر
    فالله لم ولن يجعلنا مثلكم
    ______________________________________________________________
    جميل جداً
    اذن اتفقت معي بأن الله لو كان هو الذي خلقنا فإذن هو السبب في اختلافنا لأنه خلقنا مختلفين أصلاً




    تحياتي
    August 5, 2009 at 5:15pm · Delete Post

  • Mohamad Khalaf ان من ينظر الى وصف النار هذا يجد أنه لابد أن يكون من ألفه ذا عقلية سادية حقودة مريضة تستمتع بآلام الآخرين

    و لا يمكن أن يكون بأي حال من الأحوال كلام رب رؤوف رحيم
    فكيف لرب غني عن العالمين أن يمتلئ بمثل هذا الحقد المريع على من لم يتمكنوا من التصديق بوجوده و هو يعلم انه لم يقدم لهم الأدلة الكافية؟
    ------------------------------------------------------------------------------------
    تحياتي لك يا سيدتي
    أريد أن اعرف منك لمن السموات والأرض ....
    واريد أيضا اجابه صادقه منك.... عندما تغضبي من أي شخص كان ماذا تفعلي وانت أشد الغضب والعكس واريد اجابه تحترمي فيها عقلي لوسمحت
    August 5, 2009 at 9:33pm · Report

  • Post Marked as Irrelevant
    August 5, 2009 at 9:37pm · Show Post

  • Aashekat El Frdous قال تعالى:"ياايها النبي جاهد الكفاروالمنافقين واغلظ عليهم ومأواهم جهنم وبئس المصير ،يحلفون بالله ماقالوا ولقد قالوا كلمة الكفر وكفروا بعد اسلامهم وهموا بما لم ينالوا ومانقموا الا ان اغناهم الله ورسوله من فضله فان يتوبوا يك خيرا لهم وان يتولوا يعذبهم الله عذابا اليما في الدنيا والاخرة ومالهم في الارض من ولي ولا نصير ، ومنهم من عاهد الله لءن اتانا من فضله لنصدقن ولنكونن من الصالحين ،فلما اتهام من فضله بخلوا به وتولوا وهم معرضون ،فأعقبهم نفاقا في قلوبهم الى يوم يلقونه بما اخلفوا الله ماوعدوه وبما كانوا يكذبون ،الم يعلموا ان الله يعلم سرهم ونجواهم وان الله علام الغيوب ، الذين يلمزون المطوعين من المؤمنين في الصدقات والذين لايجدون الا جهدهم فيسخرون منهم سخر الله منهم ولهم عذاب اليم"صدق الله العظيم



    قال تعالى :"واذا رايت الذين يخوضون في اياتنا فاعرض عنهم حتى يخوضوا في حديث غيره واما ينسينك الشيطان فلا تقعدن بعد الذكرى مع القوم الظالمين"صدق الله تعالى

    August 5, 2009 at 9:37pm · Report

  • Al Adeeb الأديب أولا ربك موجود غصبن عنك
    وتانياً مش كل واحد يقعد يظن أنه سيد العقل وسيد الكون بعد ما قرأ 3 كتب وظن نفسه مثقف
    والأهم من هيدا كلو تالتاً
    عنجد هذا الكلام بيخليني أشمئز وعلى فكرة أنا ما قرأت التعليقات كلها لأن موضوع النقاش من الأول مقزز
    في متل شعبي بيقول
    إذا شفت أعمى أكسر عصاه
    وآخر بيقول
    لا تدفش السكران بيوقع لحالو
    August 6, 2009 at 2:08am · Report

  • محمود مجدي المسلمين يفكرون جدا يا ابا جهل
    August 6, 2009 at 2:33am · Report

  • Toni Saleni hello assmaa
    let me start by congratulate you on been the most mixed up theist i have ever came a cross
    i mean i am spoiled for choice on where to start.

    lets say you are a Muslim

    1- philosophy regarding god or Allah is forbidden by all religions not just Islam. to further make it clear for you, as you seem to be easily confused :)
    you cant be a person of faith and wonder about the origins of god or which could be his rightful message
    so your reading of philosophy is (HARRAM)
    2- you seem to think that all atheist deny the possibility of gods existents . i for one think god might be there but i dont really know
    but what i do know all religions are fake and an accumulation of stories and myths. so if i call my self (mulhid) that dont mean i say god dont exist 100% but only that i don’t buy the nonsense that is in the earthly books you seem to love.
    3- love is an emotion so what do you mean
    الحب شئ غير محسوس
    love is an emotion that like all emotions can be detected by the elevated hart rate along with massive waves of electromagnetic charges running around the brain . it has many physical manifestations on the outside too, like going red in the face or inability to speak clearly or both.
    what i am saying is, if i wanted to get scientific about love i can find clear evidence for it, unlike god which still after 3000 years of trying still nothing.
    4- god did not write or even authorized any of the books
    if i say the 3 eyed man says i am here. but there was no 3 eyed man. so if i say it so it must be ? is that what you think ?
    if god wrote the books you talk about then he would know his own creation and the books all proved to be wrong so many times i need not to give examples.
    any way its bad for humans to have a rule or rules that cant be changed or questioned .
    freedom of thought and inquiry is far more godly than the myths that when the readers of them books get ill they will go to a hospital and take the products of the (mulhdeen) then call them stupid looool
    why dont the faithful stay at home and pry for the bad infection to go away .
    and i also want to ask you
    why does god pry for people ? PRY TO WHOM . MOHAMMED SALLA ALLAH WA SELAM
    ok i get the salam bit but really did god (salla ) on mohammed? thats not very clear to me
    also its says in the koran you can rape and take slaves is that also philosophical

    August 6, 2009 at 3:57pm · Report

  • Post Deleted
    August 6, 2009 at 4:38pm

  • Ak Salem المؤمنين من مختلف الديانات يؤمنوا تماما بمحدودية العقل فيما يتعلق بنكران الاله،، بينما لا يرون اي غضاضة في استخدام نفس العقل القاصر للحكم بموجودية الاله،
    اي قصور فكري وتناقض منطقي هذا الذي ينكر عليك نكران الاله ولا ينكر عليك الايمان به؟
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    كلام رائع احييك عليه


    سلام
    August 7, 2009 at 12:17am · Report

  • Al Adeeb الأديب مشكور أنت يا سليمان بن عبد الملك
    August 7, 2009 at 8:08am · Report

  •  

Comments

No response to “ربنا موجود غصب عن الكل”
Post a Comment | تعليقات الرسالة (Atom)