‏حوارات هادئة وصريحة جداً's Facebook Wall‏

Bassam Al-Baghdady's Facebook Wall

لماذا لا ندع طبول الحرب تصمت قليلا لنسمع اصواتنا

الأربعاء، 5 آب، 2009

  • Mohammed Abdel Meged احب اوضح معانى كلمات محتاجين اننا نفهمها هنا فى الجروب ده
    اولا كلمه حريه معناها ينقسم لحاجتين
    اول حاجه_الاراده الحره وهيا اراده الانسان بدون اكراه او ضغط من اى شخص تانى او غش او تدليس فى معلومات هتؤدى لانه يقرر حاجه تانيه غير ارداته اللى عايزها
    تانى حاجه_عدم الاعتداء على حريه الاخرين و عدم احترام ارادتهم الخاصه وحرياتهم......................................
    تانى شىء حوار بين اشخاص متعلمه ومثقفه بيكون على احترام وجهات النظر واحترام الاراء وعدم السب او التعامل بهمجيه لان ده انما يدل على شىء واحد
    ان الانسان اللى بحاوره عقله صغير وهو على غلط وضعيف وعشان كده بيكمل نفسه بالسب والشتايم ونظام الهمجيه
    .....................
    عشان كده احب نحترم كافه الديانات حتى لو مش بنؤمن بيها ونحترم مشاعر الكل
    ونؤمن بكلمه كفايه اننا كلنا انسان من لحم ودم بنعيش فى عالم واحد................................
    .......................محمد عبد المجيد المحامى
    August 5, 2009 at 7:35am · Report
  • Mohammed Abdel Meged يظهر من كتر التعصب اللى فيه الجروب ده محدش شاف التوبيك ولا ايه
    August 5, 2009 at 7:08pm · Report
  • Bronislava Gaston دعوة جميلة يا أستاذ محمد

    نحاول العمل بها فننجح مرة و نفشل أخرى و نظل نحاول

    ^_^
    August 5, 2009 at 7:16pm · Delete Post
  • Mohammed Abdel Meged معنى الفشل ده
    وان دل على شىء بيدل على الجهل وصغر التفكير بالعقل
    مفيش حاجه صعبه المهم نهدى ونفكر
    ونبدئ بسؤال صغير لكل الاعضاء هنا
    ليه انتا بتشتم
    وتتهم الى بيكلمك بالجهل والتخلف لمجرد انه مخالف معاك؟؟؟؟؟
    August 5, 2009 at 10:36pm · Report
  • Post Deleted
    August 5, 2009 at 10:43pm
  • Post Deleted
    August 5, 2009 at 10:51pm
  • Bronislava Gaston معنى الفشل ده
    وان دل على شىء بيدل على الجهل وصغر التفكير بالعقل
    _________________________________________________________________
    سأعطيك مثالاً

    مثل هذه العبارة التي اقتبستها من كلامك أعلاه و إن كنت لا تقصد بها شيئاً سيئاً فإنها قد تؤدي إلى أن يرد عليك من يحاورك بنفس القسوة

    و قد يتطور الأمر إلى تبادل للسباب


    إذن على كل شخص أن يراقب طريقته في الكلام جيداً
    فمن الطبيعي أن يرى المرء عيوب الآخرين و لا يرى عيوبه

    و لكن عليه أن يبذل مجهوداً لكي يراها و يحاول السيطرة عليها


    تحياتي للجميع
    August 5, 2009 at 11:01pm · Delete Post
  • Mohammed Abdel Meged احب اوضح وجهه نظرى الاول لبرونيا
    كلمتى دى عايده على كلمه الفشل والفشل عايد على فشل الحوار الهادى المتفهم
    وافتكر ان الفشل ده يبئى معناه الجهل
    وعلى فكره الجهل مش عيب اكتر من ادعاء العلم
    لان الجهل الدواء بتاعه التعلم ده غير ان مفيش انسان مش جاهل فى شىء
    اما ادعاء العلم وادعاء انى خلاص اينشتين زمانه فده الجهل نفسه
    اتمنى تكونى فهمتينى او الكل يكون فهمنى
    كلامى على الجهل عايد على فشل الحوار وليس على انسان بذاته
    August 5, 2009 at 11:06pm · Report
  • Mohammed Abdel Meged Ahmed Mohamed Al Baghdadi:
    لما القرأن بيقول عن المخالفين بأنكم كالانعام واضل سبيلا !!!!!!!!ه
    لكن الاديان وما أسموا انفسهم بالانبياء والشخصيات السياسيه هم شخصيات عامة ومن حق الجميع ابداء رأيهم وحتى لو كان قاسي بحث هؤلاء الشخصيات ولا يعجب شخص ما
    _______________________________________________________-
    اولا بالنسبه للقراءن
    فالمقصود هنا مثال بالنسبالهم انهم مثل الانعام
    والانعام لا تفهم شىء ولا تفعل شىء غير الاكل والنوم
    وحتى لو بتقصد انهم كالانعام
    فحضرتك مؤمن بالنظريه الدورانيه ان الانسان اصله قرد
    فمفيش فرق بين الحيوان الانسان عندك
    ده اولا
    ثانيا بالنسبه للرسل والانبياء ورجال الدين
    دول مش شخصيات عامه
    دول رموز زى سيدنا ادم ابونا كلنا
    لما بتغلط فيه يبئى بتغلط فى بنى ااادم كلهم
    وطبيعى جدا ان بنى ااادم كلهم يغلطوا فيك لانهم استفزتهم
    احب اكرر جملتى الحريه هيا انك مش تتعدى على حريه انسان اخر او تغلط فيه او تغلط فى معتقداته وتقول انك بتنقد
    عايز تنتقد شخصيه عامه تنتقد زى ماانتا عايز وحتى كمان يبئى فيه احترام عشان محدش من انصاره يزعل
    اما لما تيجى تنتقد رمز من الرموز فانتا بتتناول النقد بكل احترام وتقدير للرمز ده حتى لو انتا مش بتحترمه كفايه ان فيه مليارات فى العالم بتحترمه فانتا لما بتغلط فيه بتغلط فى المليارات دول
    August 5, 2009 at 11:17pm · Report
  • Bronislava Gaston يا عزيزي لكل منا تبرير لكلامه

    ما قصدت قوله هو أن استخدام كلمات قاسية مثل الجهل و صغر التفكير بالعقل ستؤدي إلى صدم و ازعاج الطرف الآخر بغض النظر عما قصدته أنت
    خصوصاً و أن الفشل كشئ لا يفكر
    و لكن الذي يفكر و قد يكون تفكيره صغيراً هو الإنسان نفسه
    و من هنا قد يحس المحاور و كأنه مقصود بالكلام


    و هذا اعطيتك له كمثال على ما قد يؤجج نار الفتنة

    و لذا قلت أن على كل شخص أن يراقب نفسه و كلماته جيداً
    فحتى لو لم نقصد الإيذاء يجب أن نحاول تصفية كلامنا من كل ما هو قاسي و قد يجرح
    و هو الأمر الذي قد لا ينجح فيه الإنسان دائماً

    و لكن يجب عليه أن يظل يحاول


    تحياتي
    August 5, 2009 at 11:20pm · Delete Post
  • Mohammed Abdel Meged بالنسبه ل
    Prince Enkidu
    حضرتك بتشعر بالمسئوليه بانك تملك المعرفه
    اولا لما يكون في خلاف محدش بيعرف الحق فين او المعرفه فين
    فانتا هنا تملك فكر ونظريات وعلم
    اوكيه
    لما انتا تنقلها بالتعصب والشتايم والاستفزاز تفتكر حد هيسمعك
    او حد هيؤمن بنظزرياتك وعلمك
    بالعكس انتا بتكرههم فيها وتخليهم يروحوا للفكر المضاد لمجرد العند
    ودى مشكله برضه فى بعض رجال الدين اللى خلوا الناس تكره الدين لمجرد التعصب
    والدليل على ذالك انى اعرف ناس ملحدين بيحبوا الشيخ الشعرواى رحمه الله
    لانه بالحب بتقدر تقول عايز ايه
    وبرضه مش من حقك تفرض المعرفه دى
    من حق الناس تقول هيا عايزه ايه
    August 5, 2009 at 11:23pm · Report
  • Mohammed Abdel Meged اوكيه فكره حلوه يابرونيا كزياااده ف الحرص
    نبعد عن الكلام القاسى اللى ممكن يزعل الناس منا على اقد مانقدر
    August 5, 2009 at 11:26pm · Report
  • Mohammed Abdel Meged 3 بس ردوا من اكتر من 3000 واحد فى الجروب
    هو كله داخل يحارب ولا ايه
    August 7, 2009 at 2:05am · Report
  • Post Deleted
    August 7, 2009 at 2:21am
  • Post Deleted
    August 7, 2009 at 2:42am
  • Post Deleted
    August 7, 2009 at 2:28pm
  • Mohammed Abdel Meged اولا عشان تبئى القلوب صافيه
    دى حاجه فى اللغه العربيه كبيره اوى ويطول شرحها
    فانا مش هاقدر غير انى اديك امثله صغيره ممكن تفهم الكل معناه اسلوب التشبيه ايه
    مثلا فى ايامنا بنستخدم تشبيهات زى المثل المصرى
    ذالك الشبل من ذاك الاسد
    ياترى يعنى ابوه كان اسد والابن شبل يعنى هما حيوانات
    لا ده تمثيل بالقوه
    او النمر
    تشبيه بالسرعه
    او تشبيه بالحمار لاما بالغباء او بالتحمل والمشقه
    والكلب تشبيه بالوفاء
    فمش معنى انى باحط كلمه اى حيوان فى صياغه جمله معناها انى باشتمك واقولك انتا الحيوان ده
    لا لازم نفهم الجمله كلها ونشوف هنلاقى هو بيشبهنى بالحيوان ده ولا بيااخد صفه منه ويشبهنى بيها وساعتها هنلاقى الفرق كبير
    فياريت لما نيجى نتكلم عن القراءن الكريم
    اولا مش نجيب ايه او حته من الايه ونسيب اللى قبله واللى بعده ونفسره تفسير خاطىء من نفسنا
    لان انا كده باتلاعب بالايات
    وبالنسبه لهذه الايه فالقراءن نزل على قوم مننساش انهم كانوا بسطاء ميعرفوش غير الانعام والماشيه
    وهنا تظهر عظمه القراءن انه بيخاطب كل انسان على حسب فهمه وبساطته
    انه بيخاطب الانسان البسيط
    وبيخاطب العلماء
    وكل واحد بيفهم من القراءن على حسب حاجته فى الحياه
    August 7, 2009 at 10:31pm · Report
  • Mohammed Abdel Meged انا ليا هنا اعتراض بالنسبه لكلامك
    فيها ايه لو قولت لماذا لا تتعلموا الحياديه يامه القراءن وبس
    وافتكر كده سؤال هيوصل
    ليه تقول تعبانه
    مش هتفيدك حاجه ولا هتفيدنا حاجه
    غير بس هتخلى محدش يرد عليك على السؤال برد محترم
    بالعكس هتلاقيه هيشتم بدوره
    August 7, 2009 at 10:48pm · Report
  • Post Marked as Irrelevant
    August 8, 2009 at 8:38am · Show Post
  • Mohammed Abdel Meged بالنسبه لنظريه التطور فيظهر حضرتك لسه مش مطلع على التغيرات العلميه
    نظريه التطور فشلت اساسا واتغيرت وانصارها دخلوا فى نظريات تانيه كتيره
    وفشلت نظريا وعمليا وتطبيقيا
    زى مافى نظريات كتيره اوى فى الفيزيا اثبت مع العلم انها غلط واتغيرت
    ومنها نظريات لارشميدس نفسه
    وبئه فيه دلوقتى فيزيا حديثه وفيزيا قديمه
    نسيت اقول لحضرتك انى صحيح محامى لكن انا عامل دراسات فى الفيزيا الحديثه والبحث الجنائى
    وكان ليا دورات كتيره فى مشرحه زينهم فى تشريح الجثث
    اما بالنسبه للغلط زمان فى النظريه انه كان علم الاحياء قديم
    فوجد داروين القرد يشابه الانسان فى علم الاحياء القديم
    اما الان بعد الاكتشافات والتحديثات العلميه
    اثبت ان الانسان كائن خاص يبعد كل البعد عن اى حيوان اخر
    كما ان التطور يحدث فى المظهر الخارجى
    مش يمكن يحصل فى الداخلى زى المخ
    يعنى لو تطور القرد هيكون تطور شكله حسب الطبيعه لكن استحاله يكون مخه تطور وبئه عاقل زى الانسان كده
    واقرب مثال ان كتير من العلماء حاولوا تطوير القرد وتعلميه
    وفشلوا كلهم والقرد هو القرد غير عاقل
    مهما اتعلم ومهما اتدرب
    ولو مش مصدقنى اسال علماء فى الفيزيا الحديثه والاحياء الحديثه
    August 8, 2009 at 8:38am · Report
  • Aiser Al Chalabi أم تحسب أن أكثرهم يسمعون أو يعقلون ان هم الآ كالأنعام بل هم أضل سبيلا
    تفسير أبن كثير
    أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا

    ثُمَّ قَالَ تَعَالَى : " أَمْ تَحْسَب أَنَّ أَكْثَرهمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ" الْآيَة أَيْ هُمْ أَسْوَأ حَالًا مِنْ الْأَنْعَام السَّارِحَة فَإِنَّ تِلْكَ تَفْعَل مَا خُلِقَتْ لَهُ وَهَؤُلَاءِ خُلِقُوا لِعِبَادَةِ اللَّه وَحْده لَا شَرِيك لَهُ فَلَمْ يَفْعَلُوا وَهُمْ يَعْبُدُونَ غَيْره وَيُشْرِكُونَ بِهِ مَعَ قِيَام الْحُجَّة عَلَيْهِمْ وَإِرْسَال الرُّسُل إِلَيْهِمْ


    الطبري
    أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا

    { أَمْ تَحْسَب } يَا مُحَمَّد أَنَّ أَكْثَر هَؤُلَاءِ الْمُشْرِكِينَ { يَسْمَعُونَ } مَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ , فَيَعُونَ { أَوْ يَعْقِلُونَ } مَا يُعَايِنُونَ مِنْ حُجَج اللَّه , فَيَفْهَمُونَ ؟ ! { إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ } يَقُول : مَا هُمْ إِلَّا كَالْبَهَائِمِ الَّتِي لَا تَعْقِل مَا يُقَال لَهَا , وَلَا تَفْقَه , بَلْ هُمْ مِنْ الْبَهَائِم أَضَلّ سَبِيلًا ; لِأَنَّ الْبَهَائِم تَهْتَدِي لِمَرَاعِيهَا , وَتَنْقَاد لِأَرْبَابِهَا , وَهَؤُلَاءِ الْكَفَرَة لَا يُطِيعُونَ رَبّهمْ , وَلَا يَشْكُرُونَ نِعْمَة مَنْ أَنْعَمَ عَلَيْهِمْ , بَلْ يَكْفُرُونَهَا , وَيَعْصُونَ مَنْ خَلَقَهُمْ وَبَرَأَهُمْ
    August 8, 2009 at 2:11pm · Report
  • Mohammed Abdel Meged شكرا ياياسر على انك ساعدت فى شرح هذه الايات الكريمه لبغدادى
    August 10, 2009 at 7:27am · Report
  • Ulla Hamsa
    Post #21
    Mohammed Abdel Meged wrote3 hours ago
    شكرا ياياسر على انك ساعدت فى شرح هذه الايات الكريمه لبغدادى

    ________________________________________________________

    هاهاهاها
    شكرا يا ياسر لانك اوضحت الايات
    اين الايضاح؟؟القران كتاب سباب وشتائم الهية وفقا للايضاح الوارد في التفسير
    ويبدو ان الاعضاء الجدد داخلين يطبطبوا على بعض من غير ما يفهموا ولا يقروا الكلام اللي بيايدوه ولا يعرفوا الاتجاه الفكري او العقائدي لكاتبه....
    كارثة (الدليل قالوا له)كارثة الثقافة السطحية الخاضعة لقاعدة
    المؤمنون بعضهم اولياء بعض
    والاخذ بظاهر الكلام دون استيعاب لبواطنه ومعانيه
    لنستمر في رؤية المباركة للكاتب بمجرد ان يكون ما كتبه مليئا بالتشكيل اللغوي
    August 10, 2009 at 11:10am · Report
  • Aiser Al Chalabi عزيزي التوضيح هو لك وللبغدادي لجميع من يتابع هذا الحوار
    مع ان البغدادي كان محقا في مسأله تشبيه القرأن للمخالفين بالانعام وبل اضل منهم سبيلا وكان الصديق موفقا بكلامه
    بينما أنت اصريت على رفضك لهذه الايه وقلت انها ليست بسب او شتيمه
    وقد وضعت لك نص الايه وتفسير مفسرين الاسلام حتى تتأكد بنفسك ان كلام البغدادي صحيحا بما يخص هذه الايه
    وكما قالت الصديقه العزيزة علا
    ان القرأن فيه سباب وشتم وهذه أحدى أيات السب والشتم بحق المخالفين له
    هل هذا كلام يلائم خالق كالله ؟؟
    ان يصف عباده بهذه الاوصاف
    وكما قال البغدادي
    هل تقبل ان يقال على المسلمين انهم كالانعام واضل سبيلا
    القرأن فيه شتائم للمسيحين ولليهود وللملحدين الكافرين ولكل من خالف محمد ولم يقتنع بكلامه
    فهل الله عاجز ليصل به الحال الى الشتم والسب
    لا أعتقد ان هذا كلام خالق ..وانما كلام انسان ابن بيئته والتي هي بدويه صحراويه
    تحياتي لك زميل
    August 10, 2009 at 1:54pm · Report
  • Aiser Al Chalabi شكرا علا العزيزة على الرد الموجه الى
    لولاه لما انتبهت للكلام الموجه لي
    تحياتي يا رائعة
    August 10, 2009 at 1:55pm · Report
  • Mohammed Abdel Meged اولا كلام ياسر خدمنى ووضح كلامى اكتر
    ولو قريتى كلامى حضرتك كنتى هتعرفى ان التفسير جاى يثبت انها مش تشبيه بالانعام ولكن هيا مثال
    ومش هاشرحها تانى روحوا لمدرس لغه عربيه اسالوه
    اما بالنسبه للفكر العقائدى لكاتبه مش يهمنى
    يهمنى هو كاتب ايه
    ده افكار انسان متحضر مش عنصرى
    اقرى الكلام تانى ممكن تفهمى
    او تفهمينى اللى انا مفهمتوش
    August 10, 2009 at 2:33pm · Report
  • Mohammed Abdel Meged اولا شكر على جهدك فى نقل تفسير ابن كثير
    اللى اثبت بيه كلامى انا
    اما بالنسبه لكلامك دلوقتى فده يوضح حاجه واحده
    ان حضرتك محتاج ترجع تدرس القراءن من اول وجديد
    وساعتها هتعرف انه مش كلام انسان بيئته بدويه صحروايه
    واقرا فى معجزات القراءن
    كمعجزه لغويه
    ومعجزه التاريخ واخباره بالماضى
    ومعجزه اخباره بالمستقبل
    معجزه فى علم النفس ومعرفه النفس البشريه
    معجزته العلميه
    ده غير الشريعه والمنهاج اللى اتاسست عليه الدوله الاسلاميه اللى حاربت الفرس والروم من بعد ماكانت مجرد قبائل
    اتعلم الاول واقرا وساعتها هتعرف ان اللى كتب الكلام مين
    وخلى بالك زمن نزول القراءن من 1400 سنه
    ونزل باللغه العربيه على قوم اللغه العربيه اصلا قبائل قريش
    ده غير اهم حاجه من ده كله ان الرسول عليه الصلاه والسلام كان اامى لا يعرف الكتابه والقراءه
    ولا يعرف تاريخ المسيحين ولا اليهود
    August 10, 2009 at 2:43pm · Report
  • Mohammed Abdel Meged ياريت اللى بعد كده قبل مايتكلم
    لازم يكون دارس الاول وبيتكلم عن علم وثقافه
    مش مجرد كلام وخلاص
    August 10, 2009 at 2:44pm · Report
  • Ulla Hamsa لست معنية يا سيدي بسقيك الفهم بالملعقة
    حين تعجز عنه بشكل ذاتي ومعتمد على نفسك ..
    عد لقراءة الكلام كله وربما ستفهم ما فاتك استيعابه منه
    واهنئك ان كنت ترى في نفسك انسانا متحضرا وغير عنصري
    فهو انجاز حقيقي يسعى الكثيرون لتحقيقه فينجحون حينا ويخفقون اخر
    August 10, 2009 at 2:44pm · Report
  • Mohammed Abdel Meged افتكر انى قريت الكلام كويس
    وقدرت افهمه وقدرت ارد عليه
    انا الحمد لله محامى ومعايا دراسات عليا فى اللفه العربيه والفقه والشريعه وعلم نفس الاجرام والبحث الجنائى والفيزياء الحديثه
    افتكر ده يدينى الحق انى اقول على نفسى متحضر
    ومع ذالك هاشرحها تانى لعل وعسى
    فيه فرق بين مااقول ياكلب واقول انتا مثل الكلب فى وفائه واخلاصه
    وفيه فرء بين مااقول ياانعام ومن انى اقول انتا مثل الانعام غير عاقل عشان تفكر وتعرف ان الكون ده ليه اله
    افتكر لما حد يشوف مبنى جميل يقول مين المهندس الجميل اللى بنى المبنى ده
    واستحاله يقول اتبنى لوحده
    او الرياح ولا الاعاصير ولا نظريه التطور بنت البناء او القصر الجميل ده
    لا فيه مهندس خلقه
    ولو حضرتك عندك علم كبير فى الكون هتعرفى انه مش اتبنى كده
    لا ده كل شىء بقدر
    August 10, 2009 at 2:58pm · Report
  • Mohammed Abdel Meged ده بالنسبه لموضوع التشبيه بيهم بالانعام التى لا تعقل
    اما بالنسبه لشرح انهم اضل سبيل من الانعام
    وده برضه وضحه ياسر فى نقله لتفسير ابن كثير
    فَإِنَّ تِلْكَ تَفْعَل مَا خُلِقَتْ لَهُ وَهَؤُلَاءِ خُلِقُوا لِعِبَادَةِ اللَّه وَحْده لَا شَرِيك لَهُ فَلَمْ يَفْعَلُوا وَهُمْ يَعْبُدُونَ غَيْره وَيُشْرِكُونَ بِهِ مَعَ قِيَام الْحُجَّة عَلَيْهِمْ وَإِرْسَال الرُّسُل إِلَيْهِمْ
    _________________________________________________
    اى الانعام تفعل ماخلقت لاجله
    ام الكافرين بالله فلم يفعلوا وهو عبادته وشكره
    وليس ذالك فقط بل يعبدون غيره ويشركون بعبادته
    على الرغم من الرسل الذين ارسلوا لهم
    August 10, 2009 at 3:03pm · Report
     
    • Aiser Al Chalabi يعني انت تقول ان القرأن يشبه الملحدين الكافرين الخونة بالانعام
      وهذي في اللغه العربية مسبة
      التشبيه بالبهيمة والانعام والحمير هو مسبة
      اما في العربيه عند القول
      هذا الشبل من ذاك الاسد ...فهذا التشبيه هو على النقيض من تشبيه القرأن فهنا لا يراد به سب بالعكس

      القرأن هنا وصف المخالفين وشبههم بالانعام وبل اضل سبيلا
      وهذي قله أدب ولا تليق بكلام صارد عن خالق عاقل

      لا أعرف انت تناقش ماذا الان ؟؟
      القرأن سب وشتم
      هل ترضى ان يقال نفس الشئ على المسلمين
      August 10, 2009 at 3:12pm · Report
  • Ulla Hamsa طيب
    مادمت مقتنع بهذا الكلام ساخبرك على سبيل المثال اني اراك


    كالحمار يحمل اسفارا
    لان الشهادات لا تعني الثقافة بل تعني التعليم
    وحامل الشهادة متعلم وفقها وقد يكون مثقفا وقد لا يكون
    اما المثقف فلابد ان يكون متعلما ولو الى حد ما


    ولاني اراك كالكلب ان تحمل عليه يلهث وان تتركه يلهث
    لانك مصر على اتباع طريقة الكلب في اللهاث مهما كان فعل محاورك


    واراك كالانعام بل اضل سبيلا
    لانك لا تستطيع الحياة بشكل سوي دون عصا الراعي لتوجهك في شئون حياتك؟؟
    في حين ان من الانعام ما يتمكن من الحياة دون راعي ودون ان يضر او يضار


    الا ترى اني اهينك حين اخبرك برايي فيك باستخدام التعابير اعلاه؟؟

    ملاحظة
    الامثلة اعلاه لتقريب المعنى اليك لعلك تفهم ما استفسرت بشانه

    اما مثال القصر والمهندس فهو يذكرني بالمثال البعراوي الشهير الذي يصر الكثير من المؤمنين على الاستشهاد به للدلالة على وجود الاله الذي يزعمون
    رغم ان رائحته(وحشة)جدا
    وان لم تكن قد قرات عنه سابقا فنصه يقول
    البعرة تدل على البعير........
    و اثر السير يدل على المسير ...........
    و السماء ذات البروج و ارض ذات الفجاج
    افلا تدل على اللطيف الخبير
    August 10, 2009 at 3:14pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged التفسير نفسه اللى انتا كاتبه بيقول معناه كده ياياسر انه تشبيه بانهم لا يعقلون مثل الانعام وانهم لم يفعلوا ما خلقوا من اجله وانما الانعام فعلت
    افتكر يعنى الحكايه مش محتاجه شرح
    كمان قريش كانوا بيعبدوا الاصنام التماثيل اللى كانوا بيصنعوها بنفسيهم التى كانت لا تسمع ولا تعقل ولا تتكلم ولا تضر ولا تنفع
    وهنا جه تشبيهم بالانعام
    افلا يعقلون؟
    افتكر يعنى مش هاشرحها مليون مرررررره
    وصلت ولا لسه
    كمان انتا سبيت 30 جزء من القراءن الكريم ومسكت فى الايه دى
    ياريت تقرا وتتعلم وبعدين تيجى تتكلم
    August 10, 2009 at 3:21pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged تشبيهاتك عجبتنى اوى
    واضح انك فهمتى
    ممكن ادافع عن نفسى بئه
    بالنسبه للحمار يحمل اسفارا
    ده كان لليهود بانهم عنده علم الكتاب وحرفوه وغيروه ولم يستفادوا منه
    اما بالنسبه لي فانتى مش تعرفينى عشان تحكمى انا عملت بالعلم اللى معايا ولا لااء
    افتكر دى محتاجه واحد قريب منى يحكم اذا كنت عملت بالعلم ولا شايل شهادات وخلاص
    اا بالنسبه لكلب ان تحمل عليه يلهث وان تتركه يلهث فا دى اظن طبيعه فى الكلب
    وفى مثل بيقول القافله تسير والكلاب تعوى
    اما بالنسبالى الحمد لله لا الهث عندى صحه كويسه وبرود كبير اوى يخلينى اقدر اتمالك نفسى
    اما بالنسبه للانعام فالحمد لله انا باعرف افكر وعندى عقل
    ودى نعمه ولازم احمد ربى عليها مش انكرها
    August 10, 2009 at 3:27pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged بالنسبه لردك على كلامى بالمبنى الجميل والمهندس
    افتكر انه رد هزلى وساخر
    ومش بيدل غير على معنى واحد
    الهروب من الرد
    وشكراا
    August 10, 2009 at 3:27pm · Report

  • Aiser Al Chalabi وهل ترضى ان يقال على المسلمين نفس الكلام
    كيب
    القرأن سب اليهود والمسيح ايضا ؟؟
    وقال عنهم المغضوب عليهم والضالين

    ونحن هنا نناقش التعرض بالسوء والسب الموجه من قبل القرأن للأخرين
    وهذا لا يليق بما يفترض أنه رب السماء

    هل تقبل ان يتم تشبيه المسلمين بهذه التشبيهات ؟
    August 10, 2009 at 3:30pm · Report

  • Aiser Al Chalabi انتم شتمتم الكل
    ولكل شتيمى واضعين سبب مخزي وعار من الصحة

    من ملحين الى يهو د مسيح الى كل من خالفكم
    ولما يتم نقد هذا الاسلوب الهمجي البدوي في الحوار تقولون انكم مضكهدون وتعانون من ظلم بسبب التهحم عليكم
    August 10, 2009 at 3:33pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged هو كمان بقت المغضوب عليهم والضالين شتيمه وبس
    بالنسبه للمغضوب عليهم هما من غضب الله عليهم لانهم يعرفوا الحق ونكروه
    اما الضالين فهم من ضلوا عن الطريق الصحيح
    وجاء فى التفاسير ان المغضوب عليهم المقصود بيهم هما اليهود
    اما الضالين المقصود بيهم هما المسيحين
    فين السب ولا فين الشتيمه ولا هو كلام وخلاص
    August 10, 2009 at 3:35pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged فين اتشتم الكل
    يبنى ارجع اقرا القراءن كله صح
    وافهم الايات بتشير الى ايه وموجهه الى مين
    August 10, 2009 at 3:36pm · Report

  • Aiser Al Chalabi مردتش
    يتقبل يتقال عليك كالانعام واضل سبيلا
    تقبل يتقال عليك انك من المغضوب عليهم
    اي انك مغضوب عليك او ضال
    August 10, 2009 at 3:45pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged بسم الله الرحمن الرحيم
    {يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ }البقرة47
    _________________________________________-
    قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ }آل عمران64
    ____________________________________________-
    لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُواْ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَاناً وَأَنَّهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ{82} وَإِذَا سَمِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُواْ مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ{83}
    _______________________________
    الايات موجهه لليهود والنصارى وافتكر انها توضح كل شىء
    August 10, 2009 at 3:46pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged انا باتقبل النقد طالما نقد صحيح
    لو قولت حتى ايه
    بس تقول السبب وفى الاول وفى الاخر
    يكون بقصد النقد مش بقصد الاساءه وخلاص
    August 10, 2009 at 3:47pm · Report

  • Bronislava Gaston أكاد لا أصدق يا عزيزي
    بدأ موضوعك بدعوة جميلة إلى اسكات طبول الحرب لكي نسمع أصوات بعضنا البعض
    بل و وافقتني على انه حتى لو كانت النية سليمة فمن الأفضل ان نبتعد عن استخدام الكلمات القاسية التي قد تجرح الغير

    و الآن أراك توافق على ان ننادي بعضنا البعض بالألقاب مثل "ضال" بل و أن نشبه بعضنا البعض بالحيوانات
    !!!!

    أكاد لا أصدق فعلاً
    أين ذهبت الدعوة إلى اسكات طبول الحرب و حسن المعاملة؟

    تخيل معي الجروب و قد صار أعضاؤه ينادون بعضهم البعض بالحيوان و الضال و البهيمة و الكلب و الجاهل و غيرها من الألفاظ التي قد يدعي من يقولها بأنه يقصد النقد و ليس الإساءة

    ألا تظن معي بأن طبول الحرب ستدوي بأعلى صوت و تتحول المجموعة إلى ساحة للحرب العالمية الثالثة؟


    تحياتي
    August 10, 2009 at 11:37pm · Delete Post

  • Hary Mayer العزيزة برونيا
    ========
    نتيجة منطقية للموضوع ولذلك لم اشارك به
    فمن استعان بالنصوص المقدسة سوف يجد من طبول الحرب عونا
    ===================================
    لكي مثال
    انهم كالانعام بل هم أضل
    وغير ذلك كثيرا
    :)
    ==============
    تحياتي
    August 10, 2009 at 11:48pm · Report

  • Post Deleted
    August 11, 2009 at 12:34am

  • Mohammed Abdel Meged عزيزتى برونيا
    افتكر لو قريتى الردود هتعرفى ان البدايه ان البغدادى قالى ازاى نتفاهم معاكم وقراءنكم بيشتمنا
    وافتكر ان كل الكلمات الللى استخدمتها للرد وشرح وتفهيم الكل
    ولو لسه محدش فهم برضه مستعد اشرح تانى وتالت ورابع وخامس
    وعشان نشيل العداوه لازم نمسح الخلافات القديمه
    واكتر حاجه انى افهمك سماحه القراءن الكريم
    والرسول عليه الصلاه والسلام
    اللى بعد ماعذبوه واهانوه وخرجوه من مكه
    وبعد فتح مكه
    قال ماذا ترونى افعل بكم
    قالوا اخ وابن اخ كريم
    قال فاذهبوا انتم الطلقاء
    افتكر انكم لازم تشيلوا الكره اللى جواكم شويه وتبدءوا تفكروا بانها قضيه
    اراء وعقيده وكل واحد حر فى اختيار دينه
    انا من حقى اختار اكون مسلم
    واحد تانى من حقه يختار انه مسيحى
    واحد تالت من حقه يختار انه يهودى
    دى حريه
    بس المهم انى مش ااذى انسان تانى بحريتى دى او اتعدى على مقدساته
    August 11, 2009 at 4:21am · Report

  • Mohammed Abdel Meged بالنسبه لهارى ميار
    افتكر انك محتاج تقراء الموضوع كويس
    لانك بتعيد كلام البغدادى وانا رديت عليه
    كمان سؤال مدام حضرتك لم ترد تشارك فى الموضوع من البدايه
    لماذا تشارك فيه الان؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    الاجابه
    لانك تفضل الحرب على دعوه للسلام
    لان الموضوع فى بدايته دعوه وسلام وسماحه
    لكن لما بدء فيه هجوم وخلافات شاركت دلوقتى
    لكن باقول لحضرتك
    لو انتا شاركت من الاول وقولت الكلام ده افتكر كان هيفيد اكتر
    مش تدخل عشان تعيد كلام واحد قاله قبلك وتؤيد كلام وخلاص وحتى انتا مقرتش الموضوع من اوله لاخره
    August 11, 2009 at 4:43am · Report

  • Mohammed Abdel Meged عامه انتا كده فهمت النظريه
    انه نقد وليه اسباب
    وانا احييك فى هذا
    ومن حقى انى ارد على الاسباب
    بالنسبه للايه الاولى
    الاسباب غير منظقيه
    الاول ان فيه شهب وفيه جن يعنى احنا ماخترعناش حاجه مش موجوده
    تانى حاجه بالنسبه انا مش عارف انتا جيبت منين محمد طارق دى
    اسمه محمد رسول الله عليه الصلاه والسلام
    وبالنسبه لركوبه على ظهر البراق فى ليله الاسراء والمعراج
    فدى فى العصر اللى احنا فيه تتصدق اكتر
    لان فيه عندنا حاجه اسمها سرعه الضور
    ووصلنا لطائرات بسرعه الصوت ووصل العلم لصورايخ والفيمتو ثانيه
    وده بالنسبه للانسان
    طيب الاله بئه مش يقدر يخلق جهاز يمشى بسرعه الضوء
    زمان ايام الجمال والخيل كان ممكن اقولك تبدء تتكلم وتقول ازاى
    لكن فى العصر ده وفى العصور اللى بعدها والتقدم والتنكلوجيا
    افتكر ان مبئاش فيها كلام
    بالنسبه بئه لاننا بنجوع نفسينا كل سنه شهر فدى نكته بئه
    ده احنا بنستنى رمضان ياراجل من سنه لسنه
    شهر الخير ومؤائد الرحمن بتتملى الشوارع وكله بياااكل وكله بيفرح من الاطفال للكبار
    ده غير حاجه علميه بئه ان الصوم مفيد جدا للانسان
    وافتكر لو روحت لدكاتره هتعرف ايه فايده الصوم لاى انسان
    فى تنظيم الجهاز الهضمى للانسان ده غير فوائده الصحيه فى حرق الدهون الزياده فى الجسم وتعليم التحكم والقدره
    ده غير الاحساس باخوك الفقير اللى مش بيلاقى يااكل
    بالنسبه لرفض التطور هاتلى امثله اننا بنرفض التطور
    بالعكس ده ربنا حثنا على العلم
    لو احنا بنرفض التطور كنا هنفضل نركب الخيل والجمال ومنجيبش تلفزيون ولا كمبيوتر ولا كنا قعدنا على النت بئه
    ____________________
    اسباب هذه الايات اللى نزلت فى كفار قريش
    بانهم كانو بيصنعوا التماثيل ويعبدوها وهيا لا بتضرهم ولا بتنفعهم
    لدرجه انهم كانوا بيصنعوا تماثيل بالعجوه
    فكانوا يعبدوها الصبح ولما يجوعوا ياكلوها بليل
    August 12, 2009 at 6:39am · Report

  • Post Deleted
    August 12, 2009 at 3:51pm

  • Mohammed Abdel Meged اتاسف على التاخير فى الرد عليك عزيرى البغداداى وجارى الرد علي كلامك
    August 16, 2009 at 2:24pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged بالنسبه لوجود الشياطين
    على الاقل فيه وجود لكائنات اخرى غير الانسان
    اقل اثبات ان فيه حيوانات ترى وتسمع تردادات االانسان مش بيقدر يسمعها او يشوفها
    يعنى مثلا اذن الانسان تسمع تردادت من 20 ل200 هرتز
    يعنى اقل او اكثر من كده لا يستطيع اذن الانسان ان يسمعه
    ده غير نظريه ايناشتين فى البعد الخامس
    وان فيه ابعاد اخرى
    ده غير الكواكب الاخرى غير الارض وممكن وجود حياه على اى منهم
    يعنى انه يكون فى كائنات اخرى غير الانسان افتكر انها مش نظريه مستحيله يعنى
    ومعنى انها نظريه امكان حدوثها يبئى لو صدقنا بيها مش حد يتهمنا باننا لا نعقل
    ولو حد اتهمنا بكده يبئى هو معندوش العلم الكفايه انه ميعرفش حاجه زى دى
    August 16, 2009 at 2:36pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged بالنسبه للاسراء والمعراج
    افتكر انى قولت الدليل
    ان الانسان قدر يعملها
    يبئى ازاى الاله مش هيقدر يعملها
    انتا لا تصدق بوجود اله دى حاجه شخصيه ليك انتا
    بس اهم حاجه النظريه ممكن حدوثها
    ودى مفروض يصدقها الانسان العادى حتى لو مش مصدق بوجود اله
    اما لو كان مؤمن بالاله فهو يصدقها حتى لو كانت مستحيله لان قدرات الاله اللى خلق البشر فوق قدرات البشر ودى حاجه طبيعيه
    ومع ذالك فاالامر فى عصرنا الحالى طبيعى جدا واى حد يصدقه
    لان الانسان وصل للفضاء والكون والواسع ده
    وعلى فكره مكانش حمار واصلا محدش عرف هو شكله ايه
    افتكر برضه انك محتاج تراجع معلوماتك الدينيه
    August 16, 2009 at 2:47pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged بالنسبه لكلامك على الصيام
    اسمحلى اقولك انك غلطت غلطتين
    اولا باحضارك معلومات غلط
    ثانيا بانك لم تحضر المعلومات من انسان علمى يدرس علم التغذيه والطب لكى يكون معلواته صحيحه
    وليس ذالك فقط بل معلوماتك جايه من شخص غير حيادى
    فبالتاكيد لازم يظهر معلومات غلط تفيد ان الصيام غلط عشان هو ملحد ولا يؤمن بالصيام
    اولا فوائد الصيام والكلام ده من دكتور تغذيه ولو مش مصدقنى نقدر نروح سوا للقصر العينى لدكاتره التغذيه ونجيب شهاده بكل الكلام ده
    او حتى لمنظمه الصحه العالميه فى الامم المتحده وافتكر دول مش مسلمين
    فوائد الصيام الطبيه
    1-الوقايه من الاورام
    يقوم الصيام مقام مشرط الجراح الذي يزيل الخلايا التالفة والضعيفة من الجسم، فالجوع الذي يفرضه الصيام على الإنسان يحرك الأجهزة الداخلية لجسمه لاستهلاك الخلايا الضعيفة لمواجهة ذلك الجوع، فتتاح للجسم فرصة ذهبية كي يسترد خلالها حيويته ونشاطه، كما أنه يستهلك أيضا الأعضاء المريضة ويجدد خلاياها، وكذلك يكون الصيام وقاية للجسم من كثيـر من الزيادات الضارة مثل الحصوة والرواسب الكلسية والزوائد اللحمية والأكياس الدهنية وكذلك الأورام في بداية تكونها
    2-فعلا هو خير فرصة لخفض نسبة السكر في الدم إلى أدنى معدلاتها، وعلى هذا فإن الصيام يعطي غدة البنكرياس فرصة رائعة للراحة، فالبنكرياس يفرز الأنسولين الذي يحول السكر إلى مواد نشوية ودهنية تخزن في الأنسجة، فإذا زاد الطعام عن كمية الأنسولين المفرزة فإن البنكرياس يصاب بالإرهاق والإعياء، ثم أخيرا يعجز عن القيام بوظيفته، فيتراكم السكر في الدم وتزيد معدلاته بالتدريج حتى يظهر مرض السكر. وقد أقيمـت دور للعلاج في شتى أنحاء العالم لعلاج مرضى السكر باتباع نظام الصيام لفترة تزيد على عشر ساعات وتقل عن عشرين كل حسب حالته، ثم يتناول المريض وجبات خفيفـة جدا، وذلك لمدة متوالية لا تقل عن ثلاثة أسابيع. وقد جاء هذا الأسلوب بنتائج مبهرة في علاج مرضى السكر ودون أية عقاقير كيميائية
    3- الوقايه من الامراض الجلديه
    إن الصيام يفيد في علاج الأمراض الجلدية، والسبب في ذلك أنه يقلل نسبة الماء في الدم فتقل نسبته بالتالي في الجلد، مما يعمل على:
    - زيادة مناعة الجلد ومقاومة الميكروبات والأمراض المعدية الجرثومية
    - التقليل من حدة الأمراض الجلدية التي تنتشر في مساحات كبيرة في الجسم مثل مرض الصدفية.
    - تخفيف أمراض الحساسية والحد من مشاكل البشرة الدهنية.
    - مع الصيام تقل إفرازات الأمعاء للسموم وتتناقص نسبة التخمر الذي يسبب دمامل وبثورا مستمرة
    4-التخسيس
    تقوم المعده بهضم الطعام فى حوالى 6 ساعات وبعد السته ساعات تبدء الانسان فى حرق الدهون الاخرى فى الجسم لجلب الطاقه
    وتاتى هنا حكمه الرسول عليه الصلاه والسلام
    انه كان فى نهار رمضان بعد صلاه العصر يمشى ويتفقد احوال الناس
    وفى ذالك قدوه المشى بعد صلاه العصر لحرق اكبر كميه دهون فى الجسم
    5- الوقايه من داء الملوك النقرس
    وهو المسمى بمرض "النقرس" والذي ينتج عن زيادة التغذية والإكثار من أكل اللحوم، ومعه يحدث خلل في تمثيل البروتينات المتوافرة في اللحوم "خاصة الحمراء" داخل الجسم، مما ينتج عنه زيادة ترسيب حمض البوليك في المفاصل خاصة مفصل الأصبع الكبير للقدم، وعند إصابة مفصل بالنقرس فإنه يتورم ويحمر ويصاحب هذا ألم شديد، وقد تزيد كمية أملاح البول في الدم ثم تترسب في الكلى فتسبب الحصـوة، وإنقاص كميات الطعام علاج رئيسي لهذا المرض الشديدالانتشار
    6-الوقايه من زياده الكوليسترول وجلطه القلب والمخ
    أكد الكثيرون من أساتذة الأبحاث العلمية والطبية - وأغلبهم غير مسلمين- أن الصوم لأنه ينقص من الدهون في الجسم فإنه بالتالي يؤدي إلى نقص مادة "الكوليسترول" فيه إنها المادة التي تترسب على جدار الشرايين، وبزيادة معدلاتها مع زيادة الدهون في الجسم تؤدي إلى تصلب الشرايين، كما تسبب تجلط الدم في شرايين القلب والمخ.
    لا نندهش إذن عندما نستمع إلى قول الحق سبحانه وتعالى [ وأن تصوموا خير لكم إن كنتم تعلمون ] فكم من آلاف من البشر جنت عليهم شهيتهم المتوثبة دائما إلى الطعام والشراب دون علم و لا إرادة، ولو أنهم اتبعوا منهاج الله وسنة النبي محمد بعدم الإسراف في الأكل والشرب ، وبصيام ثلاثة أيام من كل شهر لعرفوا لآلامهم وأمراضهم نهايـة، ولتخففت أبدانهم من عشرات الكيلوجرامات
    August 16, 2009 at 3:13pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged نيجى للفوائد النفسيه والاخلاقيه
    1-قوه التحمل
    وتدريب الانسان على مواجهه مصاعب الحياه
    ونيجى هنا انك ممكن تيجى اى لحظه ميكونش فى ماء او طعام
    ويجى هنا تعاليم الصيام من قوه التحمل والصبر والاراده
    2-التحكم فى النفس ومطالبها وقوه العزيمه
    وهنا قدره جديده يكتسبها الانسان من الصيام
    انه يرى الطعام امامه ويمنع نفسه من الاكل
    ومنها يقدر الانسان يتحكم فى مطالب الجسم
    ودى هتفيد الانسان بانه يملك نفسه وليس عبد لشهواته
    3-الاحساس بالفقراء
    ينسى كثيرا من الناس الفقراء
    فهم لا يجدون صعوبه فى الطعام او المسكن او الملبس
    ولا يحسون باخوانهم الفقراء
    وياتى رمضان لكى يحسوا بالفقر ومدى الجوع
    واشد من ذالك فهو يملك الطعام وسياكل عند اذان المغرب
    اما الفقير فلا يملك الطعام ولا يعلم متى سياكل
    وياتى هنا اللمحه الجميله مؤائد الرحمن فى رمضان الكريم شهر الخير
    الذى يجتمع فيها الكل ليااكل ويفطر بسم الله الرحمن الرحيم
    ويحمد ربه على تشريع الصيام
    يجمعهم الحب والخير والضحك
    وعلى الرغم من انى الحمد لله اقدر افطر الل انا عايزه فى بيتى او فى بيوت اصدقائى ودعواتهم ليا للفطار فى رمضان
    االا انى احب افطر فى مائده الرحمن اللى جنب المسجد اللى فى منطقتى
    وسط الناس الجميله البسيطه
    وعلى فكره بالنسبه لاتبع سنه الرسول عليه الصلاه والسلام فى الفطار
    فهو عند سماع الاذان ياكل تمره وشرب اللبن
    وبعد كده يتوضا ويصلى المغرب
    وبعدها بناكل بس اكل بسيط
    وكده كده بعد الصلاه بيكون احساسنا بالجوع اقل لان التمر واللبن بيدى الانسان
    August 16, 2009 at 3:39pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged نيجى للرد على كلامك عن الصيام وعن عيوبه
    اولا- تجمع البكتريا وروائح الفم الكريهه
    معاك حق ومعلومه صحيحه
    لكن ع الانسان المسلم اللى بيصلى ويتوضا ويستعمل السواك فى غسيل اسنانه
    او حتى معجون الاسنان ويستعمل الطيب والعطور
    ودى سنه عن الرسول عليه الصلاه والسلام افتكر انه عيب غير موجود
    وحتى لو مش بيصلى ولا بيغسل سنانه او يستعمل السواك
    افتكر انه مش ضرورى اوى او يسبب ضرر بالغ بيتساوى مع مميزاته الجميله
    ثانيا
    معلومه غير صحيحه تمام
    والمعلومه الصحيحه هيا
    قرحه المعده يسببها
    بعد الاكل تفرز المعده افرزات حمضيه لتذيبه داخل جدران المعده لهضم الطعام الذى تناوله الانسان وتحوليه فى الدم لتحوليه لطاقه والتخلص من فضلاته
    وياتى هنا قدره الله عز وجل فى خلق الغشا حوالين المعده الذى يحجز افرازات المعده عن جدران المعده ولا يسبب فى تااكلها بالافرزات الحمضيه
    وتاتى قرحه المعده من اصابه هذا الغشاء
    وياتى الاصابه بسبب الحركه الشديده بعد الاكل
    فعند الحركه التى تؤدى لاهتزاز الطعام الذى لم يتم هضمه فى المعده بارتطامه فى الغشاء مما يؤدى لجرحه ومع الوقت باصاباته
    وتاتى ايضا فى بعض الاحيان عند اخد دواء كميائى معين والمعده فارغه
    فعند تنازل الدواء يفرز المعده االافرزات الحمضيه لهضم الدواء
    ومن الممكن تفاعل الدواء مع الافرزات الحمضيه يؤدى لاصابه الغشاء والقرحه بالمعده
    ثالثا
    بالنسبه للتخسيس والسمنه
    هنا بنشوف حكمه جميله جدا فى اتباع الرسول عليه الصلاه والسلام
    وكنت اتكلمت عن هذا فى مميزات الصيام
    ونوضحه فى
    اولا المشى بعد العصر لحرق اكبر كميه من الدهون
    ثانيا عند سماع الاذن الافطار بتمر ولبن والصلاه والاكل البسيط بعد الصلاه
    وبعد الاكل صلاه العشاء والتروايح مما يساعد على هضم الاكل
    ثالثا تاخير السحور لقبل الفجر وبعد السحور تسبيح وحمد الله فى وقت السحور وبعدها صلاه الفجر وشنه الرسول عليه الصلاه والسلام الجلوس فى المسجد لقراءه القراءن والتسابيح لوقت الشروق وصلاه الضحى
    وبكده مفيش نوم بعد السحور او الافطار
    رابعا
    المشكله اللى بتتكلم عليها بعد كده على نقص المياه ونقص الفيتامينات
    وانا حددت فى مميزات الصيام على نقص المياه
    ام فى عيوب نقص المياه فده فى الوقت الكبير مش اقل من 24 ساعه
    فى حين ان الصيام لحد المغرب فقط
    وتاتى هنا حكمه الرسول عليه الصلاه والسلام حينما قال تسحروا فان فى السحور بركه
    وتاخير السحور والاستفاده منه بشرب كميه تفيدنا من المياه
    خامسا بالنسبه لهشاشه العظام فده كلام غير علمى لانه هشاشه العظام مش بالسهوله دى مش لمجرد نقص من الفجر للمغرب
    وتاتى هنا برضه سنه الرسول عليه الصلاه والسلام فى الافطار على التمر واللبن
    مما فيه من كالسيوم يقوى العظام____
    ______
    اما كلمه وغيرها الكثير ........ فده يؤكد انه كلام غير علمى
    لان الكلام العلمى مش يقول وغيرها الكثير و..... ولكن يحدد ويحصر كل العيوب وكل الاسباب العلميه
    وشكرا
    August 16, 2009 at 4:18pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged وناتى هنا فى النهايه لحكمه بالغه
    ان الدين يسر وليس عسر
    فلو انسان مريض له ان يفطر واجره ثابت لان الاعمال بالنيات ولكل امرىء ما نوى
    ومع ذالك فى ناس كتير اعرفهم على مرض وبيحبوا يصوموا وبيقدروا يصوموا رغم مرضهم وبتكون صحتهم احسن فااحسن فسبحان الله وبحمده
    ده غير انه فى العاشر من رمضان وكان الجيش المصرى صايم
    قدر الجيش المصرى انه يعبر المستحيل بعبوره قناه السويس واختراقه لخط بارليف
    الساعه اتنين الضهر فى عز الحر وشده الجوع
    August 16, 2009 at 4:29pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged كان عندى تعليق عن الحشريه الاسلاميه
    امال انك تتدخل فى كتاب المسلمين مش حشريه الحاديه
    وعلى فكره نصوص كتيره من القراءن بتوضح اننا كل البعد عن الحشريه
    وان شاء الله تجيلى فرصه اجيبوهم
    August 18, 2009 at 2:17pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged بسم الله الرحمن الرحيم
    قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ(1
    لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ(2
    وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ(3
    وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ(4
    وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ(5
    لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ(6
    صدق الله العظيم
    August 18, 2009 at 3:02pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged بسم الله الرحمن الرحيم
    وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ
    عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ }الأنعام108
    ________________________________________________________
    وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نِبِيٍّ عَدُوّاً شَيَاطِينَ الإِنسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَلَوْ شَاء رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ }الأنعام112
    __________________________________________________________
    {فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَيَلْعَبُوا حَتَّى يُلَاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ }المعارج42
    August 18, 2009 at 3:18pm · Report

  • Sara Thunayan نعم نحترم كل انسان مهما كانت معتقداته
    سواء اتفقنا معه ام لا
    لكن بالمقابل أطالب أن يحترم الآخر معتقدي ايضاً ..فلا يفرض دينه علي ، و يحرض الناس ضدي إن انا كفرت به، ويسوّق الاكاذيب عني ،ويسبني ويكمم فاهي ويكبّلني ويمنعني من التفكير وبعدها يهددني بالقتل
    ثم تطالبني "أنا" أن احترمه !

    من حقي ان انتقد الدين الذي فُرِض علي بالاكراه ويحاول تلميع نفسه بالاكاذيب -
    فلا تدخل ذلك ضمن إزدراء الاديان
    August 18, 2009 at 6:08pm · Report
     
    • Mohammed Abdel Meged بسم الله الرحمن الرحيم
      لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ }البقرة256
      _________________________________________
      {إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِراً وَإِمَّا كَفُوراً }الإنسان3
      صدق الله العظيم
      August 21, 2009 at 6:07pm · Report
  • Mohammed Abdel Meged يااستاذه ساره
    لا اكراه فى اى دين او فكر وعقيده
    دى اول ماده فى الدستور المصرى
    حريه الفكر والعقيده
    اما لو واحد فرض عليا نظريه او عقيده بالقوه دى استحاله
    الناس تقدر تتحكم فى حاجات كتير الا الفكر وعقيده الانسان
    دى حاجه جوه الانسان
    هو وحده اللى بيختار
    August 21, 2009 at 6:10pm · Report

  • Mohammed Abdel Meged افتكر الدعوه مفتوحه تانى فى رمضان شهر الخير
    وياريت محدش لا يسب ولا يشتم فى الناس ولا يتهمهم بالغباء
    August 24, 2009 at 3:22pm · Report

  •  

  •  

Comments

No response to “لماذا لا ندع طبول الحرب تصمت قليلا لنسمع اصواتنا”
Post a Comment | تعليقات الرسالة (Atom)