‏حوارات هادئة وصريحة جداً's Facebook Wall‏

Bassam Al-Baghdady's Facebook Wall

هل الـوجـوديـة صـحـيـحـة ؟؟ انا محتار

الأربعاء، ٢٢ تموز ٢٠٠٩

  • Em Bee جميع الاديان السماوية وغير السماوية تؤمن بوجود الله
    وتؤمن بالرسل وبعضها يؤمن بالملائكة
    وتجتمع كلها بالايمان بالشياطين

    طيب لحد الان ما فيه اختلاف

    جات فئة جديدة ونفت تماما فكرة اللاله الواحد بل ونفت فكرة الدين الواحد ونفت كمان موضوع الملائكة وموضوع الجن .. باعتبارها اشياء غير محسوسة وغير ملموسة ولا يوجد دليل عليها وعلى وجودها

    لحد الان الموضوع عادي وما فيه اختلاف

    طيب انا بسأل نفسي سؤال
    ما هو الالم ؟؟ وكيف هو شكله ؟؟ وهل يوجد دليل علمي على وجود الالم ؟؟
    طيب ما هو ها الاحساس الغير مستحب الذي نشعر به ؟؟
    وما هو الاحساس عموما ؟؟

    قبل كم قرن من الان لم يكن هناك معرفة ودراية بالاحياء المجهرية وبالرغم من ذلك كانت موجودة وكانت تسبب الامراض .
    وقبل كم لم تكن هناك معرفة بالفايروسات وبالرغم من كده كانت موجوده وتسبب الامراض
    ولم يتمكن الانسان من معرفة الامواج الفوق صوتية و لم يلمس الاجسام الخفيفة والتي تكون كثافتها اقل من كثافة الهواء

    طيب انا عاوز اثبت حاجتين
    الاولى : ان رؤية الاشياء ولمسها ليست سببا كافيا ودليلا قاطعا على وجودها
    الثانية : جميع حواس الانسان عندها حدود والعقل مصدره هذه الحواس التي عندها حدود وبالتالي فان عقل الانسان عنده حدود .. كيف تريد من عقل محدود ان يفكر بلا حدود؟؟ بالنسبة لموضوع وجود الله والملائكة ؟؟
    July 22, 2009 at 8:41pm · Report
  • Bronislava Gaston عزيزي سؤال الألم هذا تكرر كثيراً جداً في هذه المجموعة
    و معه كذل السؤال: هل رأيت عقلك من قبل؟ أذن كيف تعرف انه موجود؟
    و كذلك السؤال الشهير جداً لاحد أصدقائي: هل رأيت من قبل الجسم الذي يسير بسرعة الضوء فينكمش طولاً الى الصفر؟ اذن كيف تصدق اينشتاين؟

    و كل هذه الأمثلة تخلط بين الشئ الذي لا تستطيع أن تراه بعينيك و لكن تستطيع أن تستدل عليه (مثال الالم و البكتريا دون مجهر)
    و بين الشئ الذي لا تستطيع أن تراه و لا أن تحس به و لا أن تشمه و لا تسمعه و لا تلمسه و لا تستطيع أن تستدل عليه بأي وسيلة كانت


    يعني اذا انا صدقت بوجود الألم اذن يجب علي فرضاً أن أصدق بأن هناك بطة عملاقة وردية اللون قامت بخلق الكون؟
    و اذا صدقت بوجود الفيروسات اذن يجب علي ان اصدق بأن هاري ماير هو رسول اله المهلبية؟

    يعني رجاءً من يريد أن يثبت شيئاً فعليه أن يقدم عليه الأدلة. و هذا هو كل المطلوب


    كيف تريد من عقل محدود ان يفكر بلا حدود؟؟ بالنسبة لموضوع وجود الله والملائكة ؟؟
    ________________________________________________________________
    أولاً أثبت لنا وجود الله و الملائكة و أنهم فعلاً مكونين من أشياء مختلفة عما في كوننا ليس لها حدود.
    ثم بعد ذلك سنفكر سوية هل يستطيع عقلنا استيعاب هذه الأشياء المختلفة أم لا

    لا تقل لي اولاً فلنسلم ان البطة الوردية هي خارج نطاق استيعاب الانسان ثم تستنتج من ذلك أن علي أن أصدق بها دون دليل.


    تحياتي
    July 22, 2009 at 9:15pm · Delete Post
  • حياتى لله السلام عليكم ورحمة لله وبركاته
    انا الحقييقة مستغربة من عنوان التوبك ومن السؤال الى مطروح فيه
    لله موجود بالفعل وان كنت لا تراه ولا تحس بيه فدا علشان انت مبتدورش عليه لكن لو دورت عليه هتلقيه فى كل مكان فى كل شى انت بتشوفه

    واول دليلا على وجود لله الحواس الخمسة الى ربنا خلقهم لينا جعل كل حاسة ليها وظيفة و لو دققت النظر شوية فى الحواس دى هتلاقى ان مش كل حاجة حوليك بتلمسها بحواسك الخمسة فى الى بتسمعه وفى الى بتراه والى بتتذوقه والى بتحسها و فى الى بتشمه
    اما لله فهو فوق كل ذلك لله علشان تستدل عليه مش محتاج اى حاجة من الحواس دى لانك عمرك ما هتشوفه ولا هتسمعه ولا هتحس بيه حوليك لكن ربنا بيستدلو عليه بالعقل اقرى فى اعجاز القران وخالى ذهنك صافى هتلاقى ساعتها نفسك بتقولك ان استحاله ان الكون دا يوجود بدون خالق اعظم من اى شى ممكن يبهرك بيه
    ومن هنا هرد على الاثبان بتاعك الخطا الى انت عايز تسبته وهو انك ساويت بين الاشياء الى حوليك وربنا بمعنى ا
    انك عايز تحس برينا زى احساسك باى شى موجود حوليك بانك تسمعه او تراه او تلمسه ولكن لله اكبر من كل شى
    ومن هنا اجى لاثبات التانى الخطا وهو انك عايز الحواس المحدودة دى تحس بربنا طيب ازاى ومع ذلك ربنا مخلقكش وسابك كدا من غير حاجة تحس بيه فيها فى كل شى حوليك وهو انه خلق ليك العقل وهو اعظم من اى ميزة وبكدا ممكن تميز وتتيقن بالفعل من وجود لله من خلال افعاله فلله لا تستدل عليه بل يستدل عليه
    اما بقى التفكير فى لله فلله لم يطلب منا التفكير فيه بعقلك المحدود بانك تجعل له شبيه فى الشكل او ما شابه ذلك فليس كمثله شى
    ولكن فكر فيه من خلال صنعه الذى اتقنه بانه عظيم فى صنعه
    واخر نصيحة لك
    صفى قلبك وذهنك واقرا الاعجاز العلمى فى القران ستجد ان لله يتحدث عن نفسه وعن صنعه و كدا هتستدل على وجود لله
    July 22, 2009 at 9:29pm · Report
  • Ahmed Ibraheem فهمت من طريقة سردك انك تتساءل عن نظرية المعرفة .. او عن ما يسمى في الترجمات الماركسية القديمة بالشئ في ذاته .. وعن ذاتية الاشياء او موضوعيتها ..

    وكما ذكرت مثال الفيروسات كدليل على ان ليس ما كل ما لم تدركه الحواس هو غير موجود .. وانما هو في درجة من الادراك ابعد قليلا من محيطها .. وهو ما .. ولكنك اذا تحدثت عن وجودها - الحقيقي - فهي تفنى عند مطلق الادراك .. بمعنى ان العقل .. الذي مدخله الحواس .. بامكانه ان يدرك بان المادة .. ليست هنالك ... وانما هي تكثيف لخواص ادراكية ذاتية نسجها الادراك الثنائي العقلي ... في هيئة اللون والملمس والمذاق ... فالموجود حقيقة ليست هي الاشياء .. وانما هي الطاقة التي تستند اليها .. والتي تدفع وتجذب في الفضاء

    الامر الاخر ... لا اعتقد ان كون الله مطلقا .. وغير محدود .. والحديث لمن يرى ان الله موجود بالطبع .. ليس كونه مطلقا او غير محدود .. بامكانه ان يستعصي على الادراك بواسطة وسيلة الادراك الاساسية اي العقل .. وذلك لسبب بسيط .. وهو ان الله اذا كان مطلقا .. فان المطلق يشمل المحدود وغير المحدود معا .. بمعنى ان الكون المحدود ليس غير الله ... ولكن في الوقت ذاته .. فان الله ليس هو الكون

    وبذلك بالامكان القول ان ادراك العقل للكون ولحقيقته .. هو ادراك لله .. وليس لشئ اخر .. او للجزء النسبي من الاطلاق .. لذلك العقل يدرك بالنسبية .. وبالانفتاح على الاطلاق ... بسير فيه وبه .. واليه


    يبقى هنا ان اشير .. ان عنوان البوست ... هو عن الوجودية .. والتى لاتمت لما يحويه البوست بصلة .. فهي امر مختلف تماما


    مع ودي
    July 22, 2009 at 9:31pm · Report
  • Post Deleted
    July 22, 2009 at 9:35pm
  • Bronislava Gaston لله موجود بالفعل وان كنت لا تراه ولا تحس بيه فدا علشان انت مبتدورش عليه لكن لو دورت عليه هتلقيه فى كل مكان فى كل شى انت بتشوفه
    ___________________________________________________________________
    عزيزتي اغلب الموجودين هنا كانوا مسلمين فعلاً و قد "دوروا" على الله لسنين طويلة فلم يعثروا عليه و لا عثروا على اي دليل على وجوده.
    المنطق يقول قبل ان تبحث عن شئ فليكن عندك سبب مقنع للبحث
    لا يمكن ان أجوب الأرض بحثاً عن الحصان وحيد القرن مثلاً و أنا ليس لدي أي دليل عليه
    كده سأقضي عمري كله أبحث عنه دون فائدة إلى أن تأتي لحظة النهاية و أكتشف انني اضعت العمر دون جدوى


    واول دليلا على وجود لله الحواس الخمسة الى ربنا خلقهم لينا
    ______________________________________________________________
    قبل أن نعتبرهم دليلاً يجب أن نتأكد أولاً أن الله هو الذي خلقهم. أليس كذلك؟



    اما لله فهو فوق كل ذلك
    _____________________________________________________________
    كيف عرفت ذلك؟
    و رجاء لا تقولي لي عن فلان عن علان عن محمد بن عبد الله قال
    ما هو دليل محمد الذي أتى به؟


    هتلاقى ساعتها نفسك بتقولك ان استحاله ان الكون دا يوجود بدون خالق اعظم من اى شى ممكن يبهرك بيه
    ____________________________________________________________
    عقلي قال لي أن هذا الأمر ليس بمستحيل
    برجاء مراجعة مواضيع الجروب التي تتحدث عن نشأة الكون و عن نشأة الحياة و عن نظرية التطور


    وهو انك ساويت بين الاشياء الى حوليك وربنا بمعنى ا
    انك عايز تحس برينا زى احساسك باى شى موجود حوليك بانك تسمعه او تراه او تلمسه ولكن لله اكبر من كل شى
    _________________________________________________________________
    نفس الرد
    اثبتي لي أولاً أن الله أكبر من كل شئ
    ما هو أنا ممكن اقول لك ان البطة الوردية اللي خلقت الكون اكبر من كل شئ
    هتصدقيني؟



    ومع ذلك ربنا مخلقكش وسابك كدا من غير حاجة تحس بيه فيها فى كل شى حوليك وهو انه خلق ليك العقل وهو اعظم من اى ميزة
    ______________________________________________________________
    اذن الله خلق لي العقل و العقل هداني الى الالحاد
    لعدم وجود الأدلة
    لم أر افعاله هذه و لم تعجبني اقواله
    خطأ من هذا؟


    صفى قلبك وذهنك واقرا الاعجاز العلمى فى القران ستجد ان لله يتحدث عن نفسه وعن صنعه و كدا هتستدل على وجود لله
    _________________________________________________________
    طريقة جميلة الا انها غير فعالة للأسف و الا كان الكل بقوا مؤمنين


    تحياتي
    July 22, 2009 at 9:54pm · Delete Post
  • Em Bee ما فيه واحد جاوب عن اسئلتي
    كل الموضوع لف ودوران
    وين الباش اللي يعبد المهلبية عشان يشرف البوست بتاعنا ده
    وين مشرفنا الغالي احمد البغدادي
    انا كلامي واضح وصريح
    والاسئلة دي معادة لانه ما فيه واحد قدر يفسرها ولا يلقالها جواب
    =================================
    بالنسبة لوضوع الالم
    انت جبت كلام علمي يثبت ان الله موجود

    Stimulation of a nociceptor, due to a chemical
    يعني الخلية اخترعت المستقبلات الكميائية دي من نفسها
    ولا فيه واحد خلقها وطبعا المتقبلات دي ولا حاجة قدام حاجة اسمها
    MAC
    موجوة جوه الخلية
    ====================================
    بالنسبة لموضوع الله
    شوف اخوي الغالي لان عقولنا محدوده افترضنا ان الله شكله كشكل البطة ولونها وردي وشوية وتقولي عندها فيونكة في شعرها
    وانت الان كرجل عاقل ممكن تصدق ان الله كده
    =====================================
    بالنسبة للسيد ماركس
    انا ما تكلمت عنو ولا جبت سيرتو بس استوقفني بوست مكتوب فيه كيف تؤمن بأن النيازك تضرب الشياطين ؟؟ هل ترى الشياطين ؟؟؟
    =====================================
    بالنسبة لاثبات ان الملائكة غير موجودة
    انا ما عندي دليل على وجودها الا من خلال ديني الاسلام
    بس اتمنى انك تجيب دليل انها مش موجودة ؟؟

    ودمتم بود
    July 22, 2009 at 9:55pm · Report
  • Bronislava Gaston والاسئلة دي معادة لانه ما فيه واحد قدر يفسرها ولا يلقالها جواب
    ____________________________________________________________________
    عزيزي أعتقد أن المشكلة هي في: ما هو الجواب الذي يريده حضرة السائل؟
    لأن الكثيرين يرون هذه الأجوبة أكثر من مقنعة :)


    ما فيه واحد جاوب عن اسئلتي
    كل الموضوع لف ودوران
    __________________________________________________________
    كله لف و دوران الا الاجابة الصحيحة و التي هي: الله!؟ :)



    يعني الخلية اخترعت المستقبلات الكميائية دي من نفسها
    ولا فيه واحد خلقها وطبعا المتقبلات دي ولا حاجة قدام حاجة اسمها
    MAC
    موجوة جوه الخلية
    ____________________________________________________________
    انت كيف اثبت ان في واحد خلقها؟
    يمكنك ان تتخصص في علم الاحياء لكي تدرس عن التطور و تعرف كيف تكونت العضيات الخلوية و ما الى ذلك.



    شوف اخوي الغالي لان عقولنا محدوده افترضنا ان الله شكله كشكل البطة ولونها وردي وشوية وتقولي عندها فيونكة في شعرها
    وانت الان كرجل عاقل ممكن تصدق ان الله كده
    ________________________________________________________________
    عزيزي هذا ليس افتراضاً. هناك من اوحت له هذه البطة
    هناك من اوحى له وحش الاسباغتي الطائر مثلاً
    هناك من اوحى له الله

    و مالها البطة؟
    فكرتها مشابهة تماماً لذلك الامبراطور الروماني الجالس على كرسي الملك و الكرسي فوق العرش و الذي بدوره يحمله ثمانية عبيد كل واحد منهم له سبعون الف جناح
    و هذا الملك ثقيل الوزن جداً لدرجة أنك تسمع لعرشه اطيطاً
    تصور؟
    و له يد و له وجه و يغضب و يفرح و يسامح
    بل و يمكر و يسخر و يستهزئ
    بل هو ملك جبار متكبر

    و انت كرجل عاقل تستطيع ان تصدق ان الله كده؟؟؟؟

    أم انه لأنه علمنا محدود بخصوص الكون تخيلنا له خالقاً و افترضنا له شكلاً كشكل الامبراطور؟؟



    بالنسبة لاثبات ان الملائكة غير موجودة
    انا ما عندي دليل على وجودها الا من خلال ديني الاسلام
    بس اتمنى انك تجيب دليل انها مش موجودة ؟؟
    ____________________________________________________________
    مرة أخرى نقول انه لا يوجد شئ اسمه دليل عدم وجود
    البينة على من ادعى
    من له دليل فليأت به
    اذا لم آت لك بدليل على وجود بطتي الوردية فلا تصدقني
    أم انه لأنك ليس لديك دليل على انها مش موجودة يجب أن تؤمن بها؟
    اذن ستصدق ببابا نويل و زيوس و رع و عشتار و وحش الاسباغتي الطائر و النداهة و الغول و جنية السن و القائمة ستطوووووول



    تحياتي
    July 22, 2009 at 10:37pm · Delete Post
  • Em Bee عزيزي الغالي حا اناقش معاك كم نقطة بس

    ممكن تقولي من منطلق علمي كيف ان الفايروس اللي مالو مخ يعرف الخلية المستهدفة ويقدر يتحرك عليها وكمان يمسك مستقبل واحد بس من بين ملايين المستقبلات في سطح الخلية ويدخل الخلية منه
    وزيادة على كده يمشي لمنطقة معينة في الدي ان ايه
    ويحقن نفسه فيها .... فرضا ان الطبيعة هي اللي علمته كده
    ممكن توريني الطريقة
    يعني العقل اللي قدر يعرف شكل الخالق اكيد حا يعرف يفسر الذكاء الخارق اللي عند الفايروس ولا مش كده .

    دي نقطة
    النقطة التانية ان في القران بيان لبعض صفات الله
    مثل انه عنده وجه
    وعنده يد وعنده اصابع
    بس دايما لما نذكر صفة زي دي نحن بنقول كما يليق بالله
    يعني مثلا ان الله عنده وجه ولكن كما يليق به
    يعني فكرة الامبراطور الروماني بتاعتك دي ما اعتقد انه ده محلها

    اخر نقطة
    موضوع اثبات ان الملائكة غير موجودة او موجودة
    انا اعتقد ان الملائكة موجودة لان الايمان بالملائكة ركن من اركان الاسلام
    ولا يصح ان اكون مسلما صالحا الا لو امنت بوجود الملائكة
    وما عندي علم تام حتى انفي او اثيت باقي الوحوش اللي ذكرتهم اللي يهمني في الموضوع الملائكة وبس
    على فكرة انا خلفيتي ضعيفة جدا
    ودي اول مرة اناقش واحد في موضوع زي ده
    يا ريت تسامحني
    ودمتم سالمين
    July 22, 2009 at 11:13pm · Report
  • حياتى لله السلام عليكم و رحمة لله وبركاته
    عزيزتى
    اولا انا عيزة اطرح عليكى سؤال وياريت تردى عليا
    انتو هنا فى الجروب دا بتدورو على ربنا فعلا ولا انتو بتعرضوا فكركو و هو انكو سبتوا الاسلام فبتعرضوا تجربتكوا علشان الناس تسيبه هم كمان؟

    اولا انا همشى معاكى نقطة نقطه فى الاجزاء الى انت اخدتيها من كلامى

    لله موجود بالفعل وان كنت لا تراه ولا تحس بيه فدا علشان انت مبتدورش عليه لكن لو دورت عليه هتلقيه فى كل مكان فى كل شى انت بتشوفه
    ___________________________________________________________________
    عزيزتي اغلب الموجودين هنا كانوا مسلمين فعلاً و قد "دوروا" على الله لسنين طويلة فلم يعثروا عليه و لا عثروا على اي دليل على وجوده.
    المنطق يقول قبل ان تبحث عن شئ فليكن عندك سبب مقنع للبحث
    لا يمكن ان أجوب الأرض بحثاً عن الحصان وحيد القرن مثلاً و أنا ليس لدي أي دليل عليه
    كده سأقضي عمري كله أبحث عنه دون فائدة إلى أن تأتي لحظة النهاية و أكتشف انني اضعت العمر دون جدوى

    لعلمك انا مقتنعه جدا انك فعلا لو دورتى على ربنا هتلقيه لان مش منطقى ابدا ان يكون فى كون زى الى احنا عايشين فيه بدون خالق دا شى اصلا خارج عن المنطق احنا عايشين فى كون كل شى فيه خلق بدقه متناهية مين الى عمل كل دا
    وكمان حضرتك بتقولى انك دورتو على ربنا وملقتهوش ممكن تقوليلى انت دورتى عليه فين وملقتهوش دا لله بيتحدث عن نفسه فى كل شى خلقه
    ربنا مهواش جسم مادى هتدورى عليه لحد ما تلاقيه ربنا ليس كمثله شى وهديكى مثال لشى مادى ولله المثل الاعظم طبعا
    لو واحد صنع روبوت هل دا يعنى ان الى صنع الروبوت دا لازم يكون روبوت هو كمان اكيد لا ومش منطقى انك تخلى صفات الخالق زى المخلوق
    وكمان حضرتك بتقولى انك معندكيش سبب مقنع للبحث
    دى بردو جملة غريبه جدا
    بقى انا لما ادور على الى خلقنى انت شايفه انها حاجة متستحقش البحث

    ---------------------------------------------------------------------------------

    واول دليلا على وجود لله الحواس الخمسة الى ربنا خلقهم لينا
    ______________________________________________________________
    قبل أن نعتبرهم دليلاً يجب أن نتأكد أولاً أن الله هو الذي خلقهم. أليس كذلك؟

    تعليق حضرتك بردو هنا غريب جدا
    دا انشاء ربنا لهذه الحواس هو عين الدليل
    بدليل انك متقدريش تغيرى فيهم حاجة ولا تقدرى تغيرى فى نفسك حاجةولا حتى تعدلى فيهم
    لو اخدتى اى جزء من الجسم سواء الحواس او غير ها هتلاقى اتقان شديد فى الصنع وفى الوظيفه هل دا ميدلش على وجود خالق

    ------------------------------------------------------------------------------

    اما لله فهو فوق كل ذلك
    _____________________________________________________________
    كيف عرفت ذلك؟
    و رجاء لا تقولي لي عن فلان عن علان عن محمد بن عبد الله قال
    ما هو دليل محمد الذي أتى به؟

    دليل محمد هو القران
    دورى مثلا على مراحل خلق ادم او خلق ابنائه
    هتلاقى فى القران الى من 1400 سنه شرح تفصيلى لدا طيب ازاى واحد كان امى زى سيدنا محمد عايش فى الصحراء والبدو يعرف حاجات لسه العلم الحديث مكتشفها قريب من عشرات السنين
    ملهاش تفسير غير ان القران دا جاء من لله
    لان لله هو الذى خلق وهو الوحيد الى عنده سر هذا الخلق
    لما ربنا يقول الكلام دا من 1400 سنه دا ميبقاش دليل على وجوده
    و لعلمك فى ناس كتير اوى اهتدت لربنا من خلال كلامه(القران) لان العلم الحديث اثبت بالفعل صدق كل كلمه من كلمان القران
    واتحداكى لو فى كلمة وردت فى القران واثبت العلم عدم صحتها
    ---------------------------------------------------------------------------------


    هتلاقى ساعتها نفسك بتقولك ان استحاله ان الكون دا يوجود بدون خالق اعظم من اى شى ممكن يبهرك بيه
    ____________________________________________________________
    عقلي قال لي أن هذا الأمر ليس بمستحيل
    برجاء مراجعة مواضيع الجروب التي تتحدث عن نشأة الكون و عن نشأة الحياة و عن نظرية التطور

    حضرتك بتقولى ليس بمستحيل طيب ليه الملحدين معملوش واحد زيه
    ايه الى مخليهم لسه على الارض مدام الموضوع مش مستحيل
    كلمه مش مستحيل دى كلمه بتقولوها نظريا فقط لكن وقت الجد محدش يقدر يخلق بعوضه حتى
    ونظريه التطور اثيتت فشلها علميا وهى نظريه اصلا غير مقبوله بالنسبه لى
    --------------------------------------------------------------------
    ومع ذلك ربنا مخلقكش وسابك كدا من غير حاجة تحس بيه فيها فى كل شى حوليك وهو انه خلق ليك العقل وهو اعظم من اى ميزة
    ______________________________________________________________
    اذن الله خلق لي العقل و العقل هداني الى الالحاد
    لعدم وجود الأدلة
    لم أر افعاله هذه و لم تعجبني اقواله
    خطأ من هذا؟

    العقل هو السبيل الوحيد للاستدلال على لله مع ناس لا يؤمنون الا بالعقل
    وانا ضربت مثال بخلق الانسان
    وانا عيزاكى تردى على سؤالى
    مين الى يقدر يمد سيدنا محمد بمعلومات ثيتت صحتها العلم الحديث بالدليل القاطع غير ان الى بعت القران هو الذى قام بخلق الانسان فعلا
    اليس هذا دليل على وجود خالق ووجود رساله فعلا نزلت على محمد
    والا من اين جاء سيدنا محمد بهذه المعلومات فى زمن لم يعرفوا فيه عن العلم الحديث اى شى
    ------------------------------------------------------------------------------------

    صفى قلبك وذهنك واقرا الاعجاز العلمى فى القران ستجد ان لله يتحدث عن نفسه وعن صنعه و كدا هتستدل على وجود لله
    _________________________________________________________
    طريقة جميلة الا انها غير فعالة للأسف و الا كان الكل بقوا مؤمنين

    ازاى الطريق دى غير فعاله
    بقى انت لما تقرى فى القران ان القمر انشق وبعدين العلم يثيت دا بعد 1400 دى متبقاش طريقه فعاله بوجود دليل على لله

    لعلمك انا مسلمة بس كنت بعيد عن ربنا لكن لما قريت فى الاعجاز العلمى بالذات مكنش ينفع افضل بعيد عنه لان انا اقل بكتير من انى ابعد عنه
    July 23, 2009 at 5:17am · Report
  • ProfTj Rageband السلام عليكم
    فى البدايه انا عجبانى اوى الفكره هنا وكمان النقاش فى اهم موضوع فى حياه الانسان
    وهو انا جاى منين ورايح على فين
    ومين اللى خلقنى وهو فين كل الكلام ده
    طيب انا قبل كده سمعت قصه صغيره كده عن الامام مالك
    جالو شويه ناس كده وقالوا احنا مش مؤمنين وملحدين ومفيش ربنا
    انت بقى ايه اللى مخليك متاكد اوى انه فيه ربنا
    الراجل بسهوله اوى رد
    وهو كان قاعد قدام نهر كده
    جاتله فكره وقال
    لو تخيلنا مثلا يعنى فى سفينه عدت هنا من قدمنا وجت وقفت هنا والحاجات اللى هى البضائع نزلت هنا
    وخلصت ومشيت
    وهى ولا فيها قبطان ولا عمال ولا اى حاجه
    ايه رايكم فى الكلام ده ؟
    قالوا انت مجنون مينفعش حاجه زى ديه تحصل
    قالهم ما بالكم بالشمس والقمر والارض وسائر الكواكب ازاى ماشيه
    هتكون ماشيه لوحدها كده
    عادى بالنظام ده

    ياريت اعرف رايكم فى الحوار ده فى اطار المناقشه العامه
    سلام عليكم
    July 23, 2009 at 6:07am · Report
  • Bronislava Gaston ممكن تقولي من منطلق علمي كيف ان الفايروس اللي مالو مخ يعرف الخلية المستهدفة ويقدر يتحرك عليها وكمان يمسك مستقبل واحد بس من بين ملايين المستقبلات في سطح الخلية ويدخل الخلية منه
    ___________________________________________________________________
    عزيزي هذه كلها أسئلة علمية أجوبتها عند متخصصي علم الفيروسات و علم التطور
    و لا أرى علاقة لها بالله المزعوم :)
    يمكنك البحث عن الاجوبة على صفحات الانترنت او المراجع


    كل هذه التطورات في الكائنات الحية حدثت على مراحل وأحد أسبابها هو ما يعرف بالطفرات. الطفرات ليست أمراً موجهاً بل يحدث دون هدف و لكن لو حدث أن كانت الطفرة مفيدة فانها تساعد الكائن على البقاء و بالتالي يتكاثر و يزيد عدده. لو كانت مضرة ستؤدي الى فنائه و فنائها

    هل تعرف يا عزيزي أن ال ار ان ايه الجزئ المجرد و ليس حتى الفايرس عنده المقدرة على أن يضاعف نفسه و يحفز التفاعلات؟
    هذه طبيعة فيزيائية كيميائية و ليست طبيعة بيولوجية حتى

    كون أنك لا تعرف كيف يحدث هذا مع الار ان ايه مثلاً أو مع الفايرس لا يعني انه مستحيل

    نصيحتي لك اذا لم ترد أن تبحث عن الاجابة أن تحاول التفكير فيها على أنها أمر حدث على مراحل

    مثلاً كان هناك ار ان ايه
    التغفته باكتيريا
    تفاعل كيميائياً مع دي ان ايه الباكتيري و دخل فيه
    تم التضاعف
    بالتالي تكاثر الفايرس و اكتسب صفات جديدة من الباكتيريا تمكنه من تكرار التجربة

    أو
    حدثت طفرة انتجت بروتيناً يمكن الفايرس من الالتصاق بالخلية
    أفادت هذه الطفرة الفايرس فعاش و تكاثر بها

    أو مثلاً اكتسب الفايرس جزءاً من صبغيات الباكتريا و حدثت فيها طفرة فانتجت مادة تمكنه من الالتصاق بها
    افادته هذه المادة فعاش و تكاثر بها

    تراكمت الطفرات على مر السنين فاكتسبت الفيروسات صفات مختلفة و صار منها انواع

    فكر في الموضوع على أنه تراكمات صغيرة حدثت ببطء على مر السنين و كانت تنضاف الى بعضها

    لا تفكر في الانسان او الفايرس على انه شئ وجد هكذا بذاته كاملاً في لحظة واحدة

    اذا فكرت فيه ككل متكامل ستجده أكثر تعقيداً من ان يتشكل بالصدفة

    المفتاح في التطور هو التراكمات البطيئة مع الزمن


    أرجو أن أكون قد أفدت


    بالنسبة للفيروسات و ما حدث معها و كيف حدث بالضبط فسأحاول أن أبحث عن المعلومة و يمكنك أن تبحث معي أنت أيضاً. أذا وجدنا شيئاً نأت به الى هنا و نطلع عليه الآخرين
    :)


    يعني العقل اللي قدر يعرف شكل الخالق اكيد حا يعرف يفسر الذكاء الخارق اللي عند الفايروس ولا مش كده .
    _________________________________________________________________
    عزيزي الموضوع ليس ذكاء خارقاً من الفايرس بقدر ما هي تفاعلات تحكمها قوانين المادة :)

    و لو كان كل ما يقف بيننا و بين معرفة شكل الخالق هو معرفة سبب "ذكاء" الفايرس الخارق فلابد أننا اما قد عرفنا شكله فعلاً او سنعرفه عما قريب



    بس دايما لما نذكر صفة زي دي نحن بنقول كما يليق بالله
    يعني مثلا ان الله عنده وجه ولكن كما يليق به
    _____________________________________________________________
    "كما يليق به" هذه لا تنفي الصفة ذاتها
    و الله لم ينكر شيئاً من هذه الصفات فمن أين أتى المؤمنون بعبارة كما يليق به؟
    هو تحدث عن نفسه فأوضح و أوجز
    تماماً كما فعلت البطة
    صحيح أن بطتنا ليس كمثلها شئ و لكن هذا لا ينفي انها بطة :)
    صحيح أن الله ليس كمثله شئ و لكن هذا لا ينفي أنه "الخالق الناطق" شبه الامبراطور :)


    يعني فكرة الامبراطور الروماني بتاعتك دي ما اعتقد انه ده محلها
    ________________________________________________________________
    لماذا ليس محلها؟
    استحلفك بربك ألا ترى وجه الشبه؟
    أنا أراه جلياً و أستطيع أن أعرف بالضبط من أين أتى صلعم بوصفه لإلهه


    انا اعتقد ان الملائكة موجودة لان الايمان بالملائكة ركن من اركان الاسلام
    ولا يصح ان اكون مسلما صالحا الا لو امنت بوجود الملائكة
    _____________________________________________________________
    هذا ايمان بالغيب سببه التلقين عن ماما عن بابا عن فلان عن علان عن محمد صلعم قال
    لك مطلق الحرية أن تؤمن به
    و لكن لا يصلح ان نستخدمه دليلاً على شئ
    ان احتمالية وجود الملائكة من ناحية عقلانية (و ليس ايمانية غيبية) هي نفسها احتمالية وجود جنية السن عند اليهود و رع عن الفراعنة
    هل اؤمن باحدها و اترك الآخر فقط بناء على ما وجدت عليه آبائي الأولين؟



    على فكرة انا خلفيتي ضعيفة جدا
    ودي اول مرة اناقش واحد في موضوع زي ده
    يا ريت تسامحني
    __________________________________________________________
    العفو يا عزيزي. و هل منا من هو عالم بكل شئ؟
    انت تعرف ما تعرف و أنا أعرف ما أعرف فلنجمع معرفتنا و يصير لدى كل منا معرفتين
    ^_^


    تحياتي
    July 23, 2009 at 5:36pm · Delete Post

Comments

No response to “هل الـوجـوديـة صـحـيـحـة ؟؟ انا محتار”
Post a Comment | تعليقات الرسالة (Atom)