- Mohammed Abdel Meged احب اوضح معانى كلمات محتاجين اننا نفهمها هنا فى الجروب ده
اولا كلمه حريه معناها ينقسم لحاجتين
اول حاجه_الاراده الحره وهيا اراده الانسان بدون اكراه او ضغط من اى شخص تانى او غش او تدليس فى معلومات هتؤدى لانه يقرر حاجه تانيه غير ارداته اللى عايزها
تانى حاجه_عدم الاعتداء على حريه الاخرين و عدم احترام ارادتهم الخاصه وحرياتهم......................................
تانى شىء حوار بين اشخاص متعلمه ومثقفه بيكون على احترام وجهات النظر واحترام الاراء وعدم السب او التعامل بهمجيه لان ده انما يدل على شىء واحد
ان الانسان اللى بحاوره عقله صغير وهو على غلط وضعيف وعشان كده بيكمل نفسه بالسب والشتايم ونظام الهمجيه
.....................
عشان كده احب نحترم كافه الديانات حتى لو مش بنؤمن بيها ونحترم مشاعر الكل
ونؤمن بكلمه كفايه اننا كلنا انسان من لحم ودم بنعيش فى عالم واحد................................
.......................محمد عبد المجيد المحامى - Mohammed Abdel Meged يظهر من كتر التعصب اللى فيه الجروب ده محدش شاف التوبيك ولا ايه
- Mohammed Abdel Meged معنى الفشل ده
وان دل على شىء بيدل على الجهل وصغر التفكير بالعقل
مفيش حاجه صعبه المهم نهدى ونفكر
ونبدئ بسؤال صغير لكل الاعضاء هنا
ليه انتا بتشتم
وتتهم الى بيكلمك بالجهل والتخلف لمجرد انه مخالف معاك؟؟؟؟؟ - Post Deleted
- Post Deleted
- Bronislava Gaston معنى الفشل ده
وان دل على شىء بيدل على الجهل وصغر التفكير بالعقل
_________________________________________________________________
سأعطيك مثالاً
مثل هذه العبارة التي اقتبستها من كلامك أعلاه و إن كنت لا تقصد بها شيئاً سيئاً فإنها قد تؤدي إلى أن يرد عليك من يحاورك بنفس القسوة
و قد يتطور الأمر إلى تبادل للسباب
إذن على كل شخص أن يراقب طريقته في الكلام جيداً
فمن الطبيعي أن يرى المرء عيوب الآخرين و لا يرى عيوبه
و لكن عليه أن يبذل مجهوداً لكي يراها و يحاول السيطرة عليها
تحياتي للجميع - Mohammed Abdel Meged احب اوضح وجهه نظرى الاول لبرونيا
كلمتى دى عايده على كلمه الفشل والفشل عايد على فشل الحوار الهادى المتفهم
وافتكر ان الفشل ده يبئى معناه الجهل
وعلى فكره الجهل مش عيب اكتر من ادعاء العلم
لان الجهل الدواء بتاعه التعلم ده غير ان مفيش انسان مش جاهل فى شىء
اما ادعاء العلم وادعاء انى خلاص اينشتين زمانه فده الجهل نفسه
اتمنى تكونى فهمتينى او الكل يكون فهمنى
كلامى على الجهل عايد على فشل الحوار وليس على انسان بذاته - Mohammed Abdel Meged Ahmed Mohamed Al Baghdadi:
لما القرأن بيقول عن المخالفين بأنكم كالانعام واضل سبيلا !!!!!!!!ه
لكن الاديان وما أسموا انفسهم بالانبياء والشخصيات السياسيه هم شخصيات عامة ومن حق الجميع ابداء رأيهم وحتى لو كان قاسي بحث هؤلاء الشخصيات ولا يعجب شخص ما
_______________________________________________________-
اولا بالنسبه للقراءن
فالمقصود هنا مثال بالنسبالهم انهم مثل الانعام
والانعام لا تفهم شىء ولا تفعل شىء غير الاكل والنوم
وحتى لو بتقصد انهم كالانعام
فحضرتك مؤمن بالنظريه الدورانيه ان الانسان اصله قرد
فمفيش فرق بين الحيوان الانسان عندك
ده اولا
ثانيا بالنسبه للرسل والانبياء ورجال الدين
دول مش شخصيات عامه
دول رموز زى سيدنا ادم ابونا كلنا
لما بتغلط فيه يبئى بتغلط فى بنى ااادم كلهم
وطبيعى جدا ان بنى ااادم كلهم يغلطوا فيك لانهم استفزتهم
احب اكرر جملتى الحريه هيا انك مش تتعدى على حريه انسان اخر او تغلط فيه او تغلط فى معتقداته وتقول انك بتنقد
عايز تنتقد شخصيه عامه تنتقد زى ماانتا عايز وحتى كمان يبئى فيه احترام عشان محدش من انصاره يزعل
اما لما تيجى تنتقد رمز من الرموز فانتا بتتناول النقد بكل احترام وتقدير للرمز ده حتى لو انتا مش بتحترمه كفايه ان فيه مليارات فى العالم بتحترمه فانتا لما بتغلط فيه بتغلط فى المليارات دول - Bronislava Gaston يا عزيزي لكل منا تبرير لكلامه
ما قصدت قوله هو أن استخدام كلمات قاسية مثل الجهل و صغر التفكير بالعقل ستؤدي إلى صدم و ازعاج الطرف الآخر بغض النظر عما قصدته أنت
خصوصاً و أن الفشل كشئ لا يفكر
و لكن الذي يفكر و قد يكون تفكيره صغيراً هو الإنسان نفسه
و من هنا قد يحس المحاور و كأنه مقصود بالكلام
و هذا اعطيتك له كمثال على ما قد يؤجج نار الفتنة
و لذا قلت أن على كل شخص أن يراقب نفسه و كلماته جيداً
فحتى لو لم نقصد الإيذاء يجب أن نحاول تصفية كلامنا من كل ما هو قاسي و قد يجرح
و هو الأمر الذي قد لا ينجح فيه الإنسان دائماً
و لكن يجب عليه أن يظل يحاول
تحياتي - Mohammed Abdel Meged بالنسبه ل
Prince Enkidu
حضرتك بتشعر بالمسئوليه بانك تملك المعرفه
اولا لما يكون في خلاف محدش بيعرف الحق فين او المعرفه فين
فانتا هنا تملك فكر ونظريات وعلم
اوكيه
لما انتا تنقلها بالتعصب والشتايم والاستفزاز تفتكر حد هيسمعك
او حد هيؤمن بنظزرياتك وعلمك
بالعكس انتا بتكرههم فيها وتخليهم يروحوا للفكر المضاد لمجرد العند
ودى مشكله برضه فى بعض رجال الدين اللى خلوا الناس تكره الدين لمجرد التعصب
والدليل على ذالك انى اعرف ناس ملحدين بيحبوا الشيخ الشعرواى رحمه الله
لانه بالحب بتقدر تقول عايز ايه
وبرضه مش من حقك تفرض المعرفه دى
من حق الناس تقول هيا عايزه ايه - Mohammed Abdel Meged اوكيه فكره حلوه يابرونيا كزياااده ف الحرص
نبعد عن الكلام القاسى اللى ممكن يزعل الناس منا على اقد مانقدر - Mohammed Abdel Meged 3 بس ردوا من اكتر من 3000 واحد فى الجروب
هو كله داخل يحارب ولا ايه - Post Deleted
- Post Deleted
- Post Deleted
- Mohammed Abdel Meged اولا عشان تبئى القلوب صافيه
دى حاجه فى اللغه العربيه كبيره اوى ويطول شرحها
فانا مش هاقدر غير انى اديك امثله صغيره ممكن تفهم الكل معناه اسلوب التشبيه ايه
مثلا فى ايامنا بنستخدم تشبيهات زى المثل المصرى
ذالك الشبل من ذاك الاسد
ياترى يعنى ابوه كان اسد والابن شبل يعنى هما حيوانات
لا ده تمثيل بالقوه
او النمر
تشبيه بالسرعه
او تشبيه بالحمار لاما بالغباء او بالتحمل والمشقه
والكلب تشبيه بالوفاء
فمش معنى انى باحط كلمه اى حيوان فى صياغه جمله معناها انى باشتمك واقولك انتا الحيوان ده
لا لازم نفهم الجمله كلها ونشوف هنلاقى هو بيشبهنى بالحيوان ده ولا بيااخد صفه منه ويشبهنى بيها وساعتها هنلاقى الفرق كبير
فياريت لما نيجى نتكلم عن القراءن الكريم
اولا مش نجيب ايه او حته من الايه ونسيب اللى قبله واللى بعده ونفسره تفسير خاطىء من نفسنا
لان انا كده باتلاعب بالايات
وبالنسبه لهذه الايه فالقراءن نزل على قوم مننساش انهم كانوا بسطاء ميعرفوش غير الانعام والماشيه
وهنا تظهر عظمه القراءن انه بيخاطب كل انسان على حسب فهمه وبساطته
انه بيخاطب الانسان البسيط
وبيخاطب العلماء
وكل واحد بيفهم من القراءن على حسب حاجته فى الحياه - Mohammed Abdel Meged انا ليا هنا اعتراض بالنسبه لكلامك
فيها ايه لو قولت لماذا لا تتعلموا الحياديه يامه القراءن وبس
وافتكر كده سؤال هيوصل
ليه تقول تعبانه
مش هتفيدك حاجه ولا هتفيدنا حاجه
غير بس هتخلى محدش يرد عليك على السؤال برد محترم
بالعكس هتلاقيه هيشتم بدوره - Post Marked as Irrelevant
- Mohammed Abdel Meged بالنسبه لنظريه التطور فيظهر حضرتك لسه مش مطلع على التغيرات العلميه
نظريه التطور فشلت اساسا واتغيرت وانصارها دخلوا فى نظريات تانيه كتيره
وفشلت نظريا وعمليا وتطبيقيا
زى مافى نظريات كتيره اوى فى الفيزيا اثبت مع العلم انها غلط واتغيرت
ومنها نظريات لارشميدس نفسه
وبئه فيه دلوقتى فيزيا حديثه وفيزيا قديمه
نسيت اقول لحضرتك انى صحيح محامى لكن انا عامل دراسات فى الفيزيا الحديثه والبحث الجنائى
وكان ليا دورات كتيره فى مشرحه زينهم فى تشريح الجثث
اما بالنسبه للغلط زمان فى النظريه انه كان علم الاحياء قديم
فوجد داروين القرد يشابه الانسان فى علم الاحياء القديم
اما الان بعد الاكتشافات والتحديثات العلميه
اثبت ان الانسان كائن خاص يبعد كل البعد عن اى حيوان اخر
كما ان التطور يحدث فى المظهر الخارجى
مش يمكن يحصل فى الداخلى زى المخ
يعنى لو تطور القرد هيكون تطور شكله حسب الطبيعه لكن استحاله يكون مخه تطور وبئه عاقل زى الانسان كده
واقرب مثال ان كتير من العلماء حاولوا تطوير القرد وتعلميه
وفشلوا كلهم والقرد هو القرد غير عاقل
مهما اتعلم ومهما اتدرب
ولو مش مصدقنى اسال علماء فى الفيزيا الحديثه والاحياء الحديثه - Aiser Al Chalabi أم تحسب أن أكثرهم يسمعون أو يعقلون ان هم الآ كالأنعام بل هم أضل سبيلا
تفسير أبن كثير
أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا
ثُمَّ قَالَ تَعَالَى : " أَمْ تَحْسَب أَنَّ أَكْثَرهمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ" الْآيَة أَيْ هُمْ أَسْوَأ حَالًا مِنْ الْأَنْعَام السَّارِحَة فَإِنَّ تِلْكَ تَفْعَل مَا خُلِقَتْ لَهُ وَهَؤُلَاءِ خُلِقُوا لِعِبَادَةِ اللَّه وَحْده لَا شَرِيك لَهُ فَلَمْ يَفْعَلُوا وَهُمْ يَعْبُدُونَ غَيْره وَيُشْرِكُونَ بِهِ مَعَ قِيَام الْحُجَّة عَلَيْهِمْ وَإِرْسَال الرُّسُل إِلَيْهِمْ
الطبري
أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا
{ أَمْ تَحْسَب } يَا مُحَمَّد أَنَّ أَكْثَر هَؤُلَاءِ الْمُشْرِكِينَ { يَسْمَعُونَ } مَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ , فَيَعُونَ { أَوْ يَعْقِلُونَ } مَا يُعَايِنُونَ مِنْ حُجَج اللَّه , فَيَفْهَمُونَ ؟ ! { إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ } يَقُول : مَا هُمْ إِلَّا كَالْبَهَائِمِ الَّتِي لَا تَعْقِل مَا يُقَال لَهَا , وَلَا تَفْقَه , بَلْ هُمْ مِنْ الْبَهَائِم أَضَلّ سَبِيلًا ; لِأَنَّ الْبَهَائِم تَهْتَدِي لِمَرَاعِيهَا , وَتَنْقَاد لِأَرْبَابِهَا , وَهَؤُلَاءِ الْكَفَرَة لَا يُطِيعُونَ رَبّهمْ , وَلَا يَشْكُرُونَ نِعْمَة مَنْ أَنْعَمَ عَلَيْهِمْ , بَلْ يَكْفُرُونَهَا , وَيَعْصُونَ مَنْ خَلَقَهُمْ وَبَرَأَهُمْ - Mohammed Abdel Meged شكرا ياياسر على انك ساعدت فى شرح هذه الايات الكريمه لبغدادى
- Ulla Hamsa
Post #21
Mohammed Abdel Meged wrote3 hours ago
شكرا ياياسر على انك ساعدت فى شرح هذه الايات الكريمه لبغدادى
________________________________________________________
هاهاهاها
شكرا يا ياسر لانك اوضحت الايات
اين الايضاح؟؟القران كتاب سباب وشتائم الهية وفقا للايضاح الوارد في التفسير
ويبدو ان الاعضاء الجدد داخلين يطبطبوا على بعض من غير ما يفهموا ولا يقروا الكلام اللي بيايدوه ولا يعرفوا الاتجاه الفكري او العقائدي لكاتبه....
كارثة (الدليل قالوا له)كارثة الثقافة السطحية الخاضعة لقاعدة
المؤمنون بعضهم اولياء بعض
والاخذ بظاهر الكلام دون استيعاب لبواطنه ومعانيه
لنستمر في رؤية المباركة للكاتب بمجرد ان يكون ما كتبه مليئا بالتشكيل اللغوي
- Aiser Al Chalabi عزيزي التوضيح هو لك وللبغدادي لجميع من يتابع هذا الحوار
مع ان البغدادي كان محقا في مسأله تشبيه القرأن للمخالفين بالانعام وبل اضل منهم سبيلا وكان الصديق موفقا بكلامه
بينما أنت اصريت على رفضك لهذه الايه وقلت انها ليست بسب او شتيمه
وقد وضعت لك نص الايه وتفسير مفسرين الاسلام حتى تتأكد بنفسك ان كلام البغدادي صحيحا بما يخص هذه الايه
وكما قالت الصديقه العزيزة علا
ان القرأن فيه سباب وشتم وهذه أحدى أيات السب والشتم بحق المخالفين له
هل هذا كلام يلائم خالق كالله ؟؟
ان يصف عباده بهذه الاوصاف
وكما قال البغدادي
هل تقبل ان يقال على المسلمين انهم كالانعام واضل سبيلا
القرأن فيه شتائم للمسيحين ولليهود وللملحدين الكافرين ولكل من خالف محمد ولم يقتنع بكلامه
فهل الله عاجز ليصل به الحال الى الشتم والسب
لا أعتقد ان هذا كلام خالق ..وانما كلام انسان ابن بيئته والتي هي بدويه صحراويه
تحياتي لك زميل - Aiser Al Chalabi شكرا علا العزيزة على الرد الموجه الى
لولاه لما انتبهت للكلام الموجه لي
تحياتي يا رائعة - Mohammed Abdel Meged اولا كلام ياسر خدمنى ووضح كلامى اكتر
ولو قريتى كلامى حضرتك كنتى هتعرفى ان التفسير جاى يثبت انها مش تشبيه بالانعام ولكن هيا مثال
ومش هاشرحها تانى روحوا لمدرس لغه عربيه اسالوه
اما بالنسبه للفكر العقائدى لكاتبه مش يهمنى
يهمنى هو كاتب ايه
ده افكار انسان متحضر مش عنصرى
اقرى الكلام تانى ممكن تفهمى
او تفهمينى اللى انا مفهمتوش - Mohammed Abdel Meged اولا شكر على جهدك فى نقل تفسير ابن كثير
اللى اثبت بيه كلامى انا
اما بالنسبه لكلامك دلوقتى فده يوضح حاجه واحده
ان حضرتك محتاج ترجع تدرس القراءن من اول وجديد
وساعتها هتعرف انه مش كلام انسان بيئته بدويه صحروايه
واقرا فى معجزات القراءن
كمعجزه لغويه
ومعجزه التاريخ واخباره بالماضى
ومعجزه اخباره بالمستقبل
معجزه فى علم النفس ومعرفه النفس البشريه
معجزته العلميه
ده غير الشريعه والمنهاج اللى اتاسست عليه الدوله الاسلاميه اللى حاربت الفرس والروم من بعد ماكانت مجرد قبائل
اتعلم الاول واقرا وساعتها هتعرف ان اللى كتب الكلام مين
وخلى بالك زمن نزول القراءن من 1400 سنه
ونزل باللغه العربيه على قوم اللغه العربيه اصلا قبائل قريش
ده غير اهم حاجه من ده كله ان الرسول عليه الصلاه والسلام كان اامى لا يعرف الكتابه والقراءه
ولا يعرف تاريخ المسيحين ولا اليهود - Mohammed Abdel Meged ياريت اللى بعد كده قبل مايتكلم
لازم يكون دارس الاول وبيتكلم عن علم وثقافه
مش مجرد كلام وخلاص - Ulla Hamsa لست معنية يا سيدي بسقيك الفهم بالملعقة
حين تعجز عنه بشكل ذاتي ومعتمد على نفسك ..
عد لقراءة الكلام كله وربما ستفهم ما فاتك استيعابه منه
واهنئك ان كنت ترى في نفسك انسانا متحضرا وغير عنصري
فهو انجاز حقيقي يسعى الكثيرون لتحقيقه فينجحون حينا ويخفقون اخر - Mohammed Abdel Meged افتكر انى قريت الكلام كويس
وقدرت افهمه وقدرت ارد عليه
انا الحمد لله محامى ومعايا دراسات عليا فى اللفه العربيه والفقه والشريعه وعلم نفس الاجرام والبحث الجنائى والفيزياء الحديثه
افتكر ده يدينى الحق انى اقول على نفسى متحضر
ومع ذالك هاشرحها تانى لعل وعسى
فيه فرق بين مااقول ياكلب واقول انتا مثل الكلب فى وفائه واخلاصه
وفيه فرء بين مااقول ياانعام ومن انى اقول انتا مثل الانعام غير عاقل عشان تفكر وتعرف ان الكون ده ليه اله
افتكر لما حد يشوف مبنى جميل يقول مين المهندس الجميل اللى بنى المبنى ده
واستحاله يقول اتبنى لوحده
او الرياح ولا الاعاصير ولا نظريه التطور بنت البناء او القصر الجميل ده
لا فيه مهندس خلقه
ولو حضرتك عندك علم كبير فى الكون هتعرفى انه مش اتبنى كده
لا ده كل شىء بقدر - Mohammed Abdel Meged ده بالنسبه لموضوع التشبيه بيهم بالانعام التى لا تعقل
اما بالنسبه لشرح انهم اضل سبيل من الانعام
وده برضه وضحه ياسر فى نقله لتفسير ابن كثير
فَإِنَّ تِلْكَ تَفْعَل مَا خُلِقَتْ لَهُ وَهَؤُلَاءِ خُلِقُوا لِعِبَادَةِ اللَّه وَحْده لَا شَرِيك لَهُ فَلَمْ يَفْعَلُوا وَهُمْ يَعْبُدُونَ غَيْره وَيُشْرِكُونَ بِهِ مَعَ قِيَام الْحُجَّة عَلَيْهِمْ وَإِرْسَال الرُّسُل إِلَيْهِمْ
_________________________________________________
اى الانعام تفعل ماخلقت لاجله
ام الكافرين بالله فلم يفعلوا وهو عبادته وشكره
وليس ذالك فقط بل يعبدون غيره ويشركون بعبادته
على الرغم من الرسل الذين ارسلوا لهم
Comments
No response to “لماذا لا ندع طبول الحرب تصمت قليلا لنسمع اصواتنا”
Post a Comment | تعليقات الرسالة (Atom)
إرسال تعليق